• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    MAFO: uprimne, vydat stejnou publikaci jednou jako skripta a pak s tim po roce s nezmenenym obsahem jit do nejakeho vydavatelstvi aby se to otisklo jeste jednou me prijde dost crazy.... ja svoje skripta vydavam online, jsou dostupne pro kazdeho i mimo skolu ke stazeni, dostal jsem za to autorsky honorar. Kdyz budu chtit jednou vydat u Springeru monografii, tak to rozhodne bude prepracovane. Ostatne az tak vysoke mineni o svych skriptech nemam :).

    Jinak podminky autorske smlouvy jsou samozrejme v zavislosti na projektu/instituci ruzne...jedno je ale jiste, ze ty skripta jsou autorovo dusevni vlastnictvi a o nic vic tu nejde.
    MAFO
    MAFO --- ---
    JINX: autorské právo Ti nikdo upřít nemůže... pokud by to ale bylo placené z nějakého projektu, jak píše MIGUEL, můžou Ti v podmínkách financování třeba na 5 let zakázat to vydat jinde...
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    JINX: ahoj, ja jsem uz napsal skripta troje, jedny cesky, k nima anglickou verzi a jedny prikladovy. je to moje dusevni vlastnictvi, ja jsem autor. navic to neni uplne nevyhodne. skoly maji na tohle zpravidla svoje projekty, kde dostanes autorsky honorar, ktery cini cca. 40.000Kc
    JINX
    JINX --- ---
    Nevite prosim jak je to oficialne se psanim skript a autorskymi pravy? Studenti si stezuji na chybejici skripta - ja nemam problem do toho investovat nejaky cas a skripta sepsat, na druhou stranu bych nechtel aby to cele vlastnila skola, kdybych to chtel nekde dale pouzivat. Je mozne psani skript nejak ohodnotit? napr. nejakym grantem?
    KATIA
    KATIA --- ---
    Scientists Are Sharing The Worst Stock Photos Of Their Jobs And They're Hilarious | IFLScience
    https://www.iflscience.com/...ing-the-worst-stock-photos-of-their-jobs-and-theyre-hilarious/amp.html
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FJERTIL: A pro znalce, co rozlišují mezi chemií, biologií a fyzikou místo kádinek s vodičkama buď upřený pohled do (optického) mikroskopu nebo barevná světla, blyštivá nerez a/nebo lasery v kouři.
    V případě, že je třeba předat sdělení zvláštního významu, je přípustný i záběr na monitor počítače, buď foto z mikroskopu bez měřítka nebo série grafů bez popisků os.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    GAARQ: Lidi vědí naprosto přesně, co si představit - bílý plášť, hejbatla a modrou vodičku ve zkumavce. Jinak to není pořádná (laboratorní) přírodověda.
    A občas to média nějakou divnou zpětnou kličkou posilují.
    Upřímě, nikdy se u nás v laborce nenosí tak svědomitě pláště jako když přijde nějaký mamlas s kamerou.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: empirická přírodověda je manuálně (a tím pádem časově) značně náročná. upřímně, není v možnostech jednoho smrtelníka-přírodovědce dělat svýma rukama dobrou vědu, učit a šaškovat v administrativě. nemluvě o čistých a zvyky neposkvrněných myslích, které vidí to, co oči starších už pro paradigmatické klapky nevidí. moje žena je humanitní, sice musí načíst megatuny literatury, ale přesto to zvládá bez přímého "zotročování" studentů, i když už i na ní vidím, že studenti "pro ni" řeší dílčí problémy širšího úkolu.

    s tou prestiží si opravdu nejsem jist. možná mezi jinými akademiky, možná některé obory, které jsou tak "tvl!", že běžný laik jen žasne. ale osobně jsem nějakou zvláštní prestiž nezaznamenal. většinou lidé nemají šajna, co si mají představit, když pojmenuju svůj obor. a i když jim k tomu dodám vysvětlení "pro babičku", pořád je ten "hm, njn" ;) neberu si to osobně, opravdu je to pro ně mimoňské.

    a na jinú notečku. naše uni zajistila plnou verzi zoomu a musím říct, že až na nepodstatné drobnosti (pozadí), je zoom opravdu lepší než ms teams. pracoval jsem ještě něco málo s gotomeeting, ale to už vůbec ne.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    MACSKA: zjevně nemám tušení, na co se to ten můj starší blázen dal :D buďte na něho hodní... :D
    MACSKA
    MACSKA --- ---
    CHIMERA: tak bez levný pracovní síly (čti studentů) se ta práce neudělá. Slovy nejmenované kolegyně: tři šikovný studentky vyjdou levnějš než pipetovací robot.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GAARQ: PS: podle mého je naopak přírodovědné a medicínské vzdělání nejprestižnější.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GAARQ: vy je potřebujete? :D asi začínám chápat, proč dostal syn po přijetí na PřF MU speciální dopis od nějaké docentky Vítězové, jak je štěstím bez sebe, že si zrovna on vybral jejich obor :D tak daleko jsme teda my ještě nepokročili... vycházím studentům ve všem vstříc, ale abych jim děkovala, že se laskavě rozhodli studovat práva, no nevím :D
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: přírodovědné vzdělání dnes nemá žádnou extra prestiž, je náročnější kombinací manuální zručnosti a netriviálních znalostí, studenti vědí, že je potřebujeme (dnešní věda se na přírodovědě bez studentů na všech stupních dělat nedá, na fildě, kde také učím, je to v tomto směru úplně jiné), a my máme radost i z těch průměrných :) já často potkávám šikovné studenty, dobré v laboratoři, skvělé laboranty, ale jinak nenápadité, bez hlubšího zájmu o věc. berou to spíš jako řemeslo.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GAARQ: tomu nerozumím, a je mi za vás líto. myslela jsem, že na přírodovědné a technické obory chodí více zaujatí studenti...
    a doufám, že jestli můj syn chodí zrovna na tvoji výuku, tak je ta menšina, co nedělá kuní xichty :D
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: mám povinné i volitelné předměty (/bio/chemie, MU). zájem u volitelných předpokládám větší a víc mi na něm i záleží, také si dávám víc záležet. ne, že bych ty povinné odbýval, ale když opravdu vidíš z 20 tak 1-2, které to zajímá, to moc nemotivuje k vypjatým výkonům. interaktivní výuka u volitelných předmětů je zábava (sem tam se vyvine i debata), u povinných tortura - pohled na ty "kožené" obličeje (hlavně ať se pak neptá mě) je jak ledová voda do žaludku.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    MIGUEL: tak to seš statečnej učitel. já z té pozitivní odezvy vlastně žiju. bez ní bych neučila. ale ty zřejmě učíš těžký a složitý předmět (dovolím si to tvrdit, protože nerozumím ani matematice, ani modelování), přes který se studentům těžko prochází, takže to zanadávání je spíš takové upuštění páry, není to míněno na tebe :D
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    CHIMERA: no ja jsem na to docela zvykly, delam matematicky modelovani na CZU. V zime mam cesky obory s cca. 30 studenty a z nich je vetsina mimo. Nicmene, drzim se rad jednoho sveho profesora z phd studia, ze prednasku clovek nedela pro vsechny, ale jen pro dva tri talentovany studenty.., takze me to moc nedeprimuje. V letnim mam pak zahranicni studenty, co si u nas plati, je jich mezi 5-10 a to je uplne o necem jinym...ale tak to proste je, je preci jasny, ze kdyz jde nekdo na czu, tak asi ne proto, ze by ho zajimal muj predmet, ale kazdy rok se v te mase najde par studentu, pro ktery to smysl ma...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    MIGUEL: to nevím, jestli to moc potěší.
    můj student taky nevypnul - a bavil se s druhým, co ode mne čekat.
    Ještě mě naživo ani neviděl, ale již sděloval hodnocení: "Je dobrá, ale nesmíme ju nasrat" :D
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    jen pro pobaveni, po vyuce si jedna slecna krasne ulevila

    "ty vole nejvetsi picovina, nejvetsi tohle" a tak nejak zapomela vypnout mikrofon..no bylo to tak nahlas, ze to slysela zena o patro niz skrz zavreny dvere.... jo zpetna vazba je obcas dobra :D
    KATIA
    KATIA --- ---
    ACHERON: já myslím, že se to zpětně fakt ujasnilo (přesně v duchu, jak píšeš) a byla to je opravdu hodně podivná komunikace z jejich strany.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    KATIA: s odstupem to tedy chápu tak, že značná část vyuky na jaře probíhala formou "tady máte seznam literatury a nastudujte si to", což je s akreditacemi už v hodně velkém rozporu a takhle by VŠ po emailu mohl dělat každý. Proto distanční výuka nakonec alespoň u nás (FF UK a pocitam i jinde) musí být koncipovana jako forma výuky, tj. nějaké přímé formy kontaktu nebo interakce. každopádně na tom úřadu, pokud tp nebyla cílená PR taktika, by si měli v komunikaci navenek udělat pořádek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam