Chants of Sennaar (2023) / XSS / 13,5 hodiny / # dohranoNaprostá pecka pro milovníky logických adventur, složitých rébusů, reverse engineeringu, archeologie a lingvistiky. Vizuální skvost, sázející na vektorový minimalismus a estetiku à la Moebius (
Sable npkc?). A v neposlední řadě i pověstná sova, která rozhodně není tím, čím by se mohla zdát být. To všechno je tahle indie hra, o které nechci prozradit víc, než je nezbytně nutné, abych případným dalším hráčům nezkazil zážitek. Btw hra je aktuálně v GamePassu.
Takže ve zkratce: na začátku se ocitnete někde. Vůbec nevíte kdo jste, kde jste a co tam máte dělat. Někam jdete, někoho potkáte. Ten na vás začne mluvit jazykem, kterému nerozumíte (resp. "mluvení" probíhá formou bublin s textem napsaným znaky, které nedokážete identifikovat). Pokud chcete jazyku porozumět, musíte začít přiřazovat jednotlivým znakům význam, díky kterému se texty postupně stanou srozumitelnými. Musíte začít zkoumat, hledat a zapisovat si (zapisujete si digitálně do svého deníku). A to je všechno, o čem si na začátku myslíte, že hra je.
Může to probíhat třeba tak, že narazíte na nástěnnou malbu nebo reliéf, u kterého je zároveň něco napsáno. Nápisy pravděpodobně popisují to, co umělecké dílo znázorňuje, to už tak bývá. Když takových indicií najdete dostatek, v deníku se vám objeví stránka, na které máte nakreslené různé činnosti nebo předměty a můžete k nim začít přiřazovat znaky jazyka, na které jste zatím narazili. Když správně přiřadíte všechny znaky, stránka se vám "odemkne", tzn. že se vám u použitých znaků objeví potvrzený význam (samozřejmě v angličtině). Nemůžete to dělat stylem pokus-omyl, stránka se totiž odemkne vždycky až po správném přiřazení opravdu všech znaků, které na ní jsou. Do té doby nevíte, jestli jste znaky umístili správně, a počet kombinací samozřejmě roste spolu s počtem objevených znaků a stránek v deníku.
Musíte tedy postupovat logicky. Můžete se dívat na to, co lidé dělají, když s vámi o něčem mluví. Jak se u toho tváří, jaké mají zbarvení hlasu (negativní, veselé, křik...) a podle toho odhadovat, co asi tak říkají. Můžete objevit různé přístroje, které mají popsané ovládací prvky a když si přístroj vyzkoušíte, tak zase dokážete zjistit pár dalších slov. Můžete si zahrát několik miniher, můžete se podívat na divadelní představení. Tím vším se seznamujete s prostředím a nakonec se jazyk naučit dokážete. Vaše postava ve hře sama nemluví, ale znalost významu znaků potřebuje. Občas je totiž musí někam zadat nebo něco udělat správným způsobem, aby se něco stalo a děj se posunul dál. A že se je kam posouvat! Poměrně brzy totiž zjistíte, že ten jazyk, který se učíte, pravděpodobně nebude jediný jazyk, se kterým se ve hře setkáte a který budete muset rozlousknout...
Víc už toho asi nechci prozradit. Podle herní doby si ale asi dokážete představit, že hra je mnohem rozsáhlejší, než by se na první pohled mohlo zdát (a než se zdálo mně samotnému na jejím začátku). Navíc je nečekaně komplexní, protože všechno, co se od jejího začátku naučíte, budete postupně využívat nejen v průběhu, ale hlavně na samotném konci. Tam se všechny sesbírané střípky vědomostí složí dohromady naprosto famózním způsobem, který mě osobně ohromně uspokojil. Takovým tím způsobem, jako když se děsně dlouho snažíte rozlousknout hlavolam a ono se to nakonec podaří. Tak tohle bylo jako N jednotlivých hlavolamů, které dohoromady tvoří jeden velký propojený rébus. Prostě uspokojení na Ntou :-)
Pokud se chcete podívat, jak hra vypadá, tak jsem naházel screenshoty
sem a
sem. Asi na nich není vyzrazeno nic extra důležitého, ale pokud si chcete hru zahrát se všemi překvápky, která pro vás má připravená, tak vynechte i ty screenshoty. Ale jeden hint si přece jen neodpustím: nemusí vždycky všechno skončit v okamžiku, kdy je konec... ¯\_(ツ)_/¯ A pokud nevíte, co je to Rosettská deska, tak si to nastudujte. Bude se vám to hodit.