• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Neprehani. Nedavno jsem byl vyzvednout rodinu na hlavaku. Na tabuli prijezdu bylo tusim 8 vlaku, zpozdene vsechny do jednoho, nejmene 45 minut, nedele pres dve hodiny. V aute si treba taky pockas v zacpe, ale v nesrovnatelne komfortnejsim prostredi, bez otravnych lidi okolo.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Podobenstvi sveho druhu. Tuhle jsem na nekoho cekal na Hlavnim nadrazi v Praze. Na tabuli bylo "vlak bez zpozdeni". Vlak nejel. Tak jsem zavolal na infolinku. A tam mi otraveny hlas sdelil, ze do peti minut se vlak pocita bez zpozdeni. Prece.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: to přeháníš...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jizdni rady! Ceske drahy a jizdni rady? Chachachacha!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUTAS: já si zrovna z NY pamatuju, že to jelo asi hodinu. Nemusí to být nejpříjemnější, protože metro má obrovskou kapacitu a když už se někam staví, tak je tendence něčím ty krátké intervaly uživit a udělat co nejvíc zastávek, i v Praze máme pár plonkových stanic, kde vlastně většinou nikdo nenastoupí ani nevystoupí a to má děsnou režii a proto vlastně městská železnice dává trochu větší smysl, hlavně na větší záležitosti.

    Metro by pro turisty bylo hodně jednoduché, a vlastně by to urychlilo přeměnu Prahy v turistland, protože oni by se toho opravdu museli naučit jen velmi málo,kdyby z letiště dojeli metrem až do centra, a skutečně by to sebralo příjmy těm taxikářům, protože do metra si troufne víc lidí, než třeba v cizí zemi do autobusu (i když to se díky všem těm informačním tabulím v angličtině jistě taky už mění). Zase ale v některých zemích má metro pověst nepříjemného až rizikového a přelidněného prostředí (v Praze se už to taky tím směrem posouvá... davy, přeplněnost..) a lidem může vlak připadat příjemnější. Vlak ale má jízdní řády, více různých spojů na jednom nástupišti, není tak blbuvzdorný, jako metro..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MAKROUSEK: v Praze budem radi, kdyz zvladnem postavit metro aspon do Pisnice 🤣 Termin otevreni se soudruhum stale nejak vzdaluje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: chtels rict, ze maj metro na jedno z letist 😁 Ale Heatrow neni jedine londynske letiste.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Tak jasne, po povrchu je to vzdy prijemnejsi, clovek muze koukat do krajiny a neni to takovy hluk. Ale zalezi na tom, kam se z toho Heathrow clovek chce dostat a kolik chce investovat, metro je petkrat levnejsi, nez vlak.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ONDRAT: A presne tam je vyrazne prijemnejsi jet vlakem :)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    KUTAS: Metro na letiště mají třeba v Londýně a je to ok.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: Ja jsem dal asi nejake desitky sluzebnich cest a uz si tolik ty dopravy nevybavuju… kazdopadne treba NYC jsem zkusil z JFK metro, taxi a vlak… je to fakt neporovnatekne. V jinych US mestech jsem jen tim airport metrem prejel na car rental.
    Rim, Londyn nebo Amsterdam je bez diskuze, ty vlaky jsou proste bezkonkurencni. Metro snad bylo v Kodani (?) a spousty dalsich mest si nevzpominam.

    Nemluve o tom casovem rozmeru… metro na letiste nebrat, maximalne jako nejaky doplnek a spis lokalne na rozvoz lidi mezi parkingem, pujcovnou aut a terminaly - coz v Praze diky asi nikdy potrebovat nebudem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUTAS: no, musím říct, že kdykoliv jsem byl v nějakém městě jako cestovatel, tak nastoupit do metra byla vždy nejjednodušší možnost a velká jistota. Stanice metra jsou všude, nádraží jen někde. Ten přestup pro začátečníka, co necestuje v cizím městě každý den, fakt není úplně triviální..

    Spíš je problém implementace... intervaly na superdlouhých linkách nejsou samozřejmé, před časem jsem nějaké šotouše propagující tramvaj nejen do Zdib, ale ještě dál asi až do Odolený Vody v nějaký diskuzi potěšil výpočtem, kolik tramvajových souprav by se vlastně muselo trvalo nacházet někde na cestě v polích, aby se tam podařilo udržet intervaly, na které jsou zvyklé z Prahy (tohle ovšem platí pro růst tramvajové sítě obecně, když se to tak vezme... samozřejmě, na poli by to mohlo svištět relativně rychle, proti ulicím, ale stejně by se tam většinu dne proháněly prázdné soupravy po poli, zase chápu, že pro řidiče by to byl zajímavější výlet, než třeba celý život v tunelech metra...)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: Metro na letiste neni vhodne, vlak je pro cestovatele vyrazne lepsi a pohodlnejsi.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    z high-level linii cerstve publikovaneho metropolitniho planu patrno jest... ze na periferni casti Prahy kali bilej tesak tak jak je uz dlouhodobe zvykem :-)
    tohle mesto proste nema vizi, pokud jde o reseni hromadne dopravy...

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: ehm, ty vlaky taky někdo musí řídit. Sice šotoušů je hodně, ale počítám kariéra řidiče metra není tak zábavná, jako v případě tramvaje, i když v obou případech prostě čekáš, až ti někdo skočí pod kola. Metro D už má být automatizované, hmm.

    Obvinění z tunelování rozpočtu přes veřejné zakázky je vážné. Já teda za poslední léta 2x rozkopané stejné místo vesměs neviděl, ale je fakt, že tramvajových tras, co se opravují viditelně po desítkách let ubývá. Ona desítky let zanedbávaná údržba prostě může znamenat, že se některé komunikace, mosty apod. fakt už musí opravit nutně... podívej se na Janov, Drážďany... v Praze naštěstí zatím jen blbá lávka, ale stejně.

    Jako teorie, že MHD v Praze by vyřešilo metro na letiště je fakt geniální. No, mě osobně stanice Petřiny velmi vyhovuje, když se potřebuju domů na kopec vracet s jiným kolem, než s elektrokolem :) ale je pravda, že přímé trasování A až na letiště asi očekával leckdo. Až si Praha zvykne na větvení linek dál od centra, tak se tam podle mě jednou dobuduje (tak za 20 let), možná přímý úsek z Nádraží Veleslavín bez zastávek (?) ale nevím. Když se metro bude někde větvit, klesnou intervaly mimo špičku na 20 minut a to už je horší, než S-Bahn (většinou kolem 15 minut, na hlavních trasách aspoň blíž k Praze)

    No, celkově trasa E by možná dobře pasovala do sektorů, kde metro chybí na východě i na Západě: z toho Žižkova (kde chybí nejvíc) mohla protnout centrum (ale tam by se teď šíleně tloukla s tím jinak užitečným projektem tunelu pro Spodem-bahn) přes Újezd/u Tanku, Břevnov a Petřiny (no v podstatě pořád ještě může, že, ale zrovna na těch Petřinách jedna linka bohatě stačí). Zrovna tohle je směr, kde jsou tramvaje 9 a 22 nevytíženější a je z toho znát, že metro tam fakt intenzivně chybí.

    Chalupoida tuhle možnost na straně letiště zazdila a i jinak by tolik radiálních linek bez okružní trasy v centru vedlo ke kolapsu, takže já trochu chápu, o co se projektanti snaží, ale dělají to pomalu.

    A hlavně tramvaje budou v centru a autobusy na předměstích pořád pomalé a nespolehlivé, dokud budou ulice ucpané auty. A ulice budou auty ucpané už navěky, protože plán je Prahu zahustit a u všech domů se předpokládá dopravní obslužnost auty. A není absolutně žádný způsob, jak to zoptimalizovat a do města ty auta naskládat, protože kdykoliv se autům jen nepatrně zlepší dojezdové časy, okamžitě do nich vleze ještě víc lidí. A i když místní nějak osvíceně vychováme, že to tak nechtějí, tak paradoxně: budou za to moct imigranti :-)) protože typický imigrant v Praze ne nějaký polo-mafián z rozvojové země, který si s sebou přináší životní styl, včetně těch aut (tohle je smutný fakt, že reálný imigrant v Praze je někdo úplně jiný, než ten, před kým varují různí ti Okamurové... jsou to ti, kteří na ty současné ceny bytů dosáhnou, pro začátek.. a dosáhnou na ně nepřímo i proto, kolik peněz tuzemáci, kteří na byty už nedosáhnou, za dob svého mládí utratili právě třeba za auta a benzín :)))
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Pockej, jako ze by se musely koupit nejake vlaky do metra? Ale to mas pravdu, nic takoveho mozne proste neni! Ech. Za ty prachy, co stojej nesmyslny koleje na Vaclavaku by nakoupili vlaku sto a jeste by jim zbylo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: no, metro by tam ale nemohlo jezdit častěji, než každý 10 minut, protože tolik vlaků prostě metro k dispozici nemá... a většinu dne by tam nebylo ani dost cestujících ani na těch 10 minut. Tím netvrdím, že mi nevadí, že si programově zablokovali možnost jednou v budoucnu to udělat jako odbočku, to byl nerozum. Ale úplně optimální by to zřejmě nebylo...

    Každopádně, Chalupoida, hmm :-) jako fakt bych se nedivil, kdyby nějaká taxíkářská lobby tehdy nějaká garance, že metro na letišti nebude aspoň ještě 20 let, nedostala....

    V první fázi, kdy bude na letiště zahýbat podle všeho každý druhý vlak, to asi skutečně bude o ničem... ale až dodělaj tu smyčku, tak může třeba půlka vlaků do Kladna a všechny vlaky končící v Hostivicích jezdit přes letiště, a tím pádem se to na tak 10 minut klidně dostane taky. Spíš je absurdní, že se ten vlak tolik desetiletí vlekl. Dohromady s tím Kladnem to nebude nejvytíženější směr příměstské železnice. Spíš bych za tím tušil lobby developerů, protože Kladno má potenciál zahýbat cenama nájmů v Praze, protože až tam bude vlak, ožije tam podle všeho i nová výstavba, která bude asi snazší, než v té Praze...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Nemám pocit, že bych cokoliv prohrával, neboť ty ani nevíš o čem je řeč.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Well then, zbytecne mrhas energii, kterou bys mohl pouzit treba na neco smysluplnejsiho, nez na predem prohrane debaty na internetu.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Nikdo mě též nenutí diskutovat s tebou, zdá se to totiž zcela marné.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: To je něco jiného.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Tak s nim nejezdi, vzdyt te nikdo nenuti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam