• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GREW: lidi si běžně kvůli levnýmu parkování mění trvalý bydliště do Prahy, z čehož má Praha další příjmy. Souhlasím ale, že srovnávat parkování soukromých aut a komerční zábor veřejného prostranství je trochu zkreslující, ale v tomhle bodě jde o to, že město naopak zpoplatňuje něco, co se všude jinde snažej naopak podporovat (ne vždy je ale veřejnost nějakou podporou možné něco donutit fakt používat).

    Nextbike i Rekola začínají být oproti začátkům reálně prakticky použitelná (funguje odemykání, jsou bezporuchová, seřízená, apod.), problém v Praze je to, že kol bude vždy nedostatek na kopcích a přebytek dole pod kopcema :) Business model je podle mě už teď na hraně, dalším zpoplatněním to město nevylepší (spíš byl zajímavý pokus Hradce, kde Nextbike byl jeden čas zadarmo, v Praze to tuším bývalo v ceně PID? dvě půjčení? )

    Obecně parkovací socialismus v Praze je zdroj většiny problémů s dopravou. Jde ale i povinnou výstavbu parkovacích míst, prostě když bude kde parkovat, tak se těma autama taky bude jezdit, do všech podzemních parkovišť bude muset nějaký auto dojet a když zvyšujeme počet parkovacích míst (v rámci výstavby), tak s tím plynule roste i počet aut.

    Dlouhodobě směřuje směrem k asijsko-americkému typu města a ne k západoevropskému stylu. Jednotné parkování by to zhoršilo, protože by pak pochopitelně víc lidí jezdilo napříč Prahou autem do práce, což se jim dnes poněkud prodraží. Současný kompromis, totiž právo vlastnit auto, pokud ho majitel až tak moc nepoužívá (ezdí max. na nákupy do předměstských mallů s parkováním zdarma nebo na chalupu, ale ne každý den) sice jakž takt zachraňuje dopravní situaci, ale je to blbost.

    Budoucnost je, že si lidi, co chtějí žit v Praze, prostě uvědomí, že vlastnit auto pro ně nedává smysl. To má smysl na venkově, ale ne v Praze. Cesta k pochopení tohohle faktu bude ale ještě fakt dlouhá. Průběžné zahušťování města, které se ale už děje, to ale lidem zcela jasně ukáže.
    GREW
    GREW --- ---
    XCHAOS: Libi se mi, jaky si v clanku ohnuli pro svoje potreby, kolik stoji "parkovani" v Praze pro kola a kolik pro osobni automobily. V clanku je uvedeno, ze parkovani pro kolo bude stat 0,83 Kc za metr ctvreceni za den, zatimco pro auto 0,17 Kc za metr ctverecni, pricemz ale pro vypocet teto castky berou poplatek 600KC za rok, coz je ale opraveni pro parkovani v modre zone, ale jenom pro malo cast mestske casti v okoli bydliste majitele vozu a ne castku 1200Kc, ktera plati pro celou mestskou cast. Coz ale podle me stale neni srovnatelne, protoze napr. rekola funguji prakticky po cele praze, takze teoreticky, pokud si pujcim kolo v Hloubetine, muzu ho klidne vratit napr. ve Stodulkach, tzn. maji jednotnou "parkovaci zonu" prakticky po cele praze. V praze je rozdelena na cca 11 hlavnich parkovacich oblasti, ktere se cca prekryvaji s oblasti, kde se da pujcit, nebo vratit rekolo. Kdyz by to tedy bylo mozne a majitel automobilu by si mohl zaridit parkovani v modrych zonach po cele praze (mozne to ale neni, protoze parkovaci opraveni je vazano na misto trvaleho bydliste a nikde jinde zaridit nejde), tak aby mohl parkovat v cca stejne oblasti, v jake je mozne si pujcit, nebo vratit rekolo, tak by ho to vyslo na 13200Kc, coz pri prepoctu z clanku dela cca 3,74KC za metr ctverecni a den...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak aby se neřešily jen kola: dropnul novej územní plán a územní rezerva pro semi-okružní trasu (pojmenovanou opět jako E) je minimálně zajímavá.

    Vypadá to, že rezignovali na Óčko, protože to trasování před Anděl Strahov na Malovanku nedávalo moc smysl (i když mě by se zrovna hodilo, pro cesty na vlak :-), ovšem zato trasa ze Smíchovského nádraží na Pankrác, Brumlovku, Eden, Želivského, Žižkov, Jarov, Nádraží Libeň a Vysočanskou je přesně podle "mého" trasování (ale ostatně i návrhu trasy E z konce socialismu). Divně odbočují až na Prosek. Dál z toho pak dělají něco, co by dávalo větší smysl prostě jako pokračování trasy C, ale budiž.

    Potřeba propojení Proseka s Libní může být docela reálná, to nerozporuju, ale severní uzavření okružní trasy blíže k centru by mi taky dávalo smysl. Takže je otázka, jestli propojení Prosek a Vysočanské nepojmout spíš jako další radiální trasu, která by z Jarova zamířila do nějakého důležitého dopravního uzlu v centru (nevím kam, Hlavák bude už poměrně přetížený, hmm, zvlášť tím nově ohlášeným křížením S-bahnu, které je trochu šílený i na mě) a okružní trasa by ze Žižkova (která by si to metro fakt zasloužil) zamířila místo na Jarov spíš do Karlína, Holešovic, na Letnou a do Podbaby.

    Ostatně, i z toho Žižkova budou lidi chtít jezdit spíš do centra, než kroužit okolo. Teoreticky by to snad šlo dotáhnout na Jiřího z Poděbrad, ale to už pak je prašť jako uhoď, kde ty lidi budou přestupovat. Ta kdysi zvažovaná úvrať Déčka na Hlaváku nebyla až taková blbost.

    No, pokud nakonec budeme mít E z Proseku na Smíchovské nádraží, tak za to budeme ještě rádi.... a stejně si myslím, že se toho nedožiju.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: No právě, na kole mi sedí, že neomezuju nikoho nijak. Cítím se tak lépe (haha).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: Může si svobodně vybrat, ale náklady té volby by měly reflektovat, svobodu kolika dalších lidí omezí... což v případě aut, která vytvoří dopravní zácpu, je docela zjevné.

    Víceméně, kdyby se za zábor veřejné komunikace platilo podle doby jízdy, tak by se všichni báli vyrazit, že se kvůli náhodnému uváznutí v zácpě nedoplatí :-) A byl by pokoj, a silnice by se ani nemuseli tolik opravovat.

    Jediný problém je, že režie s vynucováním takového pravidla by byla enormní. Fakticky naprostá většina pravidel je nevynutitelných, bez ohledu na míru spravedlnosti či racionality, místo toho se jde cestou excesivního potrestání náhodných "obvyklých podezřelých". V tomto případě dopadne šikana na koloběžky, které jsou při současném zacházení sice oser (za tuhle cenu si je pronajmou jen turisti...), ale současně naprosto bezvýznamný a marginální (třeba turistické hop-on hop-off autobusy, naprosto zbytečná alternativa k MHD, jsou samozřejmě pro životní prostředí i přecpanost komunikací v centru nesrovnatelně horší...)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ale já tě nepřesvědčuju o svý pravdě, já tě jenom zvu na projížďku na kole. Je to tak těžké na slušné pozvání odpovědět taktéž slušně?
    Diskutujeme zde už velmi dlouho, moje názory znáš, tak si netřeba domýšlet.

    SAMOUT: Já mám kolo i jako volnočasovou aktivitu, zajedu si rád za kraj Prahy na projížďku, to se nevylučuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Parkování auta 1,6 Kč denně, kolo 0,8 Kč denně
    Komentář: Praha zakazuje sdílené elektrokoloběžky, nově zpoplatní sdílená kola - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2025/10/komentar-praha-zakazuje-sdilene-elektrokolobezky-doplati-na-to-i-sdilena-kola/
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ONDRAT: Ja taky rad slapu, a hodne, ale mimo mesto. Nicmene ty vnimas kolo jako dopravni prostredek, ja jako volnocasovou aktivitu. A jako takovy nevidim v jezdeni do centra fakt zadnou pridanou hodnotu, ausgerechnet pokud by to zahrnovalo A2, kterou kvuli premire kamikaze chodcu fakt nemam rad (od Zamku na jih). To radsi okresky s autama a sem tam kamionem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ja se s tebou ale nepotrebuju potkavat proto, abys me mohl presvedcovat o svoji pravde... sorry, lidi, se kterejma se ja potkavam si vybirat, nemusim se videt s kazdym :)
    OK, byl to vtip... ale ono ne kazdej podobne vyroky toho typu jako vtip pronasi - fanatiku, co to mysli vazne tu nezanedbatelna mnozina beha.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: No já tě chválím, nevidím zas takovej rozdíl mezi kolem, elektrokolem, koloběžkou nebo skůtrem. Já žiju v bytě, takže pro mě je ten skůtr krapet komplikovanější a navíc mám rád šlapání (divný co?)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ONDRAT: Ano, mam domek, takze doma je v garazi. A zaparkovat? Za poslednich 5 mesicu se mi asi 2x stalo, ze jsem v Purkynove vedle Quadria nezaparkoval. A ne, nikdy nestojim na chodniku, normalne na miste pro auta. Proste VZDYCKY se najde nekdo, kdo trosku blbe zaparkoval, a je mezi podelne stojicima autama dostatecna mezera tak, abych se tam v pohode vesel, a zaroven obe auta mohla v pohode vyjet. O tom, ze i do budovy nad stanici metra je to (rano vzdy, odpoledne zpet dle porovozu) na skutru rychlejsi (jen teda o nejakych 5 minut, ale clovek se nemusi mackat ve vydychanym metru, a hlidat jizdni rad busu), coz je dost smutna vizitka MHD.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: Když ho parkuješ u baráku a máš ho pak kde zaparkovat v místě kam jedeš, tak určitě rychlejší bude. Ale skutečně to tak ve všech případech je?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ONDRAT: Jakykoli skutr - hold my beer...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Jaký kecy? Já tě slušně zvu a ty ani nepoděkuješ, tolik k tvojí slušnosti.

    Pro mě je kolo nejrychlejší, nikde přece neargumentuju tím, že to tak je pro každého, já si totiž bydlení i podle toho vybral.

    "Fanatické kecy byl vtip", jednoznačně rozpoznatelný VTIP. Akceptuji, že každý vnímá rizika jinak, tvrdím snad něco jiného? Vždyť ty rizika uznávám pokaždé, když se o tom bavíme.

    Tak ještě jednou, kdykoliv se se mnou můžeš vydat na cestu, klidně pojeďme na periférii, ať vidíš jak mi to jde.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: kdybych resil jenom cas a ne nejake vznesene veci typu uhlikova stopa, tak nicim jinym nez autem jezdit nebudu. Protoze v mych relacich je auto 2x rychlejsi nez MHD, oproti kolu tak 2,5x - diky tomu, ze se clovek snazi ty fakt nejhorsi mista objizdet (takze ano, je to pekna kochaci cesta, ale rozhodne ne rychla). Je holt videt, ze bydlis blizko centra u Palmovky, tam ty dopravni moznosti jsou jiny nez nekde na periferii. Az se dostavi D0 a I/12, tak se to o dost zlepsi, ale ted to proste stoji za hovno. A jeste par let bude.

    ONDRAT: ano, svym zpusobem na klasicky kolo ze zdravotnich duvodu nemuzu, ale kolobezka je pruchozi a oblibena. Tak si nech ty kecy od cesty, ze ty cesty neznam a ze jen hledam duvody, proc neco nejde. Ty moznosti proste nejsou - presneji receno rizika prevazuji a ty holt odmitas akceptovat fakt, ze kazdy ta rizika vnima jinak. Ponechat si samozrejme muzes co chces dle libosti, ale fanaticke kecy o zakazovani cehokoliv jineho nez ty uznavas si nech od cesty :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tak to byl jednoznačný vtip, takže spíš vnímej můj projev dlouhodobě. Ničí volbu nesoudím, nebo to prokaž. Nikdy jsem nenapsal, že si nemůže každý svobodně vybrat, jak se chce přepravovat.

    A samozřejmě, že najdeš 100+1 překážek proč něco nejde a proč zrovna ty na kole jet nechceš/nemůžeš, ale za to já nemůžu. Požaduješ něco co nelze okamžitě splnit a pro mě to není důvod na kole nejet.
    Já si s dovolením ponechám svoji cyklojízdu, ty si ponech co uznáš za vhodné, já tě nijak neomezuju přece.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: Čas je zásadní no, kolo je fakt nejrychlejší, když počítáš docházkovou vzdálenost k autu/zastávce a čas na zaparkování.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ja nesoudim tvoji volbu... ty soudis volbu ostatnich. A v tom je ten problem :-) A projevy jako tyto samozrejme fanaticke jsou.

    A ano, bavime se o tom "jenom se k ni dostat". Treba A44 od Kutnohorske je fajn, ale musis se k ni nejak dostat. Treba po Dolnomecholupsky, ktera je ted plna nakladaku, protoze tam stavej novy bytovky a ti debylove v nakladacich s valnikem na trech napravach se s tim rozhodne neserou, pokud jde o dodrzovani nejakejch odstupu. Dojedes po "polostezce" A248 do Dubce a diky stavbe D0 jses na tom podobne. Nektery cesty jsou jako bonus rozbombardovany uplne a neprujezdny - tedy ano, kdyz jses drzoun, co si vytre prdel zakazy, tak to "nejak" mozna projedes, ale "koser" cesta to proste neni. A i tam kde legalne muzes je to v rezimu "dej nakladaku prednost". Opravdu vyborne :-) Jasne, pokud ti je ukradeny, ze te ten nakladak smete, pak je to tvoje volba.

    RANO: a tak nektery muzes mit prosly. Manzelka cestu od puvodniho bytu do prace na Vinohradech znala z pesich prochazek a na rovinu prohlasila, ze do toho marastu ji na kole nikdo nedostane. A to na kole jezdi velmi intenzivne. V podobnem rezimu je i dnes... realne jsme doiterovali k tomu, ze kolo je dobre na cestu k vlaku a pak ke kancelari, ale tam zas narazis na to, ze ty vlaky jsou natriskany i bez kol na predstavku...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: tak elektrokolo je maximálně praktický, dnes jsem taky zajel k jednomu klientovi na elektrokole, protože proč proboha jinak? MHD do vilových čtvrtí moc nezajíždí, jsou tam velké docházkové vzdáleností, pouštět se do změti jednosměrek autem mi nebaví (na kole je v nejhorším ignoruju :-)) a to nemluvím o zdržení na křižovatkách... na kole předjedu jakoukoliv kolonu.

    Auto mi přijde na hlavu, když jediné, co vezu, je většinou nějaký malý kousek elektroniky (třeba dnes). A průměrná rychlost tramvaje v Praze je asi 17 km/h (po započtení zastávek), na to je život příliš krátký...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    RANO: Tohle je těžký někomu vysvětlit, já skutečně jezdím každý den. Kolem 20km, různé trasy a za fanatika bych se skutečně neoznačil. Jsem toho názoru, že se to dá a není to zdaleka tak hrozný, jak se někteří snaží prezentovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam