• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MELDACyberpunk 2077 - Nová, dlouho očekávaná hra od CD PROJEKT RED
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    A nemusím se teda omlouvat moc do hloubky, protože tenhle post VIRIK jsem četl tak, že transhumanismus je podle tebe potřeba od CP oddělovat
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    JVMLOK: oukej, pak naopak vítej v klubu
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    VIRIK: špatně jsem si to zapamatoval, četl jsem to včera před spaním, ale nenech se znepokojovat zbytkem toho postu. Přiznávám omyl.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    VIRIK: i prd, ja jen nostalgicky zavzpominal na celonocni debaty s ID Ghii na tohle tema :)

    Kazdej mame tu definici trochu jinde a drzet se dogmaticky skatulek me neba.

    Za me musi mit pribeh tri aspekty, abych to citil jako ryzi cp (jsa ovlivnen asi nejvic shadowrunem, kterej mi otevrel cestu do tohodle settingu):

    1) hi-tech / low-life
    2) body augmentations
    3) Nadnarodni korporace ovladajici svet

    Politiku jsem do toho nikdy netahal :)
    Kazdopadne tak to citim a svou definici nikomu netlacim.
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    VIRIK: Není pravda. Nadace je politiky plná. Heinlein nepsal o ničem jiném než o různých politických modelech, ať o teologickém systému sekt v Cizinci v cizí zemi, konspiračním hnutí a anarchii v Měsíc je drsná milenka; fašistickém režimu v Hvězdné pěchotě, koneckonců i v dětských Hvězdných dvojčatech jsou jasně definované liberálně/konzervativně orientované postoje.
    P. K. Dick v Klanech alfanských měsíců staví na hlavu úplně celé vnímání systému a politických postojů na úrovni psychiatrické diagnózy
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ano, aby měl JVMlok pravdu, musí lhát.
    tohle: úvaha o tom, že transhumanismus není CP, když Sterlingův Schismatrix, pro existenci žánru zásadní dílo, je koncepcí Mechanistů a Tvárných v podstatě bible transhumanismu.

    tu nikdo neřekl, napsal jsem pravej opak a to, že transhumanismus je pevnou součástí právě CP oproti megapolím s neopny a synthy hudbou od vangelise. A pak to ještě zopakoval Kid. A LoliRape to nikde nepopřel.

    Prostě jsis to vylhal.
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    VIRIK: Ja jsem v pohode, bavi mne jak se bavite o sekundarnich projevech hlubsich socialnich hnuti a prezentujete je jako "Jev" nikoliv jako "projev".
    Za mě třeba zásadní CP kniha je Flashbacks, nejen že popisuje dobu kdy se rodily ideály hnutí a podává přímé svědectví o sociálních jevech, které ve finále vydíme použité v kulturních artefaktech: Black Panters, emancipační hnutí, Huxleyho škola a otvírání vědomí, první úvahy o "sdílené halucinaci" a virtuální realitě, a v neposlední řadě taky vydefinovnání termínu cyberpunker ve etymologickém smyslu: Kybernethes + punk => člověk navigující mimo systém

    LOLIRAPE: Freejack souhlasim, Lawnmover man a Videodrome

    A pobavila mě úvaha o tom, že transhumanismus není CP, když Sterlingův Schismatrix, pro existenci žánru zásadní dílo, je koncepcí Mechanistů a Tvárných v podstatě bible transhumanismu.
    Tolik k mému "Hejtu".

    Sterklingové asni Gibsoni v čechách očividně nejsou proto, že lidi s talentem diskutují na nyxu místo toho aby se pokusili něco originálního vytvořit.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    MELDA: jo a tohle je taky zajímavý, protože u tebe je to "syntakovou muziku", ale u Walter Jon Williamse je to steelová kytara a u Gibsona to byli i gotici :) a později první technaři. :)

    ono asi dojdeme k tomu, že se bavíme o různých věcech, který jen spolu souvisí.
    Tou jednou je popová stylizace Cyberpunku a tou je to co říkáš ty.
    Pak je tu nějaká CP estetika, kterou popisuje třeba LoliRape.

    Další je to, o čem mluvím já a to je literární žánr, kterej je možná i dost zatíženej intelektualismem a politickými manifesty, hackingem a podobnými tématy a další bude CP a jeho vliv na sci-fi jako žánr, kde způsobil renesanci žánru a i díky té navázané estetice dokázal oslovit mainstream. Taky spousta autorů se najednou nebála ani tý politiky, zprava, zleva, sociálních témat, nebo filozofie a sci-fi přestala být přeracionálně přetechnizovaná.
    Mimochodem, CP se rozhodně nedefinuje noirem a megapolema a neonama, to je jen jeho odraz v komerci.

    Já třeba z pozdějších let miluju Greg Egana, což taky vychází z CP, ale taky z asimova nebo clarka (a řeší se tam silně i politika, jsou to vlastně přiznané anarchistické romány, homosexualita, je to silně technické, racionální a současně i moderní a nesmírně dobře napsané). Rozhodně tam nemám problém s propleteností těch žánrů, kořenů v CP, ale už bych to tam rozhodně nevkládal, stejně jako knihy od Dicka bych si tam nedovolil řadit. Egan je prostě zase o parník dál. CP je vzdálená minulost, i ty korporace se vyvinuly rozhodně jinak a v současnosti se neprojevují negativně a destruktivně (naopak, kolikrát jsou případy kdy ony jsou nositelem nějaké modernity, ale i spravedlnosti nebo kulturní progrese) a i individualismus je už chápaný jinak (kde neoliberalismus ten starý pojem odhaluje jako sobecký) a je už taky dneska kriticky pojatej jinak, a i společnost jinak reaguje na technologické vynálezy a to, jak technologie proniká do života i těla, v tom všem byl CP někde úplně – no v hodně věcech se minul. Hacking je dnes úplně něco jinýho. A podobně.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    jsem zase u tý pohledničky, mimochodem
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    MELDA: "netahám do toho politiku"

    jenže CP ji tam tahal. Tím se lišil od ostatních proudů sci-fi.
    To není o tom co ty kam taháš nebo ne, ale o tom co si o tom mysleli jaksi ti, co to psali a podepisovali manifesty.

    Taky mám rád nacismus a můžu říct, ale nebudu do toho tahat politiku, líbí se mi jen ty uniformy a speerova architektura, jenom se nesmím pak divit, že budu za blba :D (nebo mne zavřou)

    "magapole s plno neonama a vznasejici se auta". - to jsou vlastně sedmdesátky, najdi si na twitterech nebo jinde účty co se věnují tehdejším ilustracím, sci-fi časákům a komiksům, je tam toho plno. Ten styl pak právě porodil ty osumdesátky.
    MELDA
    MELDA --- ---
    VIRIK: Jenze on hlavni problem bude asi v tom, ze ja Cyberpunk hlavne beru jako vizualizaci prostredi a te doby a od toho se odrazi to s cim to srovnavam a porovnavam. Netaham do toho nejakou politiku a podobne. Proste pod pojmem cyberpunk si predstavuju syntakovou muziku, magapole s plno neonama a vznasejici se auta a podobne.

    Treba takovy Paty element...to je proste taky kultovka... ale proste moderniho razeni :-)

    Kdybych mel brat co je cyberpunk podle knih a spisovatelu, tak tam muzu zaradit i Neznalka.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    jinak ano, pokud je vše relativní a Blade Runner z roku 1982 je zakladatel CP [MELDA @ Cyberpunk 2077 - Nová, dlouho očekávaná hra od CD PROJEKT RED ] (což mimochodem netvrdí ani LoliRape, on mluví o estetice), tak ano, tak je CP i Metropolis a středověcí alchymisti, co stavějí umělé lidi a snaží se je oživit za pomocí šému. Protože vše je relativní, vše je možné, vše je postmoderní a jakýkoliv narativ lze přepsat.
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    MELDA: Útěk z New Yorku je hrozná pecka
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ještě bych připoměl Trnkovu Kybernetickou babičku.

    Jiri Trnka. Cybernetic Grandma, 1962 (Subtítulos en español)
    https://youtu.be/C5kdV0sQTqY
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    MELDA: aha, moje chyba. Tohle jsem tam uplne nepoznal. Zkusim se zamyslet. Ceka me dlouha cesta autem
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    nebojme se tam narvat i Cronenbergrovu tvorbu


    jen malá poznámka, asi to nechcete, nebo vám to nedochází , ale při snaze se mi vysmívat se akorát shazujete sami, protože to vy se snažíte do jednoho s mnoha žánrů narvat kde co, a zejména prostě filmy, které čerpají z více proudů a nejenom sci-fi. Zejména tedy filmů, na kterých pracovalo několik producentů, scénáristů, režisérů a výsledek je nějaký kompromis (například u Total Recal navíc tam měl poslední slovo Arnold).

    To je jako galerie vaší blbosti a ne moje. Jenom vás varuju, že se zbytečně shazujete, sami.
    MELDA
    MELDA --- ---
    PRAASHEK: Kurva. zase spatne :-)
    MELDA
    MELDA --- ---
    LOLIRAPE: Ale ty jsou az starsiho date...vse kolem roku 95.

    ja se snazim dostat na osumdesatky a neco malo pred, kdyz BladeRunner z 82 roku neni zakladatelem toho zanru :-)
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    MELDA: tyvole, ty jedes dneska pecky.

    Jinak ukazkovej cyberpunk jsou veci okolo Network 23 Maxe Headrooma, Freejack, Super Mario Brothers a Johnny Mnemonic.
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    MELDA: to je klasická politická veselohra
    MELDA: etiologická bajka
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam