ok, takže to máme pohled na barvy ze strany jazyků, teď pojďme na fyzikální pohled a pak praktickou stránku:
barvy odpovídají určitým vlnovým délkám - bavíme se o člověkem viditelném spektru - existují různé mořské potvory, které asi vidí barvy jinak, protože mají více čípků reagující speciálně ještě na některé frekvence - podle toho jak světelné paprsky rozvibrují čípky v oku (ty jsou R.G.B) pak vidíme danou barvu - mozek nám ji vygeneruje (chtěl bych vidět, jak se liší proteiny paměťových buněk pro různé odstíny:) a my se pak o ní můžeme bavit s ostatními, kteří nemají poruchu barvocitu, s těmi taky, ale je to o něco složitější, nicméně taky je to možné...
Malá zajímavost - taková ta světle růžová, co má třeba T-mobile jako firemní barvu, tak ta barva ve viditelném spektru vůbec neexistuje - viz
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Linear_visible_spectrum.svg - a náš mozek nám ji vyrábí synteticky ze dvou frekvencí, které rozvibrují "modrý a červený" čípek (píšu to jak neandertálec, aby to všichni pochopili, tak se omlouvám, pokud někdo trpí kvůli mým termínům).
No a tak si lidi nějak stanovili, že některé frekvence/vlnové délky viditelného spektra odpovídají nějakým barvám a tady přichází vsuvka s barevnými modely:
standardní "malířský" model - primární barvy jsou žlutá, modrá a červená (primární barvy nejdou namíchat z ostatních barev), sekundární barvy vznikají nějakým poměrem dvou primárních (zelená, fialová, oranžová) a pak se ještě řeší terciální barvy, což je většinou nějaký odstín hnědé, měli byste se při smíchání všech barev dopracovat k černé, ale to s barvami moc nevychází...
Světelný model používá jako primární barvy červenou, zelenou a modrou, další barvy vznikají "mícháním" dalších světelných frekvencí... a tady jde říct, že čípek reagující na modré světlo ve vlnové délce 450 - 400 nm. Tedy by šlo říct, že toto je rozsah modré barvy a pokud je to mimo tento rozsah už bychom mohli mluvit o mísení a tím pádem o jiných barvách - zelené nebo fialové, podle toho, kterým směrem se změní výsledná frekvence.
Ještě eistuje model pro tisk - používá CMYK - kde K je černá a C je cyan (světle modrá), M znamená Magenta (to je právě ta t-mobile barva) a Y je pro yellow - žlutá a z těchto tří (primárních) barev a černé se míchají všechny barvy při klasickém tisku...
Nějaké info k barevným modelům jsem našel náhodou tady (česky):
Jaké jsou primární, sekundární a terciární barvy? / Věda | Thpanorama - Udělej si dnes lepší!https://cs.thpanorama.com/articles/ciencia/cules-son-los-colores-primarios-secundarios-y-terciarios.htmlNo a pak tedy ve všech modelech je modrá jako primární barva, trochu se liší podle modelu, ale to je logické, protože např. světlo a barva fungují na jiných principech (substraktivní vs. aditivní míchání barev). Tedy ta zeleno modrá tyrkysová čírková rozhodně neodpovídá primární modré barvě a je tedy "smíchaná" z modré a trochu žluté - podle její frekvence by šlo přesně určit, kde se nachází.
Chápu, že běžný lid má barvy pomíchané a používá různá slova pro různé obsahy - jako grafik na to narážím poměrně často a lososové, vínové, melounové a další označení barev podle věcí mi přijde jako zlo :) Barvy jdou vyjádřit v různých barevných modelech (RGB, CMYK) nebo ji pojmenovat jménem barvy (jako jo, oranžová je stejně původně asi "pomerančová", tam asi nemáme slovo speciálně pro tuto barvu, které by nepocházelo od těch citrusů, jako to máme u ostatních barev) a přidat třeba adjektivum sytá, bledá, světlá, tmavá... tím se dostáváme k dalším popisům barev, kdy se může popsat pomocí odstínu, sytosti a hodnoty jasu... lidi si toho navymýšleli spousty pro různé užití, nicméně pokud se chceme domluvit, měli bychom používat přesné termíny a tvrdit o nějaké barvě, že je to modrá, ačkoliv je jasné, že se od vlnové délky modré dost liší...
Ještě jeden dodatek - jelikož máme Planckovu konstantu délky pro nejmenší možnou délku, nejsou ani vlnové délky barev libovolné, ale mohou narůstat právě jen po těchto délkových skocích - sice to pak vnímáme jako plynulý přechod barvy, ale ve skutečnosti jsou to "jemné schody".
Každopádně ta čírková modř nebo třeba i námořnická nebo pruská modř sice obsahují v názvu modrou barvu, ale ve skutečnosti jsou to už většinou sekundární barvy, tedy by se měly označovat spíš zelená nebo fialová, případně zelenomodrá nebo fialovomodrá...