• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    DOBYTEK: No však, evropské právo - k čemu není zákonem stanovena sankce, to se smí porušovat :-) Ti to někam dotáhnou!

    Mám pokušení hrdinsky radit, aby za to měli 0 bodů, protože na spoustě jiných škol to je naprosto normální. Ale sám dobře vím, že člověk nakonec lehko vyměkne, alespoň tedy pokud v pedagogickém okolí panují ještě menší nároky. V mém prvním pedagogickém laboratorním působení mi někteří studenti poněkud skákali po hlavě, když to odevzdávali pětkrát, sedmkrát apod. Úsilí minimální, spíš čirý salámismus a postupně to zkoušet, kde je ta nejspodnější laťka, kterou musím přeskočit (opět u některých). Trpělivě jsem jim to opravoval, ale z nároků jsem neslevil...stylem když vyjde rychlost světla 300 km/h, tak to nemůžu vzít :-) Pak jsem se doslechl, že jsem dosáhl pověsti vrchního kata, přitom tak trpělivě jsem jim to opravoval, ke všemu jsem dával konzultaci, kde jsem jim to v podstatě řekl, jak to má být...
    Zkrátka nezavděčíš se, a jakmile ustoupíš, studenti rychle obsadí nové pozice a budou to zkoušet dál. 5 studentů, nakonec mě to stálo v součtu tak 2 týdny života :-) 80 si nedovedu představit. Udělej to tak, aby ses z toho nezbláznila. Doporučuji radu vpravo dole :-)

    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: vracet už jim to nebudu, proto v půlce semestru píšou ten první draft, který jim detailně okomentuji, je jich 80, víckrát už to číst nechci, je to evropské právo, ne akademické psaní. Nechápu, co blbnou, kdyby mi to udělali prváci, tak neřeknu, ale tohle jsou třeťáci, co nejsou schopní poslat jeden blbý paper včas. Jsou to budoucí právníci, tak by snad měli chápat, k čemu lhůty jsou. Jenže když si vzpomenu, jak tam lhůty v praxi fungují, tak si říkám, jestli je nepřipravuji na nesprávnou životní realitu :)
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: Já to dělám tak ze mají možnost odevzdat v takovém termínu abych to stihl opravit případně vrátit k opravě a zároveň stihl zapsat známku v termínu do konce zkouskoveho. Vůbec bych se nebál hrotit deadline, určitě tam najdeš nějaké chyby takže to můžeš vrátit k přepracování. Otázkou je jestli to stihne daný student do konce zkouskoveho opravit...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DOKIS: takhle, tady je nastavení úplně jiné a studenti procházejí ostatní zkoušky v zásadě automaticky (z mých předmětů vždycky někdo vyletí, ale to protože to buď sami vzdají, nebo prokazatelně opisují). Můj předmět je výběrák, nechci s nimi psát klasické dvouhodinové písemky (místní tradice), protože to nedává smysl ani z jedné strany, místo toho dělají ty krátké testy za domácí úkol (open book), odevzdají draft/anotaci v půlce semestru, a na konci final paper. Doteď to fungovalo, ale tenhle semestr dělám zjevně něco blbě. Jde mi spíš o nějaký morální základ, ostatní studenti na to měli méně času, to by mi to rovnou mohli dávat ještě za rok. Student žádný důvod neměl, prostě mi napsal, že toho má moc a zapomněl, kdy je deadline, což ale znamená, že neodposlechl žádnou z posledních tří přednášek, ani nečte zprávy ve skupině. Já mu asi řeknu, ať dnes pošle co má, že mu strhnu body za pozdní odevzdání, se s tím odmítám nervovat přes Vánoce. Tak dík za brainstorming :)
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DOBYTEK: Pokud se neozval predem a nema pro to zcela zasadni duvod (tj. 16.12. nebo driv se mu stalo neco, co mu znemoznilo se doted byt jenom ozvat, typu nejaka zasadni nemoc, nehoda, zustal viset v Mongolsku, kdyz mu zrusili let,...), tak bych jednoznacne dal 0 bodu. Navic prace neni zkouska, takze opakovane terminy se nekonaji. Na druhou stranu je bezne pozadovat, aby jeden neuspech neznamenal totalni konec v predmetu. Coz ale "Pokud ho pošlu do háje, tak dostane za 4" splnuje. U nas to mame tak, ze praci a testu je vic a muzou si dovolit jeden neudelat (neodevzdat nebo mit prilis blbe). Osobne mi to prijde jako celkem rozumny system, ale samozrejme zalezi na tom, jak jsou kde nastavena pravidla a jak si je kdo (studijni) vysvetluje...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    FJERTIL: aktivita v hodině, tj. poslední dva semestry v zásadě jestli se proklikají krátkým testem na konci každé hodiny a jestli jsou schopní napsat krátký email.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    DOBYTEK: Asi záleží, co je těch zbylých 40%.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Co děláte se s pozdě odevzdanými referáty? Mám tu pár studentů, co neodevzdali včas závěrečný referát, který dělá 60 % jejich výsledné známky, i přes opakovaná upozornění. V předchozích semestrech mi vždycky odevzdávali včas, případně se dohodli na pozdním odevzdání PŘED deadlinem, pár jich zpravidla neodevzdalo a počítali s tím, že stejně neprojdou. Tenhle semestr je ale nějaký divný, pár lidí odevzdalo den dva po deadlinu, těm jsem řekla, že za to bude nějaký postih na závěrečné známce, ale že to ještě vezmu. Jenže teď mám studenta, co mi to chce odevzdat 4. ledna, když deadline byl 16.12. Pokud ho pošlu do háje, tak dostane za 4, ale má teoreticky právo zkoušku po prázdninách opakovat, takže ve výsledku to stejně odevzdá. Ale vymyslet si vlastní deadline a vnucovat mi ho, to mi opravdu vadí. Jak se to řeší jinde? Já jestli to moc neprožívám, ale zas jsou to třeťáci, tak snad vědí, že lhůty je třeba dodržovat.
    JINX
    JINX --- ---
    JINX: v zasade jde jenom o to ze kdyz neco vysvetlujes X-krat po sobe tak uz mas casem pripravene typove priklady na kterych jsi zvykly to ukazovat.
    JINX
    JINX --- ---
    No takhle ze to vydam nekde 2x to mysleno rozhodne nebylo. Spise mi jde o to jestli tam pouziju nejaky priklad, ktery bude napriklad generovat obrazek trojuhelniku (ano jsou to skripta z programovani). Zda muzu obdobny priklad pouzivat napr. v ramci skoleni... rozhledne mi nejde o to neco copy-pastovat 1:1, spise se chci jen kryt pred tim ze mi nekdo bude chtit cilene zneprijemnovat zivot tim ze nekde pouzivam "def generate_polygon" a nekde jinde "def make_polygon" a nahodou je obsah tech funkci trochu podobny.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    MIGUEL: to je různé, u nás se všechna skripta i učebnice považují za součást pracovních povinností, takže i když autorská práva jsou zachována, nedostáváme za to žádnou odměnu navíc. Kde to vydáme, je naše rozhodnutí.
    MAFO
    MAFO --- ---
    MIGUEL: v té poslední větě se shodnem ;-)
    on se JINX psal, že by "nechtel aby to cele vlastnila skola, kdybych to chtel nekde dale pouzivat", tak jsem se mu pokusil odpovědět... i univerzitní nakladatelství si doložku o 5 letech exkluzivity (když už do toho nějakou prác či peníže dají) vyhrazují (jakkoliv "crazy" to může působit)...
    (je to taky pro případ, kdyby třeba změnil zaměstnavatele a pak ty skripta vydal a vykázal znovu za něj...)
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    MAFO: uprimne, vydat stejnou publikaci jednou jako skripta a pak s tim po roce s nezmenenym obsahem jit do nejakeho vydavatelstvi aby se to otisklo jeste jednou me prijde dost crazy.... ja svoje skripta vydavam online, jsou dostupne pro kazdeho i mimo skolu ke stazeni, dostal jsem za to autorsky honorar. Kdyz budu chtit jednou vydat u Springeru monografii, tak to rozhodne bude prepracovane. Ostatne az tak vysoke mineni o svych skriptech nemam :).

    Jinak podminky autorske smlouvy jsou samozrejme v zavislosti na projektu/instituci ruzne...jedno je ale jiste, ze ty skripta jsou autorovo dusevni vlastnictvi a o nic vic tu nejde.
    MAFO
    MAFO --- ---
    JINX: autorské právo Ti nikdo upřít nemůže... pokud by to ale bylo placené z nějakého projektu, jak píše MIGUEL, můžou Ti v podmínkách financování třeba na 5 let zakázat to vydat jinde...
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    JINX: ahoj, ja jsem uz napsal skripta troje, jedny cesky, k nima anglickou verzi a jedny prikladovy. je to moje dusevni vlastnictvi, ja jsem autor. navic to neni uplne nevyhodne. skoly maji na tohle zpravidla svoje projekty, kde dostanes autorsky honorar, ktery cini cca. 40.000Kc
    JINX
    JINX --- ---
    Nevite prosim jak je to oficialne se psanim skript a autorskymi pravy? Studenti si stezuji na chybejici skripta - ja nemam problem do toho investovat nejaky cas a skripta sepsat, na druhou stranu bych nechtel aby to cele vlastnila skola, kdybych to chtel nekde dale pouzivat. Je mozne psani skript nejak ohodnotit? napr. nejakym grantem?
    KATIA
    KATIA --- ---
    Scientists Are Sharing The Worst Stock Photos Of Their Jobs And They're Hilarious | IFLScience
    https://www.iflscience.com/...ing-the-worst-stock-photos-of-their-jobs-and-theyre-hilarious/amp.html
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FJERTIL: A pro znalce, co rozlišují mezi chemií, biologií a fyzikou místo kádinek s vodičkama buď upřený pohled do (optického) mikroskopu nebo barevná světla, blyštivá nerez a/nebo lasery v kouři.
    V případě, že je třeba předat sdělení zvláštního významu, je přípustný i záběr na monitor počítače, buď foto z mikroskopu bez měřítka nebo série grafů bez popisků os.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    GAARQ: Lidi vědí naprosto přesně, co si představit - bílý plášť, hejbatla a modrou vodičku ve zkumavce. Jinak to není pořádná (laboratorní) přírodověda.
    A občas to média nějakou divnou zpětnou kličkou posilují.
    Upřímě, nikdy se u nás v laborce nenosí tak svědomitě pláště jako když přijde nějaký mamlas s kamerou.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: empirická přírodověda je manuálně (a tím pádem časově) značně náročná. upřímně, není v možnostech jednoho smrtelníka-přírodovědce dělat svýma rukama dobrou vědu, učit a šaškovat v administrativě. nemluvě o čistých a zvyky neposkvrněných myslích, které vidí to, co oči starších už pro paradigmatické klapky nevidí. moje žena je humanitní, sice musí načíst megatuny literatury, ale přesto to zvládá bez přímého "zotročování" studentů, i když už i na ní vidím, že studenti "pro ni" řeší dílčí problémy širšího úkolu.

    s tou prestiží si opravdu nejsem jist. možná mezi jinými akademiky, možná některé obory, které jsou tak "tvl!", že běžný laik jen žasne. ale osobně jsem nějakou zvláštní prestiž nezaznamenal. většinou lidé nemají šajna, co si mají představit, když pojmenuju svůj obor. a i když jim k tomu dodám vysvětlení "pro babičku", pořád je ten "hm, njn" ;) neberu si to osobně, opravdu je to pro ně mimoňské.

    a na jinú notečku. naše uni zajistila plnou verzi zoomu a musím říct, že až na nepodstatné drobnosti (pozadí), je zoom opravdu lepší než ms teams. pracoval jsem ještě něco málo s gotomeeting, ale to už vůbec ne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam