• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    ADMIX: ??? graf neni videt? dopln? Prace s textem? Vazne nerozumim.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: Jo, to jistě ano, po odštípnutí balonu už nic jako countdown hold neexistuje, prostě se už musí letět :-) ale na druhou stranu máš mnohem lehčí raketu a tím pádem motory tlačí mnohem menší silou (a v komorách mají mnohem menší tlak, turbopumpy - pokud je vůbec potřebuješ - jedou na menší obrátky, ...), takže ten potenciál katastrofickýho selhání klesá.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: No sem zvědavej, halvně na to vystřelení z balónu a pak odpojování jednotlivejch fází, příjde mi to oproti klasickýmu designu podstatně náročnější na přesný načasování.
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    BROUKOID: Graf? Jakej graf? Stejne si myslim, ze (dopln).

    Je potreba se dostat na stejnou uroven prace s textem :)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    XCHAOS: prosim koukni se dobre na ten graf. "Density". Ciste "okometricky" je v 20km hustota vzduchu cca 0.1kg/m^3, na zemi cca 1.25kg/m^3 - coz dela 12.5x mensi hustotu. Zaokrouhleme to na 10x mensi.

    10x.

    Rekni si to nahlas - desetkrat.

    Neni mensi o 5%, ani o 20%, ani o 50%, ale o 90%. To je NAPROSTA VETSINA.

    Navic, jak dobre poznamenal THERIDANE, to je startovni vyska. v 30km uz to je (okometricky z grafu) mozna 0.02kg/m^3, coz znamena vice nez 50x mene.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    XCHAOS: Hlavně v těch 20 km ten let teprve začíná. Při velmi konzervativním zrychlení 3 g (což je spíš u raket s lidma, nákadní mívají >5) bude raketa ve výšce 30 km nad zemí už po 25 sekundách. Po minutě už bude 75 km vysoko a hranice 100 km dosáhne už 74 s po zážehu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BROUKOID: no vakuum to fakt není, mohou tam létat letadla i balóny... určitě to start usnadní, protože odpor vzduchu bude nižší, ale nemyslím, že by šlo čelní odpor vzduchu zanedbat.

    akle tak počkejme, až to předvedou. (třeba navíc počítají s nějakým kuželovým aerodynamickým krytem, který na obrázcích ani není...)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    XCHAOS: stabilizace neni zadny problem, v prvni rade. Zvlast pokud maji motory po celem obvodu. Snad vsechny soucasne nosne rakety se stabilizuji pomoci motoru, ne aerodynamicky.

    Jinak bych vazne rad zduraznil, ze z hlediska "normalni aerodynamiky" je 20km opravdu temer vakuum, viz:

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ačkoliv se nechci pouštět do flamewar o aerodynamice torusu (resp. třech do sebe zasunutých, tedy v podstatě našířku dopředu letící placka - jak to chtějí stabliizovat, v první řadě?) ve 20 km, tak je třeba uznat, že staging raket typu R-7/Sputnik má spoustu výhod: hlavně všechny motory pracují při startu, kdy je raketa plná paliva nejtěžší, tzn. nevláčíš s sebou žádný vypnutý motor v horním stupni zbytečně. taky je tam důležitá jednoduchost: staging je složitý proces, kromě toho aby do sebe stupně nenarazily je třeba řešit i věci jako start motoru ve stavu beztíže. Nastartovat všechny motory najednou dokud se raketa nehýbe a tedy i pociťuje gravitaci dramaticky snižuje celkovou složitost.

    Asi se opakuju, ale užitečnost tohoto přístupu jsem si ověřil v Kerbal Space Programu :-) Ačkoliv moje Munbustery nejsou úplně R-7 ale spíš Sojuz (mají high-Isp horní stupeň), tak se mi osvědčilo, když maximum motorů všech stupňů hoří už od startu a postupně se odhazují vypotřebované stupně i s motory (s crosfeedem paliva jsem si už nehrál, to je extrém a ani nevím jestli to demoverze umí :). Uspořádání R-7 tak či onak kopírují skoro všechny aktuální designy, pouze Západ (zatím) preferuje boostery na TPH zatímco Rusko a Čína kapalinové. Paralelní běh stupňů je prostě výhodný - historie ukázala, že Von Braun se mýlil a jeho styl stagingu nebyl optimální. resp. při použití různých druhů paliva v různých stupních to jistý smysl dávalo, ale SpaceX/F9 ukazuje, že využití jednoho typu motoru i paliva ekonomicky převáží technické nevýhody.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: Plánují max. hmotnost nákladu 75 kg, Kdyby dosáhli technologicky na SpaceX (F9 s raptorem má payload mass fraction 4.3%), tak by to mohli odpalovat ze země 1700kg raketou :-)
    KULA
    KULA --- ---
    KULA: tím autem jsem chtěl jen barvitěji znázornit, jak stačí málo a už nastávají výrazné změny.
    KULA
    KULA --- ---
    CYBERWOLF: Vem si, jak funguje osobní auto v výškách okolo 3-4km nad mořem - nejede, nemá dostatek "molekul vzduchu", které by spalovalo. Vojenská letadla ve výškách okolo 20km kompenzují nedostatek "vzduchu" tím, že emitují v nepoměru obrovské množství jiných částic aby se udrželi. Dopředný vektor se zvětšuje s výškou letu aby křídlo udrželo proudnici. No offence, jen chci na příkladech které známe ukázat, jak ta hustota molekul, které způsobují drag, rapidne klesá.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: aaa už na to koukám, nějak mě nenapadlo, že by někdo chtěl používat třístupňovou raketu v kombinaci s balónem. Když se podíváš na vejškový balóny, tak třeba Red Bull Stratos, co z něj skákal Baumgartner, měl nějakejch 180 metrů na výšku a 750 000m3 objemu při užitným zatížení kolem 1500kg. Nedokážu si představit, jak s podobnejma číslama stvořit něco smysluplnýho.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: i když přistoupím na to, že je tam naprosté bezvětří, pořád musí za 160 sekund vystoupat do 250 km a nabrat rychlost 3.7km (čísla z jejich webu a infa o 1. fázi), což prostě docela fofr je a vzduch u toho překážet bude. Ano, méně než kdyby startovali ze země, ale pořád bych neříkal, že to není problém.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: ve 20 km ASL a zároveň 0 km/s (stav při zážehu) aerodynamika skutečně problém není :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Nemyslím si, že by ve 20 km aerodynamika nebyla problém. Ve 200 km snad...
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: no ano, výtahem nebo balonem (to, o čem se tu bavíme)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ale nejdřív to tam musíš dostat
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: ta úspora povrchu plyne z toho, že to nemusí být štíhlý a dlouhý... a aerodynamika v té výšce a rychlosti není problém
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ta úspora povrchu je minimální, v podstatě jenom konce válců, jinak je vcelku jedno, po jaký křivce táhneš kružnici, spíš to bude kvůli minimalizaci kritickejch míst ve těch švech na konci. Otázka je, o kolik víc to bude žrát paliva díky šílenýmu čelnímu průřezu a zhoršený aerodynamice.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam