• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Blue Origin transports New Glenn booster to launch site ahead of Mars-bound mission – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/2025/10/08/blue-origin-transports-new-glenn-booster-to-launch-site-ahead-of-mars-bound-mission/
    KAERO
    KAERO --- ---
    Jojo, kompozitni materialy jsou uplne skvele. Hlavne kdyz necekane prasknou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ano, protože má ultralehký design. Podobně ale má smysl navrhovat i poslední stupně... recyklovat je dobré, ale recyklovat úplně všechno za všech okolností prostě nejde.

    Znova připomínám, co jsem psal vedle: celá mise k Měsíci by prý podle jednoho zdroje šla realizovat pomocí uspořádání, kdy by se na jediný start SuperHeavy posadily pouhé dva spřažené horní stupně Falconu 9 (!!). Připadá mi to neuvěřitelné, zřejmě se hraje o to, že by SuperHeavy v tomhle uspořádání možná doletě výše a dosáhl vyšší rychlosti a musel být expendable (?? nevím), ale současně elegance takového řešení oproti těm asi deseti dotankovávacím startům je zjevná a nějaký kompromis, zaručující ten reuse, by určitě byl možný (tak třeba tři horní stupně Falconu 9?)

    Nemluvě o tom, že Japonci na H3 mají zvládnuté vodíkové motory o vyšším tahu, než bylo dosud možné, a i když je to zatím expendable, tak jejich motory by byl zřejmě snazší znovupoužít, než to bylo u motorů STS. Prostě těch cestiček dopředu je celá řada a je neuvěřitelná, jak jedna konkrétní cesta umí vynaložit daleko víc prostředků ke svému sebezviditelnění (ono i to, že uděláš největší raketu ever, samozřejmě budí pozornost...)

    RocketLab celou dobu předváděj, že kompozitní raketa je možná, i včetně reuse... i když Elonovi to jednou bouchlo a tak to zavrhl. Kompozitní materiály, hlavně teda v těch horních stupních, toho měněj fakt hodně. Možná to není škálovatelné do gigantických měřítek, ale třeba ta gigantická měřítka nejsou doopravdy vůbec potřeba...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Photon je 3. - 4. stupen, je udelany na dlouhe pobyty ve volnem prostoru, ve velkych zmenach teplot. Photon doleti k Venusi a zaparkuje na jeji orbite.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: Není to SSO. Ale koncept ultralehkého posledního stupně (možná až třetího, ne nutně druhého...) prostě má nějaké svoje důvody. Ověsit 2.stupeň hromadou motorů a dělat ho těžší a těžší prostě není řešení. Druhý stupeň Neutronu bude podle všeho víc odvozený od platformy Photon, spíše než od 2.stupně Elektronu. Ale uvidíme...

    Elegantní je doletět k Měsíci pomocí 2-3 startů (jediný start je suboptimální, byla to nouzovka, když v 60tých letech neexistovala jistota dvou startů brzo po sobě ani lodě s dostatečně dlouhou výdrží, aby si počkaly na natankovaný vodíkový stupeň pro TLI). Potřebovat k tomu 10 nebo 20 dotankování elegantní není, reuse to sice zlevní, ale zkrátka... není to elegantní. Zahození rakety jako šrotu je problém, ale spálení obrovského množství paliva taky není dobré.

    Platforma Photon má výborné konstrukční číslo 2.stupně, ostatně 2.stupeň Falconu 9 taky, a konstrukční číslo 2.stupně je právě to, co se počítá (pro lety mimo LEO spíše 3.stupně). Budovat všechny 2.stupně tak, aby vydržely reentry od Marsu... hmm, může to snadno vyjít tak, že ho vůbec k Marsu nepůjde poslat.

    Rakety nemůžou být moc malé, protože turbočerpadla nejde moc škálovat směrem dolů - prostě existuje nějaké nejmenší možné turbočerpadlo, a když chceme raketu zmenšit, musíme použít natlakování nádrží nebo bateriová čerpadla jako Electron, nebo něco. Ale stejně tak narazíme na určité limity při škálování směrem nahoru: sice objem nádrží roste rychleji, než jejich povrch a tím pádem prázdná hmotnost, ale interakce vibrací spousty motorů vedou k nutnosti tu konstrukci udělat robustnější a tak, komplikují se pozemní operace, apod. Někde uprostřed mezi malými a obřími raketami je nějaké optimum, to optimum dnes už umožňuje vícenásobnou použitelnost 1.stupně... ale je možné, že optimum pro vícenásobnou použitelnost 2.stupně je hodně daleko i pro LEO, natož pro lety za hranici LEO.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Neutron rozhodne neni SSO. Tedy je neco mezi Superheavy a 1. stupnem F9. Lepsi?

    F9 maji 3 lode a 4 betonove plochy, na kterych muzou pristavat. Taky nijak ohromujici cislo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: není to ani Superheavy, kromě toho, že je to další vícenásobně použitelný 1.stupeň, ale navržený docela inovativně a ty kompromisy nejsou špatné. Samozřejmě, na konceptu Starship je fasicnující, jak se rozhodli obejít bez přistávacích nohou na obou stupních, ale zase jim to značně zužuje výběr možností, kde vůbec přistávat mohou...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Neutron neni Starship ale Superheavy.

    SN0WCRASH: Cilem Starship jsou mezikontinentalni lety. LA-Hong Kong (Peking / Tokio), NY - Londyn (Stockholm / St. Petersburg). Pripadne hledej ITS.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: podla mna cielomn Starship nie je mesiac. Ten je pripravnou fazou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: eh, cože? :-) i když přiznám se, že ty opakované tankovací starty Starship mi přijdou jako zhruba podobná blbost, kterou popisuješ :-)

    Já prostě myslím, že vývoj od 60tých let by s měl projevit tím, že na Měsíc doletíme víceméně ne s větší raketou, ale s několika opakovanými starty menší, a velmi levné rakety. Potřeba některých lidí mít nějaký impozantní symbol převažuje nad potřebou předvést, o kolik efektivnější miniaturizací elektroniky a lepšími materiály disponujeme oproti těm 60tým létům...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Bylo by to super, kdyby RocketLab dokazal vyrabet toholik Photonu jako SpaceX StarLinku, potom by mohli vynaset Photony s malinkym Kick-Stagem a na Mesici by potom pristavaly hejna Photonu .. Ze kterych by se postavil plast domu, jako z hexagonu a ten se potom zasypal regolitem :D
    (Photon je oktagon)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: Hraje roli i to, v jaké výšce a hlavně v jaké rychlosti se rozhodneš provést staging. Už jsem jinde rozebíral (ve špatnému klubu, kde se smí pouze šířit nekritický obdiv), že Starship a Falcon 9 mají tu strategii, která se týká poměru hmotnosti prvního a druhého stupně vůči užitečnému zatížení, zásadně odlišnou a že jsem zvědav, jaké ty finální parametry nakonec vlastně budou.

    No a Neutron jde jinou cestou: 2.stupeň bude výrazně lehčí, než u Falconu, ať už z toho vyplývá cokoliv (mimo jiné bude taky kompozitní, ne hliníkový).

    Co se fast turnaround týče, tak do Neutronu se bude nakládat horní stupeň integrovaný s nákladem, takový stack lze připravit dopředu a mít ho připravený. Integrace bude podle všeho vertikální, ne horizontální, ale půjde jen o integraci s raketou, ne s rampou. Neutron bude mít veškeré trubky pro tankování horního stupně integrované v první stupni, což je obrovské zjednodušení i proti Starship.

    Vlastně s výjimkou toho, že Neutron vzdal složitý (a potenciálně možná neřešitelný) úkol s vícenásobným použitím horního stupně má prakticky všechno vymyšlené líp, než Falcon 9 (se kterým srovnatelný je) nebo Starship (která ale ve filosofii Rocketlab není potřeba, protože se zaměřují na ultralehké horní stupně, což je odlišná a podle mě i správná strategie)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ech. tak starship nebo falcon? 2. stupen neutronu urcite bude muset unest sebe a naklad, 2. stupen falconu musi unest sebe, naklad a kryt. to urcite znamena ze 2. stupen neutronu muze byt pevnostne slabsi, ale zase falcon vynese 17 tun, neutron jen 13. To je velky rozdil.
    Tak nevim co ti na falconu prijde o tolik komplexnejsi vuci neutronu. Oboji ma 9 motoru na 1. stupni.

    Neutron ma konstrukci z kompozitu, ale to furt nevim jak je na tom hledani prasklin. V kovech jsou na to overene metody, o kompozitech porad slychavam z jedne strany ze to je obrovsky problem, z druhe strany ze nove uz to jde ale je to komplikovane. moc jednoduche to asi nebude kdyz kompozity mame pres 50 let ale porad to pouziti v leteckem prumyslu moc neni krome dreamlineru, a ten je porad novinka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak jde o celkovou strategii, jak to ta raketa dělá, nejde tolik o velikost.

    Samozřejmě, rozdíl je v tom, že druhý stupeň není vícenásobně použitelný. Ale zase je velmi malý, schovaný uvnitř aerodynamického krytu, nejspíš nemusí být celý samonosný při větším přetížení, třeba jako servisní modul Orionu (ale tady detaily neznám).

    Jsem prostě zvědav, jak se svým přístupem dopadnou, mě to přijde rozhodně krok dopředu proti strategii Falconu 9, která je dost komplexní
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: Neutron ma jine urceni a cile. Vis jak to je s tema jabkama a hruskama?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Celou dobu si říkám, jestli Neutron od Rocketlabu třeba nedává větší smysl, než koncept Starship....
    Peter Beck discusses Neutron development as maiden flight nears - NASASpaceFlight.com
    https://www.nasaspaceflight.com/2025/10/beck-neutron-update/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak 22% by si už nějakej extrémofil možná nechal říct, těch předtím předpokládaných asi 96% (ono to ani víc chemicky snad nejde) fakt ne...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: tak koncentrace soli, a oxidovanych prvku bude i ve slabem roztoku kyseliny sirove stale jenom kyselina sirova, jenom v trosku romantickejsim prostredi :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: v podstatě ty mraky nejsou ani mraky kyseliny, ani mraky vodní páry, ale mraky hydratované rzi (?), nebo něčeho takového, jestli jsem to dobře pochopil...
    KAERO
    KAERO --- ---
    Me se libi ze v atmosfere je i dost sloucenin zeleza a siry. Takze venusanske hute nebudou obrovske veze cnici ze zeme, ale nasavace atmosfery v letajicich mestech, to zelezo se rovnou zpracuje a postavi se z toho rozsireni mesta :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam