• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    HAR4NT: az na to ze je to cely fake. To by tu nemelo byt. Je to cca jako tmbk. Na obrazku mas normalni proutkare.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Nuselský most v Praze je betonová konstrukce z přelomu 60. a 70. let, která spojuje Pankrác se středem města přes hluboké údolí. Je postaven z předpjatého betonu, tehdy nové technologie, která umožnila stavbu dlouhého, štíhlého a zároveň pevného mostu. Uvnitř mostu vede tubus, v němž je dvoukolejná trať metra linky C. Tubus je od hlavní konstrukce oddělen, aby se omezily vibrace a hluk, a je uložen na pružných ložiscích. Tento kombinovaný systém silniční a železniční dopravy byl na svou dobu mimořádně pokročilý.

    Stavba probíhala metodou letmé betonáže – jednotlivé segmenty se budovaly z obou stran údolí směrem k sobě a postupně se předpínaly ocelovými lany. Při spojování se muselo dosáhnout milimetrové přesnosti. Vnitřní část mostu tvoří dutý nosník, který umožňuje nejen vedení metra, ale i inspekční přístup. Most má šest polí a největší rozpětí přesahuje 110 metrů.

    Během výstavby došlo k zásadní změně – původně se počítalo s lehčími československými vozy metra, ale po roce 1968 byly nasazeny těžší sovětské soupravy. To si vyžádalo zesílení konstrukce ocelovým roštem uvnitř tubusu. Statická zatěžovací zkouška v roce 1970 proběhla pomocí 66 tanků T-55, které ověřily nosnost mostu. Dynamické testy zahrnovaly i použití raketových motorů pro simulaci zrychlení metra.

    Most je uložen na mohutných ložiskách, které umožňují pohyb konstrukce při změnách teplot. Má vnitřní drenážní systém, který odvádí vodu, aby nedošlo ke korozi lan. Pravidelně se kontrolují mikrotrhliny, průhyby i napětí v konstrukci pomocí tenzometrů. Inspekční chodby uvnitř mostu slouží k přímému sledování jeho stavu. V roce 2011–2013 prošel Nuselský most zásadní rekonstrukcí, během které byla vyměněna izolace, ložiska i část mostovky. Stav předpínacích lan a betonu byl posouzen jako dobrý.

    Most byl od začátku navržen na životnost minimálně 100 let. Díky kvalitě betonu, vysoké technické úrovni návrhu a pravidelné údržbě se očekává, že může bezpečně sloužit nejméně do 70. let 21. století. Z dnešního pohledu jde o konstrukci, která stále patří mezi nejvýznamnější technické stavby své doby ve střední Evropě – ne kvůli velikosti, ale kvůli tomu, jak komplexně a odvážně byla navržena.

    3AcjDzl.md.jpg
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    SCHWAB: Jeho dlouhověkost na ledu je stejně legendární jako jeho účes z devadesátek!
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    Jaromír Jágr je jediným aktivním hokejistou, jenž se objevil v první verzi počítačové hry NHL. Jednalo se o verzi 1993, která se hrála na legendárních PC 386 a šířila se na disketách.
    MONIOUS
    MONIOUS --- ---
    celý věrtel soli!
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    EKG: to znam jako mandel, 15 ks.
    EKG
    EKG --- ---
    HAR4NT: Pro poradek vertel je taky patnact kusu neboli ctvrt kopy.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    GUMBA: ajo, věrtel je ctvrtka!!!! Ode dneska te mam jeste radsi!;))
    A ta kad byla samo vtip, vydlabanej z jednoho kusu dreva za dlouhych zimnich veceru, kdy uz nebylo co drat:)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    HAR4NT: Myslím, že to bylo obráceně: z jednoho korce (jako duté míry, cca 90 litrů) jsi mohli osít jeden korec (plošná míra, cca čtvrthektar) pole. Na praktickou nádobu to bylo moc velké, takže se velmi často používaly věrtele (z něm. viertel, 1/4 korce).
    (Jinak sklizené obilí se myslím bralo spíše na váhu než na objem.)
    (Ta podlouhlá nádoba na obilí - nebylo to na sušení?)
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SCHWAB: je to mozny, me jeste pred 20 lety na ČZU ucili, ze 4,5t/ha je nadprumernej vynos a tedka jsem koukal, ze za posledni roky uz je to zas dost jinde. Chudak ten substrat, musi to bejt uplne mrtvy a dycky to akorat pred sezonou nasytej dusikem az po rysku..
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    XCIDER: no proto ji zadal o ruku ;))
    OHONEY
    OHONEY --- ---
    HAR4NT: jeste jsi to zapomnel prepocitat na koku ;)
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    HAR4NT: mnoooo, v dobách tvého praděda bych počítal spíše s výnosem kolem 2t/ha :]
    Ale ano, korec pole dal korec obilí. Tedy naopak, korec zrn vzešel z korce pole.



    a co se týče objemového korce, tak jsem včera nezahálel a on pojme jářku 93 litrů.
    Mluvím tedy o korci "sháněném", tedy zarovnaném. Měli jsme i korec „míry vrchovaté“ ( = 9/8 korce sháněného - rovného).
    S tím, že než Rakousko-Uhersko vneslo řád do našich končin, byly korce napříč naší zemí poněkud odlišné.
    Každopádně pochází ze staroslovanského korъ (-> kořec), ale toto téma bych nechal na někom jiném asi. Online tomu jsem se dobral jen na jedné stránce, ale kdo jsme abych zpochybňoval Dalimilovu kroniku.
    XCIDER
    XCIDER --- ---
    HAR4NT: s tou 17 metru hlubokou kadi se musi strasne spatne manipulovat :)
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SCHWAB: muj praded v dopise kdyz zadal o ruku prababi, uvadel velikost polnosti v korcich, jeden korec je asi 0.28ha.
    A treba to odpovida velikosti nejaky nadoby, do ktery se vejde akorat vynos z jednoho korce.
    Solidni vynos psenice dejme tomu 6t/ha, to mas 1.68t, ma to cca 700kg/m³, to mas 2,5m³, to je káď 17m hluboka, pul metru siroka a 29,5cm dlouha. A neco takovyho jsem myslim u nich na vesnici videl, kdyz jsem byl malej.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MAEQ: Například:

    1 míle ≈ 1,6 km (1 a 2, ne úplně přesně, ale blízko)
    2 míle ≈ 3,2 km (2 a 3)
    3 míle ≈ 5 km (3 a 5)
    5 mil ≈ 8 km (5 a 8)
    8 mil ≈ 13 km (8 a 13)
    13 mil ≈ 21 km (13 a 21)
    MAEQ
    MAEQ --- ---
    GREATDRAKE: Jak se na to použije Fibonacci? Proč to prostě ten člověk nevynásobí 1.6, případně úplně nahrubo vydělit dvěma a vynásobit třema?
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    GREATDRAKE: Naprosto nechápu, proč si prostě tu hodnotu zlatého řezu φ=(1+sqrt(5))/2 nezapamatují :)
    Btw. pro převod z mílí na kilometry je o něco přesnější než φ, když se použije hodnota elementárního náboje: e = 1.602 × 1019 C , resp. jen ta mantisa.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam