• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: na tych 100t maju predsa novu verziu lode a hlavne RaptorV3.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: napsat, že někdo něco má špatně spočítané, implikuje schopnost to sám spočítat líp :) Ale jestli NASA něco umí, tak je to počítat. Co neumí (nebo ani nechce, nebo nemá v popisu práce, nebo whatever) je dokázat pak vyrobit ty precizně spočítané věci levně.

    To, že Starship v současné verzi nemůže mít nosnost 100t jsem velmi jednoduše aproximoval porovnáním s (odhadovanými, protože oficiálně nezveřejněnými) čísly popisujícími Falcon 9, hlavně teda jeho většinou nedoceňovaný druhý stupeň. A i když to srovnání je jen velmi přibližné odhad (specifický impuls Raptorů je lepší, než u Merlinů), tak mi tam něco hrubě nesedělo. Takže teď jsem akorát našel potvrzení své teorie z "oficiálních zdrojů"...

    Spíš mi přijde zajímavá ta zmínka, že znovu otevřou soutěž. New Glenn mezitím už letěl, teď ho čekají další 2 starty, jeden k Měsíci. Možná prostě Čínu zkusí předehnat s nějakým konvenčnějším landerem. Ostatně, Blue Origin už léta nedělá nic jiného, než opakovaně přistává s raketou, která má tah cca jako lunární lander. Možná celá Elonova šaškárna je jen svého druhu kvůil odvedení pozornosti... jako připoutat pozornost něčím velkým a hlučným, to on fakt umí....
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: rozdil v nosnosti na LEO u SLS B1 a SLS B2 ma byt 35 t (z 95 t na 130 t). To ja jen ze i u SLS se ocekava vyvoj schopnosti, ktery neni zanedbatelny.
    Ale predpokladam ze napises ze to maji spatne spocitane.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: raketový trebuchet je na rozdíl od polarizovaného vakua postaven na základoškolské fyzice, kdyby se mě soudruzi z ČLR zeptali, mohli si ušetřit spoustu starostí s tím, ke kolika jaderným elektrárnám (sice jen na pár sekund, ale přeci..) budou připojovat svůj maglev. (Škoda, že ho nemůžou pohánět něčím, jako pulzem z roztočeného setrvačníku, nebo tak něco... těch možností máme strašně málo, v zásadě jsme měli zůstat u horkovzdušných balónů a byl by pokoj..)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Acting NASA Chief Announces More "Shakeups" - Universe Today
    https://www.universetoday.com/articles/acting-nasa-chief-announces-more-shakeups
    Kromě toho, že NASA (pokud ji Trump mezitím nezbourá, jako už začal s Bílým domem) znovuotevře výběrové řízení, tak zaujalo:

    In a recent statement, Musk suggested that the current version of Starship (V2) would have a capacity of about 35–50 tonnes to LEO.

    Kdo by to býval jen tušil, že to není těch ohlášených 100t!
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: Nevim, proc si myslis, ze je pol. vak. veci budoucnosti, ale OK. A ty nekde stavis kosmoprak nebo aspon kosmopráče, jo? :)
    Heled a neslo by protizavazi tveho kosmopraku pouzivat i na vykryvani spicek v el. siti? Vis, jako tve vyhodne gravitacni uloziste. Vlastne by zavazi mohlo byt pohaneno stylove parou ze slunecnich kolektoru, kosmosteampunkově.
    Kupte si 2 Orbipraky a zdarma dostanete vakuove potrubi (sns) ke kolektoru!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: dřív budou moje trebuchety urychlovat startující rakety, než se tobě podaří polarizovat vakuum....
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: nn, na polarizaci vakua nepotrebujes nesmyslne mechanicke (rotacni) zrychleni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no já mám takový kompromisní pohled, věřím, že setrvačnost přestává hrát roli ve chvíli, kdy zrychlení dosahuje bambilionu g (Unruhovo záření, taková varianta Hawkingova záření černé díry). v praxi mi ale přijde realističtější spoléhat na ty trebuchety :-)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: setrvacnost je passe, velci hosi litaji modifikaci vakua apod. Ovladni permeabilitu, permitivitu, ovladnes c a vesmir. G=kT
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no... první dva odstavce, jasně, třetí odstavec je pro místní publikum zjevně přijatelnější, než můj koncept raketově poháněného trebuchetu.

    Z NYXákama není většinou žádná sranda. Asi vám se postu o konceptu Ascender od JP Aerospace. To je aspoň solárně poháněný a majitel společnosti jezdí na monocyklu (to není jednokolka, ale takovej ten monowheel, kde se sedí vevnitř). Jo a do prapůvodní X-prize se kdysi přihlásili s konceptem rakety startující z balónu, na který by obkročmo seděli kosmičtí turisté v klasickém scuba gear :-)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    CHAOS_RK: tohle on psal, takze nemam duvod to opakovat
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    VOYTEX: a hlavne je vehikl nejlehci, pac uz skoro nema palivo...
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: "Dokonce i při MaxQ je zrychlení menší, než na konci letu, když v nádržích zbývá minimum paliva."

    pri MaxQ pusobi na raketu nejvyssi odpor vzduchu a snizuje se obvykle tah motoru, aby se vehikl neroztrhl, takze je logicke, ze zrychleni je mensi, nez na konci zazehu mimo atmosferu, kde vehikl nebrzdi aerod. odp. a celi jen pretizeni.

    Kazdop. debaty resici newtonovsky pohyb po kosmu pomoci reakcnich pohonu jsou uz jen retro zabava pro civilni a vojensky program chudych zemi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: potřebné výkony jsou velké, energie - ne tolik, z logiky věci, odpovídá zlomku energie obsažené v samotném raketovém palivu. (jestliže v palivu je energie na téměř 3 minuty zrychlování, a my bychom zrychlovali se stejným tahem 3 sekundy... asi tak)

    Jedním z řešení by byl paradoxně - další raketový motor, ale tentokrát přidělaný napevno jako součást ramena a využívající hmotnost paliva jako protizávaží. Jednoduše místo protizávaží je možné posadit na rameno de-facto druhou raketu vzhůru nohama, ale ta by nikam neletěla :-) (nic jiného než nějaký druh vahadla nepřipadá v úvahu, lano by stačilo jen na hodně malou raketu, nejspíš ani na ten Elektron ne). Kromě ramene je možné si představit "nultý stupeň" jako velmi krátce pracující raketu, která ale nemusí zrychlovat vlastní palivo a po dohoření se vrací na místo startu.

    Asi souhlasím, že základní úvaha "ušetřím během startu 10t paliva, tak na dráhu vynesu o 10t víc" je chybná. Ale mezi extrémními přístupy, jako je střelba z děla orbitální rychlostí nebo různé ty centrifugy, a konzervativním přístupem, že je vždy nejvýhodnější, když raketa startuje od nuly, musí existovat škála možností.

    Dobře, argument s letadlovou lodí je chybný, protože u letadel jde do dosažení rychlosti, při které už lze využít aerodynamický vztlak, u rakety ne. S prvním stupněm využívajícím i aerodynamického vztlaku počítal britský projekt HOTEL (předchůdce Skylonu), a právě proto počítal s rozjezdem pomocí katapultu. Bez zapojení aerodynamického vztlaku je to složitější.

    Existuje škála různých možností. Já prostě argumentaci uvedenou ve videu úplně neuznávám, a za hlavní důvod pokládám neschopnost natankované rakety vydržet zrychlení, které by dávalo smysl. Dokonce i při MaxQ je zrychlení menší, než na konci letu, když v nádržích zbývá minimum paliva.
    KAERO
    KAERO --- ---
    " když se katapulty osvědčily na letadlových lodích, pravděpodobně u raket časem začnou dávat smysl." - tomu se rika sebeduvera ve vlastni argumenty. Ja mit tvoji sebeduveru, tak uz jsem reditelem nasi firmy. Teda spis sefem evropske organizace.

    Hele, ty vypocty v tom videu nejsou extra slozite. Vsechno tam je vysvetlene polopate. Tak zkus aspon udelat ten minimalni krok, a spocti si "o kolik méně paliva a hmoty nádrží stačí raketě, pokud nosnost má zůstat stejná". A klidne si to zkus pro mensi G.
    Hlavne zkus pochopit, ze uvaha se zavazim umozni udelat predstavu o nutnych vykonech a energiich. Jestli je zavazi ocel nebo voda je uplny detail ktery na vyslednem vykonu nic nemeni.

    Ale proc to vlastne pisu, tohle jsem ti psal uz tolikrat a ty porad meles tu svou jak vsechno ostatni je spatne, tvoje predstavy jsou spravne, a sice nic moc spocitat neumis ale vis ze ostatni to maji spatne, od everyday astronauta az po spacex. Chlape, vis vubec co je to pokora?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: celá úvaha "o kolik zvětší nosnost katapult urychlením stejně těžké rakety" by se měla obrátit na "o kolik méně paliva a hmoty nádrží stačí raketě, pokud nosnost má zůstat stejná"? Tím se ovšem dále sníží nároky na ten katapult, protože najednou urychlujeme lehčí raketu...

    Jinak to video ve mě nebudilo důvěru už těma konstrukcema nějakého kovového protizávaží a úvahama o jeho ceně. Závaží jde vždycky pořídit levněji, zmínil jsem obří nádrž na vodu, apod. Nejsem nijak zvlášť silný matematik, ale prostě popularizačním videím, kteří mezi argumenty začnou uvádět cenu závaží, prostě nějak z principu nevěřím (když navíc problém je jinde a je technický, například zastavení všeho toho pohybu poté, co už není potřeba... nejspíš by to mohlo připomínat středověký trebuchet... a asi proto se sklouzává k úvahám o elmg. urychlení).

    Existuje velmi jednoduchý argument: když se katapulty osvědčily na letadlových lodích, pravděpodobně u raket časem začnou dávat smysl. Technicky to nebude možné u těch největších, ale u těch menších se technická řešení najdou a celá ta úvaha o tom, jak moc by to pomohlo, na to zjevně jde ze špatného konce. Navrhl jsem minimálně dva odlišné úhly pohledu na problém: "o kolik paliva méně při stejném nákladu" a druhý úhel pohledu je pak "proč by motory měly během akcelerace na rampě běžet na plný výkon?" (tím dvojím urychlováním se totiž zbytečně zkracuje doba, po kterou může na raketu působit externí síla!)

    Naopak vážný argument proti je ten, že plně natankovaná raketa 4G nevydrží. Takže to video prostě není dobré. Scott Manley nebo Fraser Cain by k tomu určitě nepřistoupili takhle zjednodušujícím způsobem jako Everyday Astronaut.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Navzdory government shutdownu NASA posadila Orion na SLS...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ja teda nevim jake video jsi videl ty, ale ve videu ONDRA_99 jasne rika ze smysl to nedava ani pro electron. Mas neuveritelnou schopnost najit chyby ktere tam nejsou, a pretavit si to v zaver ktery tam neni.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    How a little-known loophole lets corporations own space – video | Space | The Guardian
    https://www.theguardian.com/science/video/2025/oct/16/how-a-little-known-loophole-lets-corporations-own-space-video

    Mozna jsou administrativni prekazky tezby asteroidu poslednich 8-10 let odstranene, ale neni duvod se domnivat, ze by vesmirni prumyslnici, kteri nashromazdili bilionove statni a komercni zakazky, skutecne tezili obtizne dosazitelne asteroidy. Maji jen chemicke rakety a iontove pohony, musi resit vahu, zrychleni, setrvacnost, gravitacni pole, trajektorie, proste newtonovsky pohyb prostorem. Kdyby pouzivali sve patentovane vehikly modifikujici vakuum, tak by jako prvni napsali report na osel.cz, že ano.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Oman’s CAA Authorises Etlaq Spaceport For Orbital Spacelaunch - Orbital Today
    https://orbitaltoday.com/2025/10/16/omans-caa-authorises-etlaq-spaceport-for-orbital-spacelaunch/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam