SHINIGAMI: to je ovšem poněkud alternativní fakt, říct že jsem něco takového řekl :-)
je možné, že jsem někdy zdůrazňoval, že mi nikdo neplatí za to, abych dodával _přesné důkazy_ - stejný problém mají moji oponenti, často totiž vykřikují, že něco nejde aniž by to bylo podložené jediným číslem. Snažím se odhadovat různá čísla - to, že jde o odhad, z toho nedělá automaticky lež, pokud udělám numerickou chybu (typu špatné dosazení jednotek), je to omyl, který se dá opravit (a i opravená hodnota je podle všeho v mezích možného).
de-facto, spousta lidí se zdarma z nadšení účastní online diskuzí, a často pouze linkují články, které psali novináři, kteří něčemu rozumí ještě méně. dobrat se tvrdých čísel není často snadné - problém je, že dobrat se těch čísel je často pěkně těžké i pro oponenty daných tvrzení. často dosazují do modelu, který se týká něčeho úplně jiného. Tak např. u železnic je obecně známo, že pro pohyb malou rychlostí stačí fakt zlomek max. výkonu motoru: i při původní hmotnosti tohohle vozidla by při rychlosti 20 km/h potřeboval třeba 6 kW, což byl jistě jen zlomek výkonu jeho instalovaných dvou dieselmotorů (ostatně, že v pomalu jedoucím vlaku zabírá motor v podstatě naprázdno, s tím tady asi má zkušenost každý.. naplno zabírá spíš jen při rozjezdu, zrychlování, ve stoupání nebo jízdě max. rychlostí...)
to znamená, že se bráním za vlasu přitažené argumentaci "ale max. výkon původního motoru byl přece daleko vyšší, než co je možné dostat z těch panelů na střeše vlaku"! Jak se tomu mám účinně bránit, když je přece do nebe volající, že střecha vlaku je osvětlená celý den (z toho dobré 4-6h přes poledne dává výkon blížící se Wp, a chlazení panelů za jízdy proudem vzduchu účinnost jedině zlepší, oproti stacionární instalaci), zatímco vlak přejedu tu trasu během několika minut? Už jen z toho je jasné, že max. výkon motorů s max. výkonem solárních panelů nemusí nijak souviset...
Jestli je na střeše vlaku instalován Wp 1 kW (nevidím důvod, aby nebyl - střecha není pokrytá souvisla, ale její celková plocha může být dobrých 60m2, a 1 kW panel zabere spíš něco jako 6 m2), tak v Austrálii lze předpokládat výrobu určitě dobrý 6 kWh za den. Tím pádem vlak zvládne překonat tu 3 km trasu za den klidně 6x (s tím, že původně jezdil i méně často). Pokud je tam ale instalováno třeba 30m2 na druhou, zvládl by jí podle všeho až 30x.
Ostatně, jestli to uvedou do provozu, dozvíme se reálná čísla.