• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: tak Turek prý zřejmě do centra jezdil svým kámošům hiphoperům pro koks, nebo já nevím, pro musí :-) chapeš, pro některý zboží se nejezdí MHD, ani do centra :-)

    Jako asi by fakt bylo nejlepší si přiznat, že centrum je skanzen určitýho životního stylu, že Praha díky tomu zůstává na mapě jako kosmpolitní metropole, a nechat to bejt (a asi teda ani neopravovat, a nechat mosty malebně popadat, aby ty opravy nikoho neobtěžovaly.... ostatně, se železničním se to už děje nějakej pátek...)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Ne. Autem jezdi po Praze vetsinou lidi proto, protoze MHD je nespolehliva a nepohodlna. A nespolehliva a nepohodlna je v dusledku toho, ze se vybere v Praze moc dani a politici je nedokazi utratit smysluplne (treba za metro na letiste, aby kamaradi taxikari proboha neztratili zivobyti), tak je utraceji pozlacovanim silnic a koleji.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: Já myslím,že například všichni co jedou po nábřeží na Národní třídu a tam se otočí a jedou zpátky v jednom člověku v autě tam prostě a jednoduše jet musí, nic jiného jim zřejmě nezbývá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: myslíš legendární stěhování babičina klavíru do nemocnice? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: zatímco podezřívat lidi, co po Praze jezděj autem, i když nemusej, že to dělaj jen proto, aby otrávili život co nejvíce lidem, to by byla paranoia?

    Takže kdo opravuje ulice, "chce otrávit život co nejvíce lidem", hmm.... (ve skutečnosti: ulice opravuje, nebo opravy objednává či koordinuje, nebo jak to říct, TSK, což je nepolitická organizace, vliv městských částí tam je, ale mám trochu vhled do toho, co všechno obnáší koordinace těch staveb, a představa, že si to nějaký úředník "objedná" na konkrétní termín, aby otravoval život lidem... no nic...)

    Mě tohle strašení "progresivcema" nebaví. V Praze, hlavně v centru, prostě nejde přidat další pruhy pro auta a zkušenost ze světa jasně ukazuje, že další pruhy stejně nikdy nic nevyřešily.

    Skutečně "progresivní" řešení by bylo zbourat magistrálu od Muzea po Tišnov, to ovšem bohužel v Praze nebude průchozí ještě aspoň 50 let. Cokoliv jiného je kompromis, ovšem ještě musíme poslouchat stížnosti motoristů, že si jim někdo dovoluje opravovat ulice.... neuvěřitelný...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Ale houby s octem. Vetsina problemu s dopravou je zpusobena nekoncepcnimi opravami / novou vystavbou. Kdyby trochu premysleli, nebudou treba na Praze 3 opravovat vsechno najednou. Ale vzhledem k tomu, ze cilem progresivcu na radnici magistrate je otravit co nejvice lidem zivot, asi to delaji v souladu se svou strategii.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    BESH: Tak obecně tady máme dva druhy problému s auty - řidiči, kteří jich zbytečně nadužívají a žádná alternativa pro ně není dostatečná, a pak ti, kteří většinu času pouze parkují a autem jezdí pouze ojediněle, s tou druhou skupinou lze alespoň nějak pracovat (řadím se do ní i já) s tou první to lze velmi obtížně. A podotýkám, že lidi, kteří auto skutečně potřebují ke svému podnikání nebo nezbytným úkonům (klavír, babička) z obou skupin vynechávám.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    BESH: nojo, neni to černobílý. My zas museli na chatu vozit barely s pitnou vodou, to moc vlakem nejde.
    BESH
    BESH --- ---
    CHOBOT: Nicmene teda my jezdime normalne cely zivot na chalupu vlakem a taky to jde. Dela to tak dle obsazenosti vlaku docela dost lidi. To jen tak na okraj.
    BESH
    BESH --- ---
    CHOBOT: Chalupare lze ale vyhnat na kraj mesta do parkovacich domu. Holt proste dojede ridic v patek pro auto metrem a otoci se pro rodinu. Mrzeni je, ze kvuli vikendovym kratochvílim mame cele mesto obsazene zaparkovanymi auty.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    XCHAOS: jen k poslednímu odstavci: to neni tak černobílý, jak píšeš. Např. s malýma dětma je auto tak neskutečně pohodlný, že si jen málo lidí dokáže jeho absenci opodstatnit. Dále je tu třeba u nás pořád rozšířená kultura chalupaření, která obzvlášť pro pražáky dává smysl a bez auta se chalupaří dost blbě. A kterou sám zmiňuješ, tak nerozumim tomu, jak to můžeš tak lehce o pár vět dál opominout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GREW: lidi si běžně kvůli levnýmu parkování mění trvalý bydliště do Prahy, z čehož má Praha další příjmy. Souhlasím ale, že srovnávat parkování soukromých aut a komerční zábor veřejného prostranství je trochu zkreslující, ale v tomhle bodě jde o to, že město naopak zpoplatňuje něco, co se všude jinde snažej naopak podporovat (ne vždy je ale veřejnost nějakou podporou možné něco donutit fakt používat).

    Nextbike i Rekola začínají být oproti začátkům reálně prakticky použitelná (funguje odemykání, jsou bezporuchová, seřízená, apod.), problém v Praze je to, že kol bude vždy nedostatek na kopcích a přebytek dole pod kopcema :) Business model je podle mě už teď na hraně, dalším zpoplatněním to město nevylepší (spíš byl zajímavý pokus Hradce, kde Nextbike byl jeden čas zadarmo, v Praze to tuším bývalo v ceně PID? dvě půjčení? )

    Obecně parkovací socialismus v Praze je zdroj většiny problémů s dopravou. Jde ale i povinnou výstavbu parkovacích míst, prostě když bude kde parkovat, tak se těma autama taky bude jezdit, do všech podzemních parkovišť bude muset nějaký auto dojet a když zvyšujeme počet parkovacích míst (v rámci výstavby), tak s tím plynule roste i počet aut.

    Dlouhodobě směřuje směrem k asijsko-americkému typu města a ne k západoevropskému stylu. Jednotné parkování by to zhoršilo, protože by pak pochopitelně víc lidí jezdilo napříč Prahou autem do práce, což se jim dnes poněkud prodraží. Současný kompromis, totiž právo vlastnit auto, pokud ho majitel až tak moc nepoužívá (ezdí max. na nákupy do předměstských mallů s parkováním zdarma nebo na chalupu, ale ne každý den) sice jakž takt zachraňuje dopravní situaci, ale je to blbost.

    Budoucnost je, že si lidi, co chtějí žit v Praze, prostě uvědomí, že vlastnit auto pro ně nedává smysl. To má smysl na venkově, ale ne v Praze. Cesta k pochopení tohohle faktu bude ale ještě fakt dlouhá. Průběžné zahušťování města, které se ale už děje, to ale lidem zcela jasně ukáže.
    GREW
    GREW --- ---
    XCHAOS: Libi se mi, jaky si v clanku ohnuli pro svoje potreby, kolik stoji "parkovani" v Praze pro kola a kolik pro osobni automobily. V clanku je uvedeno, ze parkovani pro kolo bude stat 0,83 Kc za metr ctvreceni za den, zatimco pro auto 0,17 Kc za metr ctverecni, pricemz ale pro vypocet teto castky berou poplatek 600KC za rok, coz je ale opraveni pro parkovani v modre zone, ale jenom pro malo cast mestske casti v okoli bydliste majitele vozu a ne castku 1200Kc, ktera plati pro celou mestskou cast. Coz ale podle me stale neni srovnatelne, protoze napr. rekola funguji prakticky po cele praze, takze teoreticky, pokud si pujcim kolo v Hloubetine, muzu ho klidne vratit napr. ve Stodulkach, tzn. maji jednotnou "parkovaci zonu" prakticky po cele praze. V praze je rozdelena na cca 11 hlavnich parkovacich oblasti, ktere se cca prekryvaji s oblasti, kde se da pujcit, nebo vratit rekolo. Kdyz by to tedy bylo mozne a majitel automobilu by si mohl zaridit parkovani v modrych zonach po cele praze (mozne to ale neni, protoze parkovaci opraveni je vazano na misto trvaleho bydliste a nikde jinde zaridit nejde), tak aby mohl parkovat v cca stejne oblasti, v jake je mozne si pujcit, nebo vratit rekolo, tak by ho to vyslo na 13200Kc, coz pri prepoctu z clanku dela cca 3,74KC za metr ctverecni a den...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak aby se neřešily jen kola: dropnul novej územní plán a územní rezerva pro semi-okružní trasu (pojmenovanou opět jako E) je minimálně zajímavá.

    Vypadá to, že rezignovali na Óčko, protože to trasování před Anděl Strahov na Malovanku nedávalo moc smysl (i když mě by se zrovna hodilo, pro cesty na vlak :-), ovšem zato trasa ze Smíchovského nádraží na Pankrác, Brumlovku, Eden, Želivského, Žižkov, Jarov, Nádraží Libeň a Vysočanskou je přesně podle "mého" trasování (ale ostatně i návrhu trasy E z konce socialismu). Divně odbočují až na Prosek. Dál z toho pak dělají něco, co by dávalo větší smysl prostě jako pokračování trasy C, ale budiž.

    Potřeba propojení Proseka s Libní může být docela reálná, to nerozporuju, ale severní uzavření okružní trasy blíže k centru by mi taky dávalo smysl. Takže je otázka, jestli propojení Prosek a Vysočanské nepojmout spíš jako další radiální trasu, která by z Jarova zamířila do nějakého důležitého dopravního uzlu v centru (nevím kam, Hlavák bude už poměrně přetížený, hmm, zvlášť tím nově ohlášeným křížením S-bahnu, které je trochu šílený i na mě) a okružní trasa by ze Žižkova (která by si to metro fakt zasloužil) zamířila místo na Jarov spíš do Karlína, Holešovic, na Letnou a do Podbaby.

    Ostatně, i z toho Žižkova budou lidi chtít jezdit spíš do centra, než kroužit okolo. Teoreticky by to snad šlo dotáhnout na Jiřího z Poděbrad, ale to už pak je prašť jako uhoď, kde ty lidi budou přestupovat. Ta kdysi zvažovaná úvrať Déčka na Hlaváku nebyla až taková blbost.

    No, pokud nakonec budeme mít E z Proseku na Smíchovské nádraží, tak za to budeme ještě rádi.... a stejně si myslím, že se toho nedožiju.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: No právě, na kole mi sedí, že neomezuju nikoho nijak. Cítím se tak lépe (haha).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: Může si svobodně vybrat, ale náklady té volby by měly reflektovat, svobodu kolika dalších lidí omezí... což v případě aut, která vytvoří dopravní zácpu, je docela zjevné.

    Víceméně, kdyby se za zábor veřejné komunikace platilo podle doby jízdy, tak by se všichni báli vyrazit, že se kvůli náhodnému uváznutí v zácpě nedoplatí :-) A byl by pokoj, a silnice by se ani nemuseli tolik opravovat.

    Jediný problém je, že režie s vynucováním takového pravidla by byla enormní. Fakticky naprostá většina pravidel je nevynutitelných, bez ohledu na míru spravedlnosti či racionality, místo toho se jde cestou excesivního potrestání náhodných "obvyklých podezřelých". V tomto případě dopadne šikana na koloběžky, které jsou při současném zacházení sice oser (za tuhle cenu si je pronajmou jen turisti...), ale současně naprosto bezvýznamný a marginální (třeba turistické hop-on hop-off autobusy, naprosto zbytečná alternativa k MHD, jsou samozřejmě pro životní prostředí i přecpanost komunikací v centru nesrovnatelně horší...)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ale já tě nepřesvědčuju o svý pravdě, já tě jenom zvu na projížďku na kole. Je to tak těžké na slušné pozvání odpovědět taktéž slušně?
    Diskutujeme zde už velmi dlouho, moje názory znáš, tak si netřeba domýšlet.

    SAMOUT: Já mám kolo i jako volnočasovou aktivitu, zajedu si rád za kraj Prahy na projížďku, to se nevylučuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Parkování auta 1,6 Kč denně, kolo 0,8 Kč denně
    Komentář: Praha zakazuje sdílené elektrokoloběžky, nově zpoplatní sdílená kola - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2025/10/komentar-praha-zakazuje-sdilene-elektrokolobezky-doplati-na-to-i-sdilena-kola/
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ONDRAT: Ja taky rad slapu, a hodne, ale mimo mesto. Nicmene ty vnimas kolo jako dopravni prostredek, ja jako volnocasovou aktivitu. A jako takovy nevidim v jezdeni do centra fakt zadnou pridanou hodnotu, ausgerechnet pokud by to zahrnovalo A2, kterou kvuli premire kamikaze chodcu fakt nemam rad (od Zamku na jih). To radsi okresky s autama a sem tam kamionem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ja se s tebou ale nepotrebuju potkavat proto, abys me mohl presvedcovat o svoji pravde... sorry, lidi, se kterejma se ja potkavam si vybirat, nemusim se videt s kazdym :)
    OK, byl to vtip... ale ono ne kazdej podobne vyroky toho typu jako vtip pronasi - fanatiku, co to mysli vazne tu nezanedbatelna mnozina beha.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam