Final Fantasy 16 / PS5 / 78 hodin / #dohrano /Rozpaky. Rozpaky mě provázely celých těch 78 hodin, které jsem za poslední skoro dva měsíce, do hry investoval. Jak to? Vždyť FF16 dostávala v recenzích skoro maximální hodnocení, skloňovala se GOTY a padaly superlativy na tohle a na tamto. Rád bych napsal, že nerozumím tomu proč byla na západě šestnáctka tak skvěle přijata, ale mám obavu, že to tuším. Japonští autoři FF16 šli evidentně na ruku západnímu trhu a čistě podle mého subjektivního dojmu (a jisté dávky nadsázky) si marketéři spolu s vedením studia řekli, že vezmou všechny ingredience, které tady podle kluků a holek japonských máme na západě rádi a vytvoří dokonalou hru a v tom ohledu se jim to povedlo naprosto perfektně a k chybám došlo jen v několika případech, ale k tomu později.
FF16 je tentokrát situována do fantasy světa, který intrikami a settingem otevřeně kopíruje Hru u trůny. Pro našince je rozverným bonusem to, že si při psaní scénáře a postav nejen k pseudo arabské lokaci scénaristé evidentně objednali kultovní ilustrovanou knízku Obrazky z ceskych dejin a povesti, takze potkate vesnici Tabor, ve ktere behaji Dalimilove, Honzove a cela plejada nasich historickych postav, která vám speciálně v japonskom dabingu dokaze vykresat prihlouply usmev na rtech. Samozrejme chapu, ze mimo Cesko budou takova jmena znit zajimave, ale u vaznych scen s arcilotrem jmenem Hugo Kupka jsem se smal nahlas. Svět bychom měli, ale ten se musí vyplnit obsahem a v případě jrpg i questy. A tady to začíná. Japonská představa o dokonalé hře pro masový úspěch u západního publika je evidentně taková, že se vám na mapě objeví miliarda zeleních vykřičníků v podobě naprosto kreténsky imbecilních a k uzoufání nudných vedlejších fetch questů. Ze začátku jsem si říkal, že jsem určitě u prvních třech natrefil omylem na ty nejslabší z nich a že se to určitě časem zlepší, ale to byl omyl. Ony to byly totiž ty nejlepší a pak už bylo jen a jen hůř.
Za poslední roky jsem v hardcore japonských hrách nepřeskočil jediný vedlejšák, anebo dialog, a tady jsem sestřeloval jeden dialog za druhým a u animací, které přeskočit nešlo jsem měl nutkání řvát na televizi: "tak už držte kurwa hubu!". Nevím, jestli to byla čistě scénáristická katastrofa, anebo snaha držet se při zemi a nebýt po "japonsku" divnými a západní hráče nevyděsit ničím hlubokým, anebo nedej bože jejich klasickou dualitou. Celopu dobu mi přišlo, že scénář pro vedlejšáky psala parta belgických důchodců s permanentní kocovinou.
Souběžně s tím jsou příšerné i hlavní postavy. Hlavní postava Clive je sice dobrák, ale bez emocí působící sterilně a prvoplánově až to bolí. Kumpáni jsou povětšinou naivní idioti a výrazného strýce byste nejraději pobodali. Ostatní budete akorát strašlivě nenávidět.
Co mě u kalkulu a kompilátu poskládaného kromě Hry o trůny i z vykrádání Nieru: Automata jménem FF16 dokázalo udržet? Bossfighty a tím se dostáváme k těm "chybám", které se jim do vývoje "úspěšné západní hry" vloudily. Ty jsou skvělé a působí tak, jako by je vytvářelo úplně jiné studio, ve kterém netušili, co se kutí vedle u jejich kolegů. Bossfighty jsou totiž naprostý audiovizuální a epileptický extrém, kde byste mohli Godzilly použít místo krabiček od sirek coby měřítka velikosti, protože někteří bossové měří v jednom momentě klidně 67 Godzill. Tohle se povedlo a je úplně jedno, že je i bojový systém, který tentokrát není tahový, ale smash-buttonový naprosto repetetivní a idiotský, kdy celou hru ve stejném pořadí mačkáte akorát stejné kombinace a měníte si akorát právě odemčené speciální útoky.
Suma sumárum - vypadá to na PS5 pěkně, má to skvělou hudbu, ale jinak je to vlastně tak trochu průser. Druhej pruchod na platinu nedam, protoze by se to rovnalo regulernimu sebeposkozovani nudou. 6.5/10
P.S. v prubehu hrani jsem si nekolikrat googlil vyraz "proč je FF16 takova nuda? (abych se ujistil, jestli se mnou neni neco v neporadku) coz me zavedlo na Reddit stejne zaskocenych hracu ve skupine jmenem "proc je FF16 takova nuda?", kde lide psali, ze je tam privedlo googleni si vyrazu: "proc je FF16 takova nuda?", coz je samo o sobe vymluvne.