• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    YARRDESH: vyska byla ve stopach: 60 000 tusim.
    YARRDESH
    YARRDESH --- ---
    SEJDA: skoda, ze ta vyska neni uvadena taktez v autobusech :-(
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CYBERWOLF: ja nevim, mohli by udelat jeste lepsi fotku v pozadi se zapadajicim sluncem? ;)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: a co s tím? Shodíme tam MacGyvera, aby to přestavěl na rogao a odletěl s tím nad Peking?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    A dodejme, ze je vysce +/- 20 km. NASA by mohla mit letadla schopne letat tak vysoko.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: zjevne meni konfiguraci .. a pry je velky jako "3 autobusy".

    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Zatím nejlepší fotka čínského balónu nad Amerikou

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    The Columbia Space Shuttle Disaster - What Did We Learn?
    https://www.youtube.com/watch?v=vmi_NeVRx1s
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: jestli to ma neco spolecneho s Artemis, tak tu cast "beyond". Neni to vhodne pro SLS, ani pro lunarni transport (ESA), ani pro pristavani (SpaceX), a ani pro Gateway (ESA).
    Mozna az bude jednou Gateway pendlovat mezi Mesicem a Marsem, dostane novy servisni modul .. anebo nikdy pendlovat nebude a budou pendlovat Starship. Ale pro uplne jine mise, to vypada dobre.
    Tedy jestli to chapu spravne jako "kick stage" neboli 3. stupen raket, alias univerzalni druzicova platforma.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NECROMAN:
    Rotating Detonation Rocket Engine Test at Marshall Space Flight Center
    https://www.youtube.com/watch?v=jBWUim-rppQ
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NASA tested new propulsion tech that could unlock new deep space travel possibilities | BGR
    https://bgr.com/science/nasa-tested-new-propulsion-tech-that-could-unlock-new-deep-space-travel-possibilities/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: DRACO má mít 5000 °F, to je těch 3000 K, v tom směru nijak moc nevybočuje.
    Stupeň ionizace je i se započtení gama záření a štěpných produktů pro rozumné tlaky v komoře (NERVA měla skoro 4 MPa) výrazně pod 10-6 ( https://doi.org/10.2514/6.1996-1850 , dostupné via sci-hub).
    To (v tomto případě) nestačí k tomu, aby se o tom dalo mluvit o plazmatu (mj. srážková frekvence vyjde vyšší než plazmová frekvence, takže je to prostředí řízené obyčejně teplem, ne interakcemi nabitých částic).
    Jako celek je to prostě horký plyn, pro rozumné pracovní tlaky dokonce i v molekulárním stavu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: NTR ma mit 5000K, tak jsem si rikal, ze to ty H2 se musi pod radiacnim tlakem a teplotou rozpadnout.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Diskuse mi pripomela tenhle clanek na kosmonautixu. Mimochodem, pokud neznate tak pan Skorpik pise skvely clanky, ac plno vecem nerozumim tak je to podano velice zabavne a zajimave. Doporucju ;)

    Mezihvězdné lety – realita či fikce? – Kosmonautix.cz
    https://kosmonautix.cz/2022/09/mezihvezdne-lety-realita-ci-fikce/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    NTR ani chemické raketové motory nejsou iontové motory, za těch cca 3000K je tepelná ionizace zanedbatelná.
    (UTFG "Saha equation")
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: z trysky běžného raketového motoru (Merlin, BE-4, Castor, ...) lítají ionty taky, protože teplota je dost vysoká na to aby reakční produkty aspoň částečně ionizovala. To z nich nedělá iontové motory. Ostatně, plyny z trysky NTR taky nejsou úplně ionizované. Nebo pokud by dělalo, k čemu by taková kategorie byla? Spadaly do ní skoro všechny raketové motory.

    Iontové motory pracují tak, že vnějším elektromagnetickým polem urychlují proud iontů. Energie (a tedy i rychlost) těch iontů není odvozená z jejich teploty (teplota se u nich dá definovat, ale jsou to absurdně vysoká čísla, a moc neznamená - iontové motory se vyhýbají přenosu tepla), což jim dává extrémně vysoký specifický impuls. Obvykle ale těch iontů nemůže být moc, protože by začaly interagovat s okolím a mezi sebou navzájem a ztrácet energii - proto mají iontové motory extrémně nízký tah (cca desetiny až jednotky newtonů).
    Princip NTR ani jejich vlastnosti se tomu vůbec nepodobají.

    Vodík se používá, aby se dosáhlo co nejvyššího specifického impulsu. Teplota je úměrná průměrné kinetické energii částic. Maximální teplota je omezená existujícími materiály, takže plyn s lehkými částicemi bude mít vyšší rychlost částic. A protože specifický impuls je rovný (průměrné) rychlosti částic vylétajících z trysky, tak vodík ho dává nejlepší. Spálit ho s kyslíkem by Isp pokazilo, protože místo dvou protonů bychom měli 10 protonů a 2 neutrony.

    Občas se plánovalo použití i jiné látky než vodíku (voda, čpavek), to sice pokazilo Isp (na hodnoty okolo 5 km/s) ale zase se dal získat vyšší tah a menší a lehčí nádrže.

    Vodík neutrony absorbuje (a mění se na deuterium), ale pokud je neabsorbuje, tak je moderuje, Nevím v jakém režimu má ten reaktor pracovat (dosavadní reaktory používaly rychlé neutrony), ale aspoň v lehkovodních reaktorech s pomalými neutrony (Dukovany, ...) přítomnost vody reakci podporuje.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: Dik, uz jsem se na to dival, ze 50 let stary typ byl asi NERVA, DRACO je novy nazev.
    Pokud misto spalin (chemicky motor) litaji z trysy urychlene ionty, jde podle mne o iontovy motor. Mne je celkem jedno, jestli byly ionty urychleny teplem, statickym elektrickym polem nebo elektromagnetickym polem.
    Z clanku mi nebylo jasne, proc pouzivaji vodik, kdyzby jej nechteji spalit. Jinak prece muzou ohrevem urychlovat uplne jine atomy, nebo by jine atomy lapaly neutrony?
    Na zemi se delaji testy, provoz vakuovych motoru je rozhodujici ve vakuu, ve stavu mikrgravitace, to bude prvni skutecna demonstrace.
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: tak jedno po druhém:

    > pripominaji 50 let stary projekt DRACO
    DRACO je nový projekt

    > asi to je podtrida iontovych motoru
    ne, NTR jsou tepelné motory

    > predehrev paliva pro ziskani vetsi energie
    ne, jadrný reaktor je tam jediný zdroj energie, žádný předehřev

    > Dalsi demonstrace naplanovana na rok 2027
    ne, 2027 je plánovaný orbitální let, demonstrace technologie bude (na zemi) dřív
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: co presne se v tom clanku nepise?
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: cože? To se v tom článku ani náhodou nepíše.

    (Můj) volný překlad:

    Darpa, v rámci svého programu DRACO (demonstrace rakety pro agilní cislunární operace), spolupracuje s NASA na stavbě tepelného jaderného motoru (NTR), který by měl rozšířit možnosti okolo douhodobých misí. Cílem je otestovat kosmické plavidlo poháněné NTR do konce roku 2027.
    ...
    NTR nabízejí cca 10000krát větší tah než iontové motory a 2-5krát větší efektivitu než chemické rakety.
    ...
    Tepelné jaderné motory už byly v minulosti testovány, takže DRACO má náskok. Cca před 50 lety se tato technologie testovala na zemi, DRACO nyní využívá získané poznatky, ale oproti minulým NTR bude používat středně obohacený (5 - 20 %) uran, aby měl lepší šanci stihnout termíny.


    NTR pracují podobně jako běžné chemické motory: vezme se reakční hmota, ohřeje se (takže vzroste její tlak) a ten tlak se promění v trysce v pohyb jedním směrem. Chemické motory k ohřevu používají chemickou energii paliva a okysličovadla, reakční hmota jsou pak produkty té chemické reakce. Problém je, že produkty musí být poměrně těžké (molekuly oxidu uhličitého, vody atd.) takže jeich průměrná rychlost je při stejné teplotě nízká ("jen" cca 3 - 4 km/s). NTR problém řeší tak, že zdrojem tepla je jaderný reaktor, což umožňuje použít vodík jako reakční hmotu. Nevýhoda je (kromě všech nevýhod jaderných reaktorů), že teplo teče z reaktoru do vodíku, takže reaktor musí snášet extrémní teploty, a i tak jsou nižší než u chemických motorů, kde se dají dělat triky jako vstřikování paliva bez okysličovadla na stěny spalovací komory aby se řízeně "pokazila" reakce a snížila teplota u stěn.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUBZ: jako jednotka velikosti asteroidu se nově používají žirafy:
    Asteroid velký jako žirafa proletí okolo Země. Půjde o jedno z nejtěsnějších setkání v historii měření | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/asteroid-planeta-zeme-prulet_2301261821_afo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam