GOJATLA: já neříkám nepřijatelný - ale v podstatě vede k tomu, že regulace jednoho parametru tě pak nutí regulovat i všechny zbylé. Spíš než o nepřijatelnost jde o nefunkčnost. Vezmi si to na příkladu biopaliv: v kombinaci s dohodami o volném obchodu vedly různé povinné podíly biopaliv a dotace k tomu, že se do EU začala biopaliva dovážet z míst, kde byla pěstována docela dratickým způsobem. Tohle učitě nebyl záměr původní regulace. Stejně tak dotace na FV u nás nestíhaly reagovat na propad cen v důsledku masivních investic do výrobních kapacit v Číně. Když se něco pokusíš řešit direktivně a jdeš "proti srsti" těch přirozených trendů, tak je téměř jisté, že to dopadne jiným, než zamýšleným způsobem.
Pro mě globální volný trh není žádná modla... ale je to určitý stav věci, který funguje, není jednoduché se z něj vyvázat ani pro Rusko vystavené válečným sankcím apod. Nemůžeš očekávat, že evropské země se dobrovolně změní v jakési izolované severní Koreje, které uvalí obří uhlíkovou dan' na jakýkoliv import čehokoliv s uhlíkovou stopou...
Spíš než o nepřijatelnost bych tedy mluvil o nesmírně obtížné implementovatelnosti těch regulací. To samozřejmě neznamená, že za pokus to nestojí. Ale spousta těch pokusů zkrátka nebude mít zamýšlený efekt: pokud jde o dotace, objeví se lidé, co se je naučí čerpat jen na základě správného razítka a ne reeálného plnění podmínek, pokud jde o zákazy, budou je lidi obcházet v duchu spontánní občanské neposlušnosti (jako tomu bylo např. i s opatřeními proti pandemii). Pokud některá z těch regulací bude nějak viditelně nekonzistentní, tak to k jejich dobrovolnému přijímání taky určitě nepřispěje...
V zásadě už základní debata, jestli uhlíková dan' nebo obchodovatelné povolenky, je nejednoznačná. Obchodovatelné povolenky umožnují čistě spekulativní příjem těm, kdo se do hry zapojí včas, je to vlastně pokus udělat z chvályhodného prinicpu finanční letadlo. Řada lidí bude systém, který z toho vznikne, oprávněně kritizovat - asi jako když na konci éry otroctví bylo otrokářům vyplaceno masivní finanční odškodné, které ve formě velkých peněz funguje na finančních trzích dodnes...
Uhlíková dan' má naproti tomu klasický problém, že pokud si z ní stát zvykne financovat různé "chvályhodné" aktivity, tak vlastně bude motivovaný té daně vybrat co nejvíc a vlastně k žádnému omezovánín fosilních paliv ani nemusí dojít.
Jediné, co říkám je to, že bude nutné vymyslet nové postupy a že spíš by mělo jít o to, aby si nová "bezfosilní" ekonomika dokázala možná vybojovat méně regulovaný status, než ta stará fosilní. Např. pro mě bariéra spojená s instalací fotovoltaiky určitě souvisí s tím, že to nemůžu udělat plně DIY a budu stejně muset hledat nějakého certifikovaného elektrikáře, apod. V minulosti se nová odvětví (např. celý PC ekosystém v 90tých letech) masivně šířila mj. proto, že šlo o únik před byrokratickou regulací běžnou v jiných odvětvích...