• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Co takhle trvdá data?

    Příjmy ze spotřební daně za phm byly loni cca 90 miliard, ale výdaje byly 150 miliard.


    src:

    Stát loni vybral na daních přes bilion, o 62 miliard meziročně víc. Nejvíce na pohonných hmotách | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/dane-statni-rozpocet-statni-fond-dopravni-infrastruktury-spotrebni-dan_1906161123_nkr

    https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/rozpocet/2023_rozpocet_text-rozpoctu.pdf

    Tato čísla jsou dost zjednodušená, ty výdaje jsou podrobně rozepsané v tabulkách v tom pdf.

    Pointa nicméně je, že pan Grew nemá pravdu. Silnice si platíme všichni a ne jenom řidiči. A teď jdu na oběd.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    GREW: no jasně a na ty ulice nebo i silnice II. a III. tříd jdou normálně peníze z rozpočtu státu (přes ty obce, města, kraje), ne? Tedy ne z příjmu ze spotřební daně z phm, která věřím, že jde do ŘSD.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    GREW: Každej mluvíme o něčem jiným, takže to očividně nemá cenu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    A nechcete se radši držet tématu diskuze, než tu vymejšlet alternativní daňový teorie?
    GREW
    GREW --- ---
    KUTAS: Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát a tyto komunikace spravuje ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
    Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí (od 01. 10. 2001).
    Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí.
    Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba.

    Takze nektere naklady na komunikace, ktere vlastni stat, logicky plati primo stat, naklady na komunikace, ktere statu nepatri, plati stat neprimo, protoze v prumeru cca 80-90% prijmu mest a obci jsou penize od statu a stejne tak kraje jsou financovany hlavne z penez od statu.
    GREW
    GREW --- ---
    FRK_R23: Ja nikde netvrdil, ze to, ze platim spotrebni dan z phm me opravnuje uzurpovat verejny prostor. Takze za 1. bych te poprosil, aby si mi nevkladal do ust neco, co jsem nerek/nenapsal a za 2. bych te poprosil, jestli bychom se mohli bavit slusne, bez urazek... Ja jenom rozporoval tvoje tvrzeni, ze vystavbu, udrzbu a opravy silnicni site plati vsichni, coz neni pravda, jelikoz je to pokryte spotrebni dani na phm, tzn. plati to ti, kteri si kupuji phm.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    GREW: Tak ještě jednou, pro ty pomalejší z nás.

    Já si taky kupuju naftu, to zaprvé. Dále se tu bavíme o dopravě v Praze. Já jsem říkal, že město patří všem a ne jenom menšině v autech.

    Ty do toho najednou taháš spotřební daň, která tě asi dle tvého názoru opravňuje uzurpovat si veškerej veřejnej prostor.

    Sorry, ale nerozumím ti ani omylem.
    GREW
    GREW --- ---
    FRK_R23: Veskere naklady na vystavbu, udrzbu a opravy veskere dopravni infrastruktury jsou dohledatelne na webu ministerstva dopravy a to jak naklady, ktere byly primo ze statniho, tak naklady z rozpoctu jednotlivych mest a obci. Za poslednich deset let se stalo pouze jednou, ze by tyto naklady (kam se mimochodem pocita u treba zeleznicni sit) byly vyssi, nez to co se vybralo ze spotrebni dane na phm a to jeste slo z mimoradnejch dotaci na ifrastrukturu z EU (bez tech dotaci by ty naklady vyssi nebyly). Takze znova opakuji, je nesmysl tvrdit, ze nekdo, kdo si nekupuje phm odvadi statu nake penize na vystavbu, udrzbu a opravy dopravni infrastruktury v cr...
    KAKIHARA
    KAKIHARA --- ---
    GREW: kromě toho, že výstavba a údržba silnic fakt není financována ze spotřební daně na phm, čili pouze řidiči rozhodně neplatěj výstavbu a údržbu komunikací, to platěj všichni, tak na ní se vybere nějakejch relativně trapnejch 70 mld, ani ne polovina rozpoču SFDI.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BESH: tak na to přesně jsem se ptal kolegy GREW, když s tím začal operovat.
    BESH
    BESH --- ---
    FRK_R23: Presne tak. Kdybychom vzali cisla z rozpoctu SFDI, tak mnohem vetsi cast prijmu tvori prave penize ze statniho rozpoctu, z EU fondu a uveru.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Takže ano, dálnice atp se staví, mimo jiné, z daní vybraných od motoristů. Jenže taky se do toho sypou další prachy ať už český nebo evropský.

    Především ale tak nějak pochybuju, že místní komunikace v obcích hradí zastupitelstva výhradně ze spotřební daně na naftu.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    OMNIHASH: To je takový to když nemáš argument, tak začni operovat prachama. Mistrovi krapet nedochází, že například Blanka se nestavěla výhradně z daní motoristů. A když jsem mluvil o tom, že "my ostatní platíme doslova stovky miliard na víc silnic, aby víc idiotů mohlo stát ve víc zácpách", tak jsem pochopitelně myslel dopravu v Praze. Protože, a tohle bude pro myšlenkové titány typu Grew veliké sousto a odhalení, tohle auditorium se jmenuje Doprava v Praze.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GREW: to je takovej ten klasickej pseudoargument: platím daně, tak se poserte. Hele, prozradím ti sladký tajemství - my uplně všichni, co jsme tady, je platíme taky.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    GREW: Tyvole ty se mi snad zdáš. Pokud máš problémy s chápáním psaného textu, nepouštěj se do online debat.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    GREW: a sakra... myslim to vážně, respektive v čem je můj dotaz debilní?
    GREW
    GREW --- ---
    KUTAS: Ted si fakt nejsem jistej, jestli trollis, nebo to myslis vazne...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    GREW: jak funguje spotřební daň na phm v rámci státního rozpočtu? Do teď jsem myslel, že se to všechno naleje do rozpočtu a z něj se to pak rozděluje na různé rozpočtové kapitoly / ministerstva apod.
    Což teda imho bude určitě u DPH a ta spotřební daň, ta jde asi zvlášť, že?
    Opravdu stačí pokrýt veškerou výstavbu a údržbu silnic?
    Mám pocit, že třeba kraje řeší údržby II. tříd ze svých peněz, stejně tak Praha bude řešit jednotlivé ulice, ne?

    Rád se nechám v tomhle dovzdělat.

    Jinak je to takovej lehce kripple fight... ale teda ulice musí mít myslím nějakých 5,5m vs 1,5m, případně 3m pokud je chodník na obou stranách. Už jenom z tohodle pohledu to nemusí být vůči chodcům vs auta úplně fér. Na druhou stranu po ulicicích jezdí i autobusy.
    GREW
    GREW --- ---
    FRK_R23: Napsal jsi: "my ostatní platíme doslova stovky miliard na víc silnic, aby víc idiotů mohlo stát ve víc zácpách", coz neni pravda. Cim vic jezdis a spotrebovavas benzin/naftu, tim vic odvadis do statniho rozpoctu na vystavbu, opravu a udrzbu verejnych komunikaci. Takze neplati to, co pises, ze "my ostatni" (predpokladam, ze myslis ty, kteri autem nejezdi, nebo jezdi minimalne), plati stovky miliard na vic silnic. Plus je tedy blbina i to, ze pises, ze se to plati na vic silnic, vzhledem k tomu, ze vystavba novych silnic a hlavne dalnic je u nas naopak tragicka a i v dnesni dobe stale chybi spousta paterni silnicni/dalnicni infrastruktury a ta ktera existuje je mnohdy v naprosto tragickym stavu.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    GREW: Cože? Jak to souvisí s tím o čem píšu? Peníze jsou jediná hodnota, se kterou umíš operovat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam