• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARALDBanky, bankovnictví, bankovní operace
    Vaše zkušenosti s českými bankami. V čem jste spokojeni, v čem ne. Zajímá vás, jak funguje banka uvnitř?

    [ mBank ] - klub spravovaný ADAMMem, kde lze získat odpovědi na dění uvnitř této banky
    rozbalit záhlaví
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DONTRAGEDY: Ceník za použití Certis http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/certis/index.html je na stránkách ČNB a je pevný. Tedy ten poplatek 1-9 haléřů za neprioritní platbu mimo exponované časy.

    Ceník za služby Global Payments nevím, jestli je pevný, o mnou zmíněné ceně jsem se kdysi bavil s členem představenstva menší banky. Je možné, že větší banky mají lepší podmínky, ale nemyslím si, že o moc, moc prostoru pro vyjednávání tam není a Global payments jako de facto monopol nic moc k ústupkům netlačí. Česká spořitelna má vlastní autorizační centrum a tudíž služeb Global payments nevyužívá (mám pocit, že jako jediná banka u nás, ale mohu se mýlit). Je to vhodný kandidát na "druhou banku", zejména v zahraničí. Protože když vypadne systém Global payments, tak nejde zaplatit žádnou z karet vydaných českými bankami, kromě ČS, na jednu takovou situaci si v minulosti pamatuji. Ale platné to bylo jen v zahraničí, v ČR to stejně nešlo - obchodníkům nefungovaly terminály, pokud je měli od jiných bank, v těch spořitelních zase nefungovaly karty jiných bank - nebylo je jak je ověřit. Čistě teoreticky šlo zaplatit kartou ČS na terminálu ČS, ale protože to pokladní nevěděly, ani to nezkusily.

    Co se týče bankomatů - "pravé" offline bankomaty u nás už nejsou. Kdysi bývaly a šlo díky nim čerpat bezplatný krátkodobý kontokorent, zkrátka vybrat z karty více peněz, než bylo na účtu. Mělo to svoje omezení (výše částky, celý limit nešel vyčerpat kartou, muselo se v krátkém okně udělat bezhotovostní převod z účtu a výběr z bankomatu), ale šlo to. Když to klient včas vrátil (např. věděl, že mu zítra přijde výplata), ani nedostal pokutu za nepovolený debet. Dnes už něco takového není možné, poslední banka, o které vím, že to ve velmi omezené formě umožňovala byla Fio, posílala zůstatek na účtu do Global payments 4 krát denně, takže tam bylo vždy několikahodinové okno, kdy šlo zůstatek na účtu poslat převodem pryč a zároveň stejnou částku vybrat z bankomatu. Co mohla být pro někoho výhoda, byla zároveň nevýhoda - po příchodu peněz na účet je bylo možné vybrat až po několika hodinách. Dnes už to neplatí, i když ještě před rokem se mi něco podobného podařilo i když v opačném pořadí. Nejdříve jsem vybral kartou a následně provedl převod z účtu, čímž jsem se dostal pod minimální zůstatek 100 Kč. Ale to nebylo způsobeno offline autorizací, ale tím, že u FIO (alespoň v tu dobu) blokace nesnižovaly disponibilní zůstatek.

    Co se týče zůstatku při platbě či výběru z bankomatu - standardní postup je ten, že bankomat (terminál) se zeptá v autorizačním centru (tedy u Global payments), zda může provést danou výši platby a dostane odpověď pouze ano/ne. Lze to ale udělat i sdělením zůstatku (některé bankomaty ho po výběru tisknou na lístek). Celý vtip je schovaný v tom, že jak u výběru z bankomatu, tak u platby u obchodníka je výše poplatku pevně zakotvena smlouvami (u plateb je to určité procento z transakce, u výběrů z bankomatů to je buď pevná částka nebo procento z transakce nebo obojí), takže provozovatel bankomatu si nemůže moc vymýšlet a tím pádem ani autorizační centrum mu nemůže naúčtovat částku, kterou z realizace služby nepokryje. Ostatně to je důvod hromadného zavádění "debit" karet. Ještě před pár lety zde nebyly, byly Visa Classic, Visa Electron, Maestro, Mastercard, Mastercard/Visa Gold, atd. Na první pohled nešla rozeznat kreditní a debetní karta a ani některé terminály to nepoznaly, klienti mívali problém v zahraničí, když se jich obsluha zeptala, jestli je karta "debit" nebo "kredit" a oni po pravdě uvedli "debit", platba neprošla. Pak se podařilo karetním společnostem prosadit "debit" karty a vnutit provozovatelům bankomatů pevný (nižší) poplatek za výběr systémem "chceš akceptovat "debit" karty? Pak musíš akceptovat i námi určený poplatek". To mělo za následek několik věci:
    1) velmi rychlé rozšíření "debit" karet, nejdříve mezi bankami, které neměly vlastní bankomaty, protože ty ušetří nejvíce
    2) zlevnění výběrů z cizích bankomatů u bank s agresivní cenovou politikou, zavedení neomezeného počtu výběrů
    3) bankomaty si začaly účtovat vlastní poplatky při výběru zahraničními kartami (obvykle ve výši kolem 5-6 USD), stalo se mi to už v Thajsku, Kambodži, Brazílii

    Když to tedy shrnu - i při jiných transakcích, než je výběr z bankomatu, se provádí dotaz na zůstatek, ovšem díky různým smlouvám není možné účtovat nějaký zvýšený poplatek. Ovšem samotná služba "dotaz na zůstatek" není těmito smlouvami tak omezena, proto je zde poplatek vyšší.

    Každopádně budu-li mluvit o výběru z bankomatu v rámci ČR, tak ten vždy provádí dotaz do Global Payments (nejde-li o kartu a bankomat stejné banky a i zde to jde v některých případech přes Global payments). Systém tak musí být poměrně robusně konstruován (aby zvládl i tisíce transakcí najednou - dotazy z různých bankomatů či terminálů do stejného centrálního systému současně), protože i několikavteřinový (natož minutový nebo hodinový) výpadek má za následek nefunkčnost plateb nebo výběrů. Naproti tomu dávkový systém zasílání plateb do CERTISu toto zvládat nemusí, navíc nepříjímá dávky nonstop (o svátcích, víkendech a mezi 16. a 17. hodinou). Nějaké lokální přetížení v řádu vteřin nebo minut tak nikdo vlastně ani nezpozoruje (ne že by k němu pravidelně docházelo, ale nemusí tam mít takovou rezervu). Výsledkem je, že je výrazně levnější. Však také prioritní platby jsou opět mnohonásobně dražší, než neprioritní. Základní cena prioritní platby je 1 Kč (oproti 9 haléřům u neprioritní), příplatek za podání dávky ve špičce je 1 Kč (mezi 13:00 a 14:30) a 4 Kč (mezi 14:30 a 16:00). Ovšem to nebrání komerčním bankám si za prioritní platbu naúčtovat i více než sto korun.
    DONTRAGEDY
    DONTRAGEDY --- ---
    PATRIKCHRZ: ja som tvrdil, ze je to inak ked nemam pravdu ? Ja ten system programujem a teraz dost fabulujes a hras sa so slovami.
    Aj prevody sa daju spracovavat near to online (i ked casto je to batch mimo standardne casy).
    Aj vyber z bankomatu, alebo platba kartou musia vediet zostatok.
    A napriek tomu tie bankomaty nemusia byt stale online (pocas dennych spracovani sa poziadavky frontuju a pracuje sa s offline zostatkom)...
    Takychto nepresnosti (alebo relevantnych ale neuvedenych veci) by som ti v poslednom prispevku opravil hromadu. Popravde ma prekvapuje, ze dotaz na zostatok je takto krute spoplatneny, pretoze to je najcastejsia operacia. Mna by viac zaujimalo lde sa daju dohladat tie poplatky co prezentujes, ci je tam nejaky rozpad, alebo je to pevna cena.
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DONTRAGEDY: Ani zde nemáš pravdu. Při převodu z jedné banky do druhé se účastní 3 subjekty: Banka A, ČNB a Banka B.

    Při zjištění zůstatku to je: Banka, která vydala kartu, Banka vlastnící bankomat, karetní společnost a zprostředkovatel (MUZO). Navíc všechny systémy musí být on-line a celé spojení musí proběhnout ihned. U převodu je to dávkou (a čistě teoreticky to lze řešit přes diskety, tedy alespoň donedávna akceptovala ČNB příjem dat i na disketě), byť jich je několik denně.
    DONTRAGEDY
    DONTRAGEDY --- ---
    PATRIKCHRZ: to by ma nikdy nenapadlo, z logiky sprav a spracovania je dotaz na zostatok lahsia operacia (tym padom aj s nizsim nakladom)
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DONTRAGEDY: No to jsou dražší a to i několikasetnásobně. Poplatek, který banka platí ČNB za zpracování jedné položky je 9 haléřů (z toho je ještě počítána sleva 4, 6 nebo 8 haléřů dle objemu transakcí).

    Při zjištění zůstatku platí banka zprostředkovateli (ten je v ČR většinou Global Payments, dříve MUZO) poplatek - bývalo to 9 Kč, ale možná to snížili. Ten poplatek je stejný jako v případě výběru (to pak platí ještě něco bance vlastnící bankomat).

    Výsledkem je cena za bezhotovostní převod i 1 haléř (od objemu transakcí nad 5 milionů kusů za měsíc) proti cca 9 korunám za ověření zůstatku.
    DONTRAGEDY
    DONTRAGEDY --- ---
    PATRIKCHRZ: a naklady na zobrazenie zostatku su vyssie, nez naklady na prevod ? Ako vidis to nie je kriterium co zpoplatnit
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    TOOMIX: Poplatek za převod si nemyslím, náklady na převody jsou naprosto nepodstatné (haléře za jeden převod). Alespoń omezený počet výběrů z bankomatu budou muset mít také. Spíše se obávám dalšího zvýšení spreadu (tedy zdražení platby kartou v cizí měně) a nějakých poplatků spojených s kartou.
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    PATRIKCHRZ: Zatim mě to netankuje. Naštvaný budu, jestli někdy zavedou poplatek za převod nebo výběr z bankomatu. Co mě ale štve už dnes je nemožnost zřídit dispoziční práva pro druhou osobu k mému účtu
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    TOOMIX: Equa, bohužel, nastavila takové podmínky, které jsou, dle mého názoru, dlouhodobě neudržitelné. Tohle je takový "testovací balonek", jak moc to klienty naštve. Další opatření očekávám tak za rok
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    Equabank zavádí od 1.4. poplatek za zobrazení zůstatku v bankomatu 9kč. Pokud je to zobrazení zůstatku pro aktivaci nové karty, poplatek není
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    EDERA: Prostě je to způsob jak z kreditky získat bezúročně peníze a pokud kreditka dává nějaký bonus za platbu tak jen dobře :)
    BUNDA
    BUNDA --- ---
    EDERA: tak úplně ne. Protože tu předplacenku počítám nabíjí z kreditky přímo.
    EDERA
    EDERA --- ---
    NAVARA: Stejnou službu ale prokáže normální karta k běžnému účtu, ne?
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    EDERA: třeba je to způsob jak platit cash operace z kreditky, kdy banky žijí v nějakém divném světě, kde všichni obchodníci mají jejich terminál a za vybrání z kreditky v bankomatu účtují nemalé poplatky + úrok od prvního dne
    EDERA
    EDERA --- ---
    NAVARA: Tak myslela jsem tu úvahu spíš obecně - k čemu je dospělýmu dobrá předplacená karta?
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    EDERA: Asi si je nechtěl registrovat na sebe, tak mu tam zůstaly základní - velmi směšný - limity :)
    STRIX
    STRIX --- ---
    PATRIKCHRZ: díky :)
    EDERA
    EDERA --- ---
    PATRIKCHRZ: A v čem spatřuješ výhody předplacených karet, že jich máš tolik?
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    STRIX: účty zdarma (vedení, karta, pohyby) bez podmínek jsou na trhu tři: Fio, Air Bank a Equa. První dvě mají výběry zdarma pouze ze svých bankomatů, Equa ze všech. Při splnění podmínek (obrat na kartě) se lze dopracovat k výběru z cizího bankomatu i u FIO.
    Pak je tu ještě nová banka Creditas (do minulého roku l s ožna), která by měla mít 5 výběrů z cizích bankomatů zdarma, vedení účtu a karta zdarma, ale tento účet nemám (první tři ano) a nemám s ním zatím zkušenost (ale už jsem si požádal).

    Z úvodních tří bank se nespálíš s žádnou, každá má nějakou tu výhodu a nevýhodu, nejlepší úroky do 350 000 Kč lze dostáhnout u Air; Air a FIO umožňují více platebních karet (dvě zdarma), Equa ani za příplatek. Dle mých osobních zkušeností i zkušeností lidí na fórech je IB Equa poměrně pomalé, převody v rámci banky trvají desítky sekund a někdy i desítky minut (když to zrovna potřebuji).

    Mně nevíce vyhovuje FIO a to kvůli dlouhodobé stabilitě poplatků i dalších podmínek a nejvíce mi vyhovuje jejich IB, ale chápu, že někdo to má jinak.

    Pak je spoustu bank, které mají vedení účtu (+ karta + převody) zdarma při splnění podmínek (nejčastěji obrat na účtu), z těch, co mám, tak ČS, ČSOB, KB, Unicredit, GE/Moneta, Sberbank. Záleží na tom, jaké služby chceš (já třeba využívám cestovní pojištění zdarma a vstupy do letištních salonků) a co jsi pro to ochotna udělat.

    Pokud chceš jen základní služby zdarma, tak ze čtveřice FIO, Air, Creditas a Equa si určitě vybereš.
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    STRIX: equa, aż na ten spořící účet
    STRIX
    STRIX --- ---
    Ahoj, potřebuju si zařídit novej bankovní účet, ten původní mám asi milion let a z osobních důvodů potřebuju změnu a v těch všelijakých nových bankách se moc nevyznám. Něco málo na netu sem četla, ale radši dám na doporučení a osobní zkušenost. Můžete mi dát nějaký tipy? Díky :)

    Žádný extra požadavky nemám. Úvěry řešit nebudu.
    Moje priority:

    - co nejmíň (ideálně žádné) poplatků
    - výběry z bankomatů zdarma
    - online zřízení účtu (není podmínka, ale velká výhoda - sem lemra)
    - spořící účet by mohl mít spíš vyšší úrokovou sazbu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam