Under the Waves (2023) / PS5 Pro / 19,5 hodiny / #dohranoDalší platina, ale hlavně dost zajímavý zážitek. Hra od nezávislého týmu
Parallel Studio se celá odehrává pod mořskou hladinou (kdo by to byl podle názvu řekl...). Vy jste profi potápěč, máte tam obytný modul, high-tech skafandr, obratnou miniponorku, spoustu úkolů ke splnění a ještě víc různých typů předmětů na mapě k nalezení a sesbírání. Můžete craftit, spát, pít kafe, kolem jsou ryby, rostliny, různé jeskyně a tak... Jenže! Jenže ono o tohle všechno vlastně ani moc nejde :-)
Není to totiž
Subnautica pro chudé, protože to vůbec není survival (já survivaly nehraju). Není to
Abzû, protože to vůbec není abstraktní, ale přesně naopak (Unreal dělá co může, i když indie produkce je na tom místy dost vidět). Není to
Deep Fear (tohle fakt vyšlo jen na Saturn?), protože horrory taky nehraju. Pravděpodobně to není ani jako spousta dalších podvodních her (no rozhodně to není
Dave the Diver :-)), které neznám, protože podvodní hry vlastně vůbec nemám rád. Není to ani jako film
The Abyss, pokud ho znáte (což byste měli, protože je skvělý). Možná je to trochu jako komiks Jeffa Lemireho
The Underwater Welder (u nás vydala Paseka pod kreativním názvem
Potápěč), ale vlastně ani to ne. Tak proč jsem to teda vlastně hrál?
Protože hra kromě toho, že má ode všeho z výše uvedeného kousek a ta výsledná kombinace je skvělá, především vypráví příběh. Silný příběh. Takový příběh, jehož některé okamžiky vám možná po dlouhou dobu budou kroužit hlavou a donutí vás se nad něčím důležitým zamyslet. Příběh, který je nosnou částí téhle hry, takže vám o něm neprozradím ani slovo :-) Není to vizuální novela, takže se tím opravdu jen tak neproklikáte, budete se muset trochu snažit. Ale pokud máte nějakých 10+ hodin (já se jako obvykle kochal plus pár hodin navíc na platinu), určitě bych
Under the Waves doporučil. Přece jen to vydali Quantic Dream a to je určitá záruka kvality, byť často v nezvyklém podání.
Nevím jak na ostatních platformách, ale na PS5 je hra docela zabugovaná. Párkrát mi spadla, jsou problémy s mapou (nemizí z ní některé nalezené předměty, což docela ztěžuje tracking), kamera občas zdivočí, ovládání ponorky a samotného potápěče ve skafandru je tak odlišné, až se mi z toho málem rozjela schizofrenie... Ale všechno jsem to přetrpěl, protože ten příběh mě prostě vtáhnul a chtěl jsem vědět, jak to dopadne.
A vy to chcete taky! :-)