• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Ne tuhle sáhodlouhou diskusi nečtu, protože je vesměs o ničem. Jen jsem reagoval na ten fakt kdy ti dojde palivo. Stalo se mi to když jsem jel fotit okupační vojska do Doňěcku. Auto zastavilo na dost nevhodném místě, protože jsem předtím hodně objížděl mimo cesty. Nevíš co bych za to dal abych se pohnul o píď dál. Stačila by mi tak hodina na slunci abych se přemístil do bezpečnějších míst. Takhle jsem čekal 6h než přijelo auto co mi pomohlo. 2h po tom co jsem odjeli tam už byli vojáci.
    Nebo kolikrát se mi stalo na cestách že mi došla baterka v místě kde jsem neměl úplně co dělat a auto se dalo velmi špatně roztlačit...

    Informace jsem bral z článku přestavby jednoho auta na elektromobil. Měl 260Ah baterii, a 26Ah článek má 8Kg. Auto ujede po necelém roce provozu nějakých 150 Kg. Jednoduché počty.

    Jinak s tebou vesměs souhlasím. Ano je k tomu velmi dlouhá a trnitá cesta. A technologie se musí ještě hodně vyvinout, aby oslovil větší skupinu lidí. Ale obecně si myslím se by mnohem více prospělo, kdyby se trochu uzpůsobilo myšlení, čím vlastně elektromobil může být už teď jedinečný a to je podle mě jednoduché lehké vozidlo. Podle mě není cesta dělat co nejbezpečnější auta. Ono už není takový rozdíl když do sebe nabourají 2 lehká auta a když do sebe nabourají dva dneska tak moderní tanky.

    Stejně tak je to se vším. Misto toho abychom jezdili ohleduplněji, tak vymýšlíme nesmysly v podobě povinných reflexních vest pro chodce. Pokud sejmu autem na silnici chodce bez reflexní vesty, je to vždy jen a jen moje chyba. Kdy budou mít reflexní vesty povinně i zvířata? Vše je pouze o myšlení.
    Mám toyotu yaris, takže bych řekl že vlastním hodně malé a lehké a hlavně do posledního šroubku promyšlené auto. Když jsem dělal přestavbu na mini camper, tak jsem z hrůzou zjistil kolik váží třeba zadní sedačky. A teď srovnej s tím co se dělá třeba jen pro asijský trh. Třeba takový minivan s mnohem větším prostorem asi dlouhý 320cm a úložná plocha je přes 2m, uveze 600Kg nákladu přitom váží skoro to samé!!!

    Je to jen o myšlení. Nic víc nic míň.
    Ty potřebuješ jet 200Km v kuse tak pro tebe první elektromobily jistě nebudou žádné terno. Ale jsou lidé co jezdí do práce autem max 20km a přitom automobil stoji celý den na slunci. To by ty panely dokázali nabít za jakéhokoliv počasí, akumulátor by stačil s přehledem na 2-3kWh. Ale je to jen pro malé procento trhu. Nicméně si myslím, že je to pro vývoj mnohem důležitější, než dělat kopie hyberluxusních ropáků, ala Tesla.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: ber to tak - pokud neco vazi tolik ze to v jedne ruce JA odnesu - nemuze to byt tezke :-D A pokud v obouch tak to muze byt maximalne 2x tezsi ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: muj motor se vejde do nakupni tasky a odnesu ho sam :-D zahod vsechny ty plasty - https://www.bazos.sk/img/7/180/78550180.jpg?t=1509350640 a mas motorek :-) Pruser je ta energie - az bude mit baterie 10x vyssi kapacitu - nereknu ani popel ... Zazeni vazi tak asi kilo a ta tyc co ma dole snad 50cm nebuse vazit tunu ... akumulator ano - 10kg je tam clanek jak do hodinek ... Alternatorek atd dobre odectu 50 kilo at mas radost - ale to ze tam ta vaha je kvuli hlavne plechu si myslim ze ti rekne kazdej - cili jedine nahradit materialy lehcima - ale mzslis ze treba naprava z hliniku bude lehci? :-D Citroeny maji napravu z hliniku co zase kvuli sile a pevnosti atd je tak velika ze ve vysledku vazi snad stejne jako moje plechova :-))) Jako opravdu si nemysli - ze pokud vyhodis motor a hnaci osy a razeni bude auto vazit pulku ci tretinu ... heh

    Koukal jsi na ten odkaz? https://cleantechnica.com/2016/02/14/the-chevy-bolt-a-deeper-look/ ty asi nectes jako xchaos co? :-D The 60 kWh battery pack, at 960 lbs (435 kg), has excellent specific energy, a bit less than Tesla’s 1200 lbs, 85 kWh pack - 1200 liber je kolik kilo? ;-) hihi a ja teda pri spotrebe 6 na 100 potrebuju obcas jezdit klidne i 200km v kuse - tudiz nejaka tvoje baterka 80kg by me dovezla tak za babickou v lete bez topeni atd ... Uvedom si ze dokud nenahradis zdroj energie aby jsi zajistil topeni atd - nema to moc vyznam ...

    Solarni kamion dokud nebude ucinnost clanku 10000000000000% nema moc vyznam ... bych si tipnul ze drive budou fuzni reaktory ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: od jednotlivých panelů do krabice kde je spojím (max 1m) povedu asi klasickou CYKY3x 2,5 (kruhovej průřez bude lépe těsnit v průchodkách). A dál 3-5m povedu asi pomocí CYA16mm k regulátoru a stejně tak další 1,5m k baterii. K zátěži už vede 4mm CYKY.

    ad solární auto) Ono benzínové auto nemá navíc jen těžší motor, ale převodovku, řazení, PB baterii, alternátor, Uložení a celá masivní k-ce, nádrž, výfuk a celá eko sada,...
    Osobní auto opravdu může vážit 500Kg i méně. Baterie 400Kg? Ta může vážit tak pětinu.

    Nesnažím se o to aby se udělal eq. fabie. Minimálně bych chtěl větší spolehlivost :-) Ale využít potenciál elektromobilu. Nebude to zdaleka pro každého. Ale pro nemalou část populace to může mít nesporné výhody. Třeba na solární kamion si ještě budeme chvíli muset počkat :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: jakej drat k tomu vedes? Na kolik metru? To tam mas alespon 6tku prurez ne? Bych se klidne nebal 10tky ... V praci na 12V rozvodu a 16tku jistic bezne davame 10tku - a neni to zase tolik metru ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: to auto beru jako i se sedackama atd ... ne ze jen kastle u toho prcka ma 650Kg ... chapu ze kdyz tam dam recaro skorepiny atd tak ho treba o 50kg odlehcim - ale taky o 50 kkc prodrazim :-D

    Muzu udelat lehci kola - ale na ukor ceho? Hlavne to bude drazsi ... Muzu udelat i lehci kastli - hlinikova s laminatem atd - ale jak zajistis aby zrezatela atd? hlavne o kolik bude drazsi?

    Fabie v plny palce ma vyrobni cenu do 40000Kc - udelas ji jako elektromobil co mi ujede stejnou trasu jak otohle na plnou nadrz alespon do 100000kc? :-( Obavam se ze jeste par - hodne let ne ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: paralene - pardon uz to vidim :-D 35V panel :-D promin no tak tam halt budes muset dat 50A ale to nevim zda je - pojistka to jisti :-) Tedy ten odpojovac co jsi tam mel a v nem 50A pojistka ... Ale v tomhle pripade bych radeji pro pripad poruchy na privodu jistil kazdy zvlast - spojis je pod strechou ...

    Uz jsi se u auta dopocital? Kolik by ta fabie vlastne vazila? v zakladu ma cca 1150Kg s touhle vybavou ... odecteme nejaky prevody a motor - 200Kg at nezeru ... pripocteme 400kg baterii a nejaky motory a rozvody plus menice atd ... jo odecteme tak 70kg nadrz ... no porad mi to auto vyjde tezsi :-) a ujede mene ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: budou 3 paralelně, takže 16ka ani náhodou. Jako mohl bych jistit každej zvlášť, ale já je chci jistit až místě kde bude vše pod střechou.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: ucinnost 16% hmmm ... dej tam 16tku jistic a bude po prdeli ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: koukni kolik musi vazit kastle kvuli krash testum ... nebo mi chces rici ze muj motor s prevodovkou co ma cca 80Kg ... je tezky ale zbytek auta co vazi 800 je co? cca 650kg vazi kastle - teda alespon co mi bylo rceno lidma z raultu :-)

    Takze co se ti ted nebude libit?

    PS: spocitas mi kolik bude vazit baterka by pri ucinnosti 25% motoru na benzin, nahradila 50 litrovou nadrz benzinu? Budeme brat ze na prumernou jizdu s fabii co ma 4 lidi - vazi 1400Kg na cestu do prahy a zpet spotrebuji u 72KW modelu cca 6,5 litru na 100km - cili 20 litru paliva zaokrouhlene ... Kolik to bude elektriny a kolik bude vazit baterie? Vzhledem ke kopcum a krivce vykonu otacek - pocitej s tim ze ten motor bezi i na 70% a v prumeru bych si tipnul ze tak tech 20KW bude muset dodat - takze by se to dalo vzit na 60KW/h radeji rezervu - 80KW/h - hm baterka ma pul tuny - https://cleantechnica.com/2016/02/14/the-chevy-bolt-a-deeper-look/
    bohuzel vahu motoru z fabie neznam ...

    Jinak si nejsem jistej ale myslim ze Bcko 32A melo i se svorkama 50mOhm ... jakej ze mas privodni drat? Kolik metru toho vodice da 50mOhm? :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: jo už jo. No tak ona ta závora je dobrej hromosvod...
    mám 3 tyhle 260ky: https://www.canadiansolar.com/...datasheets/v5.4/Canadian_Solar-Datasheet-CS6PPSD_SmartDC-v5.4en.pdf

    No problém vidím v tom že se mi nechce tam přidat další 2 přechodové odpory, když je to zbytečné.
    Tak hledám vlastně důvod proč tam má být. Neviděl jsem snad schéma kde by DC jistič nebyl. Ale z pohledu člověka z elektrotechnickým vzděláním, ale bez zkušeností s FVE, tam prostě důvod nevidím. :-( Proto čekám, že mi něco nedochází a potřebuji od někoho nakopnout. :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: solární terorismus neobhajuji, takže nikoho neobhajuji. Ale u aut obecně mi přijde strašně nešťastná jejich nesoběstačnost. Stačí aby se ti vybila baterka, píchnul jsi blbě kolo u většího auta co nemá ani povinnost mít ve výbavě hever, což se mi stalo s půjčenou dodávkou, nebo došla šťáva.

    Jako názory co tu šíří Xchaos mě často dokáží rozesmát i rozplakat zároveň, ale v mnoha věcech má pravdu.
    Já si třeba dokážu představit, že by se změnili zákony a auta by platili výpalné dle váhy a ubylo by tanků na silnicích. Pak by elektromotor byl mnohem více v kurzu, protože normální i větší automobil podle mě nemusí vážit tunu a víc, ale třeba i polovičku. Elektromotor je velice jednoduchý a lehký. Elektromobil v kombinaci se solárem mi přijde smysluplný. Na střechu běžného auta se vejde 1,5-2Wp panely s přehledem
    Na jeden kWh takové lehké auto dokáže ujet 10km, což by znamenalo že třeba ve Španělsku nabiješ za ten den na 60km. To je nádherný ne? Pro hodně aut to stačí na jejich celodenní provoz z přehledem. Například mě by to na zimní cesty za sluncem stačilo.

    Pro rozšíření elektromobilů je ale potřeba, aby jsi jako zájemce kupoval jen auto a baterie by se půjčovala na "benzínce" Tedy budeš přesně vědět kolik tě ten provoz opravdu stojí! Ta výměna baterie tuhle cenu pěkně zohlední.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: nevidis ten kus chybejici zavory v triskach? a zbytek lezet na zemi? Odpalilo to nejakou elektroniku atd ... hihi

    posli panely ... koukneme na to ... a menice mivaji svoje ochrany - to je pak problem tam cpat jistic ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Ani ne tuším 9,12 nakrátko jen nevím co znamená STC u proudu nakrátko NOCT je asi jen 7,4A. Našel jsem někde že to jsou různý normy za různých podmínek, ale která je pro mě směrodatná? Beru vždy tu horší, ale není možné aby nastali ještě (ne)příznivější podmínky? O tom nemám páru.
    Co se na tý fotce stalo? Nějak tam nic nevidím. Ale to že blesk uhodí někam, kam by teoreticky neměl, nebo nepomůžou všemožné přepěťové ochrany a bleskojistky to se stává. Žádná ochrana není 100%ní. Pokud jsi do jistého úhlu od toho stromu, tak se ta pravděpodobnost podstatně zmenšuje.

    A k tomu jističi 27,36A tedy 32A by mělo stačit. Moje otázka je jestli není jedno co tam dáš, protože cokoliv nad tenhle proud vyhoví jako vypínač. Respektive stejně špatně jako DC jistič.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    LOPIK: no nez jsem naucil slecnu aby po rozsviceni zebravyho voka zajela k prvni benzince ... tak se ji to taky stalo :-D No neco tam svitilo a najednou to nejelo :-DDD
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    REDGUY: tak si v elektro aute povezes centralu a dva kanystry :-D To da rozum ne ... navic v rusku bejva dost zatazeno tak tam budes cekat dlouho :-D lol
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: heled koukni na tohle ... https://i.nyx.cz/files/00/00/17/77/1777717_204195c950c655fa2cfd.jpg?name=IMG_20171120_074359.jpg

    stromu to upalilo konec jedny vetvicky a troleje se to nedotklo ... heh ... co teda melo mensi odpor? ;-)

    Ono najdes ten jistic i na prod z tech solaru? Kolik daji? 30A? tak tam by to chtelo asi tak tu 40A ... no maji do 72V a minimalne 24V DC coz by ti stacilo - to mas pravdu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    CUKI: No urcite. A kdyz ti nekde uprostred Ruska dojde elektrika, tak proste zastavis, nechas auto "par dni" nabijet solarem a pak jedes dal. Pokud te teda mezi tim nesezral medved.

    Dpc prace, to vam fakt prijde xchaosuv argument "nekam jedu, najednou mi dojde stava ale pokud mam elektro auto, tak ho proste NEKOLIK DNI necham stat na miste, nez se dobije" aspon priblizne pricetnej, ze ho musite hajit? Oukej, tak v Rusku jsou benzinky od sebe 300km. A jak sakra daleko jsou tam od sebe dobijeci stanice? Je lepsi mit v aute dva kanystry, nebo mit elektro auto, kterym ujedu sto kilaku a pak ho musim nechat "nekolik dni" na slunicku (nebo tydnu, pokud je hnusne) nez ujedu dalsi stovku?

    Smarja pano...
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: Protože jezdíš v civilizované Evropě. Ale třeba i v pitomém Rusku nemusíš potkat benzínku 300Km!! V Doněcku jsem měl v Nivě taky 2 rezervní kanystry a používali se tam naprosto běžně
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam