ALESH: taky jsem nekde cetl, ze to byl larp, jenze... I na normalnich larpech se stavaji pripady tzv. "bleedu" , kdy se lidi natolik vzijou do postavy, co hrajou, ze
- delaji veci, co by normalne nedelali, ale sedi do role
- je pro ne narocny roli opustit
- traumata hrane postavy se jim propisou do normalniho zivota.
Hernajs, bleed uz jsem videl i po stolnim RPG, kde clovek cmara tuzkou po papiru a hazi kostkama, takze po plnohodnotnym larpu mi prijde spis divny, pokud u nekoho nenastane ani trochu.
No a jestli Zimbardo usporadal larp aby si neco vyzkousel, well, tak je to podobny, jako kdyz vezme automobilka svuj novej sportak do aerodynamickyho tunelu. Jasne ze ty podminky uvnitr neodpovidaji tem realnym dokonale, a realne se to auto bude chovat jinak (co poryvy vetru, sklon a material vozovky, setrvacnost?) - nekdy lip a nekdy hur; ale furt dost podobne na to, aby si clovek z dat ziskanych v tunelu udelal dost podrobnou predstavu o realite. A to samy s larpem: jasne, budou nastavat zkresleni (dany jednak vstupnima podminkama - pac clovek muz nevi, jake je byt zenou-elfkou, napriklad; zadruhy vedomim, ze hra jednou skonci a clovek se vrati k normalnimu zivotu). Ale kdyz vstupni podminky odpovidaj realite (check - organizoval to jako "predstavte si, ze se to deje vam" ) a doba trvani je bud nejasna, nebo tak dlouha, aby tak daleko clovek neplanoval (check - lidi v mysli plnohodnotne podrzi mozna pet dnu, tenhle experiment mel puvodne trvat kolik, ctyricet?), tak ta zkresleni budou mala. A i kdyz jde jen o larp, a vysledna data teda nebudou uplne presna, porad budou realite bliz nez to, co clovek vymysli za stolem pri cteni psychologickych prirucek (nebo i literatury faktu, kde nevyhnutelne vznika "survivor bias" : jednak kdo neprezil, nemohl svuj pribeh vypravet, a za druhy vypravi se casteji o vecech vyjimecnych nez o tom, jak to chodi bezne).