Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered (2005/2016) / PS4 / 8,5 hodiny / #dohranoTL;DR: Tohle je QTE hellfest (ne)vydávající se za hru, David Cage je egomaniak se spoustou divných věcí v hlavě a Quantic Dream jsou specialisté na ovládání, ze kterého se mi dělá fyzicky špatně :-)
V rámci Infinite Backlog challenge
Quantic Dreaming jsem se rozhodl pokročit ve zkoumání těchhle zvláštních her. Začal jsem už loni s
Omikron: The Nomad Soul, kterážto prapodivnost ale v challenge není, protože se ještě nejednalo o "interaktivní film". Na tuhle vlnu najeli QD až pak a pojali ji po svém (takže žádné FMV, ale všechno pěkně naskriptované v enginu), ale stejně mezi Omikronem a Fahrenheitem vidím spoustu paralel. Celkem si dokážu představit, o co se David Cage snaží, protože většina těchhle geniálních (a to myslím vážně) tvůrců se celý život vlastně snaží o jednu a tu samou hru. Stejně jako geniální skladatelé mají svůj rukopis, který je rozeznatelný ve všech jejich dílech... Ale to jsem odbočil.
Nicméně když jsme u té hudby - pokud byl Omikron po hudební stránce spojený s Davidem Bowiem, tak Fahrenheit si vzal do parády Angelo Badalamenti (má na svědomí všechno od Lynche a mnoho dalšího) a je to vážně parádička. K příběhu i jeho zasazení do před-apokalyptického postupně zamrzajícího světa se jeho hudba hodí naprosto dokonale. A ten příběh je taky kvalitní, tedy aspoň první dvě jeho třetiny (pak mi přišlo, jako by někdo strašně zrychlil a začal přeskakovat v ději, a nebo kdyby vypustili část původně plánovaného scénáře). Engine hry nevypadá ani po těch letech vůbec zle, protože PS4 "remaster" je vlastně PS2 verze spuštěná v emulaci, která vylepšuje 3D rendering podobně, jako to dělá třeba PCSX2 (ovšem cokoli, co je řešené pomocí 2D spritů, vypadá v kontrastu s tím příšerně - prostě emulační klasika).
Ale pak je tu ovládání :-/ Já fakt nevím, kdo tohle může vymyslet. Už u Omikronu jsem brečel, jak mě ze tří druhů ovládání opravdu bolela hlava, a tady jsem měl podobné pocity. Používat pravý analog pro akce a rozhlížení realizovat pomocí R1/L1, případně freelook přidržením R2 a levým analogem (což tím pádem nemůžete za pohybu, protože se hýbete taky levý analogem)... To se snad v době PS2 už tolik nenosilo, řekl bych. Když se k tomu ale připočtou ještě všudypřítomné QTE zrůdnosti, na které musíte reagovat kombinacemi pohybů obou analogů, a které mi aspoň v něterých případech přišly náhodně generované, takže si je nemůžete namemorovat - tak to už ale opravdu žerty stranou. QTE jsou navíc opravdu na každém kroku, klidně i v průběhu obyčejného dialogu!
Díky QTE jsem si vůbec neužil většinu "akčních" sekvencí, které jsou sice naskriptované, ale jinak docela filmově efektní... Jenže jsem se na ně prostě pro samé sledování barevných pokynů pro kvedlání analogy uprostřed obrazovky nedokázal soustředit. Můj mozek prostě takhle nefunguje. Kvůli tomu taky nemám chuť objevovat X dalších konců, kterémi Fahrenheit disponuje. Přitom by mě to docela zajímalo, protože jak jsem říkal - příběh je zajímavý, postavy taky, celé je to pěkně filmové a tuším, že je tam ještě mnoho co k prozkoumání... Ale prostě už na to nemám nervy.
Tak a teď Heavy Rain, no. Snad už konečně něco, z čeho mě nebude bolet hlava!