• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    JIMIQ: ano, z tohoto úhlu pohledu dává smysl, že chladící faktor není 1+(1/topný faktor).

    nicméně dobrá zpráva je, že TČ topení v autě tím pádem bude účinější, než když se použije jako klimoška :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    proto u ledniček/klimatizací vychází účinnost "blbě", protože tam to teplo je opravdu zbytečné (nebo dokonce kontraproduktivní). Čili i když chladíš TČ které má koeficient 3, výsledně dostaneš ztěží těch 1.3 :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    když je tvůj cíl teplo (a neztrácíš ho cestou, t.j. motor je uvnitř vytápěného objektu), tak máš 100%. Protože sice účinnost motoru kompresoru je 95% (napr), ale těch 5% je stejně teplo... čili na topení TČ jde 95% a na topení odporem jde 5%...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no... za předpokladu, že motor čerpadla je dokonale chlazen tím chlazeným médiem :-) ve skutečnosti tam asi nepatrné ztráty budou... jenže pointa je, že ten princip má daleko větší účinnost, než 100% (což není žádné perpetum mobile, jen to ukazuje na to, jak "selský rozum" ne vždy nabízí pohotové řešení - např. na intuitivní model tepla se tepelné čerpadlo napasovává špatně)

    Tvých 100% je BTW zajímavé číslo... vyžehlil jsem to tím chlazením motoru, ale motor kompresoru samozřejmě nemá 100% účinnost, takže je to... zajímavé :-) jo, a přesně cca těsně nevychází pohon tepelného čerpadla fotovoltaikou (nebo i u nejnovějších typů panelů i čerpadel vychází - ale z hlediska ekologické stopy je určitě vhodnější solární termál...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jj, mluvili jsme o tom, ael tohle byl prý nějakej starší model, ten kterým jsme jeli :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak TČ nikdy nemůže být horší než odporový drát, vždy bude mít "účinnost" alespoň 100%, může být pouze stejné nebo lepší a za 99% podmínek opravdu lepší je
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    pokud vím nové Nissan Leaf používají na topení tepelné čerpadlo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: To jsou velmi přesná čísla: topný faktor tepelného čerpadla je přes 2 (tedy např. z 3 kWh spálené elektřiny získáš 10 kWh tepla, když něčemu jinému to teplo ovšem odebereš, což ale jde i v zimě)

    Stejně tak stejné čerpadlo v našem datacentru projevuje chladící koeficient cca 1.3 (tedy pro uchlaení 1 kWh potřebujeme 300 Wh elektřiny a vyprodukujeme - logicky - 1.3 kWh odpadního tepla).

    Protože skutečně klimoška v autě funguje na stejném principu, tak je jedině logické k ní přidělat nějaký "obraceč tahu" a v elektromobilech jí používat k topení (naopak u spalovacích motorů máš odpadního tepla přebytek).
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: dej cisla o kolik je to efektivnejsi ... Yapominas na jednu vec :-D

    Pokud napises - co s tim mas ya problem? Po aute jsou vedeny trubicky co ohrivaji kapalinu ye kterz odebiras teplo a yaroven chladis + jeste muyes brat teplo z toho kompresoru a pri vzssich vzkonech i y baterek ... tak reknu jen - pokud udelas to auto vice neekologicke z dubodu hromadz hejblatek tak ano ... V tomto pripade ano ...

    Ale jinak mi prosim ukay jakou ucinnost bz melo to teplene cerpadlo - pokud budu z -10 delat -20 a kolik seyere ten vetrnik atd ... prosim dej sem tz cisla - moyna se budes divit ... Kdyz to vsechno sectes ...

    Protoze kdyz to nesectes je to presne to perpetumdebile ...

    PS: kolik toho vis o tepelnzch cerpadlech? Napriklad rekuperacni jednotkz atd???
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: co máš za problém s tím ochladit vzduch z -10 na -20 stupňů? je to prostě efektivnější, než jen pálit energii v odporových drátech.. smiř se s tím.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: mzslis tepelne cerpadlo? To neni otoceni kompresu ale otoceni celel lednicky na ruby :-D vse je stejne ... a co mzslis si ze tim extra usetris? Na horach v zime? hm ...

    Kde ze mas to perpetumdebile?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: co je otoceni kompresu v klimatizaci na druhou stranu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: ano, je to jen otočení kompresu v klimatizaci na druhou stranu.

    (ano, zažil jsem legendární cestu elektromobilem, která začala tím, že majitel hrdě zatopil, aby nám nebyla zima na hohy :) a TČ ten model neměl :-) u "předlitihiových" elektromobilů se to řešilo regulérně osazením webasto kamínek, určených hlavně pro obytná auta)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: ja ano - tohle pis cukimu :-D LOL
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, normální auto je ale vytopené odpadním teplem motoru, kdykoliv je ti zima. Zkusil si někdy sedět v zaparkovaném autě s vypnutým motorem? A tušíš, že odpadního tepla je u elektromotoru výrazně méně, než u spalovacího motoru?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nostalgie na kolech: Elektromobil Morgan EV3 se bude vyrábět sériově – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/...-elektromobil-morgan-ev3-se-bude-vyrabet-seriove/sc-870-a-191164/default.aspx
    SLL_QUY
    SLL_QUY --- ---
    Project Sunroof - How does solar work?
    https://www.google.com/get/sunroof/how-it-works/
    Project Sunroof
    https://www.google.com/get/sunroof
    Project Sunroof - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Sunroof
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: hm xchaos ...

    odber tepla je roven izolaci ... par mm aerogelu a staci ti na vytopeni par W ... u normalniho auta nejak neni izolace zadna ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Jaký sila? Jaký hodnoty? Těch 52% účinnost? To je výpočet projektu na kterém byl výsledek 52%, já to nepočítal a o motorem vím absolutní minimum, já měl na starosti v Čestlicích pouze MaRku, IT a slaboproud. Nicméně jsem měl k tomu dost rozsáhlou dokumentaci, kde se s tím počítalo. Já si z toho vycucal pouze to co mě zajímalo a to bylo to, že nám to nic světoborného nepřinese, protože jako záloha systému je to zbytečně masivní a náchylné k nehodám a navíc dlouhodobé zálohovaní provozu je stejně k ničemu, když na zbytek není dostatek šťávy. Takže tohle všechno obstarává plynová kogenerační jednotka, ke které tu účinnost neznám, ale bude nepoměrně vyšší než nafta.

    No značně nevím, ale pokud to bude od motoru, tak ten bude pro jednoduchost pravděpodobně na zadní ose, takže to by asi bomba nebyla, to máš pravdu. Ale dost by mě zajímalo kolik to auto spotřebuje při těch -10°C energie na krytí TZ pro těch dejme tomu 18-20°C v interiéru? Podle mě to může žrát klidně kW, ale stačilo by málo aby se to zmenšilo třeba jen na pětinu i méně. To by ale musela bejt koncepce karoserie mnohem lépe řešená, ve prospěch obytné koncepce.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: ach jo ale ja chci ty sila videt a podlozeny :-D protoze jsem tve hodnoty nejak nenasel - asi hledam blbe.

    ANo u motoru nebudes mit - ale to je to co jsme psal - brat teplo po celem aute - coz znacne zesloziti system :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam