• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YWENÚvahy diletanta: UMĚNÍ A VĚDA
    YWEN
    YWEN --- ---
    C8400: Oddělení oborů je výsledkem territoriálnímu vymezení daného "klanu", má víc společného s institucionální formou daného oboru než obsahem (předmětem bádání). hm, to si nemyslim, imho právě ten obsah je zásadní. Možná hranice oborů jsou trochu "rozostřené", ale jejich podstata je hlubší, než jen institucionální rozlišení.
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: Chci tím říct, že umělec, turista, vědec jsou společensky definované role (chlápek se stětcem je umělec, s foťakem je turista, s mikroskopem je vědec), stejně tak jako věda a umění. Z "lidského" pohledu: Člověk se nerodí jako umělec nebo vědec. Každý normální člověk má schopnost jak racionálního, tak emocionálního uchopení zážitků. V každém je kus "umělce" a "vědce".

    Ta hranice oborů je společensky (příp. kolegy v oboru) definovaná hranice. Někteří mají potřebu tyto hranice překračovat, zatímco většina se pohybuje v rámci daných hranic oboru a vystačí si s uznáním kolegů. Tzn. "konformní" většina hájí hranice oboru (svého území) a "innovativní" menšina se snaží tyto hranice prolamovat.

    Oddělení oborů je výsledkem territoriálnímu vymezení daného "klanu", má víc společného s institucionální formou daného oboru než obsahem (předmětem bádání).
    YWEN
    YWEN --- ---
    C8400: 23:30:00 7.1.2021 Ono bude těžké, dívat se na umění a vědu jinak, než pohledem člověka:)

    Je to jako když umělec (U) a vědec (V) kráčí po spletité stezce do vzdáleného místa. Ani jeden neví, jak se to místo, kam se vydali, jmenuje (co je cílem umění, co vědy?). Vzájemně se moc nemusí, U je domýšlivý, myslí si že všechno tuší, V se mu směje, protože si myslí, že je to on, kdo všechno. Občas se na cestě přiblíží na dohled, zamávají na sebe, dokonce si snad spolu daji chleba s paštikou (U použije ve své tvorbě nějaký algoritmus a V nazve kvark půvabným), ale rychle se zase vzdálí, aby se neviděli. Co mně přijde zajímavý, je ta hranice, přes kterou ani jeden nesmí-nechce-nemůže překročit a vydat se podle mapy toho druhýho.
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: v tradičním smyslu slova...
    pokud Ernst Haeckel byl užité umění, pak toto je inženýrské umění... trochu mi to připomíná parní lokomotivu (nevím proč, taky se skládá ze spousty trubek, a je impozantní svou těžkostí, tak jako Jansenovy výtvory svou lehkostí....)
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: definice :-)
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: nevím, jak definovat co je umění... pak se dá těžko odpovídat zda to či ono do te definice zapadá...
    AZA_: užité umění sedí
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: na tom obrázku mě zaujalo, že všechny tři ohledy jsou z pohledu člověka... toto klidně může být stejný člověk. Mohli bychom to taky nazvat realitou štětce, realitou fotoaparátu a realitou mikroskopu... myslim, že to je vše jen otázka lidských definic, jazyka, co je umění a co věda.
    YWEN
    YWEN --- ---
    Raffael Santi - Athénská škola. Na této fresce v papežské komnatě Stanza della Segnatura ve Vatikáně shromáždil Raffael výkvět toho, co do počátku 16. století země nosila a vše hezky systematicky seřadil. Uprostřed Platón jako idealista, jeho žák Aristotelés jako materialista. V horní části fresky metafyzikové a v dolní přírodní filozofové. Pravá skupina je snad znázorněním svobodných umění trivia (gramatika, dialektika a rétorika) a kvadrivia (aritmetika, hudba, geometrie a astronomie). Když Raffael Athénskou školu maloval, znal už malby Michelangela v Sixtinské kapli a jejich monumentalitou se pravděpodobně nechal ovlivnit.


    YWEN
    YWEN --- ---
    IMO dokonalé propojení umění s vědou představuje tvorba Theo Jansena. Jeho tvorové z elektro-trubek jsou neskuteční...
    Theo Jansen: Theo Jansen vytváří nové tvory | TED Talk
    https://www.ted.com/talks/theo_jansen_my_creations_a_new_form_of_life?language=cs#t-477119
    YWEN
    YWEN --- ---
    YWEN
    YWEN --- ---
    TLUSTOUTLON: Uměním je ale určitě nesamozřejmá schopnost graficky interpretovat informace spolu s estetickým dojmem a přitom překonávat celou škálu měřítka. ...sry, ale nechápu. :/
    TLUSTOUTLON
    TLUSTOUTLON --- ---
    YWEN: Biologie i umění jsou umělé kategorie. Tohle je něco, před čím je třeba se sklonit (stačí obrazně) a je jedno, jak tomu kdo říká, a jestli v tom vidí něco primárně technického, duchovního, apod. Je to jedním z možných vyjádření základního principu bytí, v tomto případě aktuální ideální stav organizace hmoty za daných podmínek. Uměním je ale určitě nesamozřejmá schopnost graficky interpretovat informace spolu s estetickým dojmem a přitom překonávat celou škálu měřítka.
    AZA_
    AZA_ --- ---
    YWEN: To mi připomnělo kolekci skleněných květin v Harvard Museum of Natural History, kterou vytvořili otec a syn Blaschkové (původem Češi, ale pracovali v Německu a poté v USA). Když jsem ty modely viděla, věděla jsem, že nejsou živé, ale bylo těžké pochopit, že je to opravdu sklo. Tak dokonalé napodobení rostliny ze skla už asi nikdy neuvidím. Nejde jen o barvu a tvar, ale i texturu. Nejen na fotce, ale i v reálu vypadají opravdu autenticky. Vše bylo vytvořeno jako studijní materiál pro posluchače Harvardovy Univerzity. Kromě rostlin tvořili i modely mořských živočichů. (A původně taky třeba oční protézy a ozdobné brože.)
    https://hmnh.harvard.edu/glass-flowers



    YWEN
    YWEN --- ---
    AZA_: jj, vlastně se to tak dá říct. :)
    Ernst Haeckel byl německý biolog, velký propagátor evoluční teorie, který popsal několik tisíc druhů mořských živočichů, a ty také kreslil (Umělecké tvary přírody, 1904). Když se v roce 1900 konala v Paříži Světová výstava, návštěvníky vítala brána, kterou zkonstruoval René Binet právě pod vlivem kreseb jednobuněčných organismů E. Haeckela. Vše prosyceno duchem secese…
    AZA_
    AZA_ --- ---
    YWEN: užité umění :)
    YWEN
    YWEN --- ---
    tady jsem vždycky v rozpacích. Je tohle umění nebo biologie?
    Ernst Haeckel, 1879
    YWEN
    YWEN --- ---
    Umění a věda mají jedno společné - popis světa. Každý z těchto oborů k tomu používá různé prostředky a využívá odlišné dovednosti. Vždycky se asi najdou ti, kteří budou považovat oba obory za nesmiřitelné, ale snad i ti, kteří mezi vědou a uměním najdou spojitost.
    YWEN
    YWEN --- ---
    Zvláštním způsobem byla v první pol. 19. stol. propojena fyzika s literaturou. Tzv. Olbersův paradox (zformulován v roce 1823) se ptá, jak je možné, že je v noci tma, ačkoliv by měla být obloha posázená hvězdami, které by rozzářily oblohu v jasném svitu. (Asi jako v lese vidíme samé stromy). Řešení přicházela, ale žádné uspokojivé. V roce 1848 přišlo správné řešení od amerického romantika E. A. Poea v jeho eseji Eureka:

    Byla-li by posloupnost hvězd nekonečná, pak by se nám nebeské pozadí jevilo rovnoměrně zářivé, jako uvnitř Galaxie – neboť nikde by nebylo žádného bodu, v němž by se nenacházela nějaká hvězda. Proto jediný způsob, jak lze za tohoto stavu věcí pochopit existenci prázdnot, které v bezpočtu směrů spatřujeme našimi teleskopy, je předpokládat, že vzdálenost dosud nespatřeného pozadí je tak nesmírná, že žádný paprsek z něj k nám dosud nemohl dorazit.

    Zkrátka, některé hvězdy jsou od nás tak vzdálené, že jejich světlo k nám dosud nedorazilo.
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: no to máš samozřejmě pravdu, ale jak poznám, že jsem přečetla všechny podstatné názory a neopomněla vzorek názoru nějakého myslitele, kterej by tu definici uplně změnil. Jde o to, že definice je jasné vymezení nějakého pojmu. Což je jistě možné i u umění, ale je to složitější, protože takovému jednoznačnému určení se umění z principu brání...:)
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: výšku hrušky, co na ni koukám z okna, možná změřim přesně na centimetry, ale jak poznám přesnost definice umění.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam