• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: jinak taxíky v Praze a na letiště zvláště jsou skutečně zajímavý příběh sám o sobě. Samozřejmě, část příběhu koloběžek může být i o tom, že překážely taxíkům, to je klidně možné :)

    Metro na letiště se rozhodlo už před 10 lety na věčné časy, teď je fakticky technicky nemožné ho tam odbočit, protože se (záměrně) neudělala ani příprava. Rychlodráha se konečně začala stavět a dává v něčem lepší smysl (to meto by fakt jelo hodinu... ono už třeba sedět v tom celou cestu z centra na Zličín je dost za trest...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: MHD je velmi spolehlivá, ale nudná a v řadě případů pomalá. V některých případech je pomalá a nespolehlivá proto, že autobus nebo tramvaj uvázne v dopravní zácpě, tvořené auty, hmm :-) ok, viděl jsem tuhle srazit se dvě tramvaje, ale neděje se to každodenně.

    Faktem je, že určitý typ lidí si do MHD prostě nesedne, stejně jako jiný si nesedne na kolo. Mě ale zajímá ta mlčící většina. To v Praze nejsou řidiči, to není technicky možné (celej ten bordel dělá pár desítek tisíc řidičů z milionu a půl obyvatel, ono to ani matematicky jinak není možné, reálná propustnost uliční sítě je mizivá). Ale Paříž dokázala, že ta mlčící většina fakt šla a reálně nasedla na kola, prostě to, co v Praze dělá procento nadšenců, to tam regulérně začaly dělat desítky procent. Jasně, Paříž je placatější... ale prostě šli a udělali to. Někdy za COVIDu, protože se prostě nechtěli nakazitt v metru a umřít. A už to tak zůstalo, když už ty kola jednou nakoupili.

    Žádný zásadní změny v Praze popravdě neočekávám. Cyklostezky nezískají náváznost, dláždění není pro městskou cyklistiku optimální povrch. Některý lidi se pořád budou chtít vozit auty. Počet parkovacích míst v novostavbách neustále roste. Pruhy není kam přidat. Magistrálu nikdo minimálně ještě 10 let nezbourá, možná se za velkých fanfár objeví tak za 10 let cyklopruhy na Nuseláku protažené někam na Václavák a spousta řidičů kvůli tomu i za těch 10 let bude nadávat "progresivcům". To jbude celý.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Určitě lze stavět lépe, ale Hlavní nádraží v Praze se též opravovalo za plného provozu, just sayin.

    MAKROUSEK: To bohužel nelze. Zdržní je v tomto případě velký problém, navíc, očekával jsem dle navigace zpoždění 15min, ve skutečnosti to bylo 25min, jak tomuto předcházíš? Vyjet dříve nešlo.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Tak musis rict, ze ti to bude trvat 2x tak dlouho a ze tam budes za hodinu misto za pul hodiny. Zadny problem. Kdyz nastavis spravna ocekavani, lide ti utrhaji ruce.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Prosím poraď - potřebuju něco dovézt na Mikulandskou, je zrovna špička a cesta trvá 2x tolik času, jak to udělat, abych nepřijel pozdě? Dřív vyjet nelze.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Staci pouzivat hlavu na to, na co je - na premysleni a planovani.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jde opravovat i tak, aby to lidi obtezovalo min. Ja se ted vratil z Japonska, tam co tam jezdim, opravujou nadrazi na Shibuyi. Je to druhe nejvytizenejsi nadrazi na svete, denne priblizne 3 miliony lidi tim projdou. A svete div se, plny provoz, zadne omezeni, stavi si tam vesele mrakodrapy. Protoze co? Protoze premysleji a snazi se lidem vyjit vstric. Ne svym kamaradum, stavebnikum.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Čím je prosím auto tak spolehlivé? Nikdy nikam nelze dojet včas, zaparkovat je problém. Jak to děláš, že jsi v tom tak úspěšný?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: tak Turek prý zřejmě do centra jezdil svým kámošům hiphoperům pro koks, nebo já nevím, pro musí :-) chapeš, pro některý zboží se nejezdí MHD, ani do centra :-)

    Jako asi by fakt bylo nejlepší si přiznat, že centrum je skanzen určitýho životního stylu, že Praha díky tomu zůstává na mapě jako kosmpolitní metropole, a nechat to bejt (a asi teda ani neopravovat, a nechat mosty malebně popadat, aby ty opravy nikoho neobtěžovaly.... ostatně, se železničním se to už děje nějakej pátek...)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Ne. Autem jezdi po Praze vetsinou lidi proto, protoze MHD je nespolehliva a nepohodlna. A nespolehliva a nepohodlna je v dusledku toho, ze se vybere v Praze moc dani a politici je nedokazi utratit smysluplne (treba za metro na letiste, aby kamaradi taxikari proboha neztratili zivobyti), tak je utraceji pozlacovanim silnic a koleji.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: Já myslím,že například všichni co jedou po nábřeží na Národní třídu a tam se otočí a jedou zpátky v jednom člověku v autě tam prostě a jednoduše jet musí, nic jiného jim zřejmě nezbývá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: myslíš legendární stěhování babičina klavíru do nemocnice? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: zatímco podezřívat lidi, co po Praze jezděj autem, i když nemusej, že to dělaj jen proto, aby otrávili život co nejvíce lidem, to by byla paranoia?

    Takže kdo opravuje ulice, "chce otrávit život co nejvíce lidem", hmm.... (ve skutečnosti: ulice opravuje, nebo opravy objednává či koordinuje, nebo jak to říct, TSK, což je nepolitická organizace, vliv městských částí tam je, ale mám trochu vhled do toho, co všechno obnáší koordinace těch staveb, a představa, že si to nějaký úředník "objedná" na konkrétní termín, aby otravoval život lidem... no nic...)

    Mě tohle strašení "progresivcema" nebaví. V Praze, hlavně v centru, prostě nejde přidat další pruhy pro auta a zkušenost ze světa jasně ukazuje, že další pruhy stejně nikdy nic nevyřešily.

    Skutečně "progresivní" řešení by bylo zbourat magistrálu od Muzea po Tišnov, to ovšem bohužel v Praze nebude průchozí ještě aspoň 50 let. Cokoliv jiného je kompromis, ovšem ještě musíme poslouchat stížnosti motoristů, že si jim někdo dovoluje opravovat ulice.... neuvěřitelný...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Ale houby s octem. Vetsina problemu s dopravou je zpusobena nekoncepcnimi opravami / novou vystavbou. Kdyby trochu premysleli, nebudou treba na Praze 3 opravovat vsechno najednou. Ale vzhledem k tomu, ze cilem progresivcu na radnici magistrate je otravit co nejvice lidem zivot, asi to delaji v souladu se svou strategii.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    BESH: Tak obecně tady máme dva druhy problému s auty - řidiči, kteří jich zbytečně nadužívají a žádná alternativa pro ně není dostatečná, a pak ti, kteří většinu času pouze parkují a autem jezdí pouze ojediněle, s tou druhou skupinou lze alespoň nějak pracovat (řadím se do ní i já) s tou první to lze velmi obtížně. A podotýkám, že lidi, kteří auto skutečně potřebují ke svému podnikání nebo nezbytným úkonům (klavír, babička) z obou skupin vynechávám.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    BESH: nojo, neni to černobílý. My zas museli na chatu vozit barely s pitnou vodou, to moc vlakem nejde.
    BESH
    BESH --- ---
    CHOBOT: Nicmene teda my jezdime normalne cely zivot na chalupu vlakem a taky to jde. Dela to tak dle obsazenosti vlaku docela dost lidi. To jen tak na okraj.
    BESH
    BESH --- ---
    CHOBOT: Chalupare lze ale vyhnat na kraj mesta do parkovacich domu. Holt proste dojede ridic v patek pro auto metrem a otoci se pro rodinu. Mrzeni je, ze kvuli vikendovym kratochvílim mame cele mesto obsazene zaparkovanymi auty.
    CHOBOT
    CHOBOT --- ---
    XCHAOS: jen k poslednímu odstavci: to neni tak černobílý, jak píšeš. Např. s malýma dětma je auto tak neskutečně pohodlný, že si jen málo lidí dokáže jeho absenci opodstatnit. Dále je tu třeba u nás pořád rozšířená kultura chalupaření, která obzvlášť pro pražáky dává smysl a bez auta se chalupaří dost blbě. A kterou sám zmiňuješ, tak nerozumim tomu, jak to můžeš tak lehce o pár vět dál opominout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GREW: lidi si běžně kvůli levnýmu parkování mění trvalý bydliště do Prahy, z čehož má Praha další příjmy. Souhlasím ale, že srovnávat parkování soukromých aut a komerční zábor veřejného prostranství je trochu zkreslující, ale v tomhle bodě jde o to, že město naopak zpoplatňuje něco, co se všude jinde snažej naopak podporovat (ne vždy je ale veřejnost nějakou podporou možné něco donutit fakt používat).

    Nextbike i Rekola začínají být oproti začátkům reálně prakticky použitelná (funguje odemykání, jsou bezporuchová, seřízená, apod.), problém v Praze je to, že kol bude vždy nedostatek na kopcích a přebytek dole pod kopcema :) Business model je podle mě už teď na hraně, dalším zpoplatněním to město nevylepší (spíš byl zajímavý pokus Hradce, kde Nextbike byl jeden čas zadarmo, v Praze to tuším bývalo v ceně PID? dvě půjčení? )

    Obecně parkovací socialismus v Praze je zdroj většiny problémů s dopravou. Jde ale i povinnou výstavbu parkovacích míst, prostě když bude kde parkovat, tak se těma autama taky bude jezdit, do všech podzemních parkovišť bude muset nějaký auto dojet a když zvyšujeme počet parkovacích míst (v rámci výstavby), tak s tím plynule roste i počet aut.

    Dlouhodobě směřuje směrem k asijsko-americkému typu města a ne k západoevropskému stylu. Jednotné parkování by to zhoršilo, protože by pak pochopitelně víc lidí jezdilo napříč Prahou autem do práce, což se jim dnes poněkud prodraží. Současný kompromis, totiž právo vlastnit auto, pokud ho majitel až tak moc nepoužívá (ezdí max. na nákupy do předměstských mallů s parkováním zdarma nebo na chalupu, ale ne každý den) sice jakž takt zachraňuje dopravní situaci, ale je to blbost.

    Budoucnost je, že si lidi, co chtějí žit v Praze, prostě uvědomí, že vlastnit auto pro ně nedává smysl. To má smysl na venkově, ale ne v Praze. Cesta k pochopení tohohle faktu bude ale ještě fakt dlouhá. Průběžné zahušťování města, které se ale už děje, to ale lidem zcela jasně ukáže.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam