• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott
    ČRo Planetárium


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MAEQ: já ho zkoušel před nedávnem v nějaké ultra hovadský bio kvalitě a chutnalo to hrozně, podobně uměle jako erythritol, nicméně s tebou souhlasím, asi to bude fakt hodně subjektivní..
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    SALVATOR: to je fakt.. by nemusel bejt špatnej:)
    já mám doma hrozně hezkou lahvičku javorovyho pravyho sirupu, je ve tvaru javorovyho listu, s korkovym špuntem a peceti, je 35 let starej (dala mi ho mama, dovezene z Quebecu). Nekdy mam nutkani to otevrit (pry to vydrzi desitky let kvuli vysokymu obsahu cukru) a ochutnat to,usi to byt nadpozemsky dobry. Pak sem si to rozmyslel prisel sem na moc peknou prilezitostz kdy to otevrit, takze mam zatim smulu :) muzu kdyžtak vyfotit, ta lahvicka je krasna :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Mírně zajímavý fakt o historii společnosti Goodyear: v roce 1961 představila svítící pneumatiky vyrobené z polyuretanové směsi zvané Neothane.
    Jejich produkce byla jednoduchá, odlévaly se ve formě a zapékaly při teplotě 250°C.

    Směs se dala barvit a také byla částečně průhledná, proto stačilo do pneumatiky umístit osmnáct malých žárovek a svítící zázrak byl na světě.
    Osvětlení bylo možné ovládat z pozice řidiče, kromě estetické funkce mohlo sloužit například jako výstražná světla nebo blinkry.

    Ukázalo se však, že materiál má problém s adhezí za mokrého počasí a také dochází k jeho poškození při prudkém brzdění.
    Zatímco výroba byla snadná po stránce technické, z finančního hlediska už věci tak růžově nevypadaly.
    Při zkouškách v běžném provozu se navíc ukázalo, že svítící pneumatiky nebezpečně rozptylují ostatní řidiče.

    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    GUMBA: to sem se dozvěděla nedávno! ten toho fakt stihnul hodně.
    KULA
    KULA --- ---
    CROSS: Had říkáš, aha! Fakt je, že jeden prostup je tam větší, ale dole jsou pořád jedny a ty samé garáže :))





    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KID_MCHUTT: ovšem budova jako taková je až porevoluční - koukali jsme na stavbu ze základky naproti (a do toho bazénu jsme chodili na povinný plavecký kurzy, to bylo fajn, že to bylo fakt jen přes ulici :-)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    mírně zajímavý fakt a architektonická hrůza z Polska, nejdelší panelák, nachází se v Gdaňsku, říká se mu Folowiec (waveform). Skoro 1800 bytů, 11 pater, délka 860 metrů (zdá se teda delší..), údajně druhý nejdelší blok domů v Evropě (první je údajně Karl-Marx-Hof , taky slušnej masakr)

    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    SABRIEL13: Zajímalo by mne, jak řeší možnou kolizi s ostatními cestujícími. Jako například zmiňované alergie. V mém případě by se k alergii, kterou mám na nemalé množství zvířat, přidala ještě fakt silná ornitofobie. Prostě bych v takovém letadle nedokázal zůstat.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    NELLAS: Riskuješ a asi otvíráš, protože (maje nepřekonatelné nutkání) k tomu dodám, že ještě navíc to použití přechodníku ani není namístě (sémanticky). Kromě toho, že přechodníky je nejlepší nepoužívat vůbec, tak když už ano, tak je lepší si dát facku a stejně je nepoužít, ale nakonec tedy když už opravdu použít, tak přece v případech, kdy chci vyjádřit časovou souvislost nějakých dějů nebo činností (co přecházelo čemu nebo co bylo současně s čím). Ale tady to postrádá logiku: všechny tři výroky jsou platné stále a o jejich časovou souslednost nejde. Kancelář pro uvádění literárních omylů by to vyjádřila jako: "A každá žena je chiméra, protože ačkoliv má XX, je v každé buňce "zapnuté" jen jedno z nich."

    (Omlouvám se, za odměnu sem brzy dám nějaký mírně zajímavější fakt.)
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Chtěla jsem jako omluvu za nechtěné rozpoutání smrště dát nějaký mírně zajímavý fakt, ale žádný zrovna nemám. Tak pardon.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ATUARFIK: A kupodivu i Finsky je okurka opět velmi podobně znějící, kurkku. Tento mírně zajímavý fakt si pamatuju z dávného stopu po Skandinávii, stopli jsme nějakého finského farmáře a celou cestu se nás snažil nalákat, ať k němu jdeme na farmi na brigádu sklízet okurky. Akorát mu teda na jedné ruce chyběly tři prsty, takže nás příliš nezkákal.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLNAKAR: ano, omlouvám se za zjednodušení, není to tu primárně aerospace klub. Ano, to že původní design 747 byl nákladní letadlo a to se ukázalo jako výhoda, to vím. Že ji nepřebilo ani dvoupatrové uspořádání, to je fakt.

    Já jsem sem jako zajímavý fakt dal jen to, že po víc jako 30 letech provozu existovala pořád jen jediná fotka pořízená během nadzvukového letu, a to proto, že vlastně žádná západní stíhačka nestíhala držet krok po dost dlouhou dobu, aby se stačila přiblížit a fotit. To je dechberoucí fakt. Všechny ostatní fotky Concordů byly tedy pořízené pořízené během podzvukových fází letu.

    Vzhledem k tomu, co se dnes děje ve světě, bych to viděl jako optimistické. Evropa bývala technologicky tak na výši, že vyvinula dopravní letadlo, se kterým nestačily držet krok dobové stíhačky. Myslím, že je čas se vykašlat na euroskepticismus, nějaký čas.
    SOLNAKAR
    SOLNAKAR --- ---
    XCHAOS, XCHAOS: Jsme ve faktech, tak dodám trochu faktů. Concordu fakt nezlomila vaz generace inženýrů odchazející do důchodu. Pokud by o jeho další provoz byl zájem, tak by lítal dál. Ostatně vývoj nadzvukových dopravních letadel pokračuje (např. Boom), ale pořád nepřekonal problémy, které Concorde opravdu zabily.
    V dalším odstavci jsi správně zmínil nerentabilitu provozu, která byla tím hlavním důvodem. Concorde byl extrémně drahý na provoz i údržbu, a aby se zaplatil, tak fungoval jen jako první třída s malou přepravní kapacitou 144 osob (jakž takž rentabilní byl nakonec jen proto, že miliardy na jeho vývoj kompletně zaplatily UK a FR vlády). S rozmachem nízkonákladového létání bylo létání Concordem zajímavé pro čím dál menší skupinu lidí.
    Poměrně zásadní byl brzo po zahájení provozu (1973) zavedený zákaz nadzvukového letu nad zemí (protože sonický třesk), což pro Concorde provozovaný jen Air France a British Airways nechalo jedinou trasu a to přes oceán do US. Ve stejném roce pak nastala i ropná krize a všechny ostatní aerolinky zrušily svoje předchozí objednávky.
    Celkem se tak vyrobilo jen 20 letadel, přičemž obě aerolinky provozovali jen po 7 kusech. Udržovat tak malou flotilu je extrémně nevýhodné (výcvik posádek i mechaniků, udržování zásob náhradních dílů, atd.).
    Po zmíněné havárii nelétal Concorde rok a čtvrt než se vyřešilo zesílení spodní stěny nádrže a náhrada pneumatik (což zase zvýšilo hmotnost stroje, tj. dál zhoršilo ekonomiku). Zpátky do provozu se tak dostal v listopadu 2001, tj. 2 měsíce po 9/11. Strach a zpřísňování bezpečnostních opatření tehdy vedly k celkovému propadu zájmu o létání, speciálně na trasách z/do US.
    Udržovat nákladný provoz pár strojů o jejichž služby je minimální zájem dál prostě nešlo.

    A380 taky není klon 747 a to je v určitém aspektu jeden z jeho problémů. A380 je díky těm 2 dekádám, co ho od 747 dělí, v základu technicky pokročilejší letadlo a ekonomicky se s ním mohly srovnávat až poslední iterace 747-8. Airbus potřeboval velké letadlo, kterým by konkuroval 747 a stal se tak jedním z velkých hráčů (v roce 1988 ještě na trhu nefungoval duopol Airbus-Boeing, ale Airbus byl nový hráč s narrow-body letadly a wide-body dominovali US výrobci Boeing, Lockheed a McDonell Douglas).
    Při zahájení projektu se obecně v letectví předpokládal provoz "hub-and-spoke" modelu, tedy svážení cestujících malými letadly na velká letiště odkud se velkokapacitním letadlem přepraví na další "hub" a odtamtud se zas malými letady dopraví až do cíle. "Kupodivu" ale cestující preferují dopravu s co nejméně přestupy, takže jediný, kdo tenhle model úspěšně provozuje je Emirates s přestupy v Dubaji.
    Zcela zásadní nevýhodou A380, díky které pravděpodobně zmizí z nebe dřív než 747, je absence nákladní varianty (a tím i možnosti přestavby P->F). 747F se nakládá díky zvýšené kabině přes nákladní dveře v "čumáku" letadla (viz obrázek), což umožňuje převážet náklad s rozměry, které bočními dveřmi pro standardizované kontejnery do letadla nedostaneš. S A380 tohle udělat nejde, takže i když plánovaná A380F měla mít na hmotnost kapacitu nákladu, které konkurovala jen dnes už neexistující An-225, tak o ní nebyl zájem a nikdy se nezačala nevyrábět.

    747F:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NELLAS: tak jasně, ale i tak ropná krize 70tých let víceméně udělala z celého projektu Concorde okrajovou záležitost a ne masový způsob dopravy (místo toho se prosadila vícemístná pomalejší letadla, aby se dosáhlo stejné kapacity, která se čekala od rychlejšího létání). Ano, ještě v 80tých letech byla většinová představa "ropa brzy dojde" - posun k "ropa jen tak nedojde, ale pálení ropy má následky" nějakou dobu trval. Ten pocit v 70.letech ale mohl být "Ok, USA dokázali Apollo, ale my máme Concorde". Potom USA předvedli Space Shuttle. A Evropa pak nedokázala v podstatě už nic doopravdy jedinečného, v technologiích (Ariane 5 byla velmi dobrá raketa, ale víceméně se shodnými parametry s hned několika americkými typy, A380 byl nepatrně zvětšený klon B747, který ale v té době už za sebou měl několik desetiletí provozu, apod.). Evropa má ale dnes třeba fajn rychlovlaky (ne u nás :) ale jinde ano), což je pro běžné lidi důležitější, než Concorde. Ale neumíme to doopravdy prodat, stylem "hele, jsme fakt dobří, a ostatní by to rádi uměli taky" (ve skutečnosti: cestovat po Evropě rychlovlakem je někdy i řádově dražší, než letět s nízkonákladovkou, ale to už jsme se od Concorde vzdálili hodně daleko :-) a spíš než "zajímavý fakt" je to nezajímavá tragédie...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: vidíš, já cítím velkou environmentální vinu i za blbý dvouhodinový přelet Evropy v economy class, a kdybych absolvoval výlet Concordem, asi bych bych z pocitu viny rovnou umřel :-) ale jako technologii ho obdivuju. Mimochodem, létat nepřestal jen kvůli té jedné nehodě, která byla objasněna a mohl za ní cizí objekt na dráze (ovšem důsledky téhle situace, kterou nikdy nepůjde zcela předejít, byly samozřejmě tragické). Šlo spíš o to, že celá generace inženýrů, která mu plně rozuměla, odešla do důchodu - a takovou věc nejde provozovat jenom podle půl století staré dokumentace. V podstatě je to zakladatel kategorie retro-hi-tech, kam patřil spolu se Space Shuttlem a důvody vyřazení obou byly podobné: potřebné náhradní díly po těch letech už nikdo nevyráběl, ale současně odcházeli lidé, kteří měli naučené související retro know-how (např. informatika a avionika na úrovni 70tých let 20.století, apod.)

    Nicméně, symbolický význam toho, jak úžasná věc může vzniknout spoluprací evropských zemí, v tomhle případě Británie a Francie, byl velký. (v letectví byl druhým podobným pokusem A380, který byl zase spoluprací Francie a Německa.. oproti Concordu ne až tolik jedinečný, ale zase trochu odkazující na éru obřích Zeppelínů... které měly zase s Concordem společnou tu naprostou nerentabilitu a současně sci-fi cestovatelskou zkušenost naprosto vybočující z toho, co v dané éře bylo možné zažít...)

    To už jsem fakt hodně odbočil :-) Asi bych to shrnul tak, že bych Evropě hodně přál, aby zase dokázala být v něčem na špičce. A že i ten důraz na ekologii souvisí s tím, že Concorde už dokázali před půl stoletím, ale uvědomili si, že létat rychleji, než vojenské stíhačky (což je pointa toho článku) je krásné, ale není to vlastně cesta, kterou jít...
    DXTR
    DXTR --- ---
    XCHAOS: $2 bankovka fakt existuje! A v USA maji i $1 minci a $0.50 minci - ta puldolarova je velka, o dost vetsi nez $0.25 a $1.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dollar_coin_(United_States)

    Half dollar (United States coin) - Wikipedia
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Half_dollar_(United_States_coin)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sorry za novinky, ale fakt je, že jsem to netušil :-)
    S dvoudolarovou bankovkou Američan v obchodě narazil. Tvrdili mu, že je falešná - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-s-dvoudolarovou-bankovkou-american-v-obchode-narazil-tvrdili-mu-ze-je-falesna-40507734
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    TRISSIE: Jinak tu knížku tu ještě pořád mám, kdyby sis chtěla počíst. Je to psané fakt chytlavě.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    jinak za dnešní mírně zajímavý fakt vděčíte nikoli mému oblíbenému zdroji Today I Learned, ale "modernímu časopisu pro zvídavé ženy, založenému na hodnotných informacích, příjemném grafickém zpracování a milých fotografiích" jménem Tina, což je elegantním důkazem, že perly se najdou i na hnojišti, stačí se dobře dívat!

    (o syndromu skákajících Francouzů z Maine jsem se dozvěděla z jiného čísla téhož plátku, jsou tam mezi receptama na čokoládové sušenky a návodama na čištění fleků na pohovce občas nefalšované skvosty :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    mírně zajímavý fakt je, že tyhle věci je rozumné si ověřit na Snopes než je člověk pošle..

    tldr neprokázané

    Charlie Chaplin Once Lost His Own Look-Alike Contest? | Snopes.com
    https://www.snopes.com/fact-check/charlie-chaplin-look-alike-contest/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam