Genesis Noir (2021) / XSX / 5,5 hodiny / #dohranoDíky
Infinite Backlog jsem už objevil spoustu zajímavých her, a tohle je zatím jedna z nejzajímavějších. Právě tam běží challenge event
Shades of Grey a jsou v něm samé tituly, které se vyznačují absencí barev (jasně, černá a bílá jsou taky barvy, ale však si rozumíme). Některé jsem už hrál, některé jsem aspoň znal. A na
Genesis Noir jsem se tak jako tak chystal už od té doby, co jsem ho někdy loni zahíédl v Game Passu. Checknul jsem tedy, jestli tam ještě je - a protože byl, tak jsem se do toho pustil.
Očekával jsem detektivní adventuru, neúspěšného zahořklého hrdinu, osudové ženy, noční jazzové kluby, rádoby silácké hlášky a trochu toho nezbytného filosofování o životě... Prostě takové ty klasické noirové rekvizity. A jako jo, vlastně jsem to svým způsobem dostal. Ale jinak je tahle hra hlavně o stvoření a zániku vesmíru, paralelních světech, černých dírách, cestování v čase, (meta)fyzice a nekonečné lásce. Do černobílého výběru se navíc musela dostat na základě doporučení někoho, kdo ji nehrál - hra totiž prakticky neustále mění tvář. Grafická stránka je sice po celou dobu extrémně stylizovaná a převážně outlinová, ale k původní černé a bílé se brzy přidá zlatá. Pak se objeví další barvy a efekty a nakonec jsem se dočkal něčeho tak psychedelického, že jsem skoro nevěřil vlastním očím.
Navíc má každá použitá barva svůj přesně daný význam. Symboly a asociace! To je to, co drží
Genesis Noir pohromadě. Není to totiž ani tak plnohodnotná adventura, jako spíš série interaktivních animovaných scén, proložených různými hlavolamy a rébusy, které posunují děj. Některé jsou nečekaně obtížné, ale ani ne tak samy o sobě, jako spíš tím, že vám hra vůbec neřekne, co a s čím právě teď máte dělat. Na všechno musíte přijít sami, hra neobsahuje žádnou nápovědu, které by se dalo chytit, a ovládá se pouze kurzorem a jedním tlačítkem. Takže je potřeba si všeho všímat, sledovat barvy, tvary, zvuky... a symboly. Hlavně symboly. Umberto Eco by z téhle hry měl myslím radost a možná by měl pár nápadů, jak ji ještě vylepšit.
Hra se nedá nedohrát, nemůžete v ní nijak umřít ani se ztratit, ale možná budete mít v průběhu chuť ji vzdát. Totiž nejen už zmíněná vizuální stránka, ale i samotný gameplay je skutečně hodně experimentální. Kdyby byl příběh jen o hodinu delší, tak bych to asi vzal taky. Chtěl jsem hru dojet v jednom zátahu, protože mi bylo jasné, že když ji přeruším, tak druhý den už vůbec nebudu vědět, o co jde... Takže jsem to dal a nakonec jsem byl odměněn velice hutným herním zážitkem s přesahem do mnoha směrů (včetně hudby, která je taky neuvěřitelně dobrá). Pokud jste
Genesis Noir už hráli a nebo si ji na základě mého popisu máte chuť zahrát, tak mi pak schválně dejte vědět, co jste na to říkali. Případně kdy a proč jste to vzdali :-)
Držím palce!


