• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: "Pro menší rakety se bavíme daleko spíše o silách a výkonech odpovídajících lokomotivě, která uvádí do pohybu těžký nákladní vlak, nebo tak něco."

    haha! On v tom videu na rozdil od jinych spravne vyplnil vzorecek pro rovnomerny zrychleni 12,5 t rakety a pri ~ 3g potrebujes 100 MW , to fakt neni lokomotiva, ale spis tak 20 lokomotiv, cece :))))

    "jsi schopen úplně s přehledem si představit píčovinou, kterou nikdo nikdy neviděl (aspoň já teda ne)"
    To chce klid a Eyes on Cinema. Plus teda to linkovany PDF od J10, ktery sis neprecet, nez zase palis od boku edgy uchopy. A prestan mi podsouvat uplny hovadiny. Krom toho doporucuju teda kdsz uz mluvis o IL gen. Chaima Ešeda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no ale kdo říká, že fakt potřebuješ 5000t Starship? Pokud má zatím nosnost jen 30-50t (100t prý až ve v3), tak tomu se blíží i Ariane 6, která ale má vzletovou hmotnost skoro o řád nižší (dobře, ve verzi, co unese těch 20t, váží trochu víc, ale stejně).

    Ale rozhodně tím katapultem nechci urychlovat ani Ariane 6, neboj. Jde mi o princip, že to, že někdo začne kreslit obří kostky oceli nebo olova na laně, mě rozhodně neutvrzuje v tom, že má imaginaci toho typu, která by byla potřeba, kdyby někdo něco takového chtěl zkonstruovat. Pro menší rakety se bavíme daleko spíše o silách a výkonech odpovídajících lokomotivě, která uvádí do pohybu těžký nákladní vlak, nebo tak něco. Pokud jde o zpřevodování těch sil něčím praktičtějším, než jsou lana nebo vahadla, tak můžeš třeba vypouštět nějakou přehradu do hluboké šachty, ve které stoupající voda bude tlačit na nějaký píst. Výhodou je, že i kdyby se ti nepodařilo správně dosáhnout plného tahu motorů, tak se to podaří minimálně vyklidit prostor startovací rampy :-)

    (s trochu fantazie by šlo rakety vypouštět třeba z dostatečně dlouhé trubky, ponořené hluboko pod hladinu moře: dole trubku prostě jen odšpuntuješ a tlak vody na píst už zařídí co je potřeba.... prý jsou problém nějaké gigawatty výkonu, pchh!)

    Jako mě na tobě mrzí, že jsi schopen úplně s přehledem si představit píčovinou, kterou nikdo nikdy neviděl (aspoň já teda ne), typu "polarizované vakuum" a víceméně vzápětí s ledovým klidem hlásat, že vláda před námi tají, že Izrael dávno pohání polarizovaným vakuem své lasery na oběžné dráze (nebo tak něco, neříkám že tvrdíš zrovna tohle, ale extrapolací tvých ostatních příspěvků si umím představit, že kdybys tomu věřil, klidně to budeš šířit), ale máš problém představit, že vláda před tebou tají, že rakety by šlo snadno urychlovat pomocí dostatečně dlouhé trubky ponořené pod hladinu moře :-)

    (common, když ti o některém svém nápadu řeknu, že není můj, ale ho před tebou tají spiknutí ilumántských židoputinokorporátů, a že na tom principu létá ufo, tak mi vezmeš na milost? :-)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: Sorry, kosmo katapulty jsou neekonomicka retro zabava a nikdo je pro 5000 tunovou SS Yelona MockBa stavet nebude.

    Pokud retro, tak doporucuju historii 1950s -1960s, kdy vlada USA urgentne ustanovila 6 Gravity Research Centres a financovala nasledne nejmene 46 projektu gravitacniho pohonu na MIT, Princeton, Purdue Uni, Uni Indiana, komercne u General Dynamics, Sikorsky, Convair, Bell, Lear, Glenn,...
    Verejne zapojili lidi jako prof. Vaclav Hlavaty, E. Teller, J. Wheeler! ( https://www.tresbohemes.com/2019/09/vaclav-hlavaty-world-famous-czechoslovak-mathematician/ )

    Tady je v PDF kopie odtajneneho archivu australske technicke rozvedky J10, pojednavajici o US gravitacnim vyzkumu. Relevantni pasaz str.14-15, pocinaje odstavcem 14 az 17. https://documents.theblackvault.com/documents/ufos/australia/A13693_3092-2-000_30030606.pdf

    G-Engines are coming! 1956
    http://www.projectblueroom.com/wp-content/uploads/2019/07/THE-G-ENGINES-ARE-COMING-by-Michael-Gladych-Young-Men-November-1956.pdf

    (Jak znamo, vsem ale vypalil rybnik r. 1928, nez ostatni zacli, genialni soliter Nikola Tesla se Space Drive, Patent 1 655 144, s dynamickou teorii gravitace (hmotu tvoří víry v éteru, nezakřivený časoprostor,...), (kteremu dle vlastnich slov ale ve snu vse nekdo 'odjinud' povedel a ukazal, jak zkonstruovat). Az po nem patentoval T. T. Brown.)

    A pak najednou koncem 1960s šlus. Vsichni v USA prestali G-engines verejne zkoumat. T.T.Brown stravil zbytek zivota ochotnym demonstrovanim okoli, jak mu to nefunguje. Asi vyzkouseli docista vsechno a maji (nepublikovany) rigorozni dukaz, ze G-engines jsou nemozne. Makes you wonder...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ruský Starlink, hmm. Předpokládám bezplatné terminály pro dezoláty se budou rozdávat někde na okresních pobočkách Okamurovy SPD, nebo tak něco :-)
    Russia to start deploying low-orbit satellite cluster in December, says Roscosmos chief - Science & Space - TASS
    https://tass.com/science/2034251
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: ano, ale 100t nosnost byla ohlášená u všech verzí jako cíl. v1 podle mě unesla tak nejvýše ten banán. v2 byla prezentována jako náprava, ale Elon jasně přiznal, kolik mohla unést maximálně (a to si ještě myslím, že kecá, a že to mohlo být spíš tak 3-5t). Takže uvidíme co v3...
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SN0WCRASH: *boosteru a lode
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: na tych 100t maju predsa novu verziu lode a hlavne RaptorV3.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: napsat, že někdo něco má špatně spočítané, implikuje schopnost to sám spočítat líp :) Ale jestli NASA něco umí, tak je to počítat. Co neumí (nebo ani nechce, nebo nemá v popisu práce, nebo whatever) je dokázat pak vyrobit ty precizně spočítané věci levně.

    To, že Starship v současné verzi nemůže mít nosnost 100t jsem velmi jednoduše aproximoval porovnáním s (odhadovanými, protože oficiálně nezveřejněnými) čísly popisujícími Falcon 9, hlavně teda jeho většinou nedoceňovaný druhý stupeň. A i když to srovnání je jen velmi přibližné odhad (specifický impuls Raptorů je lepší, než u Merlinů), tak mi tam něco hrubě nesedělo. Takže teď jsem akorát našel potvrzení své teorie z "oficiálních zdrojů"...

    Spíš mi přijde zajímavá ta zmínka, že znovu otevřou soutěž. New Glenn mezitím už letěl, teď ho čekají další 2 starty, jeden k Měsíci. Možná prostě Čínu zkusí předehnat s nějakým konvenčnějším landerem. Ostatně, Blue Origin už léta nedělá nic jiného, než opakovaně přistává s raketou, která má tah cca jako lunární lander. Možná celá Elonova šaškárna je jen svého druhu kvůil odvedení pozornosti... jako připoutat pozornost něčím velkým a hlučným, to on fakt umí....
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: rozdil v nosnosti na LEO u SLS B1 a SLS B2 ma byt 35 t (z 95 t na 130 t). To ja jen ze i u SLS se ocekava vyvoj schopnosti, ktery neni zanedbatelny.
    Ale predpokladam ze napises ze to maji spatne spocitane.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: raketový trebuchet je na rozdíl od polarizovaného vakua postaven na základoškolské fyzice, kdyby se mě soudruzi z ČLR zeptali, mohli si ušetřit spoustu starostí s tím, ke kolika jaderným elektrárnám (sice jen na pár sekund, ale přeci..) budou připojovat svůj maglev. (Škoda, že ho nemůžou pohánět něčím, jako pulzem z roztočeného setrvačníku, nebo tak něco... těch možností máme strašně málo, v zásadě jsme měli zůstat u horkovzdušných balónů a byl by pokoj..)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Acting NASA Chief Announces More "Shakeups" - Universe Today
    https://www.universetoday.com/articles/acting-nasa-chief-announces-more-shakeups
    Kromě toho, že NASA (pokud ji Trump mezitím nezbourá, jako už začal s Bílým domem) znovuotevře výběrové řízení, tak zaujalo:

    In a recent statement, Musk suggested that the current version of Starship (V2) would have a capacity of about 35–50 tonnes to LEO.

    Kdo by to býval jen tušil, že to není těch ohlášených 100t!
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: Nevim, proc si myslis, ze je pol. vak. veci budoucnosti, ale OK. A ty nekde stavis kosmoprak nebo aspon kosmopráče, jo? :)
    Heled a neslo by protizavazi tveho kosmopraku pouzivat i na vykryvani spicek v el. siti? Vis, jako tve vyhodne gravitacni uloziste. Vlastne by zavazi mohlo byt pohaneno stylove parou ze slunecnich kolektoru, kosmosteampunkově.
    Kupte si 2 Orbipraky a zdarma dostanete vakuove potrubi (sns) ke kolektoru!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: dřív budou moje trebuchety urychlovat startující rakety, než se tobě podaří polarizovat vakuum....
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: nn, na polarizaci vakua nepotrebujes nesmyslne mechanicke (rotacni) zrychleni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no já mám takový kompromisní pohled, věřím, že setrvačnost přestává hrát roli ve chvíli, kdy zrychlení dosahuje bambilionu g (Unruhovo záření, taková varianta Hawkingova záření černé díry). v praxi mi ale přijde realističtější spoléhat na ty trebuchety :-)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: setrvacnost je passe, velci hosi litaji modifikaci vakua apod. Ovladni permeabilitu, permitivitu, ovladnes c a vesmir. G=kT
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no... první dva odstavce, jasně, třetí odstavec je pro místní publikum zjevně přijatelnější, než můj koncept raketově poháněného trebuchetu.

    Z NYXákama není většinou žádná sranda. Asi vám se postu o konceptu Ascender od JP Aerospace. To je aspoň solárně poháněný a majitel společnosti jezdí na monocyklu (to není jednokolka, ale takovej ten monowheel, kde se sedí vevnitř). Jo a do prapůvodní X-prize se kdysi přihlásili s konceptem rakety startující z balónu, na který by obkročmo seděli kosmičtí turisté v klasickém scuba gear :-)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    CHAOS_RK: tohle on psal, takze nemam duvod to opakovat
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    VOYTEX: a hlavne je vehikl nejlehci, pac uz skoro nema palivo...
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: "Dokonce i při MaxQ je zrychlení menší, než na konci letu, když v nádržích zbývá minimum paliva."

    pri MaxQ pusobi na raketu nejvyssi odpor vzduchu a snizuje se obvykle tah motoru, aby se vehikl neroztrhl, takze je logicke, ze zrychleni je mensi, nez na konci zazehu mimo atmosferu, kde vehikl nebrzdi aerod. odp. a celi jen pretizeni.

    Kazdop. debaty resici newtonovsky pohyb po kosmu pomoci reakcnich pohonu jsou uz jen retro zabava pro civilni a vojensky program chudych zemi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: potřebné výkony jsou velké, energie - ne tolik, z logiky věci, odpovídá zlomku energie obsažené v samotném raketovém palivu. (jestliže v palivu je energie na téměř 3 minuty zrychlování, a my bychom zrychlovali se stejným tahem 3 sekundy... asi tak)

    Jedním z řešení by byl paradoxně - další raketový motor, ale tentokrát přidělaný napevno jako součást ramena a využívající hmotnost paliva jako protizávaží. Jednoduše místo protizávaží je možné posadit na rameno de-facto druhou raketu vzhůru nohama, ale ta by nikam neletěla :-) (nic jiného než nějaký druh vahadla nepřipadá v úvahu, lano by stačilo jen na hodně malou raketu, nejspíš ani na ten Elektron ne). Kromě ramene je možné si představit "nultý stupeň" jako velmi krátce pracující raketu, která ale nemusí zrychlovat vlastní palivo a po dohoření se vrací na místo startu.

    Asi souhlasím, že základní úvaha "ušetřím během startu 10t paliva, tak na dráhu vynesu o 10t víc" je chybná. Ale mezi extrémními přístupy, jako je střelba z děla orbitální rychlostí nebo různé ty centrifugy, a konzervativním přístupem, že je vždy nejvýhodnější, když raketa startuje od nuly, musí existovat škála možností.

    Dobře, argument s letadlovou lodí je chybný, protože u letadel jde do dosažení rychlosti, při které už lze využít aerodynamický vztlak, u rakety ne. S prvním stupněm využívajícím i aerodynamického vztlaku počítal britský projekt HOTEL (předchůdce Skylonu), a právě proto počítal s rozjezdem pomocí katapultu. Bez zapojení aerodynamického vztlaku je to složitější.

    Existuje škála různých možností. Já prostě argumentaci uvedenou ve videu úplně neuznávám, a za hlavní důvod pokládám neschopnost natankované rakety vydržet zrychlení, které by dávalo smysl. Dokonce i při MaxQ je zrychlení menší, než na konci letu, když v nádržích zbývá minimum paliva.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam