• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Tak důležité je proč to řeší EU, ne jaký to má důsledek. A nemám nic proti, jen mi přijde že tohle je mnohem zásadnější problém.

    Informace z měření jednoho automobilu, beru s úsměvem. Je jasné že nebude měřit na vadné baterii. Jak jsem psal už na počátku baterie co vydrží 20let se určitě najdou. Ale pro informaci jak jsou na tom baterie globálně vytáhnout měření jedné co těch 20let vydržela je trochu mimo.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CUKI: uvidíme, jak na tom reálně budou baterky, třeba ten tvůj norský use case je něčím specifický. Tady https://www.autonabijecka.cz/obavy-o-zivotnost-baterie-elektromobilu-jsou-zbytecne/ třeba píšou, že:
    Tomášem jsme také měřili degradaci vysokonapěťové baterie tří elektromobilů Hyundai Ioniq Electric 28 kWh s nájezdy 78 – 280 tisíc km. A výsledek? Kapacita baterií klesla v průměru o 4 %

    Green Deal není jediným důvodem narůstu ceny aut... těch faktorů tam bylo víc od surovin, přes energie. Nicméně taky očekávám přesun aut víc směrem do "spotřebního zboží", v zájmu výrobců bude, aby ty auta nejezdili 20 let.
    Jinak teď jsou ty nejlevnější ICE v Evropě kolem 300k CZK. Uvidíme, jak se v tomhle segmentu dokážou BEV přiblížit. Až budu mít FVE (cca za 3 roky) tak si představuji, že bych rád koupil ojetý BEV co dojede 350km tak kolem 400k CZK, uvidíme, kam se to posune.

    mobily a nabíječky - to je teda pro mě víc o uživatelské pohodlí a "zelenost" beru jako takový dobrý benefit navíc.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ANDY_WARHOL: "bezna vybojka v male lampe mela 250w, dneska nahradis 10w v ledkach"

    Můžeš uvést ty příklady? Ty staré sodíkové výbojky mají i přes 200lm/W.

    Která led technologie má 5klm/W?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ANDY_WARHOL: urcite ano ale domov je stale podla mna dost na to, aby sa stihala vystavba verejnej nabijacej infrastruktury, pokial sa niekde na nieco bude cakat tak to moze byt napr. navysenie kapacity odberneho miesta

    Téměř dva miliony domů v Česku bylo v době sčítání obydlených, neobydlený byl přibližně každý sedmý dům. Více než dva miliony domů, tedy naprostou většinu domovního fondu, představují rodinné domy. Bytových domů je asi desetkrát méně, i když většina z celkového počtu bytů se nachází právě v nich, protože rodinné domy mají většinou pouze jeden byt. Domy s jedním bytem tvoří dvě třetiny všech obydlených domů s byty.

    Rodinných domů je u nás přes dva miliony, nejvíce ve středních Čechách | Sčítání 2021
    https://scitani.gov.cz/rodinnych-domu-je-u-nas-pres-dva-miliony-nejvice-ve-strednich-cechach
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Super a teď nějaké auto pro normální lidi? To nesmyslného GD, byli malé auta za cenu cca 200k Kč. Za tu cenu jsi měl (mohl mít) spolehlivé auto které bez problému slouží 20let. A pokud jsi nepožadoval nové, tak klidně i za pár desítek k Kč jsi měl ojetinu.

    Tohle ale s elektromobilitou padá. Ojeté nejsou nijak zásadně levnější a nová baterie stojí často víc než celé nové auto. Protože sice v rámci zelenosti musí mít všechny mobily stejnou nabíječku, ale u auta prostě nějaký standard dosud není a není ani na dohled. Prostě do starého BEV nekoupíš baterii kterou v případě totálky káry vrazíš do nového auta. A dosud se o tom ani nejedná a pochybuji že to za těch deset let bude v provozu...

    Tohle je pro mě daleko zásadnější problém z hlediska ekologie.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CUKI: jako nemusíme si ty cíle dávat... můžeme klidně nechat Čínu nás v tomhle totálně předběhnout a pak brečet, že se nám tu rozpadá automobilový průmysl...
    Já si myslím, že je dobré mít tuhle vizi a pojďme si ji za 5 let usadit do reality. Už teď je jasné, že ICE je jako technologie překonaná (i když souhlasím, že má pořád své výhody, viz příklady s koněm nebo NOKIA mobilem), tak moc nechápu na co čekat. 10 let na adopci je docela dlouhá doba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8:
    A to se bavíme o malých autech. Já třeba s plně naloženou obytkou dám na jednu nádrž přes 1200Km :-)

    KUTAS: Jasný je super si klást cíle, když k tomu není technologie.

    Obrovský skok kam? K nesmyslné ceně? Jsou ty auta snad úspornější? Ani omylem!
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    DZODZO: takze si myslis, ze v tech cihlovych cinzacich a novostavbach, ktery se neradi mezi panelove domy, nikdo nebydli ?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ANDY_WARHOL: urcite vacsina nebydli v rodinnych domech?

    Podľa dostupných informácií na webe, v Českej republike žije približne jedna tretina obyvateľov v panelových domoch. To znamená, že v roku 2005 to bolo asi 3,5 milióna ľudí. Pokiaľ ide o rodinné domy, údaje sú trochu rozmanitejšie, ale zhruba vieme, že väčšina zvyšných obyvateľov žije v rodinných domoch. Podľa niektorých zdrojov, v roku 2011 na Slovensku, kde je situácia podobná, žilo v rodinných domoch približne 43% domácností, čo by mohlo naznačovať podobný pomer aj v Českej republike, ak vezmeme do úvahy historické a kultúrne podobnosti.

    Teda, približne:

    V panelákoch: okolo 3,5 milióna ľudí (jedna tretina obyvateľov).

    V rodinných domoch: zvyšok populácie, čo by mohlo byť okolo 60-65% obyvateľov, čo by v prepočte na rok 2005 mohlo predstavovať približne 7-8 miliónov ľudí, berúc do úvahy celkový počet obyvateľov Českej republiky v tom čase.

    Je dôležité poznamenať, že tieto čísla sú orientačné a založené na dátach z predchádzajúcich rokov, preto by sa mohli mierne líšiť v závislosti od aktuálnych demografických zmien a štatistík.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    ANDY_WARHOL: Je to hlavne neefektivne, potrebujes skor zvysovat hustotu uskladnenia energie, alebo zmenit poziadavky. (na koni si mohol bez tankovania prejst pol europy, to uz teraz tiez nejde, ale to neznamena ze by nemali spalovaky oproti konom nejake vyhody)

    Ono, aj tie spalovaky v poslednej dobe nie su moc lacne. Ked riesime dodavkoidy, tak vw multivan 6.1 s dobrym motorom sa predava za sumy bliziace sa 2M czk. plug in hybrid multivan 7.1 tiez, co v tonto kontexte vyzera ako rozumna volba, akurat to mas tak na pol roka na objednanie, alebo viac:)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KUTAS: tak asi by nebyl az takovy problem postavit elektricke auto co dojede tech 800km, ale bylo by velke a drahe a podle me by si ho nikdo nekoupil, u nas by se asi nedalo ani ridit s b ridicakem a musel by si platit myto na dalnici. takze by to nebylo nakonec 2x drazi, ale xkrat drazsi :))
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    WARBABY8: aha vida... to jsem nevěděl, myslel jsem, že to všechny tyhle auta mají stejné a 3 plnohodnotné sedačky vzadu ma až Sharan... aneb soused měl Tourana a právě tohle mu vadilo. Tak to se omlouvám za omyl.

    ANDY_WARHOL: BEV s reálným dojezdem 800+ imho neexistuje, takže ano v tomhle ty auta jsou nesrovnatelná. Jen teda očekávám, že to bude podobné jako když stará Nokie baterka vydržela 3 dny a teď musíš dobíjet mobil každý den. Krom toho, že budou existovat i prémiová auta s dojezdem 800+.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KUTAS: nehledal jsem explicitne neco co ma nejaky dojezd, ale srovnaval sem cenu vozu, ktere maji hlavni parametry, krome typu pohonu, stejne. a kdyz mas ropaka s dojezdem minimalne 800, spis vic, tak proste nemuzes jako srovnatelne auto dat neco co ma dojezd mene nez polovinu. a to nezavisle na predchozi diskuzi
    takze podle me proste plati, ze srovnatelne auto v elektrice bude proste 2x drazsi, mozna ani toho 1,5 nasobku nedosahnes...
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: to je zajímavé, že ten můj je má ;-) dokonce má v kufru ještě další 2 místo rezervy...

    JIMIQ: za ty 4 roky se toho poměrně hodně změnilo... Například kamarád čeká už na bouračku a stavebko RD už 8 měsíců...
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KUTAS: ano, to jsem tu taky psal, bezny clovek bydli na takovem to sidlisti.
    ale tady mas aspon trochu vyhodu. bezna vybojka v male lampe mela 250w, dneska nahradis 10w v ledkach. velke lampy mely nekolik 400w nebo 600w vybojek, tedy po nahrazeni ledkama se to da povazovat jako dobry zpusob jak nabijet auto. ale lamp neni tolik aby uzivily cele sidliste...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    WARBABY8: Touran je, ale vzadu stejně velkej jako Kodiaq nebo právě ten Enyaq nebo třeba ID6 - aneb nemá plnohodnotné 3 sedačky.

    ANDY_WARHOL: osobně vidím větší výzvu v přeplněných sídlištích, kde se parkuje v podstatě všude a dostupnosti nabíječek, kdy si nejsem jistý různými řešeními přes lampy nebo chodníky. X let zpátky si vybavuji, že v Amsterdamu byly místa s nabíječkami kompletně obsazené.
    Tohle vidím jako větší výzvu než v use case horské vesnice, kde už teď mívají dostatečnou kapacitu, protože třeba štípačky na dříví apod.

    K nesmyslným argumentům snad jen to, že jsem tu diskuzi prostě pochopil jinak a přišlo mi, že se bavíme celou dobu o reakci na WARBABY8, což mi tak i z tvých reakcí přišlo, viz ANDY_WARHOL. Pak jsem tedy rozporoval 1,5x - 2x tolik dražší auto. A pokud hledáme něco co má dojezd 800km (a snad to ani nemusí uvést pětičlennou rodinu, když teda původní zadání ignorujeme), tak pak je to jednoduché, takový BEV myslím není. A tím můžeme tuto diskuzi uzavřít.
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    WARBABY8: ID.7?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ANDY_WARHOL: já stavěl 2022-2024 a stavební povolení jsem si na pozdim 2021 oběhal během 40 dnů sám
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: no tak dejme tomu, jinak za mě teda zlatej Touran ;-) A když kouknu na ekonomiku, tak za 2/3 ceny můžu mít dodávku a ještě mi zbyde na 10 let jejího provozu...
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KUTAS: jenze to kde neni elektrina neznamena ze tam neni vubec, v tomto smyslu se jedna o vedeni, ktere umozni nabijeni v nejake rozumne rychlosti, samozrejme muzes nabijet z bezne zasuvky, ale to je jaksi na dlouho a tedy k hovnu. ale aby si neco mohl pouzivat opravdu bezne, pro bezny kazdodeni zivot, kdy treba nemas den casu a musis do prace, odvezt deti do skoly a podobne, tak tam uz se bez skutecne masivni infrastruktury neobejdes. a tu nepostavis jen tak, ty kabely do zeme stoji majlant, musis doresit vlasticke vztahy, vecna bremena a podobne. zadna sranda. ted se stavi tam, kde je tohle vyršeseno, ale az se zacne budovat infrastruktura pro zbytek, tak se to zadrhne.
    KUTAS: je tak tezke pochopit, ze nejsme jedna osoba a ja na to mam trochu odlisny pohled, a kdyz napisu nejake jasne tvrzeni, ze srovnatelne elektro auto je xkrat drazsi nez auto na ropu, tak to nema afinitu k tomu co tu resis s nekym jinym ? je to pomerne jasne tvrzeni bez odkazu na ostatni diskuzi, je to me tvrzeni, ktere si mi vyvratil nesmyslnym argumentem, kdy si mi predlozil dve nesrovnatelna auta, nesrovnatelna v zakladnim paraametru dojezdu a pritom si tvrdil ze srovantelna jsou ?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ANDY_WARHOL: Kuba, výlety do míst, kde není elektřina... jako složité... btw. to se může stát i ICE, že nebude mít, kde natankovat... dokonce bych řekl, že benzín nebo nafta je v některých místech výrazně nedostupnější než elektrika.

    WARBABY8: mám 5 člennou rodinu a souhlasím, že 15 letá dcera vzadu v Kodiaqu mezi dvěma sedačkama docela trpí... ale jezdíme tak pravidelně 3+ hodin a několikrát do roka i něco kolem 10 hodin.
    Jinak můžeš mrknout ještě na Kia třeba EV9, to je snad o něco prostornější a dojezd je zase 400+.

    ANDY_WARHOL: tak ta diskuze vznikla na základě toho co tady psal kolega..., proto jsem na to reagoval. Jinak 800km dojezd EV pro 5 člennou rodinu - to se obávám, že spíš ještě neexistuje, tam narážíme nyní na ten technologický problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam