Ōkami HD (2006/2012) / PS3 / 58 hodin / #dohranoTrochu jsem váhal, jestli se tady s tím mám pochlubit. HD remaster původně PS2 propadáku Ōkami jsem totiž na PS3 začal hrát v lednu 2017, pak jsem si dal na rok pauzu, pokračoval jsem v roce 2018 a tam jsem se v srpnu na dlouhých šest let zaseknul.
PSN tracking nelže, dohrát tenhle majstrštyk mi opravdu trvalo sedm let, i když to nakonec bylo "jen" 58 hodin v průběhu devadesáti herních dnů (viz poslední přiložený screenshot). Do letošního roku tak vlastně připadá jen těch posledních pět hodin, během kterých jsem se včera prokousal poslední kapitolou... Ale tak snad mi to uznáte :-) Btw. k tomu dokončení mě samozřejmě vyhecovala
challenge na Infinite Backlog - tenhle web fakt doporučuju! Ale k věci:
Když jsem Ōkami před těmi šesti lety zapíchnul, tak jsem samozřejmě nevěděl, jak blízko jsem konci - ale udělal jsem to hlavně proto, že jsem z toho všeho už byl totálně vyčerpaný. Tahle hra je totiž obrovská a příběh je tak komplikovaný a několikrát nastavovaný, až jsem si v jeho průběhu minimálně dvakrát myslel, že už prostě musí být konec... Ale on pořád nepřicházel! Jsem si naprosto jistý, že původní PS2 verzi jsem hrál (poté, co jsem na nějakém OPSM coverdisku narazil na demo, které mě naprosto uchvátilo), ale teď zpětně si uvědomuju, že jsem se tehdy konce nedobral. A to přesně z toho samého důvodu: hra je děsně dlouhá, neuvěřitelně ukecaná, plná hnusných bossů (většinu z nich musíte během příběhu porazit několikrát) a emotivních dějových zvratů - ale hlavně je strašně krásná.
Tyhle cell-shading hry mají jednu obrovskou výhodu, totiž že prakticky nestárnou. Vizuální styl Ōkami vychází z tradičních asijských maleb tuší, což v pohybu vypadá naprosto fantasticky. Už na PS2 to pro mě byl šok, když jsem něco takového viděl, ale teprve HD remaster mi doslova otevřel oči. Děj a postavy navíc vychází z šintóismu, což je pro Evropana myslím hodně atraktivní, démoni pak čerpají z tradičního Japonského folklóru - děsivých strašidel Jókai (pokud vás tohle zajímá, tak si dovolím doporučit mangu
Kitaró, kterou u nás letos vydalo Argo). Podobně vychází z Japonské klasiky i hudba, která tvoří naprosto nedílnou součást hry (a vyšla samostatně na pěti CD, kteroužto kolekci vřele doporučuju si obstarat). Všechno dohromady je to naprosto epická nálož... Která asi právě díky své náročnosti a komplexnosti totálně komerčně propadla.
Fakt je to dlouhé. Ovládání je složité. Kromě klasického pohybu a boje na blízko je zásadní využívát magické malování tuší přes obrazovku v pozastaveném čase (těžko se to vysvětluje,
tady je nějaké video z PS2 verze), což se na PS3 dá i pomocí Move ovladačů (zkoušel jsem a spíš nedoporučuju). Prokousat se vším textem je časově náročné (a číst byste to všechno měli, abyste se vyznali v komplikovaném příběhu). Nejen bossové, ale i řadové příšery jsou hrubou silou prakticky neporazitelní - je potřeba přijít na speciální taktiku, která na každého z nich platí a tu pak využívat (každý boss je vlastně takový rébus). To zase žere čas a hlavně je to místy docela frustrující. Stejně tak neustále oddalování konce a fakt, že všechny hlavní bossy, které v průběhu hry potkáte, musíte na jejím konci porazit ještě jednou.
Když se ale přes tohle všechno přenesete, dostanete za odměnu nezapomenutelný zážitek. Naprosto zodpovědně prohlašuju, že tohle je jedna z nejlepších her, která kdy vznikla a jakou jsem kdy hrál. Přímé pokračování z pochopitelných důvodů nevzniklo; existuje sice hra
Ōkamiden pro Nintendo DS, to je ale spíš takový duchovní nástupce, než přímo sequel. Ono asi opravdu platí, že dobrého pomálu - stejně si nejsem jistý, jestli bych další takovouhle nálož dokázal ještě dohrát, kdyby přece jen vznikla :-) Ale na ten
Ōkamiden se asi mrknu. I když to na první pohled
vypadá docela podobně, nejspíš to bude něco úplně jiného... No ale tak uvidíme.