• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    How a little-known loophole lets corporations own space – video | Space | The Guardian
    https://www.theguardian.com/science/video/2025/oct/16/how-a-little-known-loophole-lets-corporations-own-space-video

    Mozna jsou administrativni prekazky tezby asteroidu poslednich 8-10 let odstranene, ale neni duvod se domnivat, ze by vesmirni prumyslnici, kteri nashromazdili bilionove statni a komercni zakazky, skutecne tezili obtizne dosazitelne asteroidy. Maji jen chemicke rakety a iontove pohony, musi resit vahu, zrychleni, setrvacnost, gravitacni pole, trajektorie, proste newtonovsky pohyb prostorem. Kdyby pouzivali sve patentovane vehikly modifikujici vakuum, tak by jako prvni napsali report na osel.cz, že ano.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Oman’s CAA Authorises Etlaq Spaceport For Orbital Spacelaunch - Orbital Today
    https://orbitaltoday.com/2025/10/16/omans-caa-authorises-etlaq-spaceport-for-orbital-spacelaunch/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRA_99: myslím, že problém je ta konstrukce rakety. Plně natankovaná raketa prostě nezvládne akcelerovat pomocí celkového zrychlení 4G, protože všechno palivo v nádržích by vážilo 4x tolik. Ta raketa by to především konstrukčně nevydržela.

    Jinak je v úvaze chyba v tom smyslu, že motory by během zrychlování nemusely běžet na plný výkon a tím ušetřit výrazně víc paliva, které by třeba v první řadě nemuselo být do rakety vůbec natankováno, apod.

    O tom maglevu se mluví proto, že by raketa dosáhla zajímavé rychlosti, ale z daleko menším zrychlením, které by nevystavovalo konstrukci rakety takovým silám.

    Jinak tu energetickou bilanci vizualizuje úplně špatně. 4 MWh není nic hroznýho, z hlediska akumulace energie je to v podstatě k smíchu. Je to koneckonců ekvivalent množství energie uloženém v palivu na několik sekund letu. To rychlé uvolnění energie není nereáné, akorát místo nesmyslných kovových závaží, které tam prezentují, by šlo prostě použít asi 8x (nebo kolikrát) větší ocelový válec naplněný ... levnou mořskou vodou, která se dá čerpat. Ale konstrukce rampy by skutečně musela být enormní... to se ale týká i toho maglevu.

    Pořád si myslím, že čím menší raketa, tím to bude významnější, a taky na konci rozebírají, že pro Electron to smysl dává. Opuštěných kilometrových těžních jam nemáme na našem území zrovna málo :-) Pouze u toho protizávaží není úplně jasné, jak ho na konci toho zrychlování nějak nedestruktivně zabrzdit :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRA_99: ono tu nejde o to množství energie, které za těch pár sekund ušetříme, ale spíš o tu efektivitu jejího předání. "gravitační výkon" má prakticky 100% účinnost, což se o předání energii obsažené v raketovém palivu říct nedá. Celková energie obsažená v tom závaží by nebyla závratné, ale ten výkon, tedy rychlost jejího předávání za jednotku času, by byl dost úctyhodný.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    Tak jako pomerne dobre shrnuty to ma Everyday Astronaut. (tldr nevyplati se to vubec)

    Could We Help Push Rockets To Orbit?
    https://www.youtube.com/watch?v=lWYn5hl4QWg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: v podstatě jsem o tom přemýšlel dřív, zhruba krátce předtím, než SpaceX zveřejnili svůj "beznohý" koncept zachytávání boosteru i 2.stupně pomocí chopstics, a byl jsem trochu inspirovaný primitivním gravitačním zámkem, který rakety typu R7/Sojuz používají k vypuštění rakety teprve v momentě, kdy motory dosáhnou určitého bezpečně vysokého tahu.

    Při urychlování čehokoliv, co má na konci letět, totiž máš dilema mezi tím, jak si ověřit, že to má dostatečný tah, aby to letělo, a současně ale nechceš plýtvat palivem během toho přídavného urychlování...

    Spíš než Maglev mi to vychází na něco jako prak. Jednak totiž potřebuješ v hustých vrstvách atmosféry získat rychlost směrem vzhůru a postavit konstrukci, která tě při vodorovném rozjezdu na konci vymrští vzhůru znamená, že ta konstrukce bude muset vydržet násobek hmotnosti té rakety, což i u malé rakety budou stovky tun, to samé ten magnetický polštář... spíš megalev, než maglev.

    Rozšíření konceptu gravitačního zámku na jakýsi prak, kdy po ověření dosažení určitého tahu garantujícího nějaké minimální zrychlení by se spustil mechanismus nějakého protizávaží (to by nemuselo být ani tak těžké jako celá raketa, kdyby to šlo přes kladkostroj a zátěží by mohla být voda aby to šlo na start připravovat relativně jednoduše), tak by v prvních sekundách letu šlo raketě udělit počáteční hybnost jinak, než jen pálením paliva.

    Nemůžu si pomoct, ale za každou tunu paliva ušetřenou v těch prvních sekundách by užitečné zatížení stouplo když ne o tu tunu, tak přeci jen o hodně. Ale pořád si říkám, že kdyby to bylo tak jednoduché, tak to přece zkusí už na začátku v těch 50tých letech, kdy různé výtahy, lanovky a jeřáby byly rutinní industriální řešení a raketové motory byly naopak drahý hi-tech...
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: ... kazdej metr za sekundu je peknejch par kilo paliva. To jo! A cim min ho potrebujes, tim je to lehci a tim lepe udelas ten metr za sekundu. Pripadne o tolik vic kg uzitecne zateze tam dostanes.

    Jako melo by smysl to poresit. Ale asi se to nerentuje...
    Ten maglev na to sice ma i sily dost, ale asi by na to byla potreba mistni atomova elektrarna... nevim...

    #kecy #fantazie
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    O tomhle se mluví od 60tých let, ale ve skutečnosti, když si uvědomíme, kolik tun paliva spálí typické rakety v prvních sekundách letu, je to hodně logická úvaha. Dost se divím, že když už si ve SpaceX dali tolik práce se "stage 0", že se nezkusili zamyslet i nad nějakou formou katapultu... na letadlových lodích to pomáhá hodně.
    China Plans Maglev Rocket Launch System by 2028 - Orbital Today
    https://orbitaltoday.com/2025/10/14/china-plans-maglev-rocket-launch-system-by-2028/

    Na druhou stranu, uvádět do pohybu stovky a tisíce tun byl nebyla sranda. Ale třeba zdvojnásobení nosnosti relativně malé rakety touhle cestou si představit dovedu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Thales a spol. otevrel novou tovarnu na satelity. V budove maji pusobit desitky firem, pravdepodobne tak, aby drahe pristroje byly intenzivne vyuzivane.
    Je to trosku kontrast ke "Space Brno", kde firmy maji svoje sidla a "sdili" si pristroje a lidi, tady budou vsichni pod jednou strechou.

    Mattarella alla cerimonia di inaugurazione della Space Smart Factory di Thales Alenia Space Italia
    https://www.youtube.com/watch?v=riKd0rt95A8
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Koukal jsem, proč mi nefunguje moje aplikace pro stahování NASA Astronomických snímků dne, než mi došlo, že kvůli shutdownu je jejich vydávání pozastaveno. Ach jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: hele, moje zkušenosti s nima jsou teprve v začátcích, ale už ty mě vedou k pochybnostem, že nějaké prasknutí je "nečekané". Jejich používání má velmi konkrétní pravidla, chovají se odlišně od kovů, v některých typech namáhání si nechají líbit strašně moc, v jiných se chovají spíš jako sklo. Velkým problémem je spojování, samozřejmě. Snaha imitovat sváření a všechno laminovat nemusí být nutně jediná cesta. Kompozitní nádrže jsou problém, ale kromě nádrží jsou tu i jiné konstrukce, třeba kompozitní interstage? Proč ne?

    Zatímco u prvních stupňů se může škálování a použití třeba té nerez oceli jevit jako správná cesta, tak u posledních stupňů, zejména u těch, které mají opustit oběžnou dráhu, by bych byl velmi opatrný tvrdit, že ocel je optimální volba. A že všechno musíme dimenzovat tak, aby to vydrželo reentry, apod.

    Třeba Apollo bylo možné proto, že LM byl vyrobený absolutně na hranici možností tehdy známých materiálů. Dnes by byl nejspíš vyroben z kompozitů. (Rusové měli snadný přístup k titanu, takže u nich kosmonautika byla vždy hodně o různých titanových bublinách).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: No a co teprve nejslavnější "I have bad feeling about this" :-) to by byl krutopřísnej booster :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: "The booster, named ‘Never Tell Me the Odds,’ a nod to the famous line from Star Wars, will be used during the upcoming launch of NASA’s Mars-bound Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers (EscaPADE) mission."

    tak to som zvedavy ci nejaky booster nazvu napr. "It is a trap!" to je podla mna viac famous line from Star Wars :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Blue Origin transports New Glenn booster to launch site ahead of Mars-bound mission – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/2025/10/08/blue-origin-transports-new-glenn-booster-to-launch-site-ahead-of-mars-bound-mission/
    KAERO
    KAERO --- ---
    Jojo, kompozitni materialy jsou uplne skvele. Hlavne kdyz necekane prasknou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ano, protože má ultralehký design. Podobně ale má smysl navrhovat i poslední stupně... recyklovat je dobré, ale recyklovat úplně všechno za všech okolností prostě nejde.

    Znova připomínám, co jsem psal vedle: celá mise k Měsíci by prý podle jednoho zdroje šla realizovat pomocí uspořádání, kdy by se na jediný start SuperHeavy posadily pouhé dva spřažené horní stupně Falconu 9 (!!). Připadá mi to neuvěřitelné, zřejmě se hraje o to, že by SuperHeavy v tomhle uspořádání možná doletě výše a dosáhl vyšší rychlosti a musel být expendable (?? nevím), ale současně elegance takového řešení oproti těm asi deseti dotankovávacím startům je zjevná a nějaký kompromis, zaručující ten reuse, by určitě byl možný (tak třeba tři horní stupně Falconu 9?)

    Nemluvě o tom, že Japonci na H3 mají zvládnuté vodíkové motory o vyšším tahu, než bylo dosud možné, a i když je to zatím expendable, tak jejich motory by byl zřejmě snazší znovupoužít, než to bylo u motorů STS. Prostě těch cestiček dopředu je celá řada a je neuvěřitelná, jak jedna konkrétní cesta umí vynaložit daleko víc prostředků ke svému sebezviditelnění (ono i to, že uděláš největší raketu ever, samozřejmě budí pozornost...)

    RocketLab celou dobu předváděj, že kompozitní raketa je možná, i včetně reuse... i když Elonovi to jednou bouchlo a tak to zavrhl. Kompozitní materiály, hlavně teda v těch horních stupních, toho měněj fakt hodně. Možná to není škálovatelné do gigantických měřítek, ale třeba ta gigantická měřítka nejsou doopravdy vůbec potřeba...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Photon je 3. - 4. stupen, je udelany na dlouhe pobyty ve volnem prostoru, ve velkych zmenach teplot. Photon doleti k Venusi a zaparkuje na jeji orbite.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: Není to SSO. Ale koncept ultralehkého posledního stupně (možná až třetího, ne nutně druhého...) prostě má nějaké svoje důvody. Ověsit 2.stupeň hromadou motorů a dělat ho těžší a těžší prostě není řešení. Druhý stupeň Neutronu bude podle všeho víc odvozený od platformy Photon, spíše než od 2.stupně Elektronu. Ale uvidíme...

    Elegantní je doletět k Měsíci pomocí 2-3 startů (jediný start je suboptimální, byla to nouzovka, když v 60tých letech neexistovala jistota dvou startů brzo po sobě ani lodě s dostatečně dlouhou výdrží, aby si počkaly na natankovaný vodíkový stupeň pro TLI). Potřebovat k tomu 10 nebo 20 dotankování elegantní není, reuse to sice zlevní, ale zkrátka... není to elegantní. Zahození rakety jako šrotu je problém, ale spálení obrovského množství paliva taky není dobré.

    Platforma Photon má výborné konstrukční číslo 2.stupně, ostatně 2.stupeň Falconu 9 taky, a konstrukční číslo 2.stupně je právě to, co se počítá (pro lety mimo LEO spíše 3.stupně). Budovat všechny 2.stupně tak, aby vydržely reentry od Marsu... hmm, může to snadno vyjít tak, že ho vůbec k Marsu nepůjde poslat.

    Rakety nemůžou být moc malé, protože turbočerpadla nejde moc škálovat směrem dolů - prostě existuje nějaké nejmenší možné turbočerpadlo, a když chceme raketu zmenšit, musíme použít natlakování nádrží nebo bateriová čerpadla jako Electron, nebo něco. Ale stejně tak narazíme na určité limity při škálování směrem nahoru: sice objem nádrží roste rychleji, než jejich povrch a tím pádem prázdná hmotnost, ale interakce vibrací spousty motorů vedou k nutnosti tu konstrukci udělat robustnější a tak, komplikují se pozemní operace, apod. Někde uprostřed mezi malými a obřími raketami je nějaké optimum, to optimum dnes už umožňuje vícenásobnou použitelnost 1.stupně... ale je možné, že optimum pro vícenásobnou použitelnost 2.stupně je hodně daleko i pro LEO, natož pro lety za hranici LEO.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam