• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: Termokamera ti řekne teplotu na povrchu v danou chvíli... to je celý. Nepoznáš z toho kolik šťávy máš v baterii, v jakém stavu ty články jsou, ani jestli se to do druhého dne roztopí tak, že to zase chytne.

    Když už teda byla řeč o narativech, tak týpek co tweetuje jak je něco dokonale růžový a každej kdo tvrdí opak je dezinformovaný idiot mi přijde jako někdo, kdo jede narativ a neměl by se brát moc vážně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: vždyť je to v tom vlákně popsané, že to sleduješ termovizí, takže to máš jak zjistit + že se od toho kontejnerového chlazení ustupuje.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STETKINS: máš dvě srovnatelné EV, se stejnou kapacitou baterie. Jedno z nich je o půl tuny těžší, protože místo LiPol má LiFePO baterii. Které bude mít větší opotřebení brzd, pneumatik, veškerých mechanických částí a menší dojezd?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: no akorát, že vůbec. Ano, selskou logikou by mělo elektrické (myšleno těžší) auto mít větší oděr brzd, ale vzhledem k tomu, že většinu zpomalování zvládne motorem, tak brzdy se opravdu neobrušují...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: rozdíl v hašení je, baterie se může znovu vznítit dokud si drží náboj dostatečně vysoký na to, aby se zahřála na potřebnou teplotu. Jak na tom je nemáš šanci zjistit. Nedá se s tím dělat nic jiného, než to dostatečně dlouho chladit. Mít to ve vodě je prostě jednodušší, než to nechat na dvorku a jít to kropit pokaždé, když se z toho začne čoudit. Tohle není narativ ale fakt.


    STETKINS: protože vyšší hmotnost znamená vyšší oděr, ale ty baterie pominout nemůžeme - ty dělají tu hmotnost. LiFePO má na stejnou kapacitu asi dvojnásobnou hmotnost než LiPo. To může být u osobáku třeba půl tuny rozdíl.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: Hele, když pominu ty baterie, můžeš mi vysvětlit, proč by oděr brzd u elektromobilu mohl být v případě emisních norem problém?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: já reaguju hlavně na ten narativ "EV hoří a jsou nebezpečná", protože ZATÍM nehoří víc než ICE (naopak) a v tom hašení taky není zas až tolik zásadní rozdíl (narativ, že "se to musí strčit do kontejneru s vodou" - což opět není pravda).

    ad twitter - mno, když ten hasič naskakuje na příběh o tom lutonském letišti, který zjevně není pravda... tak bych byl prostě s informacemi od něj obezřetný.

    Jinak k těm použitím bateriím z aut - zaslechl jsem právě příběhy o tom, jak si to lidi dávají k FVE. Jak tohle hlídat, aby to nebylo nebezpečné nevím... ostatně, když vidím jak mají třeba sousedi panely dané přes hromosvody, tak mi přijde, že nefungují už základní věci.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: hybrid je fakticky EV - hasí se stejně. Ale znovu zopakuji (ale fakt už naposled) - veškerá EV jsou pořád dost nová a riziko stoupá s opotřebením baterie. Rozdíl oproti telefonům, který udáváš, není relevantní - ta baterie v autě je spousta malých článků a ty jednotlivé články se v průběhu času úplně vybíjejí a nabíjejí, bez ohledu na to jak často jezdíš nebo nejezdíš. Šéfuje si to řídící jednotka a je to kvůli životnosti baterie. Životnost baterie je nějak spočítaná aby byla bezpečná, ale zatím nebylo mnoho příležitostí to reálně vyzkoušet. Mluvilo se i o tom, že po nějakých X nabíjecích cyklech se ta baterie prostě odpojí a musíš ji vyměnit, aby se předešlo zvýšenému riziku vznícení - nevím jestli to tak někdo už dělá.

    Co se týká twitterového vlákna, tak já budu ve věcech požární ochrany spíš věřit těm hasičům. Přijde mi to o dost rozumnější.

    Ta čínská auta AFAIK už se tu dají koupit (nevybavím si teď co jsou zač), ale možná se to změní, protože EU začíná být v téhle oblasti poněkud protekcionistická.

    Jinak obecně zabezpečení není o tom, že si řeknem "no, tak děje se to jenom občas, tak se nám to určitě vyhne", ale že se udělají opatření, aby to nebyla katastrofa, když se to stane zrovna nám a vyhneš se věcem, co riziko zvyšují. Takže třeba že ty baterky dáš někam, kde je příznivá teplota a není kolem moc věcí co by mohly hořet. A nebo že nebudeš jezdit elektromobilem s baterií degradovanou na poloviční kapacitu, protože na nákup a zpátky to ještě dojede a když to nezačlo hořet do teď, tak už to bude v pohodě.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: však v tom odkazu právě řeší počet požárů na 100k aut a pořád to vychází u ICE výrazně víc, i když vedou hybridy.
    Jinak v tom textu co jsi poslal ty je právě zmíněno, že EV hoří méně - zatím, s tím, že se nedá říct jestli třeba s postupným opotřebením nebudou hořet víc, ale zatím to nikde potvrzené není.
    Používaní baterii u telefonů a u aut je výrazný rozdíl - telefony dost často vybíjíš úplně do mrtě a stejně kromě té kauzy tuším s jedním typem Samsungu myslím žádné mobily nějak masivně nehoří.

    Jinak tomu hašení se věnuje třeba tohle vlákno - https://x.com/diagon_swarm/status/1654982917641105409?s=46 btw. stejný člověk ma reakci i na jeden odkaz co jsi posílal ty: https://x.com/diagon_swarm/status/1804592608041369942

    Je třeba možné, že čínská EV hoří víc, tak snad si je do Evropy jen tak nepustíme nebo budou muset plnit jiná kriteria.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Revolution in Power: CATL's Battery Technology
    https://youtu.be/qNd-8dfcITo?si=eNGcROVOeMFwodJ4
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: aha, tak já se koukal jenom na to jedno, kde do ní vrtali.

    Ale znovu zopakuji - viděl jsem na vlastní oči, jak hoří zkratovaná LiFePO. Hořela pěkně.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Ještě pro kontext doplním, že mám v garáži 10kWh LiFePO baterii a než jsem ji tam nechal umístit, tak jsem se v téhle oblasti celkem důkladně informoval, přinejmenším pokud jde o typy baterií, co byly ve hře.
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: Video -
    We tested:
    Overcharge
    Short-Circuit
    Puncture
    External fire (ignition)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: na těch videech do ní dělají díry, to ti moc neřekne o tom, co to udělá když se zahřeje, což? Viděl jsem, co udělá když se zkratuje - hoří pěkně. Ale znovu, ve srovnání s "čistokrevnými" lithiovými bateriemi je to pořád daleko lepší.

    KUTAS: ICE přirozeně hoří častěji, protože EV je řádově méně a taky jsou ty auta pořád dost nový.

    nevím k čemu chceš podklad, tak náhodně vyberu co mě napadne a třeba se trefím:
    Riziko vznícení stoupá s opotřebením, protože se nabíjením a vybíjením mění struktura baterie (fakticky to tam krystalizuje) a vznikají místa, která neplní svoji funkci a působí jako odpor a snižují kapacitu a účinnost nabízjení (mění procházející elektřinu na teplo). Proto musíš jednou za čas vyměnit baterku v telefonu, pokud nevyměňuješ moc často telefony. https://www.accure.net/battery-knowledge/blog-battery-aging#How

    Hořící čínská EV: https://news.metal.com/newscontent/101781161/there-are-about-2000-fires-in-more-than-800000-electric-vehicle-related-enterprises-in-china-every-year

    Hašení: https://estav.tv/v/pozar-elektromobilu-analyza-prvniho-realneho-zasahu-hasicu-v-hromadnych-garazich-v-cr/
    Hašení elektromobilu aneb jak hasí elektromobil hasiči z USA - Portál řidiče
    https://www.portalridice.cz/clanek/jak-se-hasi-elektromobily-zkusenosti-hasicu-z-usa
    - ale úplně nejlepší je zeptat se hasičů, co u toho někdy zasahovali :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: máš k tomu nějaký podklad? Včetně toho co je snažší uhasit jestli náklaďák nebo EV osobák?

    Ony ta rizika u ICE jsou taky docela velká a hoří právě častěji než EV.

    Jinak viz:
    Gas vs. Electric Car Fires [2024 Findings] | AutoinsuranceEZ.com
    https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: no nevim jestli jsi koukal na videa ,ale Lifepo4 samo o sobe nehori , ona vyda jen dostatek tepla aby zapalila veci okolo ale sama nehori jen cudi a hreje .
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: že je riziko požáru EV menší než ICE není pravda, jak ukazuje jejich nasazení v praxi. Riziko stoupá s opotřebením baterie (a řešili jsme tu ojetá auta). A potom uhasit náklaďák s plnou nádrží je furt snazší, než elektrickej osobák - baterie může začít znovu hořet ještě řadu dní po uhašení a vrak se nechává potřebnou dobu ležet v bazénu s vodou.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: protože je to velmi výhodný bussiness ;-)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: proč se tak zásadně řeší riziko požárů, které je u EV menší než u ICE?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CYBERWOLF: * LiIon, LiPol a spousta dalších Li-
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: já jsem mluvil o lithiu, XCHAOS tvrdil, že v tom autě musí být sodík nebo něco.

    LiFePO je bezpečnější (o dost), ale pořád hoří pěkně. Hlavní výhoda proti LiIon je, že nevniká tepelná kaskáda, takže se nevznítí tak spektakulárně a obecně jsou odolnější. Riziko ale pořád existuje a je potřeba s ním počítat. V autech se používají spíš jiné druhy baterií, ale objevují se i LiFePO (hlavně v čínských) proto, že jsou levnější (potřebuješ na ně podstatně méně lithia), za cenu větší hmotnosti. Ale zákazník málokdy kouká na hmotnost vozu, prodávají jiné parametry a číňani jsou v dodávání věcí s požadovanými parametry, za cenu toho že to zkurví něco jiného, mistři světa.

    Téma rozebírá třeba tady článek: https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2023/08/16/lithium-iron-phosphate-set-to-be-the-next-big-thing-in-ev-batteries/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam