• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYUI design, design systémy, interakční design, ♥ Figma
    KULHY
    KULHY --- ---
    Tyjo, tak to jsem byl docela Nostradamus KULHY. :)

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    HAVANA: Jasný. Já si i na hi-fi prototypy vystačím většinou s Figmou, ale je pravda, že všude, kde to jde, se snažím jít cestou maximální jednoduchosti. Sofistikovanější prototypování se pak většinou řeší přes 3rd party služby (třeba Anima), ale osobní zkušenost s tím nemám.

    HAVANA: Pokud je to nějaké specifické zařízení, které není v té nabídce prototype devices, asi si musíš udělat frame s požadovaným rámečkem / zařízením, které bude mít obrazovku řešenou jako vnořený frame, do něj si vložíš design a nastavíš požadovaný overflow scroll behavior.
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    Jo, a dá se nějak nastavit vlastní rámeček pro ukázku prototypu? Že bych tam místo iphonu měl třeba přístroj na kterým to poběží?
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    Já právě potrebuju / chci dělat hi fidelity prototypy, na testování a jako zadání developerum...nějaký věci ve figme se mi libej, ale na full transfer to není :(
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    HAVANA: Je to tak, Figma nemá, co se týče prototypování, zas tak sofistikované možnosti. Jestli myslíš nějaký range slider, tak buď to můžeš udělat jednoduše vizuálně přes varianty a sloupec s potřebným množstvím čísel, který zarovnáš v každé variantě do opačné krajní polohy a pak ty mezikroky necháš vyřešit animaci, tj. takhle:
    How To Make Range Slider In Figma | #figmatutorial
    https://www.youtube.com/watch?v=2d32vTtJUnw


    Nicméně bude tam ta lineární animace posunu sloupce s čísly, takže se to nebude chovat úplně odpovídajícím způsobem, jako kdyby se ti jen překreslovala čísla.

    Přesné chování by pak možná mohlo jít teoreticky nasimulovat prostřednictvím variables, kde jsem viděl, že jdou celkem jednoduše simulovat chování různých counterů / stepperů, ale k variables jsem se po pravdě ještě sám vůbec nedostal, takže nevím, jestli to lze aplikovat i na slider.
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    Tak sem si taky začal hrát s figmou...sice má lepší "grafický" možností, ale oproti axure jsou interaktivní věci buď zbytečně složitý nebo nejdou vůbec (nebo sem zatím nepřišel jak na to).

    Má někdo tip, jak udělat responzivni slider, kterej bude mít počítadlo hodnoty a minimálně 100 stepu?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: jako že by na tom vyšívali 6 let do 1. release?
    To je i na Adobe moc. I půl by bylo moc.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Není to nezbytně nutná podmínka, ale hodně věcí to může usnadnit. Samozřejmě pak je možné, že jsi jediný na světě, komu to řešení vyhovuje anebo, že to děláš pro 5 lidí. Ale jinak bez toho potřebuješ hodně dobrý user research a komunikaci s uživately a to není snadné. U mě je takový projekt: https://github.com/jardicc/alchemist používám ho k práci hodně a myslím, že to hodně přidává na kvalitě. Občas mi někdo daruje pár tisíc na vývoj.

    U ostatních pluginů co nedělám pro sebe... já jsem teď full time programátor, takže ten kontakt s realitou grafika je pryč. Dřív tam byl, ale dneska prostě nevím... někdo mi to musí říct... nebo se musím sakra dobře rozpomenout.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: To skoro vypadá, že klíč k úspěchu je dělat si ty nástroje sám pro sebe :)

    MINER: Já dokonce myslel, že i později, ale vyvíjet a navrhovat se podle mě začalo někdy v 98–99.

    KULHY: Vzpomínám si, že to video mě tenkrát hodně nadchlo. Rozhodoval jsem se asi v roce 2017, na čem náš tým sjednotíme, a vybíral mezi Sketchem (v té době standard, ale znamenalo by to, že bych musel přejít na Mac a to se mi nechtělo :D), Xd (tenkrát možná ještě v Betě), Studiem (používali jsme InVision u některých projektů, ale byla venku jenom beta a ještě jen pro Mac) a Figmou. Kvůli multiplayeru, intuitivní práci s komponentami a nezávislosti na platformách jsem vybral Figmu. Ta byla sice hrozně basic, ale zároveň good enough a říkal si, že později třeba ještě switchneme na Studio. Každopádně, brzká adopce Figmy se hrozně rychle vyplatila a na Studio jsem si pak už ani nevzpomněl. Nicméně, teď bych si to ze zvědavosti docela zkusil :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    DAN_F: No jistě, strašně to promovali přes takový ty pře-animovaný weby. Snažili se upéct soft, kterej bude umět všechno hned v první verzi, ale ve výsledku to vyl takový zvláštní gulašek bez receptu. Ja jsem si nikdy na nic od InVisionu nezvykl (InVision, DSM, Studio). Nezavírají už krám?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: vydali to 2006
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Jenže MS si ten VSCode dělá sám pro sebe. Teams nejspíš taky. Tzn. ti vývojáři v rámci firmy moc dobře poznají co jim komplikuji práci a život a zároveň si to můžou spravit.

    Ale jinak MS není úspěšný ve všem. Namátkou: Silverlight, Nokia, Zune, Windows mobile, Skype, Bing je s otazníkem, IE/Edge je taky s otazníkem... a že se hodně snažili :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Jinak, pamatujete si někdo na Invision Studio?
    Introducing InVision Studio—the world’s most powerful screen design tool
    https://vimeo.com/238515862
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: No jasně, to chápu. Ale právě třeba MS je taky korporátní monstrum a když se jim zachce nějakou část trhu obsadit, tak jsou v tom celkem úspěšní, viz právě VS Code, Teams, OneDrive, teď jdou čerstvě po Notion s Loops…

    Figma je soukromá a určitě je to v mnoha ohledech výhoda. Každopádně, právě třeba to, že už od hodně raných fází vývoje navrhují samotné UI ve Figmě, nejspíš pomáhá ten produkt dělat líp. Nebo to, že se jim podařilo cíleně vybudovat tak silnou komunitu a dokáží efektivně pracovat s její odezvou, proměnit ji ve features a odfiltrovat šum, to je taky obrovská hodnota a záležitost nějaké prioritizace a vedení. Adobe tyhle věci sice nějak dělá taky a na základě obsahu feedback formů z Adobe aplikací se mi už dokonce kdysi ozvali napřímo a zapojili do studie na nějaký UI refresh a teď si vzpomínám, že jsem v něm tenkrát dokonce navrhoval užití těch kontextuálních panelů, ale takhle jsem si ten výsledek úplně nepředstavoval :D

    MINER: Jojo, ale vývoj začal tuším právě ještě koncem 90. let :)
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Lightroom je úspěšnej a dost válcuje trh.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak je to veřejně obchodovatelná společnost na burze. Máš akcionáře, výroční zprávy a ve výročních zprávách potřebuješ hezký čísla u ekonomických ukazatelů. Pak tam máš hodně zaměstnanců a oni dělají ten software, ale nedělají skrze něj. Takže ty tragické věci je neiritují. Dostávají spoustu zpětné vazby a spoustu podnětů na nové featury od zákazníků i vedení. Jenže část si jich protiřečí, část lidí s tím retardovaným workflow po 10 letech práce sžila a opravení UX na něco normálního se pak pro ně stává často překážkou. A oni ty věci postupně vylepšují... jenom to většinou trvá 3-6 let. Viz např. zakulacené rohy v Photoshopu. Nebo rozbalení smart object do vrstev. Nejdřív vyjmenovávali spoustu důvodů, proč by to byl problém, ale když jsem pro to napsal skript, tak to pak do Photoshopu dali taky :-D

    Nebo když ti v PC chybí fonty je to třeba přemapovat... ten jejich dialog to umí napůl... ani na druhý pokus to nezvládli. Můj skript to zvládá bez problémů.

    A styly odstavců tam nikdy pořádně nefungovaly tak jak měly. Tím myslím, že upravíš definici stylu odstavce a změní se to v celém dokumentu ve více vrstvách samo. Je to ta věc co nikdo nepoužívá.

    Funkce na mazání prázdných vrstev byla tak pomalá, že jsem to celý přepsal a daroval jim ten skript. Můžeš si to najít ve složce Photoshopu, je tam moje jméno :-D

    A když jsem sledoval vývoj nového DOM v Photoshopu pro UXP pluginy (API co ty pluginy volají)... tak jsem se u nich nechal zaměstnat jako kontraktor, abych si to mohl napsat sám. :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: Právě, všechno to selhalo. A já si myslím, že navzdory tomu, že by to v Adobe vyvinout mohli, tak by ve skutečnosti nemohli. Vyvinout věci chce čas, ale nemyslím si, že jsou schopní udělat něco, co je perfektní. Výsledek je u nich vždycky takový, že udělají něco, co je v něčem O. K., v něčem super, ale ve spoustě věcí to je tragédie a myslím, že by to tak bylo i kdyby najali kompletní tým z Figmy, což podle mě bude mít nějakou spojitost s managementem a strukturou té firmy. Přemýšlím, jestli vůbec mají nějaký úspěšný produkt, u kterého by vývoj začal později, než v 90. letech :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: No vidis, to uz ani nevim, jen si pamatuji ten breakpoint ruller nad platnem.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    KULHY: No Muse a Reflow byli spíš jako wysiwyg editor. Jenže tohle se podle mě přesunulo na internet. Wix, Shopify, Wordpress, dokonce i Webnode... Dneska máš připravené komponenty a UI si naklikáš sám v kdejakém systému. Ale s tím rozdílem, že už ti to rovnou funguje, tak proč to dělat někde jinde?

    VSCode je super, že pro něj hodně dobře dělají rozšíření... cokoliv tě napadne... najdeš na to spoustu pluginů a měl v sobě integrovaný git. Já si např. napsal CSS a JSON validátor s vlastními pravidly. Dreamweaver na pluginy moc nebyl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam