• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: ach jo, to je fakt šílený... Rád bych řekl, že mají strašnou smůlu, ale tohle fakt není smůla. Boeing má opravdu velký problém s procesy.

    Starliner zatím dál pokračuje k ISS, podle tvrzení NASA není aktuální závada ohrožením posádky.



    A jen mne tak napadlo, co by se stalo, kdyby po připojení k ISS byl Starliner označen jako nezpůsobilý k bezpečnému návratu s posádkou. Jak by to v takovém případě dál probíhalo? Je jasný, že by posádka zůstala na ISS a čekala na odvoz... Další Starliner? Dragon? Sojuz?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    The #Starliner crew continues to make their way to the @Space_Station and are in a sleep period. Teams have identified three helium leaks on the spacecraft. One of these was previously discussed before flight along with a management plan. The other two are new since the spacecraft arrived on orbit. Two of the affected helium valves have been closed and the spacecraft remains stable.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NSF
    ULA Launches NASA’s Boeing Starliner Crew Flight Test
    https://www.youtube.com/watch?v=rInMeY7m4vA
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    Dnes v 16:52 SELČ je naplánován start rakety Atlas V, která vynese loď Starliner na misi CFT, která by se měla stát první pilotovanou a zároveň tedy i certifikační misí této lodi. :) Dvoučlenná posádka míří k Mezinárodní kosmické stanici. Sledujte s námi start Živě a česky zde: https://www.youtube.com/watch?v=28CCAsTXf-4&ab_channel=kosmonautix.cz
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ULA Atlas V Launches Starliner Crew Flight Test
    https://www.youtube.com/watch?v=Fwbf56JxpcA
    GODY
    GODY --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @NASASpaceflight
    And there's the Starliner update. No new launch date:

    NASA: "NASA, Boeing, and ULA are forgoing the Saturday, May 25 launch attempt for NASA’s Boeing Crew Flight Test. The team has been in meetings for two consecutive days, assessing flight rationale, system performance, and redundancy. There is still forward work in these areas, and the next possible launch opportunity is still being discussed.

    NASA will share more details once we have a clearer path forward."
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SPIKE411: hm a tu zasa pisu, ze NASA od zaciatku chcela aspon 2 spolocnosti kvoli redundanci, pak sa v tom vyznaj :)

    Starliner: The US space industry's next big thing?
    https://www.bbc.com/future/article/20240502-starliner-the-us-space-industrys-next-big-thing
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY: Našel jsem to! Nejde o Orion, ale Starliner:

    Start pilotované mise musel být nakonec posunut, protože se přišlo na problémy s padákovým systémem a také izolační páskou v kabelových svazcích lodi. Následné opravy posunuly start z letoška na příští rok.

    Podívejme se ještě na řešené výzvy před startem CFT. Problémy s hořlavostí pásky P-213 použité na Starlineru zaskočily Boeing i NASA. Páska se omotává kolem kabelových svazků, aby chránila kabeláž před možným odřením nebo pořezáním – a hojně se používá i na jiných kosmických lodích, včetně ISS. Je tedy považovaná za bezpečnou a nehořlavou. Její lepivé složky však jsou hořlavé za specifických podmínek, které by mohly nastat poté, co by došlo k jiné poruše na palubě Starlineru – což bylo zjištěno při rozsáhlém testování v rámci příprav na start CFT. „Jedná se o pásku, která se široce používá v celém leteckém průmyslu pro mnoho aplikací na ochranu vodičů před oděrem. Řekl bych, že v databázi NASA byly záznamy trochu nekonzistentní vzhledem k hořlavosti této pásky při různých úrovních koncentrace kyslíku. A tak bylo trochu matoucí, kdy ji lze použít a kdy ne,“ uvedl v srpnu na tiskové konferenci vedoucí programu komerčních posádek NASA.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    LYCO: riziko u SpaceX nikdy nebylo ohromné, co se týkalo lidí. Za svou dvacetiletou historii mají jeden jediný incident evidovaný jako "Other non-astronaut fatalities", kdy zemřel dělník nakládající Falcon 9 na trailer. Jinak nemají za sebou jeden jediný život ohrožující incident.

    Veškeré jejich výbuchy a nehody, které se staly, byly vždy jen na hmotném majetku. Mnoho z těch nehod bylo dokonce předem předvídaných a tomu se vždy podřídila bezpečnost - test standy jsou bez lidí, při startech vyklízejí velmi široké okolí (a několikrát rušili testy či start, protože se do oblasti dostali lidé).

    To, že jim to bouchá, neznamená, že to je ohromné riziko. V ohledu bezpečnosti mají stejné standardy jako celý kosmický průmysl.



    Projdi si historii nehod, třeba na https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_spaceflight-related_accidents_and_incidents - a to tam nejsou zdaleka všechny historické průsery.

    Výborný byl také seriál Kritické momenty kosmonautiky - https://kosmonautix.cz/stitek/kriticke-momenty-kosmonautiky/page/4/ - tam také najdeš spoustu problémů, průšvihů a přešlapů kolem Apolla a programech před ním. To tvé "Saturn V lítal na první dobrou" bylo vykoupeno šílenými nehodami před tím třeba v programu Mercury. To bylo něco neskutečného, jak se riskovalo.


    Ty zkrátka vidíš jen úspěchy a o nespěšíš buď nevíš, nebo je ignoruješ. Je to pochopitelně i tím, že vývoj probíhal vždy za zavřenými dveřmi a medializoval se až výsledek. Ani dnes není žádná jiná společnost tak otevřená jako SpaceX a nikde není vidět vývoj v přímém přenosu, jako u Starship. Většina problémů jinde vyplouvá na povrch až později.




    Ale když už ti tady Ondra dával za příklad dopravu na ISS a já jsem taky zmiňoval Dragona, tak se na to schválně podívej. V roce 2014 byly vybrány dvě společnosti, které budou zajišťovat dopravu lidí na ISS. Boeing dostal od NASA 4,2 miliardy dolarů, pro SpaceX bylo za srovnatelnou službu připraveno 2,6 miliardy dolarů. První termín ostrého letu měl být v roce 2017 (ale od začátku bylo jasné, že tohle neklapne). Na konci roku 2016 měla SpaceX za sebou pět testů s padáky, kvalifikační testy skafandrů a ve výrobě v různém stavu rozpracovanosti pět kabin pro budoucí použití. Boeing měl za sebou první shozy do vody, úpravy tvaru (přidali válcové prodloužení, takovou "sukýnku", na kterou nepřišli při modelování, ale až při testech v aerodynamickém tunelu) a připravoval se k padákovým testům. Existovaly první dva kusy - prototyp a první testovací kus, začala výroba dvou letových kusů. Představili skafandr, nedošlo ještě k testům.

    V roce 2017 přišlo velké zdržení, testy u obou společností se táhly. SpaceX se strašně zdržela tím, že chtěli motorické přistávání, u Boeingu byly čtyři nové milníky, které si vyžádala NASA kvůli dodatečné kontrole (bez dalších komentářů). V půlce roku 2018 se začalo mluvit o anomáliích u Starlineru, Boeing odmítl cokoli komentovat, ale později přiznal, že musí předělat palivový systém pro abort. Zdržení by mělo být maximálně půl roku. SpaceX oznámila, že cílí na začátek roku s nepilotovanými testy a připojením k ISS. NASA ocenila otevřenost a přístup ke všem fázím vývoje. Motorické přistání zrušeno, bude se přistávat na padácích.

    Boeing v únoru 2019 oznámil, že má téměř připravený Starliner k testovacímu letu v březnu, aby na konci března oznámil, že oznámí nové termíny. Předpokládá srpen. SpaceX zatím v březnu provedla první nepilotovaný test, připojili se k ISS a po pěti dnech se Dragon vrátil v pořádku na zem.

    Boeing v květnu dokončili testy motorů pro abort, jen o pět měsíců později, než původně slibovali při úpravě palivového systému. To ale celkem zaniklo v ohlasu dubnového průseru SpaceX, kdy jim spektakulárně vybouchl Dragon při testech. Tehdy se hodně mluvilo o tom, že SpaceX na to nemá a měli by jít dělat něco jiného, třeba razit tunely nebo tak něco.

    V červenci 2019 přišla NASA s tím, že netěsnící součástka umožnila kapalnému okysličovadlu (oxidu dusičitému (NTO)) dostat se do vysokotlakých heliových trubek. Tato usazenina byla při tlakování systému urychlena na značnou rychlost a při průchodu přes titanový zpětný ventil jej mechanicky poškodila. Tohle poškození bylo dostatečné na to, aby se NTO dostal do kontaktu s nezoxidovaným titanem, čímž se ventil vznítil, což vedlo k destrukci celé lodi. Řešení, které SpaceX použilo, bylo ale použité už dříve v jiných lodích a NASA ho považovala za bezpečné. SpaceX se rozhodla udělat úpravy a letový test se odložil na konec roku 2019.

    Boeing oznamuje, že Starliner je v cílové rovince a na konci prosince vypustila Starliner na plánovaný osmidenní nepilotovaný let k ISS. Po 31 minutách letu došlo k anomáliím a Starliner nedosáhl plánované dráhy. Kvůli problémům s komunikací a nesprávným zážehům manévrovacích trysek se Starliner k ISS ani nepřiblížil a osmidenní let byl po dvou dnech ukončen. Starliner úspěšně přistál.

    V lednu 2020 proběhl úspěšný abort test Crew Dragonu během letu. Přepracovaný palivový systém fungoval v pořádku.

    V únoru 2020 zveřejnila NASA první výsledky vyšetřování Boeingu, kde se ukázalo, že byl softwarový problém s uplynulým časem mise. Starliner špatně komunikoval s nosnou raketou a nesprávně zjišťoval čas. Další problém se vyskytl při oddělení servisního modulu, kdy modul narazil do hlavní části, což by vedlo k ohrožení posádky. Dalším problém byla omezená možnost týmu zjišťovat problémy během letu.

    V dubnu proběhl poslední padákový test Crew Dragonu, kde vyzkoušeli upravené úvazy lan a na konci května proběhl první pilotovaný test Crew Dragonu s připojením k ISS. Boeing na červen oznámil testy padáků u Starlineru, NASA ukončení vyšetřování a dala Boeingu více než 60 bodů, které měli změnit.

    Od listopadu 2020 začal Crew Dragon pravidelně létat na ISS a do dnešního dne má za sebou devět letů. Musk a NASA se sekli v termínu o celé tři roky.

    Boeing má naproti tomu zdržení pouze šest let, v květnu 2022 se jim podařilo úspěšně uskutečnit opravený nepilotovaný test a spojili se s ISS. A určitě už v dubnu 2024 přijde první pilotovaný test. Posádka je připravena. Sunita Williams tedy trochu zestárla, ale v roce 2024 poletí.

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: existuje a neexistuje. Pro tyto manevry potrebujes port, ktery je "vyztuzeny", tj. napojeny na vyzstuze atp. Jinak by hrozilo, ze stanici rozlomis. Takto vyztuzene porty jsou typicky tam, kde se pocitalo s moznym rozsirenim stanice, tam se ted dokuje jenom Cygnus. To je "zapadni standardni dokovaci port".
    Pak existuje "mezinarodni standardni dokovaci port", na ktery dokuje Dragon a Starliner atd, ty jsou ale pripojene pres adaptery, protoze se s nimi drive nepocitalo. Je to otevreny standard a kazdy muze svuj "narodni" dokovaci port prizpusobit tak, aby byl kompatibilni i s "mezinarodnim standardem".
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Boeing's Starliner looks spectacular in ISS astronaut photos | Space
    https://www.space.com/boeing-starliner-spacecraft-docking-astronaut-photos-oft2









    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ten starliner vyniesli na expendable rakete? Ten booster sa nevrati naspat na zem? Divny pocit :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: "type of hypergolic fuel known as dinitrogen tetroxide, or NTO — permeated through some of the valves"

    Boeing continues Starliner valve troubleshooting – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/2021/08/10/boeing-continues-starliner-valve-troubleshooting/

    "The propulsion system valves in question are inside the Starliner’s service module, which has an array of rocket thrusters made by Aerojet Rocketdyne that are designed to propel the spacecraft away from its launcher during an in-flight emergency. "

    Tak to se ted asi rusove smeji, az se za bricho popadaji, jestli Aerojet Rocketdyne dodaval soucastky i k ICBM.
    KAERO
    KAERO --- ---
    KULA: naopak, kdyby s naukou nebyl problem, tak starliner leti hned a nezareznou mu ty ventily ne? tam pisou ze stal tak dlouho az oxidacni cinidlo prolezlo skrz ventil, s vhlkosti udelal kyselinu a ta zkorodovala ventily.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @BoeingSpace
    We're confirming today's #Starliner Orbital Flight Test-2 launch is scrubbed. More details soon.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLACKHEAD: Uz zvletnul, tak zvletne zase. Jenom se ceka az se Boeijing pripravi, hlavne az dokonci novou plnohodntnou lod (a opravi chyby) a az mu da NASA okno k priletu k ISS.
    Porad je to soukroma spolecnost, ktera se dostala skoro tak daleko, jako SpaceX. A ted se musi dost improvizovat, aby se kapacita, kterou mel obsluhovat Starliner presunula na Soyuz nebo Dragon
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PUBLICURINATION: ještě chvíli neskončí. NASA si teď dokoupila další sedadlo za 90 mega, protože na Starliner není spolehnutí, kdy skutečně poletí (budou opakovat nepilotovaný test, při kterém se jim nepovedlo přiblížit k ISS). Pak je tu ještě dohoda na sdílení sedadel na několik příštích let, kdy občas Sojuz sveze astronauta a Dragon/Starliner kosmonauta.

    Ale každopádně je Roskosmos v háji. O náklady přišli prakticky úplně, ze čtyř Sojuzů ročně zůstaly dva, vývoj prakticky stojí, prachy prožraný a rozkradený. Inu Rusko... Škoda jejich kosmonautiky...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NASA Shares Initial Findings from Boeing Starliner Orbital Flight Test Investigation – Commercial Crew Program
    https://blogs.nasa.gov/...-initial-findings-from-boeing-starliner-orbital-flight-test-investigation/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam