• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Chcete mit jmeno na penovem lapaci vesmirneho bordelu? Kaspersky uz prispel tolik, ze ma jmeno i na barelu :)
    Remove space debris by space foam | Indiegogo
    https://www.indiegogo.com/projects/remove-space-debris-by-space-foam#/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nejdrive jsem byl ohromen s jakou otevrenosti ve videu mluvi o Zmene klimatu, nez mi doslo, ze se nedivam na video od Trumpovy NASA ale od nasi ESA.
    K prilezitosti listopadoveho vypusteni Sentinelu 6 (program Kopernik/Copernicus), nas ceka jeste mnoho videi na tema sledovani hladiny mori z orbity, globalni zmeny teplot, ubyvani ledovcu atd.

    Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich: preparing for launch
    http://www.youtube.com/watch?v=lTlTvk355eQ

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ERRTU: ano

    Space Station Live: Testing a New Spacesuit for an Asteroid Spacewalk
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=53&v=T-3S248Lqxw&feature=emb_title
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    LADINEK: :)


    optam se, co to ma kolem tech litek za "pneumatiky"? to je zavazi do vody nebo to ma nejaky vyssi ucel?
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    O tomhle slyším prvně, a to pocházím také z Loun
    Kultovní značka hodinek letěla ke hvězdám. Stvořil ji Josef Bulova, vyučený zlatník z Loun
    https://forbes.cz/...nacka-hodinek-letela-ke-hvezdam-stvoril-ji-josef-bulova-vyuceny-zlatnik-z-loun/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LADINEK: celkem se divim, ze az ted vidime prvni fotku z bazenu. To mi rekni, ze to netestovali uz nekoli mesicu/let :)
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Novy xEMU suit v bazene. Vpada suprove a nevim proc, ale pripada mi to toho potvoraka z Bioshock :D

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: SpaceX si větší aerodynamický kryt pro Falcon asi nekoupí od RUAG, ale tím celý ten problém v podstatě končí: holt si ho koupí jinde, nebo ho v nejhorším vyvinou sami (ostatně, snahy o záchranu těch krytů jsou taky takové škádlení, kdy předvádí, že opakovaným použitím mohou vytrestat monopolisticky se chovající výrobce...). Jinak RUAG mají úzké vazby na ULA a je velká otázka, kdo měl kryty pro OmegA vyrábět a jestli ne RUAG, jestli je Northrop Grumann nemůže prostě prodat SpaceX pro Falcony (ostatně, se SpaceX už letěl adaptér pro nákllad od Northrop Grumann, tak proč ne celý kryt?)

    Jsem asi moc laik, ale vyrobit aerodynamický kryt mi přijde prostě snažší, než postavit celou raketu, natož vícenásobně použitelnou. (Ostatně, ty obří nerezové čumáky pro Starship jsou v tomhle ohledu taky taková vtipná provokace :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    AREX: tvuj dojem asi formovalo, to ze jsi taky jenom clovek. ;)
    Na Mesici byla rekomprese 20 minut, v otevrenem prostoru meli dekompresi 60 minut, protoze lod nemela dost energie, na to aby provedla dekompresi rychleji.

    No nevim, kdyz se divam na Away, tak si rikam, ze nudu vesmiru maji vedecky podchycenou fakt dobre. Vlastne je cela serie inspirovana timto clankem o skutecnem pobytu skutecneho astronauta Scotta Kellyho na ISS:

    Away | Esquire | DECEMBER 2014
    https://classic.esquire.com/article/2014/12/1/away-chris-jones

    Samozrejmne by to nebylo zadne drama pro mekka srdce, kdyby komunikace probihala s prodlevami ;) Myslim, ze je to celkem dobre zmaknuty mini serial pro celou rodinu.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    STARE_CASY: Tak ona OmegA nemela bejt komplet na TPH, horni stupen mel bejt LH2/LOX, takze restartovatelny s moznosti regulace tahu. A pokud vim tak byly v planu dve varianty co se nosnosti tyce. Dalsi vec je velikost krytu kde proste F9 tahha za kratsi konec, jak velkej kryt mela mit OmegA nevim...
    Otazka komercniho vyuziti by prisla na radu az po nejaky dobe kdy by se dala odhadnout cena za start. OmegA mela bejt konkurenci pro ULA ne pro SpaceX a dle me je proste skoda, ze na poli tezkych nosicu budou mit amici jen dve firmy...

    Jinak vlastne souhlasim se vsim co pises az na ten pokrok, tezky nosic na TPH tu proste nebyl a pokud by vyroba tech segmentu byla levnejsi nez vyroba nadrzi pro Vulcan..... ;)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    LADINEK: pevný paliva fakt cesta dopředu nejsou. To je výhodné opravdu jen pro armádní projekty, kdy můžeš roky skladovat "natankovanou" raketu, kterou můžeš okamžitě vypustit. Také na obsluhu nepotřebuješ tolik lidí a techniky, je to velmi jednoduché. Ale tím je výčet výhod téměř kompletní, jinak má pevné palivo strašně moc nevýhod - tah k hmotnosti je nižší, nemůžeš tah regulovat (jedině předem upravit, jaký bude průřez a tím nastavit způsob hoření), po zapálení nemůžeš motor vypnout (může maximálně odpálit trysku a přijít o tah).

    Tím neříkám, že rakety na pevné palivo nemají využití, ale OmegA fakt nebyl žádný pokrokový projekt. Jo, je obdivuhodný, co se dá s pevným palivem dokázat, ale to přirovnání k lokomotivě na uhlí je v tomhle konkrétním případě dost trefný.

    Je celá řada projektů, které by stály mnohem víc za další pokrok - hybridní motory schopné spalovat na začátku letu vzdušný kyslík (to by mohlo ušetřit hodně hmotnosti), vývoj jednoduše (a opakovatelně) použitelných dopravních prostředků (a fakt si nemyslím, že SS/SH je v tomto ohledu jediná cesta), je potřeba vyvinout a realizovat technologie na montáž mnohem větších konstrukcí na oběžné dráze (protože pro další využití vesmíru to je zásadní).

    Je toho zkrátka potřeba hodně a cílem by mělo být masivní využívání blízkého vesmíru, "všední" cesty po sluneční soustavě (planety, planetky, asteroidy, komety)... Jo, armáda hodně věcí iniciovala, jako koneckonců ve většině technického pokroku, ale stejně jako jinde, i v tohle se potenciál armády časem vyčerpá a mnohem víc peněz půjde z komerční oblasti. A z tohoto pohledu taky nevidím jediný důvod k tomu, aby mi mělo být líto nějakého zrušeného projektu. Kdyby byl životaschopný, tak by se ujal. Jinak to je jenom zbytečné odčerpávání prostředků, které se dají využít lépe.


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: to jsem vůbec neřekl... plány na vícenásobné použití raket se omílaly víc jak 30 let (první nápady byly už z přelomu 50. a 60. let, vlastně i ještě dřív, akorát to tehdy nebylo technicky reálné). Musk měl prostě štěstí, že mu to jako prvnímu vyšlo. Přirovnání balony vs. letadla nebo parní lokomotivy vs. současné typy není přesné při srovnání s raketami např. od ULA, Arianespace nebo s ruskými, protože principiálně nejde o zásadně odlišnou technologii - jen o radikálně jiný mód použití existující technologie (i když to, že balóny většinou moc nešlo použít váckrát, je hodně podobné)

    Srovnání TPH motorů s parními lokomotivami (a tady nemluvím o Muskovi, ale obecně o kapalinových motorech) ale částečně smysl má: parní stroj má mizernou účinnost, ve srovnání s parní turbínou i spalovacím motorem. A TPH motor má mizerný specifický impuls. Jasně, jsou tam výhody, třeba ta hrubá síla - že nacpeš velký tah do (relativně) malého objemu boosteru. A pak jsou tam výhody, které ale oceníš spíš při vojenském, než civilním nasazení. Ale třeba ta spolehlivost je taky nejen o spolehlivosti motoru - kdyby byly TPH motory tak samospasitelně robustní, proč by se bývala byla objevila anomálie u evropské Vegy? (teď teda nevím z hlavy, Vega má první stupeň na TPH, ale jak je to přesně se všema těma dalšíma bych musel googlit).

    Jako asi konkurenční výhoda, o kterou se snažili, byla "blbuvzdornost" - ta raketa by byla jen obrovsky zvětšený vícestupňová světlice na ohňostroj - dobře, s naklápěním trysek, ale nebyly by tam žádné turbíny, žádná korozivní toxická paliva, žádná kryogenní paliva... prostě jednoduchost sama, na kosmické poměry. Samozřejmě jako kuriozita zajímavé. Z hlediska národní bezpečnosti USA taky možná zajímavé (protože in-house vývoj v jedné firmě, jako SpaceX, žádné složité dodavatelské řetězce, a tak). Ale z hlediska technologie trvám na tom, že nuda.

    Rusko a nukleární motory? What could possibly go wrong :-) ale jinak jako pěkná hračka. Akorát že typická technologie z 60tých let: měli je Rusko i NASA, v NASA se nakonec zalekli komplikací (třeba jen aby nedošlo k ozáření posádky reaktorem, tak by se bývalo muselo Apollo k jadernému stupni Nerva, vynesenému raketou Nova, přibližovat pouze v přesně předepsaném ostrém úhlu, aby byl reaktor odstíněný nádrží s pracovní látkou, apod.)

    V konečném důsledku, vícenásobná použitelnost těch raket, avioniky a všeho prostě svojí roli hrát bude. (I když to třeba někdo vymyslí ještě líp, než SpaceX)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: jasne, vsechno co musk nema ve svem portfoliu, je parni lokomotiva :))

    co je podle tebe tohle? dneska rusko vypustilo do sveta plany 30t nuklearniho motoru co se zapne v 800km.
    btw http://www.russianspaceweb.com/tem.html
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: pokud si fanda kosmonautiky tak by ti melo bejt lito jakyhokoliv zrusenyho projektu. Jestli je vojenskej nebo ne, je v podstate uplne jedno, raketova technika vznika, az na par vyjimek, jen diky vojakum a at se nam to libi nebo ne. Ani SpaceX by nebylo tam kde je, kdyby nebyli schopny ziskat lukrativni zakazky od armady a od NASA...

    Jak rikam, jestli by to byla cesta kupredu nemuzes vedet ani ty, ani ja ani nikdo jinej do ty doby dokud se to nevyzkousi. Ja pevne verim, ze v tech firmach nesedi idioti a vedi, narozdil od nas, moc dobre co a proc delaji ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no ano, zejména těma vojenskejma družicema se daleko líp vytahujou peníze z veřejných rozpočtů, to souhlasím :-) Ale já naštěstí nejsem Američan, abych musel řešit debaty typu "vy jste napojený na tučný vojenský rozpočty" vs. "a vy máte zase penězovod skrz SLS". To ať si vyříkají oni.

    Já jen konstatuju, že OmegA byla max. zajímavá kuriozita, ale žádná cesta kupředu pro kohokokliv by to nebylo. Ano, TPH paliva nejsou úplnej low-tech. Ale mají spíš vojenskej význam, v civilní kosmonautice budou spíš okrajový. (Jestli za tenhle názor dostanou plusíky nebo minusy je mi jedno, ale myslím, že jsem nadšenec do kosmonautiky už dost dlouho na to, abych si uměl vybrat, čí názory přejímám :-) úplně z vlastní hlavy to určitě nemám - min. musíš vzít na vědomí, že je to "kompilace z mnoha zdrojů", tenhle názor..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: Sám víš, jakou blbost si sem napsal. Daleko vhodnější by bylo, že radím Arianespace, aby přestala stavět lokomotivy na uhlí (když už si vytáhl tu železniční metaforu). A ano... OmegA by byl ekvivalent takovejch těch elegantních aerodynamických kapotovaných parních lokomotiv z 30.let... ano, v podstatě děsně cool věc. Ale dlouhodobě blbost.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: srovnavat cubesat za par tisic s vojenskejma nebo vedeckejma druzicema za miliardy dolaru je trochu, no, uplne mimo. Jak jsem psal, pro tyhle projekty je cena za vyneseni nedulezita, dulezita je spolehlivost.
    Mimochodem nevim proc kuriozita, treba by to byk krok k tomu zbavit se kapalnejch latek. Pokud by to litalo spolehlive na GEO s nosnosti 8t tak neni co resit.
    Jestli je to tvrdohlava ambice dokazat co umime tak je to jedine dobre, kdyby presne tyhle ambice nemel Musk tak dneska zadna SpaceX neexistuje.

    Me prijde skoda, ze se rusi podobny projekty pac se nikdy nedozvime jestli to byla slepa ulicka nebo dalsi krok vpred...

    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: "spíš ti všichni ostatní by se urychleně měli přeorientovat tak, aby nabídli něco srovnatelného se SpaceX, což by přesně tenhle projekt nenabídl ani náhodou."

    to je skoro tak valdni argument jako rikat, ze Alstom a Siemens by meli okamzite prestat stavet vozy metra a primestske vlaky, protoze Boring Company...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: já nevím, jestli někdy budu zákazníík s nějakým tím cubesatem, tak jistě je pro mě zajímavější nosič buď typu Rocketlab/Electron, nebo něco od SpaceX, kde by toho vynesli stovky najednou. Aby to cenu stlačilo na nějaké tisícovky USD a na ten cubesat se mohlo složit třeba občanské sdružení, kdy se tisíc lidí složí na start vlastní družice a pak se budou kochat tím, že si na ní můžou pingnout, zalogovat se do nějakého backendu, navrhovat pozorování a experimenty, apod.

    Opravdu mi přijde praštěné nějak prožívat vnitřní spory v americkém vojenskoprůmyslovém komplexu (ULA vs. Northrop Grumann, který poskupoval všechny béčkové hráče a vzešla z toho OmegA).

    Vynášet věci na geostacinární oběžnou dráhu pomocí TPH by sice v jistém smyslu zajímavé bylo - je to kuriozita, v Kerbalu si taky každý zkusí složit raketu čistě z TPH boosterů, jen pro tu legraci - ale otázka je, v čem je to zajímavé. Čím vysokoenergetičtější dráha, tím menší smysl dává pohon s nízkým specifickým impulsem (i když vysokým tahem). Čistě TPH raketa dává jakž-takž smysl na nízké oběžné dráhy (Vega) a dovedl bych pochopit nějakou čistě americkou náhradu za Antares (s ruskými motory), která by třeba byla na TPH a sloužila k levnému bezpilotnímu zásobování ISS (zkrátka nějaké mini-OmegA).

    Mít ale ambice létat s TPH na GEO/GTO mi přijde spíš jako taková tvrdohlavá snaha dokázat "hele, co s tím všechno dokážeme". TPH má samozřejmě pár marginálních výhod u nejnižších stupňů (tah) a kupodivu i u posledních stupňů (skladovatelnost spolu s družicí/sondou, kompatibilita s čímkoliv v jakékoliv pozici, obejde se bez tankování před startem a speciální infrastruktury) - a je tam i jistá výhoda té spolehlivosti, prostě zapálíš doutnák a zaručeně letíš, žádné monitorování milionu parametrů jako u kapalinových motorů - ale prostě to nevidím jako cestu k té formě masivního průzkumu až skoro "kolonizace" kosmu, na který se všichni těšíme.

    Je fakt, že TPH není úplně low-tech, že to není tak, že by rozvojové země stavěly kosmický program na TPH motorech, protože nic jiného neuměj - je to poměrně sofistikovaná technologie, která se perfektně hodí k vojenským účelům, skladovatelné ICBM a tak, je to taky náročné na vývoj, apod. Fakt nevím, jestli nějak oplakávat, že byla zrušený projekt, který by se sice zapsal do historie jako zajímavá kuriozita, ale jinak by vlastně sloužil jen zajištění zakázek pro (ex)ATK, kteří ty TPH motory umí (až jim zruší objednávky na SRB k SLS, což je na rozdíl od SLS samotného celkem jisté, že zruší).

    Nejde o to, že bych nějak fanaticky fandil SpaceX proti všem ostatním - ale spíš ti všichni ostatní by se urychleně měli přeorientovat tak, aby nabídli něco srovnatelného se SpaceX, což by přesně tenhle projekt nenabídl ani náhodou.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: jak správně teď někde napsal Dušan, znovupoužitelnost není vždy na prvním místě a zákazníka vlastně vubec nezajímá a ani nízká cena není vždy priorita, viz. armádní nebo drahé vědecké zakázky za jednotky miliard dolarů. Tam je cena za vynesení marginální položka vzhledem k ceně celýho projektu. Proto tareba pořád lítají Atlasy a pokračovat bude Vulcan...

    A nudná raketa, v čem je nudná? Podívej se na parametry, nosnost přímo na GEO cca 8t a na GTO cca 10t což je v případě rakety která je kromě horního stupně celá na tuhý pohonný látky poměrně dost zajímavý, resp. bylo...
    Za mě určitě škoda, každá nová raketa je zajímavá...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam