• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    NVT
    NVT --- ---
    Bertha Benzová 5. srpna 1888 bez vědomí svého muže podnikla se svými syny – čtrnáctiletým Richardem a patnáctiletým Eugenem – v Benzově tříkolce 106 kilometrů dlouhou jízdu z Mannheimu do rodného Pforzheimu. Z Mannheimu odjížděla za svítání a přes Bad Schönborn a jeho část Mingolsheim a Neulingen-Bauschlott dojela k večeru do Pforzheimu. Mezitím, pro uklidnění manžela poslala telegram o úspěšné cestě. Ačkoliv byla primárním cílem jízdy návštěva její matky ve Pforzheimu, Bertha, která o ovládání automobilu, na rozdíl od svých synů, nic nevěděla, chtěla také přinést svému muži komerční úspěch prostřednictvím veřejné prezentace jeho vynálezu. Veřejné představení vozu a marketing totiž její muž jako typický vynálezce podceňoval.
    Fotografie pochází z roku 1988; byla pořízena ke 100. výročí jízdy.

    PESTRYPAPOUSEK
    PESTRYPAPOUSEK --- ---
    Mám tu kus popsaného prostěradla, ke kterému mi chybí informace, tak to zkusím tady. Týká se příběhu mého táty: jeho německá matka musela jít do odsunu, ale malé dítě tu muselo zůstat, protože z rozvedené smíšené rodiny (a nikdo neřešil, že český otec už má novou rodinu a nadbytečného syna dá do péče cizím lidem – prostě jeden ze šílených příběhů té doby). Já se tenhle příběh dozvěděla až v dospělosti, i proto, že mí rodiče se rozvedli krátce po mém narození a „díky“ matce jsem si vztah s tátou začla budovat až po svém osamostatnění se. O odsunovém období ale moc nemluvil, možná i leccos milosrdně vytěsnil, takže jsem si věci seskládávala postupně. Tenhle kus prostěradla našla tátova žena po jeho smrti vzadu v šatní skříni a je zřejmé, že se tam přesunul z německého bytu babičky, který táta pár let předtím vyklízel. Inkoustová tužka a seznam jmen a adres – skoro určitě stejný útržek dostal každý člověk ze seznamu, aby o sobě navzájem věděli. Je tam příjmení babičky, patrně tam jsou i zaměstnanci rodiny. Ale kde byli a co se odehrávalo ve chvíli, kdy to prostěradlo trhali? Mezi adresami je Francie, Itálie, americká zóna, nakolik to dokážu přečíst. Byli v nějakém lágru a měli už individuálně pokračovat dál? Pokud ano, jak věděli, KAM? Vím, do které části Bavorska tehdy doputovala většina tátových sousedů, byla jsem tam i v místním soukromém muzeu odsunu – silný zážitek, ale s prostěradlovým seznamem mi poradit neuměli. (seznam je pod odkazem)

    NJAL
    NJAL --- ---
    Nekomu jsou bohove pravdepodobnosti velice nakloneni :-)
    DARKSUN
    DARKSUN --- ---
    ERRTU: mlzis.. na ty wikine je to popsano. Vybusniny tam bylo priblizne 7kg, prumer krateru od 3 do 3,7m, hloubka 1,5m.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ERRTU: no vzhledem ke kapacitě tehdejších bombardérů bylo 14 kg docela dost... i když jestli jich za celou doby vystřelili jen 303, tak je to cca ekvivalent jednoho náletu bombardérem takového typu, které na konci války už existovaly.

    tady existují jasné rozbory, že nikdy žádné bombardování civilistů - ani tohle německé za 1.světové, ani spojenecké a německé za 2.světové, ani USA ve Vietnamu, Kambodži a Laosu - nemělo požadovaný psychologický efekt a vždycky to obyvatelstvo akorát nasralo a motivovalo eskalovat válečné úsilí.
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    XCHAOS: jj, nemci ho rozebrali jeste pred porazkou aby nepadl do rukou zejmena francouzum. ta roztazitelnost hlavne byla o neuveritelne 2,2 cm: 21 cm -> 23.2. a neprasklo to!

    ta vazba na v1/v2 je zcela spravna protoze to byla hlavne psychologicka zbran. jeden projektil nesl na svou vahu asi jen 14kg tnt vybusniny (tady mozna mlzim ja... ale na to jaka je to hovadina ma dopadovy krater prumer asi metr a pul a metr hloubky, jako nic moc).
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Největší známe prvočíslo má v texťáku 1,2 GB :O Aspoň to tvrdí Bard.

    Yes, you can see the number itself online. The website https://primes.utm.edu/largest.html lists the largest known prime numbers, and you can find 282,589,933−1 listed there.

    However, the number is so large that it is not possible to display it all on a single web page. The website instead displays the first few digits of the number, and you can click on a link to see the rest of the digits.

    If you want to see the entire number, you can download it as a text file from the website. The text file is about 1.2 gigabytes in size, so it may take a few minutes to download.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ERRTU:
    ERRTU: ano, a když už jsi nakousl to německé puntičkářství: protože každý výstřel tu hlaveň o kus ohobloval, tak se munice dodávala ve formě sad s číslovanými exempláři a každý další náboj byl nepatrně větší, aby to těsnilo... prostě kosmická technolgie éry dvojplošníků: někde napůl mezi Verneovkama a 20.stoletím :-)

    (tenhle kanón byl skutečný předobraz střel V1 a V2 za 2.světové a měl hrát i stejnou roli, tedy psychologickou... dokonce úmluvy z Versailles snad prý předpokládaly předání toho kanónu, ale ten v té době snad už byl zničený, nebo nějaké takovéhle zápletky tam byly... ale to je už napsané na té wiki a já to dnes nečetl a asi mlžím)
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    ERRTU: btw jeden naboj vazil 106kg... a pri strelbe na takove vzdalenosti se krom vetru teploty a vlkosti dokonce uz muselo zacit pocitat i s rotaci zeme.
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    prvnim man-made objektem ktery se kdy historicky dostal do stratosfery byl projektil z Paris-Geschütz, nemeckeho zeleznicniho dela, sestrojeneho exluzivne pro potreby bombardovani Parize za ww1. tato mrska byla schopna vystrelit projektil do vysky az 40km a ten diky mensimu odporu vzduchu tak zvladl doletet neskutecnych 120km daleko.
    o nemecke spolehlivosti hovori i fakt ze kazdy ze 303 vystrelenych projektilu explodoval, zadna selhani se nekonala a drtiva vetsina vsech strel skutecne trefila pariz, coz je na tu dobu a vzdalenost a pri absenci balistickych pocitacu dnesni doby v podstate chirurgicka presnost.
    hlaven dela byla dlouha 21 metru a po kazdych 65 vystrelech putovala zpet ke kruppovi na prevrtani.
    znakem nemeckeho optimismu bylo ze v okoli parize zacali stavet mount plosiny ktere oproti vlaku byly otocne a mely 360 rozsah (v ramci experimentu bych hrozne rad videl jak paris gun strili bokem a jak daleko se pak dokutali...:) ). myslenka byla ze se delo vzdy doveze tam kde je potreba, udela praci a pojede jinam.

    Paris Gun - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Gun
    NE7RA
    NE7RA --- ---
    ale ten radar mohli taky nejak zamaskovat :D
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    NE7RA: v tomhle pripade ovsem plachtu vytahuji a prechazi imho prave na motor. na spusteni tolik lidi nepotrebujes, to se zjednodusene akorat zataha za par provazu ktere povoli par uzlu. poskozene plachetnice se sice historicky do pristavu tahaly ale na sakra dlouhem lanu.
    KLIP
    KLIP --- ---
    MARASAN: sorry, jsem cetl "tahle" misto "tahla". Tak to nevim, detaily nepisou :)
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    KLIP: motory ma urcite, minimalne na manevrovani v pristavu, prave proto se ptam.
    NE7RA
    NE7RA --- ---
    MARASAN: podle tech lidi v rahnovi, pocitam, ze normalka plachti :)
    KLIP
    KLIP --- ---
    MARASAN: rekl bych, ze ty plachty budou normalne fungovat, ale ma i motory (Two Volvo Penta 404 kW) viz https://www.gotheborg.se/about-gotheborg/about-the-ship/#tab--technology
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    KLIP: tahla je na vitr nebo obycejne na motor?
    KLIP
    KLIP --- ---
    duben 2023 - jedna z nejvetsich drevenych plachetnic soucasnosti - replika obchodni lodi z 18 stoleti Götheborg - odpovedela na volani o pomoc a odtahla poskozenou lod do bezpeci...


    Z textu, kteri napsali zachraneni namornici:
    We are two experienced sailors on board (Simon and me) with the objective of bringing the boat to Southern Brittany.

    At 15:30, we were at sea, more than 50 nautical miles from the coast, when our rudder broke. After sending a PAN-PAN call on the VHF radio, the three-masted sailboat Götheborg quickly responded to our call, offering to tow us to Paimpol (France).

    We repeatedly emphasized that we were aboard a small 8-meter sailboat, but the response was the same each time: "We are a 50-meter three-masted sailboat, and we offer our assistance in towing you to Paimpol." We were perplexed by the size difference between our two boats, as we feared being towed by a boat that was too large and at too fast a speed that could damage our boat.

    The arrival of the Götheborg on the scene was rapid and surprising, as we did not expect to see a merchant ship from the East India Company of the XVIII century. This moment was very strange, and we wondered if we were dreaming. Where were we? What time period was it? The Götheborg approached very close to us to throw the line and pass a large rope. The mooring went well, and our destinies were linked for very long hours, during which we shared the same radio frequency to communicate with each other.


    Sailing boat rescued by the Götheborg | Götheborg of Sweden
    https://www.gotheborg.se/news/rescue-of-sailing-boat/
    TILIO
    TILIO --- ---
    OMNIHASH: Ve Scottish Gaelic je Soay u Skye Sòdhaigh. Soay na St Kilde je Soaigh. Ultimatne obe z Old Norse Seyðoy nebo Sauða-ey, ovci ostrov. Nazyvat to protoskotstina je mirne zavadejici, ve Skotsku se v soucasnosti mluvi celkem 3 jazykama, English, Scots, Scottish Gaelic, dedictvi je ale sirsi - jeste do toho vstupuje prave Old Norse a pak Norn (na Shetlandach hlavne). Mistni jmena na Western Isles jsou obzvlastni zabava. Za prve, dnesni anglicka podoba je zkomolena Gaelic, coz je ale zkomoleny Old Norse. Za druhe, Viking zhusta pojmenoval veci, ktery videl z more nebo byly na pobrezi, zatimco spousta veci ve vnitrozemi se jmenuje ciste v Gaelic. 🤷🏻‍♀️ Britanie.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TILIO: on totiž Soay znamená ovčí ostrov v tý protoskotštině.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam