• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DOBYTEK: Ke cti jim budiž, že většina si to vzala k srdci a píšou emaily jako profíci, jen mě trochu zneklidňuje, že je to můj nejlepší pedagogický výkon...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    RAGUPKI: Akademickým psaním myslím napsat pár stránek na dané téma tak, aby to mělo hlavu a patu, vědět jak a kdy citovat, jak a k čemu je bibliografie. V praxi to ale třeba tady znamená, že studenti třetího ročníku neumí napsat nejen závěrečnou práci nebo research paper, ale ani recenzi, vůbec netuší, jak přistupovat k materiálům, že nemůžou jen tak něco odněkud vykopírovat, že nějaké elektronické zdroje mají k dispozici a že by je měli používat. Už podruhé se na začátku semestru ukázalo, že neumí napsat ani email, což bylo ze začátku sranda, po dvacátém emailu bez oslovení, podpisu (emailová adresa ekvivalent xenathewarriorprincess@qq.com) nebo aspoň informace, o jaký jde předmět, s přílohou attachment.docx, to už bylo spíš k pláči...
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    DOBYTEK: Nevím přesně, co je pro tebe akademické psaní, ono to bude dost záležet na oboru. U nás je psaní jednou z věcí, o které se předpokládá, že student umí nebo se naučí praxí. Píší se pouze protokoly a hlavně závěrečné práce, takže s psaním pomáhá vedoucí a tam asi probíhá největší vzdělávání (nebo očistec, pro obě strany). Systematicky nám jazykovědci garantují kurz psaní v angličtině jako volitelný předmět, kde se člověk naučí popisovat grafy, argumentovat pro a proti a takové základní věci.

    Slyšel jsem z jiných fakult, že se pořádají odborné semináře o citacích a podobně, u nás se nějaké formáty a normy vůbec neřeší, hlavně, když jde o jednoznačnou identifikaci. Seznámení s elektronickými zdroji má na svědomí vedoucí práce, my ale studenty zahrnujeme PDF článků, které stejně nestíhají číst :-)

    Předpokládáme, že student kromě odborných znalostí z přednášek bude umět: odbornou angličtinu, věcně psát a umět sázet odborný text, programovat, pracovat s matematickým softwarem, zpracovávat digitální data, prezentovat, kriticky přemýšlet a vyhodnocovat data, tvořit postupy, pracovat s literaturou a zdroji...bere se to jako soft skills, které student nějak vsákne nebo se sám naučí kvůli diplomce. Marní studenti je nemají, dobří studenti je mají. Na něco existují volitelné kurzy nebo malé semináře.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Když jsme u těch prváků, já je letos nafasovala prvně v rámci povinně volitelného předmětu i pro mimooborové a bylo to špatně na všechny způsoby. Jak k nim přistupujete? Místní jsou v tomhle ještě trochu jinde vzhledem k nižšímu věku a odlišné motivaci ke studiu, ale přece musí být způsob, jak je trochu motivovat a nezbláznit se z toho.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    KATIA: Fakt hrůza, letos se soustředím jen na obsah, teď je tu populární strojové překládání místo pokusů psát v angličtině, a to je děs, protože si to po sobě ani nepřečtou a pak se diví, že jim to hodím na hlavu.

    Ohledně akademického psaní, jak je to teď na vašich VŠ? Za mě byl na ÚDLV úvod do studia na jeden nebo dva semestry, na PF nic a taky to podle toho vypadalo. Tady mi studenti sice tvrdili, že nějakého hodiny akademického psaní mají, ale zjevně ne dostatečné, jenom úvodem k citačním pravidlům a elektronickým zdrojům jsme se třeťáky strávili jednu celou přednášku, protože vůbec netušili, která bije. U prváků už to vůbec nemělo smysl.

    PRL: Jak ty testy vypadají? Co koukám průběžně na oficiální požadavky a ostatní předměty, testy jsou na 120 minut, musí tam být multiple choice, nějaké pojmy, slovní odpovědi a case study, to mi přijde na výběrák drsné. Jak vyjde časově příprava a opravování?
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    GUMBA: hele bohuzel, dava sice smysl posuzovat h index podle veku, a nekdo to dela a nekdo proste ne, neni zadny pravidlo, jak prepocitavat vedeckou kvalitu navrhovatele na vek. takze pak mas posudky,kde jeden napise ze mas skvelou vedeckou uroven a ve druhym ti zase napisou, ze jses looser...obecne ale gacr a doktorand, fakt bez sance
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    MIGUEL: h-index se posuzuje ve vztahu k veku resitele. Prosel jsem si ted rychle letosni seznam udelenych a minimalne tri resitele v dobe podani nemeli skonceny doktorat. Nerikam podavat si to ve 24 letech v prvaku .... ale proste 0 to neni...
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    PRL: uplne nulova, standardni argument posuzovatele je, ze tenhle typ projektu je pro seniory, a tezko bude mit doktorand h index v nejkych vysinach, pro doktoranda jen interni grant...ikdyz ted prebiram jeden pruser tacr, co mel rozpocet 8.5mil. a dostal ho doktorand. tomu ale vytelefonoval cestu skolitel. tacr je takova zvlastni agentura...
    PRL
    PRL --- ---
    DOBYTEK: Zatím prozkoušeno 1638 prváků od začátku zkouškového. Jde to rychle, zavedli jsme testy.
    KATIA
    KATIA --- ---
    DOBYTEK: ty studenti by fakt měli mít povinné kurzy na psaní, to je neskutečný kolik času člověk ztrácí opravama...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Z jiného soudku, jak zvládáte zkouškové? A jak zkoušíte? Já mám za sebou 120 esejů, které autoři museli minimálně v polovině případů přepsat (a já znovu číst), hromadu konzultací a pomocných materiálů, a nějak toho na mě bylo letos moc. Eseje volím primárně kvůli jazykové vybavenosti studentů, nedovedu si představit písemku, která by neskončila špatně. Hlavně u prváků mám pocit, že je zkouška ke studiu moc nemotivovala (pomíjím odvahu některých si stěžovat na výslednou známku :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    PRL: Juniorsky je neco jineho. Ve standardnich projektech GACR - pokud teda nic nezmenili (bylo by treba se mrknout do zadavaci dokumentace) - podminka skonceneho phd neni. Pochopitelne to asi doktorand v prvaku nejspis nedostane :) ... ty dva pripady, co znam, byli uz v pokrocilejsim rocniku a samozrejme pomerne uspesni
    PRL
    PRL --- ---
    GUMBA: rekl bych, ze standardni projekt GACR je temer nulova sance pro doktoranda. I juniorsky projekt GACR muze ziskat az po obhajobe phd a dlouhodobe stazi v zahranici.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    PRL: Plus teda jeste: Univerzita Karlova ma samozrejme svuj GAUK, tipuji, ze nektere dalsi univerzity taky budou mit sve vnitrni grantovky.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    PRL: Lze podavat treba i GACRovsky projekt. Panel pri rozhodovani prihlizi k veku (resp. "profesnimu veku") resitele. Nevim samozrejme , jak ta sance je vysoka, ale vim minimalne o dvou lidech, co to jako jeste neskonceni doktorandi ziskali....
    PRL
    PRL --- ---
    Máte někdo tip na projekty, které mohou podávat doktorandi v technických vědách s reálnou šancí projekt získat?

    Napadá mě v tuto chvíli pouze:
    Specifický vysokoškolský výzkum
    ORION - http://www.jcmm.cz/projekt/orion
    Brno PhD Talent - http://www.jcmm.cz/projekt/brno_phd_talent_2018
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    Moodle ma sve mouchy, ale bez nej bych si uz vubec nedokazal predstavit, jak na skole fungovat...
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    DOBYTEK: co moodle, či wikiwersity?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    RAGUPKI: Spis prave neco chytrejsiho, kde by videli literaturu a dalsi podklady, kam by mi mohli posilat hotove ukoly a zaverecne prace (ted mi to posilaj na email a to je peklo, protoze neumi psat emaily a pulku toho pak lovim ve spamu). Rikam si, ze by jim to mohlo prospet, na druhou stranu mam trochu pochybnosti o jejich digitalni gramotnosti, tak aby me to nestalo pul semestru jen vysvetlit, jak to maj pouzit.Treba Slack mi na skupinu 40-80 lidi uz prijde moc, hledam neco jednodussiho, dneska si hraju se Zoterem, ale to mi zas neprijde uplne user friendly.
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    DOBYTEK: Jakou funkcionalitu požaduješ? Na čistě jednosměrnou distribuci materiálů stačí jakékoliv internetové úložiště. Na obousměrnou aktivitu stačí třeba Dropbox (používáme na praktiku).
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Jakým způsobem sdílíte materiály se studenty? Na předchozí škole měl každý předmět web, kam se uploadovaly materiály plus dostali studenti materiály na celý semestr vytištěné a svázané. Na současné škole se na to vůbec nehraje, studenti mají jen předepsané učebnice, což u mě moc nejde, průběžně četbu upravuji podle schopností konkrétní skupiny. Vlastní prostor na webu mi dát nechtějí, takže ve výsledku zadávám četbu na hodinách a studenti mají QQ skupinu, kde si navzájem stěžují, jak mají těžký život, materiály pošlu vždycky po jednom člověku, ať jim to tam rozšíří. Zotero i další programy umožňuje práci ve skupinách, ale netuším, jak reálné je to po studentech chtít, zkoušeli jste to někdo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam