MINER: ano, ale já celou dobu vysvětluju, že to je blbost. rychlotratě nejsou solarpunkový postindustriál: Rychlotratě jsou vlastně retro-futurismus, je to pokračování industriálních vizí 19.století. Nějaké základní VRT asi potřebujeme, protože ne všichni a ne vždycky mají dost času na to, aby cestovali přes noc. Jenže zase ono zvýšení kvality života by přineslo i zkrácení pracovní doby, apod. - větší workspace sharing je klimaticky příznivý - takže zrovna ty VRT jsou diskutabilní věc. V rámci ČR je VRT mezi Prahou a Brnem spíš o zachování kulturní konzistence malého národa na malém teritoriu... ale je to nakonec spíš o kšeftu, Praha + VRT bude jako místo pořádání velkých koncertů či sportovních událostí lépe konkurovat Berlínu nebo Vídni, ale to že nějaké anglofonní superhvězda v obří hale na začátku vykřikne "Ahoj Praho", to stejně žádná zvláštní výhra není. Samozřejmě to zvětší spádové oblasti, ale nakonec to ekonomicky poškodí regionální centra (stejně jako dálnice ekonomicky poškodila malé místní dopravní uzly... i když v nich zvedla cenu nemovitostí, tak lokální ekonomiku typu restaurace, motoresty, motely, benzínky to zničilo...).
VRT je o ekonomické emancipaci ČR jako národního státu, který bude stejně konzistentní jako okolní státy a prosperitě místní (hlavně ale pražské) ekonomiky. Dovedu si představit, že místo dnešního přerozdělování velkým městům (s Prahou v čele) by se mělo platit spíš to VRT, ano. Ale klimaticky je to blbost.
Klimatický význam by měla maximální utilizace infrastruktury, kterou už máme. Třeba místní tratě. Co třeba místo těch lokálek rychlík z každého okresního města, který by dojel do Prahy přesně tak, aby z něj šlo přestoupit na spací vlak do každého milionového města v Evropě? Tohle je řešení... spíš než VRT, která je taková hmm, no aby se dostalo víc lidí na další MS v hokeji a lístky mohly být dražší (protože lidi ušetří za benzín v autě? hmm... VRT bude fixní síť, jako metro, vlaky ve velmi napjatém grafikonu asi nepůjde snadno prodloužit nebo vypravit zvláštní, protože ani nebude moc rezervního vozového parku, takže spíše v čase konání významných akcí pouze zdraží lístky, než aby to přineslo dopravní kapacitu navíc...)
Ale abych se vrátil k těm radikálním aktivistům: fakt nevím, jakým způsobem to okázalé více či méně reverzibilní ničení čehosi, čeho si jako společnost ceníme, přivede pozornost k těm pozitivním, cool, alternativám, které zlepší životní styl všech sociálních vrstev. Prostě chybí kanál pro šíření těch pozitivních vizí. Klimaskeptici dokáží být daleko hlučnější, jejich FUD daleko více rezonují mediálním prostorem. Potřebujeme Solarpunk místo cyberpunku, který už je out (boomeři ho nikdy nepochopili a generace X, která to měla pojmout jako varování, si z toho spíš udělala business model...)