• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: v irsku som na bajku moc ludi nevidel, dvoch v dubline, inak po zvysku krajiny vsetci autami, prevazne diesel, tam aj na bajku zajst si do obchodu znamena 10-15 km cestu do najblizsieho obchodu
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    XCHAOS: napis storyline a udelame lokalizovanej strip .)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: dobře, ale v kontextu ČR: my jsme mezi těmi 10%, co můžou za uhlíkové emise.

    V podmínkách západní Evropy, kdy elektřina pochází často z větrných farem v Severním moři a normální je jezdit po městech na kole, samozřejmě má smysl přemýšlet o uhlíkové stopě létání obecně a o soukromých tryskáčích miliardářů zvláště.

    Jenomže do ČR nejde jednoduše implantovat tenhle západní sociální enviromentalismus. Autem tady jezdí po venkově všichni, a protože jsou to často starší typy, než má bohatší obyvatelstvo, nejde to jednoduše svést na bohaté. Energie, kterou obyvatelstvo u nás topí a svítí, je pořád do značné míry z uhlí.

    O čem má snad smysl debatovat jako o vině našich ekonomických elit je export energie z uhlí. Ale jinak je fakt naivní se vidět, jako nějací "domorodci z paneláků", kteří za GO nemůžou. Jsme v rámci Evropy ekonomika s jednou z největších uhlíkových stop, snad po Polsku a pár dalších ve východní Evropě, a prstem můžeme ukazovat tak možná na USA.. .jenže zrovna oni dělají v tomhle směru pro tu změnu asi nejvíc na světě, přesto, že spíš mimo rámec různých mezinárodních dohod...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    lepsi nez dratem do oka klimatu

    ExxonMobil to buy 2.5M barrels of renewable diesel per year for 5 years from Global Clean Energy - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/08/20200812-xom.html

    ExxonMobil has signed an agreement with Global Clean Energy Holdings to purchase 2.5 million barrels of renewable diesel per year for five years from a converted California refinery starting in 2022.
    As background, globally, in 2019, ExxonMobil sold some 1.9 million barrels per day of heating oils, kerosene and diesel oils. 


    The renewable diesel will be sourced from a refinery acquired by Global Clean Energy in Bakersfield, California, which is being retooled to produce renewable diesel from Global Clean Energy’s patented varieties of camelina, a fallow land crop that does not displace food crops, and other non-petroleum feedstocks.

    ...

    Based on analysis of California Air Resources Board (CARB) data, renewable diesel from various non-petroleum feedstocks can provide life-cycle greenhouse gas emissions reductions of approximately 40% to 80% compared to petroleum-based diesel.
    PAD
    PAD --- ---
    Dobry dokument o ilegalnich studnach a kradezich vody ve Spanelsku: https://www.youtube.com/watch?v=uzFxe4UXRe0
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    podcast s Tolaszem

    Přijde vám tohle léto nenormální? Odvykli jsme běžnému počasí, říká klimatolog - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/...le-leto-nenormalni-odvykli-jsme-beznemu-pocasi-rika-klimatolog-114279
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: tak i na tu fasádu paneláku se dají umístit. Obecně nikdo nezpochybnuje, že i zateplení má velký význam, všechny tyhle změny musí jít ruku v ruce.
    No, nespravedlnost. Je dneska už formulovano cosi jako klimatická spravedlnost, je potřeba aby největší náklady nešli ti co nejvíce přispívají ke změně klimatu. Bohužel jsou to však taky ti nejbohatší s největšími vazbami na politiky. Takže mám obavu, že nakonec se to stejně hodí na běžné občany.
    Jinak ještě největší dopady bude mít klimatická změna právě na lidi co k ní nejméně přispěli, pokud se stane značná část planety okolo rovníku neobyvatelná, plus dopadne na ty chudé, pokud nebudem schopni vyprodukovat dostatek potravin.
    Předpokládám, že různí uhlobaroni a ropní magnáti si budou moci dovolit odstěhovat se do těch nejméně zasažených míst, ale běžní lidé tolik možností mít nebudou.
    PAD
    PAD --- ---
    KEB: Souhlas. Mimojine hezky priklad, kde regulace formou dotaci je hloupa (neefektivni, nespravedliva) a kde by to krasne resila obycejna dan z uhliku. Pak by se ukazalo, ze FVE treba kdysi byla neefektivni (oproti zateplovani a prechodu na plyn), ale dnes uz to muze byt leckde jinak (napr. pro me nebo meho otce je prechod na fotovoltaicky ohrev vody vyhodny).
    DZODZO: Presne tak, NZU jsou financovane z emistnich povolenek.
    JIMIQ: Tohle jsem nepocital, neumim to posoudit. Pokud k tomu mas nejake detaily, budu rad, kdyz nasdilis. Ohledne tech nakladu na obri elektrolyzer: ja nevim, jake jsou - jen jsem citoval ten clanek, ktery uvadi to minimum 3000 hodin. Jestli vis, ze je to jinak, sem s tim;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PAD: Kolik zamestnancu potrebuje obri elektrolyzer? Tam prece drtivou vetsinu nakladu tvori kapital a cena ty vstupny energie (coz jsou drobne, nebo za to dokonce dostanes zaplaceno kdyz jsou zaporne ceny). A pak je jedno jestli je prebytek 1GW tisic hodin, nebo 333MW tritisice hodin.

    FVE+VTE+synteticky metan vyjdou levnejc nez 12 ruskych VVER1200
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: technicky vzato ne, lebo FVE v sucasnej vlne NZU nie su financovane z POZE
    KEB
    KEB --- ---
    PAD: tak technicky vzato lidi ze sídliště už teď dotují mimo jiné na dotacích ty co mají na postavení fve podmínky. Je to spravedlivé? No není a přitom při dekarbonizace ekonomiky je jeden zateplený panelák s plynovou kotelnou ve kterém bydlí x rodin mnohem efektivnější.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: jako sociální aspekt se snaží řešit to, že to je dotovaný, problém je spíše nezájem. Znám docela dost lidí co si raději koupí bazén, nebo nové auto místo toho aby řešili takové kraviny jako je nějaká solární elektrárna.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: tak například Němci uvažuji, že elektrifikují svoji dálniční síť a zbytek dojedou náklaďáky na akumulátory. Těch možností je pochopitelně více,jen ty akumulátory jsou nejefektivnější využití - nejnižší ztráty.
    Idea JE je pochopitelně na první pohled jaksi zajímavější, nemáš tam třeba efekt střídání dne a noci, ale máš tam zase spoustu jiných problémů. První a největší je cena, už teď se uvažuje o tom, že se to bude účtovat rovnou do paušálu za přípojku, protože je prostě reálné možné, že bude tak drahá, že o ní nikdo nebude stát. Takže máš přípojku na síť, tak tady máš příspěvek na JE. A to se bavíme o naprostém zlomku toho co by sme prakticky potřebovali, to co se chystáme stavět ani náhodou nesníží naší závislost na uhlí, protože do té doby budem muset odstavovat už pomalu ty bloky co máme.
    Představa, že postavíme tolik jaderných bloků, že pokryjí celou naši spotřebu je pak už úplná nereálná fantasie.
    U solárů každý solar který umístíme dneska už nám snižuje teď hned spotřebu uhlí, pokud by sme k tomu přešli na plyn místo uhlí sme najednou na polovině plus oze. Záloha bude potřeba až budem odstavovat uhlí,nebo v té době už doufám spíše plyn.
    Pokud chceš reálně pomoct planetě zateplil si dům, pořiď si solární elektrárnu a jestli je to možné zauvazuj o elektrokolu, elekroskútru, či MHD. A kompostování taky není od věci.
    TUHO
    TUHO --- ---
    What happened at the Shenma and Liaoyang plants after the carbon market crashed remains as opaque as the Yellow River's loess-filled waters.
    A 2018 study co-authored by a member of Liaoyang's internal research institute noted that the company's nitrous oxide abatement reactor is "currently the largest greenhouse gas emission reduction device in China." What's not clear, however, is if the device is actually still operating.
    Liaoyang and Shenma's abatement efforts were well-documented in China's state media while the two projects were receiving credits under the CDM program. An extensive search of Chinese language news sites after the CDM period, however, yielded no articles describing continued regular use of the abatement technology.
    A 2014 report by the Institute for Applied Ecology in Germany concluded that the Shenma and Liaoyang plants faced "a high risk of stopping GHG [greenhouse gas] abatement." The companies had no financial incentive to abate after the value of CDM credits plummeted and there were no government regulations requiring abatement, the report noted.
    The report also stated that by 2014 there were five other adipic acid plants in China that were not part of the Clean Development Mechanism. "None of them abates N2O emissions," the report concluded.
    If a country puts regulations in place or other incentive schemes, the abatement projects may continue, said Lambert Schneider, the lead author of the report and a member of the Clean Development Mechanism's executive board. But Shenma and Liaoyang's abatement reactors face annual costs and generate no revenue, he said, and from a purely economic standpoint, it made no sense for Shenma and Liaoyang to continue abating.
    A book published in early 2014 by the Chinese Ministry of Environmental Protection also warned that abatement at the Shenma and Liaoyang plants would likely stop. "If the CDM projects are restricted in the international market trading mechanism, and China hasn't issued related emissions restriction policies, then the N2O gas won't be eliminated through decomposition," the book said. "Rather it will be directly emitted into the atmosphere."

    ‘Super-Pollutant’ Emitted by 11 Chinese Chemical Plants Could Equal a Climate Catastrophe | InsideClimate News
    https://insideclimatenews.org/...s/04082020/china-n2o-super-pollutant-nylon-emissions-climate-change
    PAD
    PAD --- ---
    DZODZO: Jenze to nejde takhle oddelit, ne? Musis pocitat celkove tu instalaci, ne jen jeji dodatecny vykon. Ja si to pocital pro sebe a nevyplati se mi jit nad nejake rekneme 4kWp max. Proste bych nemel sanci tu energii spotrebovat. Oni to od tebe i vykoupi za +- cenu na trhu - ale za cenu silove elektriny, takze v lete treba 50haliru / kWh. Pokud bys chtel cenu koncovou, tak bys musel vzit na sebe riziko, ze a) budto budes mit energie hodne, nebo b) malo. Ta cena navic je vlastne poplatek za sluzbu obchodnikovi, ktery tohle za tebe resi (+ nejake ty neefektivity trhu, kterych bude asi taky dost, moc do toho nevidim).

    Kdyby byl system nastaveny na to, aby delal velke pretoky, tak by vlastne lidi, co nemaji FVE museli dotovat v cenach za distribuci ty, co maji FVE. Cili v zasade by tak chudi dotovali bohatsi, co na FVE maji. Tohle nepovazuju za spravedlive. IMHO je fakt nejlepsi podporovat spotrebu v miste nebo blizkem okoli. Idealni by byla nejaka vetsi baterie pro nekolik rodin, atp.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    keby mi legislativa umoznuje dat si na strechu 20kWp, tak mam prebytky aj v zime, takato instalacia by bola s cenou panelov dnes ekonomicka uplne v poho (vacsinu ceny tvori bateria) uz aj bez dotacie a v pripade, ze by ta energeticka spolocnost nechcela za kazdu cenu oskubat a vykupovala by od teba prebytky ele za trznu cenu a nie za zlomok ceny, tak by si na tom este aj zarobil

    toto ale nie je cielom, pretoze tieto pretoky by v pripade velkeho rozsirenia predstavovali velku zataz na prenosovu sustavu, preto je cielom skor nejaky maly lokalny smartgrid s lokalnou spotrebou co je teraz tou sucasnou legislativou nastavene, neoplati sa ti predavat prebytky, ale co najviac spotrebovavat lokalne
    PAD
    PAD --- ---
    JIMIQ: ja mel na mysli lokomotivy pro neelektrifikovane trate (u nas tvori cca 2/3).

    Kdyby jsi si ten clanek precetl, tak i vis, proc se tu o tom bavime. Nikde se tam netvrdi, ze to nejde. Jen uvadi, ze to bude ekonomicky velmi nevyhodne. Predstav si, ze si postavis fabriku na boty, ale material na podrazky budes mit jen cca 6 mesicu v roce. Nebo jen 4. Kolik by ty boty od tebe musely stat, aby jsi zaplatil tem lidem mzdy - i v dobe, kdy fabrika stoji. Nikdo by si ty boty nekupoval.

    Takze aby ta synteticka paliva byla aspon trochu dostupna, je treba ty vyrobni kapacity krmit elektrinou - clanek uvadi - 3000 hodin rocne. To je 125 dni. Slunce v noci nesviti, takze rekneme x 2 a mame 250 dni, kdy bychom potrebovali, aby ty elektrarny produkovaly prebytky, tj. rekneme 8 mesicu v roce. Ukaz mi FVE instalaci, ktera je aspon trochu ekonomicka (tj. splati se v prubehu sve zivotnosti, klidne i s dotaci) a ktera generuje prebytky 8 mesicu v roce. Ja tvrdim, ze neexistuje. Podobne tvrdi i ten clanek.

    V Nemecku to muze fungovat, proc by ne: maji off shore vetrniky a investuji do gridu, takze i pripadne prebytky z FVE v lete muzou prenest k takovymto vyrobnam. Jenze (tady opet ta citace), nebudou tim proste schopni pokryt svoji energetickou potrebu tak, aby nahradili fosilni paliva. Cili budou je dovazet. Alternativou je extremni zdrazeni energii.
    --

    Me osobne se libi ta idea JE, ktera jede naplno pokud mozno nonstop (tim se energie z ni take zlevni) a v pripade, ze OZE dodavaji energii tez, tak se energie pouzije na vyrobu metanu treba. Tim by se pak pokryl vypadek OZE v zime napriklad.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    článek to uvádí mezi řečí, že ano elektromobil je účinnější než převod energie na palivo a zpátky. OK :-)

    viděl jsem, představ si, lokomotivu s trolejí :D

    a letadla taky budou, časem :-) a holt to na co nebudou stačit baterky, tak na to budou ty umělý paliva a budeme je vyrábět z těch přebytků, o kterých článek tvrdí že to nejde :-)

    nechápu proč se tady rozporuje něco, co se právě teď rozjíždí v Německu a tuším i v Austrálii a dalších zemích. Tohle je něco co už teď defakto EXISTUJE, tak proč se bavíme o tom, že to nebude fungovat?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PAD: zrovna zaoceanske dopravne lietadlo pokryte panelmi s baterkou na start nad mraky by som si vedel predstavit, ale nebude schopne tzv overnight shippingu :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam