• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    NECROMAN: Nebeský palác, demo verze .o)
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NECROMAN: lepší foto

    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    NECROMAN: to je nějaká AI kreace a ne fotka tyvole :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    YARRDESH: vyska byla ve stopach: 60 000 tusim.
    YARRDESH
    YARRDESH --- ---
    SEJDA: skoda, ze ta vyska neni uvadena taktez v autobusech :-(
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CYBERWOLF: ja nevim, mohli by udelat jeste lepsi fotku v pozadi se zapadajicim sluncem? ;)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: a co s tím? Shodíme tam MacGyvera, aby to přestavěl na rogao a odletěl s tím nad Peking?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    A dodejme, ze je vysce +/- 20 km. NASA by mohla mit letadla schopne letat tak vysoko.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: zjevne meni konfiguraci .. a pry je velky jako "3 autobusy".

    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Zatím nejlepší fotka čínského balónu nad Amerikou

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    The Columbia Space Shuttle Disaster - What Did We Learn?
    https://www.youtube.com/watch?v=vmi_NeVRx1s
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: jestli to ma neco spolecneho s Artemis, tak tu cast "beyond". Neni to vhodne pro SLS, ani pro lunarni transport (ESA), ani pro pristavani (SpaceX), a ani pro Gateway (ESA).
    Mozna az bude jednou Gateway pendlovat mezi Mesicem a Marsem, dostane novy servisni modul .. anebo nikdy pendlovat nebude a budou pendlovat Starship. Ale pro uplne jine mise, to vypada dobre.
    Tedy jestli to chapu spravne jako "kick stage" neboli 3. stupen raket, alias univerzalni druzicova platforma.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NECROMAN:
    Rotating Detonation Rocket Engine Test at Marshall Space Flight Center
    https://www.youtube.com/watch?v=jBWUim-rppQ
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NASA tested new propulsion tech that could unlock new deep space travel possibilities | BGR
    https://bgr.com/science/nasa-tested-new-propulsion-tech-that-could-unlock-new-deep-space-travel-possibilities/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: DRACO má mít 5000 °F, to je těch 3000 K, v tom směru nijak moc nevybočuje.
    Stupeň ionizace je i se započtení gama záření a štěpných produktů pro rozumné tlaky v komoře (NERVA měla skoro 4 MPa) výrazně pod 10-6 ( https://doi.org/10.2514/6.1996-1850 , dostupné via sci-hub).
    To (v tomto případě) nestačí k tomu, aby se o tom dalo mluvit o plazmatu (mj. srážková frekvence vyjde vyšší než plazmová frekvence, takže je to prostředí řízené obyčejně teplem, ne interakcemi nabitých částic).
    Jako celek je to prostě horký plyn, pro rozumné pracovní tlaky dokonce i v molekulárním stavu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: NTR ma mit 5000K, tak jsem si rikal, ze to ty H2 se musi pod radiacnim tlakem a teplotou rozpadnout.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Diskuse mi pripomela tenhle clanek na kosmonautixu. Mimochodem, pokud neznate tak pan Skorpik pise skvely clanky, ac plno vecem nerozumim tak je to podano velice zabavne a zajimave. Doporucju ;)

    Mezihvězdné lety – realita či fikce? – Kosmonautix.cz
    https://kosmonautix.cz/2022/09/mezihvezdne-lety-realita-ci-fikce/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    NTR ani chemické raketové motory nejsou iontové motory, za těch cca 3000K je tepelná ionizace zanedbatelná.
    (UTFG "Saha equation")
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: z trysky běžného raketového motoru (Merlin, BE-4, Castor, ...) lítají ionty taky, protože teplota je dost vysoká na to aby reakční produkty aspoň částečně ionizovala. To z nich nedělá iontové motory. Ostatně, plyny z trysky NTR taky nejsou úplně ionizované. Nebo pokud by dělalo, k čemu by taková kategorie byla? Spadaly do ní skoro všechny raketové motory.

    Iontové motory pracují tak, že vnějším elektromagnetickým polem urychlují proud iontů. Energie (a tedy i rychlost) těch iontů není odvozená z jejich teploty (teplota se u nich dá definovat, ale jsou to absurdně vysoká čísla, a moc neznamená - iontové motory se vyhýbají přenosu tepla), což jim dává extrémně vysoký specifický impuls. Obvykle ale těch iontů nemůže být moc, protože by začaly interagovat s okolím a mezi sebou navzájem a ztrácet energii - proto mají iontové motory extrémně nízký tah (cca desetiny až jednotky newtonů).
    Princip NTR ani jejich vlastnosti se tomu vůbec nepodobají.

    Vodík se používá, aby se dosáhlo co nejvyššího specifického impulsu. Teplota je úměrná průměrné kinetické energii částic. Maximální teplota je omezená existujícími materiály, takže plyn s lehkými částicemi bude mít vyšší rychlost částic. A protože specifický impuls je rovný (průměrné) rychlosti částic vylétajících z trysky, tak vodík ho dává nejlepší. Spálit ho s kyslíkem by Isp pokazilo, protože místo dvou protonů bychom měli 10 protonů a 2 neutrony.

    Občas se plánovalo použití i jiné látky než vodíku (voda, čpavek), to sice pokazilo Isp (na hodnoty okolo 5 km/s) ale zase se dal získat vyšší tah a menší a lehčí nádrže.

    Vodík neutrony absorbuje (a mění se na deuterium), ale pokud je neabsorbuje, tak je moderuje, Nevím v jakém režimu má ten reaktor pracovat (dosavadní reaktory používaly rychlé neutrony), ale aspoň v lehkovodních reaktorech s pomalými neutrony (Dukovany, ...) přítomnost vody reakci podporuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam