• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    E2E4
    E2E4 --- ---
    NE7RA: a navíc, když sečteme hodiny a minuty, je to 18, což dokazuje že i stojící Hitlerovy hodinky ukazují 2x denně správný čas!

    (je suis PRAASHEK)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Alfred Hitchcock začínal ještě v době němých filmů.
    Ve dvou z nich hrála česká herečka Anny Ondra.
    A jeden z nich Hitchcock stihl upravit/přetočit do "mluvené" verze a v britských kinech pak šly obě.

    Category:Silent Films - The Alfred Hitchcock Wiki
    https://the.hitchcock.zone/wiki/Category:Silent_Films
    Anny Ondra - The Alfred Hitchcock Wiki
    https://the.hitchcock.zone/wiki/Anny_Ondra
    Blackmail (1929) - The Alfred Hitchcock Wiki
    https://the.hitchcock.zone/wiki/Blackmail_(1929)


    Initially conceived as a silent film, Hitchcock would have been aware that studio head John Maxwell was in the process of auditioning sound reproduction equipment for the studio and the go-ahead was eventually given for Hitchcock to reshoot parts of the film as a "talkie" sound version.

    Ultimately, two versions of the film would be released to British cinemas — one with sound and one without.
    NE7RA
    NE7RA --- ---
    Produktove fotky hodinek se foti s rucickami na 10:08. Nezakryvaji tak loga a hodinky se 'smeji'
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    SALVATOR: A kolem 12. století se význam slova hound v Angličtině změnil na "lovecký pes".
    A k tomu taková menší vsuvka - lovečtí psi se v Angličtině dělí podle typu lovu (čich nebo zrak) na scenthounds (např. bloodhound, lovící podle pachu krve) a sighthounds (např. greyhound). V Češtině pro to tak pěkný slova nemáme, takže psům lovícím podle čichu říkáme "honiči a barváři" (honiči uhánějí zvěř, barváři stopují zraněnou zvěř), no a sighthounds překládáme prostě jako chrti.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    RSZ: Rádo se stalo :⁠-⁠)
    RSZ
    RSZ --- ---
    SALVATOR: fér, vždycky mě donutíš strávit hodinu na wikislovníku:)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NJAL: No, grig si podle mě ani najít nemoh, to je staroangličtina, englisċ, záležitost ranýho středověku a postupně vymizelo, ale se slovem grey bylo samozřejmě příbuzný.
    NJAL
    NJAL --- ---
    V stare norstine (staroislanstine) existuje primo slovo grey a znamena fakt fenu (bitch), prekvapive i greyhundr znamena fenu. Greystóð pak psi smecku. Grig jsem nenasel. Btw grey ma pak jeste i sekundarni vyznam zbabelce a chudacka, a to je jediny vyznam, ktery se prenesl do islandstiny novoveke, kde fena je "tík", pouzitelne jak ve vyznamu zoologickem, tak pejorativnim. :-)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Psí rasa greyhound se tak nejmenuje podle barvy. Pochází to ze starý angličtiny, kde slovo mělo podobu grīġhund [grijchund], kde hund pořád znamená psa a grīġ je buď přímo vypůjčený ze starý norštiny, nebo příbuzný staronorskýmu grøy, což znamenalo doslova "čubka". Greyhound je tudíž čubkopes.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Air-independent propulsion - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Air-independent_propulsion
    Samozřejmě s tím experimentovali i Němci za 2. světové (ale je to v podstatě problém starý jako ponorky) - používali peroxid vodíku jako zdroj kyslíku, ale bylo to dost drahé na provoz.

    Ale zaujala mě tam obzvlášť tahle pasáž o jaderných ponorkách.
    Modern non-nuclear submarines are potentially stealthier than nuclear submarines; although some modern submarine reactors are designed to rely on natural circulation, most naval nuclear reactors use pumps to constantly circulate the reactor coolant, generating some amount of detectable noise. Non-nuclear submarines running on battery power or AIP, on the other hand, can be virtually silent. While nuclear-powered designs still dominate in submergence times, speed, range and deep-ocean performance; small, high-tech non-nuclear attack submarines can be highly effective in coastal operations and pose a significant threat to less-stealthy and less-maneuverable nuclear submarines.
    AAZAZEL
    AAZAZEL --- ---
    k ponorkam muzu doporucit tuhle sadu videii (cely kanal je skvely)

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLjHf9jaFs8XWoGULb2HQRvhzBclS1yimW

    nekde tam je i cast, kde se bavi o tom jak hluboko jsou (nereknou, tajna informace), ale maji tam natazeny spagat pres delku ponorky a jde videt, ze cim vic klesaji, tim vic je spagat volny. v rychlosti jsem nenasel v kterem videu to je
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    k ponorkam: i nejmodernejsi ponorky dost pruzi. pri ponoru se okolnim tlakem jejich plast muze srazit az o nekolik cm.
    v jednom z tech videi tady ERRTU to demonstruji tak ze od boku k boku pres ponorku napnou spagat a sleduji jak se provesuje. dovedu si predstavit ze bych v ponorce sledoval i vic uklidnujici veci...
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    NJAL: ajooo, diky za opravu! Ja mel takovou radost z toho snorchlu, ze jsem s tim hned bezel sem a ted se divam, ze mam boty obute naopak :))
    NJAL
    NJAL --- ---
    HNILOB: Neslo o strelbu (torpeda se bezne odpaluji pri ponoru na periskopove hloubce), ale o dobijeni baterii, ponorky bez schnorchelu se musely pro dobijeni baterii vynorit, a padaly tak za obet hlidkujicim letadlum zejmena v Biskajskem zalivu.

    Schnorchel tohle v principu vyresil, ale provozem dieselu ponorka zase ohluchla, protoze jejich rachot totalne rusil prijem hydrofonu, nicmene to byla metoda, jak se dostat pomerne bezpecne od Britanie dostatecne daleko, kde uz nebyl schovany Wellington nebo LIberator Coastal Command za kazdym oblackem.
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    HNILOB: zdroj a koho to zajima i hezke cteni.

    Provoz vznětového motoru pod vodou. Ponorky s jediným naftovým motorem. Plavání pod PRV
    https://zobiki.ru/cs/iz-za-rubezha/rabota-dizelya-pod-vodoi-podvodnye-lodki-s-edinym-dizelnym-dvigatelem/
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    Při čtení o ponorkách jsem narazil na puvod slova šnorchl.

    Za druhé světové, německé ponoky potopily přes 1000 lodí anglické flotily, ale musely se při střelbě vynořit a nastartovat diesel motory, které potřebují vzduch. Spojenecké síly je začaly detekovat pomocí letadel a nasledně likvidovat bombama.

    Prvním krokem, který přinesl pozitivní výsledky, byl návrh konstruktéra G. Waltera na vytvoření zatahovacího ventilačního systému, pomocí kterého mohla ponorka v ponořené poloze nasávat vzduch pro naftové motory a odvádět výfukové plyny na povrch. Toto zařízení bylo pojmenováno „šnorchl“.
    MONIOUS
    MONIOUS --- ---
    SCHWAB: az pudes na koncertt, ucpi si usi :D
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    CERNYRYBIZ: no, je to docela dlouhý na nedělní odpoledne. Bude tl;dr verze?
    CERNYRYBIZ
    CERNYRYBIZ --- ---
    SCHWAB:

    Stapediální reflex je automatické stažení svalů středního ucha při vystavení nadměrně hlasitému zvuku. Hranice nadměrnosti je sice individuální, ale najdeme ji někde mezi 75 a 85 dB.
    Zmiňovanými svaly jsou tensor tympani a musculus stapedius. Prvně jmenovaný sníží prostupnost zvuku skrze bubínek až na polovinu, druhý jmenovaný ztuží soustavu kůstek středního ucha (kladívko, kovadlinka, třmínek). Tento systém samozřejmě není dokonalý, některé frekvence se šíří i vibrací tkání (pod 150 Hz), a jiné se šíří i přímo vibracemi kostí (ty vysoké - od 1 kHz výše, a čím vyšší, tím větší podíl v daném pásmu je přenášen přímo kostmi). Ale v pásmu mezi 150 Hz a 1 kHz dokáže stapediální reflex utlumit nadměrně hlasitý zvuk až o 14 dB (tedy snížit citlivost ucha cca na čtvrtinu).

    ...což teda, dovolím si podotknout, není úplně zásadní snížení. Připomeňme, že mozek je schopen vyhodnotit rozmezí až 60 dB - tedy nejhlasitější slyšený zvuk milionkrát hlasitější než nejtišší slyšený zvuk. A ucho jako takové za ideálních podmínek dokáže přenést ještě větší rozmezí hlasitosti - patrně až 75 dB, ale co je o více než 60 dB tišší než nejhlasitější slyšený zvuk, to už mozek zanedbá jako nedůležité. Nad 75 dB, když začne zabírat stapediální reflex, se citlivost ucha snižuje, a stejně tak i schopnost mozku rozlišovat jemnější zvuky.

    V situacích, kde se pracuje se zesíleným zvukem (kino, koncerty, atp.) a kde tudíž počítáme s hladinou zvuku ve špičkách převyšující 85 dB (-> tedy předpokládáme, že u publika stapediální reflex nastane), zpravidla stačí počítat se slyšitelným dynamickým rozsahem pouhých 40 dB (tj. nejtišší zpracovatelný zvuk jen 10^4 = 10 000krát slabší než nejhlasitější znějící zvuk).

    ...což teda, musím dodat, má minimálně dva důsledky.
    Zaprvé, v některých případech na koncertech nastává situace, kdy s ucpanýma ušima uslyšíme hudbu subjektivně lépe než bez ucpaných uší. To se stává tehdy, když se ucpáním uší dostaneme pod hranici stapediálního reflexu, ten tudíž povolí, a nám se otevře širší dynamické rozmezí.
    A za druhé, to, že některé bigbítové skladby "musí být nahlas, jinak to nezní" je také dáno částečně tím, že silně zkomprimovaný zvuk zkreslené elektrické kytary je sám o sobě relativně málo zajímavý, protože postrádá jemné nuance - které nám přestanou chybět až tehdy, když je naše ucho fyzicky přestane být schopné vnímat. (A jako bonus se pak lépe pojí se zvukem bicích.)


    Spokojen?
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    ale co je stalediální reflex, to nám, chuligán, nenapíše
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam