• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: odpověď na tu otázku: nevím, jestli by motor z babety stačil na rozjetí motoráku a hlavně jak dlouho by se pak rozjížděl (přes nějaký velmi snadný převod, velmi pomalu.. ano, asi by se rozjel). nicméně: pro samotné udržení 10t 4 nápravového motoráku v pohybu při 20 km/h (na naprosté rovině!!! která se vyskytuje málokde) by skutečně motor z babety dle předchozího výpočtu stačit měl.

    opakuju, že železnice je vynález 19.století, kdy dostupné výkony a hlavně účinnosti při jejich byly mizerné. to, že se vlaky tehdy udržovaly v (pomalém) pohybu s výkony, kterými dnes disponuje každé osobní auto, to by nás myslím nemělo překvapovat.

    ale zajímavé je, že se mi nedaří vygooglit přesná čísla - např. výkon motorů Trethewickových a Stephensonových lokomotiv. Podle mě u nich šlo o jednotky, max. desítky kW (ale na wiki to neudávají...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, tak se nám tu rozmohli trollové, takže nejvyšší čas na ně hodit nějakou deku:

    nějaké tabulky jsou zde:
    http://www.railian.com/teorie/jizdniodpory.html

    předpokládám, že ten australský motorák je "osobní čtyřnápravový vůz lehké stavby", tzn.
    oj = 1,8 + 0,01.V + 0,000476.V2
    v = 6 m/s (aneb lehce přes 20 km/h)
    oj = 1,877136

    poněkud neintuitivně (proč do toho odporu, ve kterém prve počítali s odporem vzduchu, tzn. s kvadratickou složkou, motaj najednou gravitační konstantu?? protože to byl měrný odpor?) tvděj, že:

    Jízdní odpor se spočítá: Oj = oj . mv . g (součinitel jízdního odporu krát hmotnost vozů [v tunách] krát gravitační zrychlení - 9,81 [v metrech za vteřinu na druhou - m/s2].

    Počítal jsem už dřív, že odlehčený (o 1 motor!) motorák váží 10t, tzn. odpor v newtonech při 20 km/h by podle tohoto byl 184N

    Opět, výkon = F * v, takže při 6 m/s by to bylo asi 1.1 kW

    Samozřejmě, nikde není psané, že ten motorák váží jen 10t, ve skutečnosti to vypadá jako souprava dvou vozů, apod. Nicméně, pomalu jedoucí vlak skutečně velký výkon nepotřebuje (což je taky důvod rozmachu železnic v 19.století: parní stroje byly skutečně pekelně neefektivní, ovšem zpočátku se taky jezdilo fakt pomalu...)

    Celé to beru jako doklad toho, že pro přechod na solární energii potřebujeme v podstatě něco jako "solární steampunk" - pokud chceme vystačit z obnovitelnými zdroji, tak se v řadě případů budeme muset vrátit rychlostem a jiným parametrům technologie 19.století...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINDA83: tak tam je to jinej druh odporu, především :-)

    ABDULAH: ty hlavně nepotřebuješ dodávat žádná čísla, koukám :-) (bych čekal nějakej výpočet, kolik kW motorák potřebuje pro udržení 20 km/h... já dodal aspoň složku odporu vzduchu...)

    REDGUY: v podstatě jsem to zanedbal pro motorák s tím, že "podlouhlý válec" má lepší součinitel, než "krátký válec" (což je případ toho cyklisty - válec nastojato). samozřejmě věci se u vlaku mění už třeba jen tím, že otevřeš okénka... delší vlaky mají jiné složky odporu vzduchu, než jeden vagón.

    nikde jsem nenapsal, že to platí pro všechny vlaky libovolné délky - celou dobu se tu bavíme o konkrétním motoráku na konkrétní krátké trase, který má být v pohybu (odhaduju - při 20 km/h, vč. rozjezdu a brždění) nejvýše 1/6 času celého dne (naproti tomu: všechny naše debaty o solárním letadle se týkaly stroje, který musel být v pohybu celou dobu, co na něj to slunce svítilo...).

    zmiňovaná hmotnost vlaku se ovšem týká valivého podporu, ne aerodynamického. a ten jsem zmínil, takže mícháš částečně oprávněnou kritiku se zcela neoprávněnou (prostě jsem doložil, že odpor ocelového kola na koleji je mnohokrát nižší, než odpor pneumatiky na asfaltu - minimálně o řád - je pravda, že vlak je min. o dva řády těžší, než cyklista, ale srovnej, jak daleko dojede rozjetý nebržděný vlak a jak daleko nebržděný cyklista... kinetická energie např. 10t při 6 m/s není nic moc (asi 50 Wh), takže jenom tou větší setrvačností to být nemůže...)

    myslím, že zredukovat odpor prostředí, který vlak překonává na odpor vzduchu + valivý odpor je celkem přiměřená redukce ale pokud chceš přesnější výpočet, tak viz další.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    MINDA83: :-D
    MINDA83
    MINDA83 --- ---
    Já bych měl na XCHAOSe jeden dotaz. Když je teda valivej odpor na železnici tak malej, tak jak malej je na plavidle s šarpiovím trupem řekněme 12 metrů délka dva metry šířka a hmotnost včetně pasažérů 8 tun. A jakej výkon motoru bude třeba pro udržení rychlosti 8 Kilometrů v hodině?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    REDGUY: nech ho ... Ho tady pořád někdo opravuje a je na čase ho nechat ať se pořádně ztrapni. Nemám na to sílu s tímhle dělám v práci.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem, to tě ani trošičku nezarazilo, že v tom tvým "výpočtu" nijak nefiguruje ani hmotnost, ani délka vlaku? Že podle tebe prostě VŠECHNY vlaky na dvaceti km/h potřebujou dvě třetiny Babetty? Protože to bych čekal, že dojde i průměrně inteligentnímu sedmákovi, což mi zatím přišlo jako zhruba tvůj fyzikální level 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslim ze to, kdo ti to poslal, je vcelku _uplne_ jedno 8))

    jako obvykle se tvoje sebejitota, že se někdo jiný mýlí, - Moje sebejistota? Kde? Mas problemy s chapanim psaneho textu? Doslova jsem napsal "pokud je to pravda" a "mozna ano, mozna ne". To ti prijde jako "sebejistota"? Nebo mluvis o tom blabolu "do 2004 jim diesel nevadil", ktere nesmyslne zcela zjevne, pokud prestanes zamlcoval fakta, ze do toho roku 2004 to tam jezdilo aspon desetkrat mene casto, nez ted planuji (a mozna jeste vice? Ale o tom snad spor neni, ne?

    Nicmene, co se tveho "vypoctu" tyce, to je myslim ta chvile, kdy je cas na tu sebejistotu 8))

    vlak by tedy v téhle rychlosti měl udržet 1 kW BUAHAHAHAHAHA. Takze podle tebe ta masinka pri jizde potrebuje JEDEN KILOWATT? Mene nez PUL PROCENTA instalovaneho vykonu motoru? Stara Babetta ma vykon motoru 1.75kW. Takze podle tebe stacil neco pres pul babetty na udrzeni toho vlaku v jizde?

    HAHAHAHAHAHAHAHA. Proboha zivyho, podivej se na ty cisla a zkus se nad nima aspon trosicku zamyslet. Na to prece neni potreba vubec nic pocitat, aby bylo naprosto zjevny, ze to je uplnej nesmysl. Opet se ti podarilo prekonat sama sebe 8))) "nejaka fyzika", "vyrovnavani se s cisly" - priceless 8))))
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: hm v idealnim stavu ma civka pouze indukcnost a realita je jinde ... no ver si tabulkam v laborce. No a ostatni budou brat realitu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: Google tvrdí tohle:
    Valivé tření (valivý odpor) a rameno valivého odporu | Fyzikální tabulky
    http://www.converter.cz/tabulky/valive-treni.htm
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: ano odpor v idealnim stavu je dokonale maly - ale najdes ho? :-) Najdi cisla toho co opravdu jezdi :-) kazdej mm na nepresnosti koleje, jinak zabrousena hrana atd ... mozna budes s cislama nekde jinde.

    Jen dotaz - mi chces rict ze ten vlak ma mensi valivej a celkovej odpor nez moje male auto? No pokud ano je to dobre...

    Obavam se ze tomu ale v realu moc nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ehm, budeš se divit, ale poslal mi na to odkaz člověk, kterému jsem psal, že vlaky potřebují příliš mnoho energie, aby mohly být poháněné solárně:
    Chris Baird on Twitter: "I told @MxChaosP there'd be solar-powered trains... https://t.co/uwUBSzFBsn (and @ELMOFORadical's involved)"
    https://twitter.com/Chris_J_Baird/status/828731234998063104

    no a když jsme vyřešili otázku motivace, tak nějaká ta fyzika: čelní průřez vlaku může být tak 10m2, čelní průřez cyklisty tak 1m2. (Dlouhý válec je na tom se součinitelem odporu vzduchu nepatrně líp, než jezdec na kole). Kolo se udrží v pohybu při 20 km/h s výkonem asi 100W, vlak by tedy v téhle rychlosti měl udržet 1 kW (pokud odečteme valivý odpor, ale ten by na železnici neměl být nijak extrémní.. spíš se musí na začátku dodat nějaká setrvačná energie)

    Rychlostí 20 km/h ten vlak pojede tu trať cca 9 minut. Pokud se energie spotřebovaná na rozjezd vrátí při rekuperaci (tak tohle je samozřejmě otázka, jak bude efektivní), tak na samotné překonání odporu vzduchu by teoreticky spotřeboval 150 Wh. A to mi nepřijde jako něco, co by z panelů na jeho střeše během letního australského dne nešlo za jednu hodinu získat....

    Na přesnější čísla bychom museli znát hmotnost vlaku a účinnost rekuperace a velikost valivého odporu (že je to po rovině už víme, že vlak asi při rychlosti 20 km/h nebude muset přibržďovat do zatáček taky).

    Nicméně, jako obvykle se tvoje sebejitota, že se někdo jiný mýlí, bude muset vyrovnat s čísly (resp. měl bys dodat vlastní, pokud to chceš vyvrátit)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No pochopitelne ze musis honem vyskocit a zacit to hajit, i kdyz o tom vis kulovy. Je to prece SOLARNI a to je dobro!!! 8) A pochopitelne ze si pro to hajeni vybiras jen ty fakta, ktery se ti hodi. Procpak jsi nezminil i tohle: "For over 120 years the rail line had a mean 2-4 movements per day. For decades the service ran twice at 7am and 7pm until ceased use of rail in this area in 2004."? To je fakt uzasny jak ucelove si vybiras ty fakta, co se ti hodi... technicky vzato to lhani neni, ale... no, klasickej XChaos 8)))

    a zapomínáš, že v Austrálii na to podmínky fakt jsou. - ale prdlajs. To ze tam sviti slunicko nijak nutne neimplikuje, ze na tuhle konkretni aplikaci solaru timhle konkretnim zpusobem "jsou podminky". Mozna jo, mozna ne, kazdopadne, ty zcela urcite nejsi schopnej to posoudit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... zatímco do roku 2004 jim diesel podle všeho nevadil. ach jo, vždyť je to spíš něco jako železniční skanzen... a samozřejmě, čím víc solární, tím pomaleji bude jezdit, tím menší rámus to bude dělat.

    a zapomínáš, že v Austrálii na to podmínky fakt jsou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    LOOOOOOL. Tak trocha googleni ukazala, ze mozna je to vsechno krapet jinak. Proti stavbe ty trati na miste existuje silna opozice, podle kteryho je to projekt mistniho rekreacniho strediska a protoze trat vede chranym uzemim, kde by intenzivni provoz dieselu byl problem, tak se tvari jako "solarni", o cemz nekteri experti silne pochybujou. Ve skutecnosti bude pohon primarne skrz ten "zalozni" diesel, solarne jen sekundarne.

    No, pokud je to pravda, tak velkej LOL 8)))

    Byron train on track with new website | Northern Star
    http://m.northernstar.com.au/news/byron-train-on-track-with-new-website/3140162/
    https://www.facebook.com/byronbaytrain/
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: http://barentsobserver.com/en/sections/society/russia-designs-nuclear-train
    doporucuji prostudovat :-)
    Nuclear-Powered Vehicle Concepts from the Mid-20th Century
    http://io9.gizmodo.com/nuclear-powered-vehicle-concepts-from-the-mid-20th-cent-1154385972
    Highwayman | Fallout Wiki | Fandom powered by Wikia
    http://fallout.wikia.com/wiki/Highwayman
    :-*
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jisteze to asi maj spocitany. Akorat ze masinka, ktera z kazdy hodiny pet minut jede a petapadesat stoji na miste a odpocivat, je proste jen zajimava kuriozitka, ktera ma pro prakticke pouziti mizivej vyznam. Presne jako Solar Impulse je nepochybne zajimave letadlo, ale jen idiot by z nej odvozoval nejake prakticke pouziti. Oh, wait... 8))
    (a co se zdroju pocitacu tyce... no, hele, stavel jsi nekdy treba herni masinu? Zjevne ne 8)) )
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: az uvidim sestikolku s vagonama na ekologickej pohon smeknu ... tohle je porad jen draha hracka blbost pro realny provoz na nic ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: asi holt nebudou jezdit plnou rychlostí, viz příspěvek o posunovací mašině. ten motor to především musí prve uvést do pohybu, dodat té mase oceli kinetickou energii. ovšem odpor vzduchu, pokud budou jezdit třeba dvacítkou? (9 minut jízdní doba? to jde...) ... a valivý odpor, když je to železnice? no a na konci zabrzděj.

    evidentně to nějak spočítaný maj + je tam hláška o přídavném dobíjení z panelů na střeše nádražní budovy. a představa, že 220 kW dieselmotor ve vlaku jede pořád naplno je asi stejná, jako představa, že 400W zdroj počítače žere nonstop 400W...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam