MAKROUSEK: ehm, ty vlaky taky někdo musí řídit. Sice šotoušů je hodně, ale počítám kariéra řidiče metra není tak zábavná, jako v případě tramvaje, i když v obou případech prostě čekáš, až ti někdo skočí pod kola. Metro D už má být automatizované, hmm.
Obvinění z tunelování rozpočtu přes veřejné zakázky je vážné. Já teda za poslední léta 2x rozkopané stejné místo vesměs neviděl, ale je fakt, že tramvajových tras, co se opravují viditelně po desítkách let ubývá. Ona desítky let zanedbávaná údržba prostě může znamenat, že se některé komunikace, mosty apod. fakt už musí opravit nutně... podívej se na Janov, Drážďany... v Praze naštěstí zatím jen blbá lávka, ale stejně.
Jako teorie, že MHD v Praze by vyřešilo metro na letiště je fakt geniální. No, mě osobně stanice Petřiny velmi vyhovuje, když se potřebuju domů na kopec vracet s jiným kolem, než s elektrokolem :) ale je pravda, že přímé trasování A až na letiště asi očekával leckdo. Až si Praha zvykne na větvení linek dál od centra, tak se tam podle mě jednou dobuduje (tak za 20 let), možná přímý úsek z Nádraží Veleslavín bez zastávek (?) ale nevím. Když se metro bude někde větvit, klesnou intervaly mimo špičku na 20 minut a to už je horší, než S-Bahn (většinou kolem 15 minut, na hlavních trasách aspoň blíž k Praze)
No, celkově trasa E by možná dobře pasovala do sektorů, kde metro chybí na východě i na Západě: z toho Žižkova (kde chybí nejvíc) mohla protnout centrum (ale tam by se teď šíleně tloukla s tím jinak užitečným projektem tunelu pro Spodem-bahn) přes Újezd/u Tanku, Břevnov a Petřiny (no v podstatě pořád ještě může, že, ale zrovna na těch Petřinách jedna linka bohatě stačí). Zrovna tohle je směr, kde jsou tramvaje 9 a 22 nevytíženější a je z toho znát, že metro tam fakt intenzivně chybí.
Chalupoida tuhle možnost na straně letiště zazdila a i jinak by tolik radiálních linek bez okružní trasy v centru vedlo ke kolapsu, takže já trochu chápu, o co se projektanti snaží, ale dělají to pomalu.
A hlavně tramvaje budou v centru a autobusy na předměstích pořád pomalé a nespolehlivé, dokud budou ulice ucpané auty. A ulice budou auty ucpané už navěky, protože plán je Prahu zahustit a u všech domů se předpokládá dopravní obslužnost auty. A není absolutně žádný způsob, jak to zoptimalizovat a do města ty auta naskládat, protože kdykoliv se autům jen nepatrně zlepší dojezdové časy, okamžitě do nich vleze ještě víc lidí. A i když místní nějak osvíceně vychováme, že to tak nechtějí, tak paradoxně: budou za to moct imigranti :-)) protože typický imigrant v Praze ne nějaký polo-mafián z rozvojové země, který si s sebou přináší životní styl, včetně těch aut (tohle je smutný fakt, že reálný imigrant v Praze je někdo úplně jiný, než ten, před kým varují různí ti Okamurové... jsou to ti, kteří na ty současné ceny bytů dosáhnou, pro začátek.. a dosáhnou na ně nepřímo i proto, kolik peněz tuzemáci, kteří na byty už nedosáhnou, za dob svého mládí utratili právě třeba za auta a benzín :)))