• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    SEJDA: tak nyní už sami na vlastní kůže víme že někteří lidi si prostě nechají vymýt hlavu Ruskem a ochotní udělat cokoliv pro jejich propagandu.
    Stejně tak byli vymytí Ruskem ti co si lehali na koleje.
    Rusové nutně potřebovali kompletní závislost Německa v energetice aby mohli zaútočit na bývalé státy SSSR a držet přitom západ za koule, nakonec to příliš uspěchali.

    A Greenpeace a spol. byly součástí toho útoku.
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS:
    jojo, misto toho tlacili stavbu nordstreamu a plynovou zavislost na rusku, to jsou nahodicky :D
    SEJDA:
    mineni verejnosti je snadno ovlivnitelny, tim co jim budes ve zpravach servirovat
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PAN_SPRCHA: byl i silny tlak z verejnosti, hnuti proti jadru, coz nevylucuje to, ze i ti mohli byt financovani z konkurencniho prostredi.
    Kdyz vezli palivo, po zeleznici, tajne, na zeleznici, kudy melo projet palivo, lezely desitky lidi a okolo postavaly dalsi stovky. Aktivne branili slozkam ve znovuzprovozneni zelezice.
    Nemci byli jenom krucek od sabotazi. Jadernou energetiku nepotrebujeme. Je to jenom "nice to have". Kdyby to bylo alespon "nice".
    A tak mame misto sabotazi zeleznic a jine infrastruktury vysabotovany nord stream.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: nemá vůbec žádnou svojí logiku.
    Dlouhodobě na zrušení jaderných elektráren tlačil Gazprom. Rusové postupně ovládli ekologické organizace v Německu a soustavným tlakem toho dosáhli.
    To má svoji logiku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: tohle je fakt složitý. Chtělo by to fakt nějaký průlom v té akumulaci. Jaderné zdroje fakt nejsou "čisté"... skutečně jediné, co je relativně čisté je, pokud už existují a jsou ještě dlouho před koncem životnosti, což v tom Německu byla relativně chyba. Ale oni se prostě chtěli vyvázat z přemýšlení o shánění jaderného paliva, řešení odpadu, apod. Bylo to politické rozhodnutí, možná předčasné, ale má svojí logiku.
    PER2
    PER2 --- ---
    arnie
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    PAN_SPRCHA: Zaplatit povolenku = vyrobit a prodat další emise navíc.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    PAN_SPRCHA: nechat prádlo ushnout na slunci je jeden z mála skutečně bezemisních zdrojů. Většina má v životním cyklu emise.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    VOYTEX: obchod s emisními povolenkami v celé EU 25 miliard eur....... čistý zisk jen jedné z evropských těžařských společnosti Equinor 70 miliard eur.........
    A za drahé energie mohou povolenky.

    Jinak přechod na bezemisni zdrojem energie zdražuje.....to zas jo, ale 4/5 toho zdražení v reálu padají do navýšení zisků energetických firem
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    GLOBETROTTER: " Zdražit elektřinu na neúnosnou míru částečně kvůli nucené podpoře obnovitelných zdrojů"

    Co se tyce ČR, tak "castecne" znamena zlomkove. EPH melo v roce 2022, kdy nejvic zdrazila elektrika, zisk pres 100 miliard kč. ČEZ mel zisk desitky bn. Jsou to marže, ne OZE, co tu zdrazuje elektriku. Existujou i analyzy, ktery pokud neprobehly tady, tak vedle ve VV.
    PER2
    PER2 --- ---
    TADEAS: az se nam "zastavi" golfskej proud, tak budem za jakoukoliv heatwave jeste radi
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Léto bývá na Balkáně horké pravidelně, zřídkakdy ale teploty dosahují 40 stupňů Celsia už v polovině června
    Blackout na Balkáně. Dodávky proudu zkolabovaly od Černé Hory po chorvatská letoviska - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/chorvatsko-elektrina-vypadek-bosna-hercegovina-cerna-hora.A240621_132448_zahranicni_svm
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Climate engineering off US coast could increase heatwaves in Europe, study finds | Climate crisis | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/article/2024/jun/21/climate-engineering-off-us-coast-could-increase-heatwaves-in-europe-study-finds

    Diminished efficacy of regional marine cloud brightening in a warmer world | Nature Climate Change
    https://www.nature.com/articles/s41558-024-02046-7.epdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: problém obou stran by řešila vyhrazená infrastruktura, kterou paradoxně napadají obě strany: řidiči mají pocit, že je drahá, což není pravda - je to zlomek investic do silniční dopravy a hlavně by to šlo dělat i jinak, než předraženě a cyklisti, kteří už jezdí po stávající uliční síti, se jí zase vyhýbají (často nevede tam, kam potřebují, je nesouvislá a dlouho bude, je optimalizovaná pro sváteční jezdce a ne pro ty, kdo spěchají, motají se na ní chodci a kolečkoví bruslaři, apod.). Vyhrazená infrastruktura pro cyklistiku má proto kuriozní status požadavku skupiny, která ji zatím nevyužívá, ale myslí si, že je to to, co potřebují (zase: jak kde, jsou super cyklostezky, ale vznikají i nepoužitelné nesmysly, aby se to projektovalo dobře, muselo by to používat víc lidí a předávat zkušenosti projektantům...)
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: Protože řidiči maj pocit, že je cyklisté omezují/zpomalují ve schopnosti dopravovat se autem, a způsob dopravy nechtěj měnit.

    Protože cyklisti maj pocit, že je řidiči ohrožují/zpomalují ve schopnosti dopravovat se kolmo, a způsob dopravy nechtěj měnit.

    Nehodnotim, jen popisuju, proč to někdo považuje za kontroverzní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: proč polarizuje cyklistika, to naprosto nechápu. pro mě je to nejméně kontroverzní forma aktivismu, zejména pokud se nepojme dogmaticky, ale inkluzivně - tedy veškerá mikromobilita včetně elektrifikované.
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: Ohledně aktivistů: je to medvědí služba:
    Extrémní činy si většina společnosti vyhodnotí tak, že je to banda zpovykaných magorů mimo realitu.
    Bohužel to má za následek, že pak nevěří ani těm, co používají příčetné metody.

    Funguje to tak pro cokoliv, co polarizuje. Tedy typicky co je proti někoho vnitřnímu přesvědčení nebo co vyvolává obavy.
    Krom klima např. cyklo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (update, ty podvečerní přímé vlaky by nemusely být právě jen do Prahy, ale třeba i na nejbližší příhraniční stanice, kde by si na ten spací vlak šlo počkat, typu z menších měst cestou do Chorvatka by se jezdilo do Břeclavi tak, aby byl čas na přestup, apod. takže by šla stávající síť zoptimalizovat tak, aby se z každého většího nádraží v ČR dalo přes noc přejet do jakéhokoliv evropského města a ani by nebylo nutné budování nějakých nových obřích kapacit....)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: ano, ale já celou dobu vysvětluju, že to je blbost. rychlotratě nejsou solarpunkový postindustriál: Rychlotratě jsou vlastně retro-futurismus, je to pokračování industriálních vizí 19.století. Nějaké základní VRT asi potřebujeme, protože ne všichni a ne vždycky mají dost času na to, aby cestovali přes noc. Jenže zase ono zvýšení kvality života by přineslo i zkrácení pracovní doby, apod. - větší workspace sharing je klimaticky příznivý - takže zrovna ty VRT jsou diskutabilní věc. V rámci ČR je VRT mezi Prahou a Brnem spíš o zachování kulturní konzistence malého národa na malém teritoriu... ale je to nakonec spíš o kšeftu, Praha + VRT bude jako místo pořádání velkých koncertů či sportovních událostí lépe konkurovat Berlínu nebo Vídni, ale to že nějaké anglofonní superhvězda v obří hale na začátku vykřikne "Ahoj Praho", to stejně žádná zvláštní výhra není. Samozřejmě to zvětší spádové oblasti, ale nakonec to ekonomicky poškodí regionální centra (stejně jako dálnice ekonomicky poškodila malé místní dopravní uzly... i když v nich zvedla cenu nemovitostí, tak lokální ekonomiku typu restaurace, motoresty, motely, benzínky to zničilo...).

    VRT je o ekonomické emancipaci ČR jako národního státu, který bude stejně konzistentní jako okolní státy a prosperitě místní (hlavně ale pražské) ekonomiky. Dovedu si představit, že místo dnešního přerozdělování velkým městům (s Prahou v čele) by se mělo platit spíš to VRT, ano. Ale klimaticky je to blbost.

    Klimatický význam by měla maximální utilizace infrastruktury, kterou už máme. Třeba místní tratě. Co třeba místo těch lokálek rychlík z každého okresního města, který by dojel do Prahy přesně tak, aby z něj šlo přestoupit na spací vlak do každého milionového města v Evropě? Tohle je řešení... spíš než VRT, která je taková hmm, no aby se dostalo víc lidí na další MS v hokeji a lístky mohly být dražší (protože lidi ušetří za benzín v autě? hmm... VRT bude fixní síť, jako metro, vlaky ve velmi napjatém grafikonu asi nepůjde snadno prodloužit nebo vypravit zvláštní, protože ani nebude moc rezervního vozového parku, takže spíše v čase konání významných akcí pouze zdraží lístky, než aby to přineslo dopravní kapacitu navíc...)

    Ale abych se vrátil k těm radikálním aktivistům: fakt nevím, jakým způsobem to okázalé více či méně reverzibilní ničení čehosi, čeho si jako společnost ceníme, přivede pozornost k těm pozitivním, cool, alternativám, které zlepší životní styl všech sociálních vrstev. Prostě chybí kanál pro šíření těch pozitivních vizí. Klimaskeptici dokáží být daleko hlučnější, jejich FUD daleko více rezonují mediálním prostorem. Potřebujeme Solarpunk místo cyberpunku, který už je out (boomeři ho nikdy nepochopili a generace X, která to měla pojmout jako varování, si z toho spíš udělala business model...)
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: rychlotratě se pokud vim staví znova. Nejde "upgradovat" starou trať na rychlo. Ty potřeby, které to musí splňovat, jsou prostě výrazně vejš. Nejen přesnost kolejí, ale stoupání a poloměry.

    Co se týká nočních pomalovlaků, tak tak kvalita hraje taky roli. Jezdim s nima rád, ale např. do Zürichu je to fakt špatný. Ten vlak se tak tetelí a háže sebou, že mě to několikrát za noc vzbudilo a moc jsem se nevyspal. Na Slovensko je to lepší, ale i tam imo hraniční.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam