• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BROUKOID: no vakuum to fakt není, mohou tam létat letadla i balóny... určitě to start usnadní, protože odpor vzduchu bude nižší, ale nemyslím, že by šlo čelní odpor vzduchu zanedbat.

    akle tak počkejme, až to předvedou. (třeba navíc počítají s nějakým kuželovým aerodynamickým krytem, který na obrázcích ani není...)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    XCHAOS: stabilizace neni zadny problem, v prvni rade. Zvlast pokud maji motory po celem obvodu. Snad vsechny soucasne nosne rakety se stabilizuji pomoci motoru, ne aerodynamicky.

    Jinak bych vazne rad zduraznil, ze z hlediska "normalni aerodynamiky" je 20km opravdu temer vakuum, viz:

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ačkoliv se nechci pouštět do flamewar o aerodynamice torusu (resp. třech do sebe zasunutých, tedy v podstatě našířku dopředu letící placka - jak to chtějí stabliizovat, v první řadě?) ve 20 km, tak je třeba uznat, že staging raket typu R-7/Sputnik má spoustu výhod: hlavně všechny motory pracují při startu, kdy je raketa plná paliva nejtěžší, tzn. nevláčíš s sebou žádný vypnutý motor v horním stupni zbytečně. taky je tam důležitá jednoduchost: staging je složitý proces, kromě toho aby do sebe stupně nenarazily je třeba řešit i věci jako start motoru ve stavu beztíže. Nastartovat všechny motory najednou dokud se raketa nehýbe a tedy i pociťuje gravitaci dramaticky snižuje celkovou složitost.

    Asi se opakuju, ale užitečnost tohoto přístupu jsem si ověřil v Kerbal Space Programu :-) Ačkoliv moje Munbustery nejsou úplně R-7 ale spíš Sojuz (mají high-Isp horní stupeň), tak se mi osvědčilo, když maximum motorů všech stupňů hoří už od startu a postupně se odhazují vypotřebované stupně i s motory (s crosfeedem paliva jsem si už nehrál, to je extrém a ani nevím jestli to demoverze umí :). Uspořádání R-7 tak či onak kopírují skoro všechny aktuální designy, pouze Západ (zatím) preferuje boostery na TPH zatímco Rusko a Čína kapalinové. Paralelní běh stupňů je prostě výhodný - historie ukázala, že Von Braun se mýlil a jeho styl stagingu nebyl optimální. resp. při použití různých druhů paliva v různých stupních to jistý smysl dávalo, ale SpaceX/F9 ukazuje, že využití jednoho typu motoru i paliva ekonomicky převáží technické nevýhody.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: Plánují max. hmotnost nákladu 75 kg, Kdyby dosáhli technologicky na SpaceX (F9 s raptorem má payload mass fraction 4.3%), tak by to mohli odpalovat ze země 1700kg raketou :-)
    KULA
    KULA --- ---
    KULA: tím autem jsem chtěl jen barvitěji znázornit, jak stačí málo a už nastávají výrazné změny.
    KULA
    KULA --- ---
    CYBERWOLF: Vem si, jak funguje osobní auto v výškách okolo 3-4km nad mořem - nejede, nemá dostatek "molekul vzduchu", které by spalovalo. Vojenská letadla ve výškách okolo 20km kompenzují nedostatek "vzduchu" tím, že emitují v nepoměru obrovské množství jiných částic aby se udrželi. Dopředný vektor se zvětšuje s výškou letu aby křídlo udrželo proudnici. No offence, jen chci na příkladech které známe ukázat, jak ta hustota molekul, které způsobují drag, rapidne klesá.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: aaa už na to koukám, nějak mě nenapadlo, že by někdo chtěl používat třístupňovou raketu v kombinaci s balónem. Když se podíváš na vejškový balóny, tak třeba Red Bull Stratos, co z něj skákal Baumgartner, měl nějakejch 180 metrů na výšku a 750 000m3 objemu při užitným zatížení kolem 1500kg. Nedokážu si představit, jak s podobnejma číslama stvořit něco smysluplnýho.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: i když přistoupím na to, že je tam naprosté bezvětří, pořád musí za 160 sekund vystoupat do 250 km a nabrat rychlost 3.7km (čísla z jejich webu a infa o 1. fázi), což prostě docela fofr je a vzduch u toho překážet bude. Ano, méně než kdyby startovali ze země, ale pořád bych neříkal, že to není problém.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: ve 20 km ASL a zároveň 0 km/s (stav při zážehu) aerodynamika skutečně problém není :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Nemyslím si, že by ve 20 km aerodynamika nebyla problém. Ve 200 km snad...
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: no ano, výtahem nebo balonem (to, o čem se tu bavíme)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ale nejdřív to tam musíš dostat
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: ta úspora povrchu plyne z toho, že to nemusí být štíhlý a dlouhý... a aerodynamika v té výšce a rychlosti není problém
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ta úspora povrchu je minimální, v podstatě jenom konce válců, jinak je vcelku jedno, po jaký křivce táhneš kružnici, spíš to bude kvůli minimalizaci kritickejch míst ve těch švech na konci. Otázka je, o kolik víc to bude žrát paliva díky šílenýmu čelnímu průřezu a zhoršený aerodynamice.
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Curiosity update, sols 1012-1072: Sciencing back and forth below Marias Pass | The Planetary Society
    http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2015/08141643-curiosity-update-sols-1012-1072.html



    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: nádrž ve tvaru válce má větší poměr povrch:objem než nádrž toroidní nebo nejlépe kulová (ale u koulí se blbě řeší staging :) a s tím souvisí větší potřeba materiálu (jednak z důvodu geometrie - povrch je prostě větší a jednak proto, že je potřeba zesílení spojů v rozích, na koncích válcové nádrže) a taky větší tepelný ztráty a tím pádem nutnost lepší izolace... torus se jako nádrž na kryo materiály volí často (např. skoro všechny LPG auta)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: Čím to? Vždyť na objemu se nic nezíská a tím, že to má víc trysek musí klesnout i poměr hmotnosti stroje a paliva (tj. víc železa, míň náplně). Jediné, co by na tom mohlo ušetřit, je to vyvezení do 20 km balónem, ale to nesouvisí s tvarem rakety.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: výrazně nižší hmotnost, výrazně nižší moment setrvačnosti, menší prostorový nároky (při manipulaci na zemi)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: já nevím, ale v čem má to toroidní uspořádání výhodu oproti klasickému modelu?
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    THERIDANE: na jaky to jede palivo?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    Například takhle vypadá raketovej stupeň systému Bloostar španělské společnosti zero2infinity. Jedná se o třístupňovou toroidní raketu, kde 1. stupeň je vnější prstenec, 2. prostřední a 3. střed.



    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BIDAK: To není skutečnej výtah, je to jen drop-in náhrada za balónovej stupeň u rockoonu. Ten výtah je taky nadnášenej lehkým plynem, takže je to spíš takovej vysokej a ukotvenej balón, po kterým se vydrápe do 20+ km launch pad s raketou, která je pak (výrazně) lehčí a díky absenci atmosferických omezení při designu i strukturálně robustnejší (protože v řidké atmosféře tě už nic moc nenutí minimalizovat průřez stroje).
    SATAI
    SATAI --- ---
    BIDAK: tohle je prostě jinej sport..
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ZEDDICUS: Jenomze to se musi protahnout az kus za geostacionar. Jinak to nedava smysl.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    ZEDDICUS: jednoznačně, a taky potom ten celej nosič nemusí vypadat takhle, ale takhle (protože aerodynamika už není takovej problém)
    ZEDDICUS
    ZEDDICUS --- ---
    BROUKOID: tak ono i start z výšky 20km by měl ušetřit hromadu paliva na ušetřeném tření o vzduch a možné lepším počátečním úhlu, ne?
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    CLUMP: " The patent does say that the elevator could be scaled to reach 200km, but that's a little like saying that your bank balance could be scaled to reach $1 billion—it's technically true, but the execution may prove tricky."
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Company in Canada gets U.S. patent for space elevator
    http://phys.org/news/2015-08-company-canada-patent-space-elevator.html

    VIRGO
    VIRGO --- ---
    Fantastická animace plánovaných vědeckých úkolů před ukončením mise Cassini,
    včetně dechberoucího vícenásobného "Kamikaze" průletu v mezeře mezi povrchem
    Saturnu a vnitřním okrajem prstenců:

    NASA | Cassini Media Reel [HD]
    https://www.youtube.com/watch?v=VaWGso39lNE


    Před nedávnem jsem tu vyhrožoval nepříjemnými "naposled" v rámci mise:
    Za tři dny proběhne historicky poslední průlet Cassini kolem měsíce Dione
    17.8. ve 20:30 SELČ mine sonda povrch měsíce ve vzdálenosti 474 km.
    http://www.nasa.gov/jpl/cassini-to-make-last-close-flyby-of-saturn-moon-dione

    VIRGO
    VIRGO --- ---
    BOULDER FLYING BY COMET
    This sequence of images, taken with Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera on 30 July 2015,
    show a boulder-sized object close to the nucleus of Comet 67P/Churyumov–Gerasimenko.
    The images were captured on 30 July 2015, about 185 km from the comet. The object measures
    between one and 50 m across; however, the exact size cannot be determined as it depends on
    its distance to the spacecraft, which cannot be inferred from these images.



    Rosetta sees sparks as comet 67P reaches closest approach to sun - New Scientist
    https://www.newscientist.com/...44-rosetta-sees-sparks-as-comet-67p-reaches-closest-approach-to-sun/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam