KYO: jo, tohle me dralo docela dlouhou dobu. Zvlaste kdyz jsem s mladsim chodila od jeho roku do 2 krouzku stejne starych deti, chodil tam do 4 let a ja tak mela moznost v primem prenosu videt, jak ostatni deti "jedou", zatimco ten muj zacal chodit az jako posledni, kdyz se delala nejaka spolecna cinnost tak nechapal pokyny, tudiz nespolupracoval, do 3 let vubec nemluvil (zadna mama, zadny papa, ham...proste nic), vic jak do 5 se nezvladal sam oblect (horsi koordinace a spoluprace tela a rukou).
Ma lehkou formu dysfazie, postupem casu temer vse dohnal, takze ma "jen" opozdeny vyvoj reci a je hyperaktivni. Psycholozka me pripravila na to, ze se skolni dochazkou (mel odklad, takze pujde az ted v zari v 7 letech) musim pocitat s ruznymi dys poruchami. Zaroven me ale uklidnila, ze jeho porucha u nej neni zpusobena mentalni retardaci a nema zadny mentalni hendikep, dle jejich zaveru je naopak inteligencne nadprumerny, coz s sebou ovsem nese to, ze si svoje nedostatky uvedomuje a trapi ho, coz se u nej projevuje afektivnimi zachvaty ve snaze se s tim nejak srovnat (bud zuri nebo place, ale za posledni rok se to hodne zlepsilo, doby, kdy po me v zachvatu hodil zidli nebo se snazil ublizovat sam sobe uz jsou nastesti davno pryc).
U nas bylo nejnarocnejsi obdobi asi do 5,5 let. Dost tomu dodavalo i to, ze syn je velky a vypada starsi, takze v jeho 5 si vsichni mysleli, ze uz je urcite skolak a casto jsem poslouchala poznamky, jak je nevychovanej, kdyz neodpovida na pozdrav nebo je strasny jak mluvi, kdyz uz je tak velkej. Nastesti ve skolce mame fakt uzasny pani ucitelky, ktery si s nim daly praci, nespechaly na nej, daly mu vzdy cas aby se "vymackl" a snazily se fakt porozumet tomu, co rika. Pro me osobne byl zlomovy okamzik, kdyz v tech 5,5 poprve dokazal spravne pojmenovat barvy (bila, cerna, cervena, modra, zelena, zluta). To jsem se regulerne rozbrecela a zacala mit pocit, ze to bude dobry.
Za posledni rok udelal obrovsky pokrok, tak jsem zvedava, co nam prinese nastup do skoly.