• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v tom případě by mi zajímalo, co vyjde dosazením 60t do mého vzorečku. Vycházelo mi "méně než 1 kWh". Pro 3x tak těžký vlak (60t místo 20t) by tedy dost možná vyšlo asi 3 kWh. (protože vliv rychlosti je při 20 km/h dost zanedbatelný - největší složka toho měrného odporu je ta fixní). Skutečnou spotřebu (při započtení rekuperace) jsem přepočítal přes výhřevnost nafty na 10 kWh.

    Samozřejmě chybí informace, při jaké rychlosti měli tu spotřebu nafty, kterou udávají. Od nějaké rychlosti by vliv odporu vzduchu začal narůstat výrazně. Tak např. při 3x vyšší rychlosti 60 km/h by jen odpor vzduchu byl 9x větší. Je docela dobře možné, že přepočtením toho odporu z českých železničních tabulek na hmotnost 60t a rychlost kolem 40 km/h by nám to rázem vyšelo taky 10 kWh místo 3 kWh.

    Nechápu tvoje neuvěřitelné zaujetí pro hnidopišské rozpitvání jakéhokoliv tvrzení... když jsem si vygooglil parametry vagónu
    New South Wales 600/700 class railcar - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/New_South_Wales_600/700_class_railcar
    šířka je 3m jak předpokládám, délka přes 18m. To je 54 m2, na dvou vagónech tedy určitě min. 100 m2 solárních panelů. Ty mohou mít snadno instalovaný výkon kolem 20 kW (pravda, je to vodorovná střecha, ale na 28 stupni od rovníku to není tak big deal...). Za hodinu by neměl být problém získat 20 kWh, a to zejména během 4-6h přes poledne. Vyrobených min. 80 kWh by v pohodě mělo stačit pro 8 zpátečních jízd za den. Q.E.D.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v podstatě nechali karoserii a udělali z toho úplně jiný vlak - a tohle muzes nejak dokazat? Nebo je to jen tvoje zbozne prani? Co se pise na tech strankach:
    Our train (661 and 726) was withdrawn from service between 1991 and 1994 and from 1995 sat in yards at Lithgow State Mine Railway until we visited in 2013.

    BBRC and Lithgow State Mine Railway agreed upon the lease of the railcar set for Byron Bay, with BBRC financially contributing to its heritage restoration. Further to this contribution, thousands of voluntary hours have been invested by the dedicated and passionate team at Lithgow State Mine Railway to restore the railcars to their heritage state.
    Ja tam nejak nic o "jinym vlaku" nevidim. Naopak, zduraznujou "restored" a "heritage state". Ale mozna mi neco uniklo 8)))

    nevíme kolik váží - no konecne. Takze z puvodnich "deseti tun" jsme se pres "dvacet tun" dostali k tomuhle? I kdyz pochopitelne, na zaklade _faktu_, nikoliv prani, muzeme odhadnout kolik vazi: neco kolem SEDESATI tun, dva vagony po triceti. A to prosim bez pasazeru. Nahrazeni jednoho dieselu elekotromotorem a bateriama fakt neco zasadniho neusetri. Dieselgenerator Cummins se stejnym oznacenim, jako ma motor toho vlaku a podobnym vykonem vazi jeden a pul tuny. Jenomze chapu ze takovy cislo se ti nehodi do kramu, protoze pak tvoje puvodni "vypocty" vypadaji jako jeste mnohem vetsi pitomosti, takze radsi "nevime". Ok 8))

    moje argumentace se týkala udržitelnosti provozu 1x za hodinu - a presto to byla argumentace zcela nesmyslna. "Vypoctem vykonu" pocinaje a hmotnosti vlaku konce. Priste radsi bud ticho, usetris si trapas. Nebo si aspon odpust recicky o "hazeni hadru" na trolly, kdyz se pak ukaze, ze to byly hlouposti... to, je to jeste legracnejsi 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě nechali karoserii a udělali z toho úplně jiný vlak, ale uznávám - nevíme kolik váží (sice nějakých 10 kWh baterií, které tak max. dává smysl, při provozu 1x za hodinu, může v lithiu vážit taky třeba 100 kg nebo méně... ale uznávám.. nebude to nula).

    V tom výpočtu jsem uvedl, že je to i 30t. fakt by mi zajímalo, co je na tom "lež" (za dohledání chyby v použitých jednotkách v mém dosazení do ajsnboňácké formulky máš bod... jenže poněkud ignoruješ, že i opravný výpočet +/- vychází (i když s menší rezervou)

    REDGUY: no ok, uznávám, že na 120 jízd za den solár zřejmě stačit nemůže (i když pořád mi chybí přesná data o instalovaném výkonu na střeše obou motoráků)... chtějí to ale dobíjet z panelů instalovaných na nádraží, ale teda nevím. lithiové baterie obvykle zvládneš na polovinu kapacity dobít za hodinu - možná ale těch baterií bude víc jak na nádraží, tak ve vlaku a že je budou dobíjet třeba během noční pauzy v provozu.

    moje argumentace se týkala udržitelnosti provozu 1x za hodinu, která mi na solár reálná přijde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: obvinit někoho ze lži znamená taky přinést nějaké důkazy. samozřejmě, v evidenci různých mých omylů projevil skutečně hnidopišské nadšení pro věc id REDGUY, toho jen tak netrumfneš. ale nevím o tom, že bych vědomě lhal... prostě určitá, vnitřně nesourodá skupina NYXáků si mě vybrala jako cíl, který hodlají zničit. Pokud tě baví do ní patřit, proč ne... ale znovu opakuju: náhodným online obviňováním ze "lží" uděláš dojem max. na lidi, co mě vůbec neznají a obecně je odpuzuje cokoliv, co se jim jeví tldr (protože pro někoho cokoliv, co je dlouhé, je asi potenciálně "lež", nebo nevím)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: pocitej - mas tam vse potrebne :-) Teda jeste znat hmotnost vozu :-)))
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Využití netradičních zdrojů energie na železničních tratích - Blog iDNES.cz
    http://zboril.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=420212
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Btw, ohlede toho kdy jsou tvoje "odhady" "lez" a kdy ne... to ze neustale opakujes "bude to lehci, protoze vymontovali diesel" a pritom jaksi zapominas dodat "... a misto nej namontovali elektromotor, baterii, solary a prislusnou elektroniku", to asi technicky vzato lez neni, ale oznaceni "sprosta manipulace s fakty" si to zaslouzi urcit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Snažím se odhadovat různá čísla - to, že jde o odhad, z toho nedělá automaticky lež, - kolik vazi vlak je zcela trivialni si najit. Pokud i presto "odhadujes" naprosto nesmyslny cisla, jako bylo treba tech deset tun, je to bud lez, nebo naprosta idiocie. Co z toho si vyberes?

    Tím pádem vlak zvládne překonat tu 3 km trasu za den klidně 6x - jenze problem je v tom, ze oponentni tvrdi, ze "jednou za hodinu" je jen pocatecni kryti a cilovej plan je az 120 jizd za den. Coz by zjevne znamenalo, ze solar nemuze stacit. Ooops. A ani ja, ani ty nedokazeme rozhodnout, kdo ma v otazce frekvence jizd pravdu, takze vsechno co zbyva, je smat se tomu, jak pitomejma argumentama se snazit ten vlak obhajovat 8)
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: tak samozrejme se z toho muzes zkusit vylhat ale nic to na tom nezmeni...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čelní odpor jsem vyhodnotil pro dlouhý válec - LOL 8))) No jasne. Kdyz jsi to ty "vyhodnotil", tak to tak bude 8))))

    tak prosímtě upřesni, kolik m2 panelů - fakt se nebudu obtezovat. Jak jsem psal - jestli to je solarni nebo neni je neco, co z dalky nejde rozhodnout, uz proto ze to asi neni primarne technickej problem. Slo mi hlavne o to ukazat, ze tvoje "vypocty" byly (a stale jsou) hromada pitomosti . Mission accomplished 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a vymontovali z něj jeden ze dvou motorů. myslíš, že i potom pořád váží váží 30t? Puvodni vykon je 250kW. Kolik myslis ze vazi motor, co dava 250kW? Nez placenes nejakou pitomost, podivej se, jaky tak vykony maji motory treba v autech. A kolik myslis, ze vazi ty elektromotory a baterie a panely, co tam namontovali navic? Neni ti fakt trapene z ty primitivni manipulace, kdy zminujes vymontovanej diesel a jaksi zapomenes zminit namontovaj elektromtor s bateriema?

    hmotnost 20t - jezis ty ses idiot. Takze podle tebe kdyz puvodne masinka vazi _prazdna_ 30 tun (jeden vagon) a vymontujes z ni jeden diesel, misto nej strcis elektromotr, baterky a spoustu cestujicich, tak se najednou dostanes na 20tun? A navic na vsech obrazkach jsou _dva_ vagony a udavaji kapacitu 100 sedicich lidi? Jsi opravdu takovej idiot?

    člověk by skoro řekl, že lidi, co to navrhli, budou chytřejší, - Ale prdlajs. Jak uz jsem rikal: jsou dve moznosti: bud to je skutecne "solarni vlak" a protestujici nemaj pravdu, nebo je to jen maskovanej diesel a cely je to trik jak v chraneny oblasti zacit provozovat zabavni vlak, kterej tam bude jezdit desetkrat za hodinu a majitele budou na oko smutny, jak "prekvapive" slunicko nestaci takze bohuzel musi poustet diesel. Ja nedokazu rozhodnout, ktera varianta je spravne, nemam na to informace, vzdelani ani zkusenosti. Co ale dokazu rozhodnout, ze to nedokazes ani ty, protoze tvoje "argumenty" a "vypocty" ve prospech te prvni varinaty jsou naprosto idiotske.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: čelní odpor jsem vyhodnotil pro dlouhý válec, že sežere další 1 kW. I kdyby, tak k těm cca 4 kW co to vychází po tvé korekci, přičteme jen 1 kW z mé původní úvahy ("10x větší čelní průřez, než vzpřímený cyklista, ale spíš lepší součinitel Cx")

    Současně když si o tom vlaku dohledal tolik údajů, tak prosímtě upřesni, kolik m2 panelů mu vlastně jde nacpat na tu střechu. Podle mě 60m2 a tedy Wp=10 kW není vůbec přehnaný odhad... (ostatně, sám si našel, že je to vagón pro 100 lidí... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: to je ovšem poněkud alternativní fakt, říct že jsem něco takového řekl :-)

    je možné, že jsem někdy zdůrazňoval, že mi nikdo neplatí za to, abych dodával _přesné důkazy_ - stejný problém mají moji oponenti, často totiž vykřikují, že něco nejde aniž by to bylo podložené jediným číslem. Snažím se odhadovat různá čísla - to, že jde o odhad, z toho nedělá automaticky lež, pokud udělám numerickou chybu (typu špatné dosazení jednotek), je to omyl, který se dá opravit (a i opravená hodnota je podle všeho v mezích možného).

    de-facto, spousta lidí se zdarma z nadšení účastní online diskuzí, a často pouze linkují články, které psali novináři, kteří něčemu rozumí ještě méně. dobrat se tvrdých čísel není často snadné - problém je, že dobrat se těch čísel je často pěkně těžké i pro oponenty daných tvrzení. často dosazují do modelu, který se týká něčeho úplně jiného. Tak např. u železnic je obecně známo, že pro pohyb malou rychlostí stačí fakt zlomek max. výkonu motoru: i při původní hmotnosti tohohle vozidla by při rychlosti 20 km/h potřeboval třeba 6 kW, což byl jistě jen zlomek výkonu jeho instalovaných dvou dieselmotorů (ostatně, že v pomalu jedoucím vlaku zabírá motor v podstatě naprázdno, s tím tady asi má zkušenost každý.. naplno zabírá spíš jen při rozjezdu, zrychlování, ve stoupání nebo jízdě max. rychlostí...)

    to znamená, že se bráním za vlasu přitažené argumentaci "ale max. výkon původního motoru byl přece daleko vyšší, než co je možné dostat z těch panelů na střeše vlaku"! Jak se tomu mám účinně bránit, když je přece do nebe volající, že střecha vlaku je osvětlená celý den (z toho dobré 4-6h přes poledne dává výkon blížící se Wp, a chlazení panelů za jízdy proudem vzduchu účinnost jedině zlepší, oproti stacionární instalaci), zatímco vlak přejedu tu trasu během několika minut? Už jen z toho je jasné, že max. výkon motorů s max. výkonem solárních panelů nemusí nijak souviset...

    Jestli je na střeše vlaku instalován Wp 1 kW (nevidím důvod, aby nebyl - střecha není pokrytá souvisla, ale její celková plocha může být dobrých 60m2, a 1 kW panel zabere spíš něco jako 6 m2), tak v Austrálii lze předpokládat výrobu určitě dobrý 6 kWh za den. Tím pádem vlak zvládne překonat tu 3 km trasu za den klidně 6x (s tím, že původně jezdil i méně často). Pokud je tam ale instalováno třeba 30m2 na druhou, zvládl by jí podle všeho až 30x.

    Ostatně, jestli to uvedou do provozu, dozvíme se reálná čísla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, to jsem skutečně přehlídl, ale u nějaký železničářských tabulek se to dalo čekat :-)

    nicméně ten vlak prošel rekonstrukcí a vymontovali z něj jeden ze dvou motorů. myslíš, že i potom pořád váží váží 30t? (a bavíme se o jednom, nebo dvou vagónů)

    nicméně dobře, opravou chyb, kdyby byl měrný odpor 4 a hmotnost 20t, by si dostal zhruba 4x větší sílu odporu vzduchu, tudíž potřebný výkon by byl 4 kW místo 1 kW (ale není to náhodou tak že jde o 2 vagóny a celkem 8 náprav? potom by asi vzoreček byl jiný...)

    4 kW ti sice už nedá motor z babety, to je pravda, ale pořád: 4 kW po dobu 9 minut méně, než 1 kWh (ve skutečnosti je to jen o něco málo víc, neží 0.5 kWh). A plocha panelů na střeše toho vlaku nepůsobí jako něco, co by za hodinu nedokázalo nachytat 1 kWh (= odhaduju instalovaný špičkový výkon těch panelů na více, než 1 kW). Dobře, účinnost akumulace ani rekuperace není 100% - takže počítejme, že musíme vyrobit 1 kWh elekt5iny, abychom získali cca ~0.6 kWh čisté vykonané mechanické práce.

    Závěr: i když jsem se do použití vyhledaných podkladů zamotal kvůli chybě v použitých jednotkách (stane se občas i v NASA, že), tak ani tebou opravený výpočet nijak nedokazuje, že by konvertovaný motorák se solárními panely neměl dokázat ujet 1x za hodinu 3 km rychlostí 20 km/h...

    člověk by skoro řekl, že lidi, co to navrhli, budou chytřejší, než jak já, tak i vy, protože třeba se nějakými solárními instalacemi zabývali (v Austrálii to vzhledem k odlehlosti řady lokalit fakt vychází levněji, než energie ze sítě...). ale ne - vy vytáhnete lokální konspirační energii, že ve skutečnosti chtějí jezdit na ten diesel pořád, nejen jako backup. hmm.... tohle už vyžaduje být skutečně advanced level troll (spíš už hater).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Tak me napada... tyhle vzorce jsou pro vagony, coz? A vagony typicky jsou uprostred vlaku, coz? Takze bych skoro cekal, ze to ani nezahrnuje celni odpor ty lokomotivy, coz? Hmmmm 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    REDGUY: Heh, koukam ze ja taky neumim. 0.01, ne 0.1, takze celkem 2, ne 4. Ale aspon jsem si na to prisel sam a porad to vychazi vic, nez xchaosovi 8))
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    REDGUY: Vsak tu kdysa sam prohlasil, ze nemusi rikat pravdu, ze za to ho nikdo neplati. IMHO se tim kapanek odepsal co se jakekoliv debaty tyce...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: trollové, takže nejvyšší čas na ně hodit nějakou deku: - deka se na trolly hazi tak, ze blbe dosadis do vzorecku a vycucas si z prstu naprosto nemsyslnou hmotnost masinky? ok 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: odpověď na tu otázku: nevím, jestli by motor z babety stačil na rozjetí motoráku - prestan klickovat.Otazka nebyla o rozjeti, otazka byla o jizde. Ale to je jen zacatek komedie 8)


    XCHAOS: oj = 1,877136 - HAHAHAHAHAHAHA. Jezis, ty ses takovej idiot ze ANI NEUMIS DOSADIT DO VZORECKU?

    Copak se na ty strance pise?

    oj = 1,8 + 0,01.V + 0,000476.V2
    Ok, to jsi zvladl opsat dobre. Gratuluju! Copak pises dal?

    v = 6 m/s (aneb lehce přes 20 km/h)
    oj = 1,877136


    Zatrolene. Copak se na te tvoji strance pise o par radku nad tim?
    V je rychlost vlaku [km/h]

    Jejda. Ono se tam ma dosadit v KILOMETRECH ZA HODINU. Takze ve skutecnosti ten mernej odpor je
    oj = 1.8 + 0.1 * 20 + 0.000476 * 20^2 = 4

    Nazorne jsme si ukazali, ze proste jsi idiot, kterej ani neumi spravne dosadit do vzorecku. Coz je fail, kterej by me u kohokoliv jinyho dost prekvapil, ale u tebe... no, par on the course 8)

    Ale pochopitelne, ohnostroj idiocie pokracuje:

    Počítal jsem už dřív, že odlehčený (o 1 motor!) motorák váží 10t, - Ta masinka ma kapacitu 100 lidi (http://byronbaytrain.com.au/sustainability/). Kdyz vezmu v uvahu epidemii obezity, zavazadla a trochu zaokrouhlim, tak 10t je ciste jen hmotnost pasazeru. Staci trivialni trocha trivialniho googleni a zjistis, ze vyrazne modernejsi vlaky Regionova vazi 40 tun _prazdny_ (souprava motorovej+ridici). A staci googlit o trochu vic a zjistis, ze jeden vagon tohohle vlaku (kterej jezdi ve dvou), vazi 30 tun ( http://www.railmotorsociety.org.au/rm/rm_0660_tech.htm ).

    Poslechni, mel bys vybirat vstupny. Behem par zprav predvist divalo, ve kterym:
    - ignorujes minimalne desetinasobnej rust provozu
    - nezvladnes dosadit spravny cisla do trivialniho vzorecku
    - v podstate predpoklads, ze vlak ma nulovou hmotnost, protoze veskerou hmotnost, s kterou pocitas, ti dodaj pasazeri.

    to je proste show, ktera se jen tak nevidi 8)))

    Jen teda aby nedoslo k neodorozumeni: nerikam nic o tom, jak bude nebo nebude fungovat ta australska trat. Jsou na to dva pohledy a ja si netroufam rict, kterej je ten spravnej. Ovsem tvoje argumenty, s kterejma je hajis, jsou uplne epicky idiotsky a nemyslny.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam