• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO
    SVANC
    SVANC --- ---
    PLAYER: Ptám se proto, že léta fungovala tzv. Richard Clark Challenge, kde sis mohl přinést dva libovolné zesilovače s tím, že pak pomocí ABX přepínače určuješ, zda stejně jako X (náhodně zvolený A nebo B) zní zesilovač A nebo B. S kvalitním zbytkem řetězce a hudebními médii podle vlastní volby, v klidu, beze spěchu.
    Zesíky samozřejmě byly nejdřív překontrolovány, aby to nebyl totální shit (ale vyhověly i klasické stereozesilovače za pár stovek dolarů), nebo na nich nebyly provedeny úpravy třeba kmitočtové charakteristiky, které by rozpoznání usnadňovaly. Požadavek byl na správné určení zesíku A nebo B a to dvanáckrát za sebou. Zkoušely to tisíce lidí, třeba i majitel hi-end studia z Floridy, přesvědčený o tom, že rozdíly mezi zesilovači slyší úplně jasně. Jak to dopadlo, asi nemusím psát, že ne? :)
    A to se bavíme o té části řetězce, která do hudebního signálu vnáší zkreslení o několik řádů (!) vyšší, než libovolné reprokabely, samozřejmě s dodržením nějakého minimálního průřezu.
    Jinak o tom, jak zesíky kdysi, než převládl byznys, naslepo testoval časopis Stereophile, si můžeš počíst tady. Poučná je zvláště část o tom, jak posluchači komentovali zesíky, dokud věděli, který hraje:
    Ulož.to
    https://ulozto.cz/tamhle/XAyoxsQxCmtj#!ZGOuZQR2ZGtmATHlLmuvAzR1AJV1BTc0oHZ4nwIvIQWsoGtkZD==
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    SVANC: kdybych rekl ano, tak by to bylo na teoreticke bazi a vire, protoze jsem nikdy na vlastni usi zadne dva a vice zesilovacu neporovnaval. Jedna vec je, co se muzu domnivat a druha vec je, co vim z osobni zkusenosti. A z osobni zkusenosti nevim, ze mezi tim je rozdil, protoze proste a jednoduse nemam vypovidajici srovnani.
    Mimochodem, jen takova rekneme zajimavost. Z meho pozorovani audiofilnich jedincu mam dojem, ze ti, co meni zesilovace jak na bezicim pasu a porad ne a ne najit onen svaty gral, tak zaroven pouzivaji velmi drahe kabely. Napisu to pro sichr jeste jednou: je to subjektivni dojem a je to jen zajimavost, nic jineho. To kdyby to chtel treba nekdo nahodou prekroutit na "takze ty tvrdis, ze..." ;)
    MAJA
    MAJA --- ---
    HOWKING: já tomu s eltech vzděláním taky nevěřil a prošel jsem si stádiem "kabelů od míchačky" ... pak mi po podobné debatě jeden prodejce zapůjčil AudioQuesty a přes skepsi jsem si ho za pár dní pořídil ... asi to nebude jen o R/L/C vs. dumping factor apod. známé měřené veličinách
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    A tady se zase vedou zbytečné války s placebem. :D
    Jeden Hi-Fi purista od nás z Ostravy (a chlap se fakt vyznal) měl jednu dobrou hlášku. Je kvalitnější jako reprokabel tlustý třížilový kabel od míchačky, než tenký skvost za stovky tisíc.
    Když si vezmu kabel jako kondenzátor (dvě souběžné elektrody oddělené dielektrikem), tak je jeho útlum při daných proudech zanedbatelný, i kdyby to byla kroucená dvoulinka ze zvonkáče.
    Pokud si vezmu kabel jako cívku (což je každý kabel - i jeden rovný metr má indukci), tak je jeho indukce zanedbatelná vzhledem k přidané indukci na výhybce a vinutí reproduktorů - jejíchž je přímou elektrickou součástí.
    Pokud si vezmu kabel jako odpor, tak pokud je odpor srovnatelný v obou kanálech a pokud není zesilovač výrazně odporově závislý, tak je jeho odpor zanedbatelný vůči impedanci reproduktor.
    Ve všech případech zanedbatelný při rozumných vzdálenostech (kolem 10m) znamená pod hranicí -100 dB, pokud by signál měl 0 dB.
    Z těch tří jediná věc, která tedy ovlivní poslech (a to jen díky špatnému zesilovači - což asi nebude případ nikoho zde) je prostý odpor. Proto ten třížilový tlustý kabel. //Howgh
    (ale jestli chce mít někdo "dobrý pocit", tak se dá koupit právě cenou kabelů)
    SVANC
    SVANC --- ---
    PLAYER: Shodneme se alespoň na tom, že zesilovač, tedy zařízení se spoustou aktivních i pasivních součástek, má větší vliv na zvuk, než reprokabel?
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    "slabých 16/44"
    :D
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Tak dobra. Nesoudim podle sebe a to cos napsal neni pravda. A tim bych to ukoncil.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: v mem prispevku se vyskytuje spojka podradici. Zda se, ze si ji prehledl.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Podle tohoto prispevku to vypada ze znas spis ty me. A muj retezec a me usi. Jaks k tomu prosimte prisel?
    MAJA
    MAJA --- ---
    PLAYER: většina nahrávek je bohužel zvukařema dost sprzněná ... nezávisle na médiu, kde to skončí ... čím lepší přehrávač, tím to člověk víc slyší ... mě to taky štve a měl jsem období, kdy jsem poslouchal jenom dobře nahrané věci, ale hrozně se tím zůží výběr
    MAJA
    MAJA --- ---
    Celé je to taková pěkná stavebnice pro velký kluky ... nemá cenu cpát svůj ideální zvuk jako referenci někomu jinému. Koupím si nové kabely k repro (nebo cokoliv jiného) ... udělá mi to radost, slyším rozdíl ... účel splněn :-)
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    MAJA: ja treba proti digitalu nic nemam, ale "nesmi" byt okrouhany na slabych 16/44. Nove hires formaty bych postavil klidne na prvni kvalitativni pricku. Ten skok oproti CD kvalite tam je nezanedbatelny. Tedy alespon na me sestave a podle mych usi. Treba Roger Waters The wall na Blu-Rayi zni v Dolby Atmos skvele.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: nesud druhe podle sebe. Pokud ty podlehas nejakym predsudkum ci zboznym pranim, potazmo postbuy syndromu, je to jen tvoje vec a neznamena to, ze jsou taci i vsichni ostatni. Pokud neslysis rozdil mezi zadnymi reprokabely, je to opet otazka nekolika faktoru, mezi nimiz jsou v prve rade tvoje usi, v rade druhe samotne kabely a v rade treti cely retezec, na kterem porovnavas.
    MAJA
    MAJA --- ---
    Ad vinyl - schválně se mrkněte, jak je váš vinyl nahraný .... kompletně analogových AAA je možná tak 1%. Už třeba Pink Floyd v sedmdesátých letech minulého století se pyšnili tím, že jedou v digitálu a to si myslím ve své době dávali na zvuku záležet.

    IMHO je to čistě o masteringu - musí tam být nějaká dynamická komprese, aby se to do toho asfaltu dalo vyrejpat :-) Ale je to krásný ... mechanický ... má to svoje kouzlo, jako mechanické hodinky např.

    ad AudioVideoShow, Highend výstavy ... B&W Nautilus má pořád co říct, Gryphon , YG Acoustics (nechtěl bych to doma, ale hrálo to pěkně), Fisher&Fisher (aneb šutrové ozvučnice). top modely Focal ... z těch levnějších docela překvapily S314, KEF R11, retro Mission 770 ...
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Pises tady o subjektivnich pocitech pri poslechu z vinyl ripu. A ja tvrdim ze to je ciste v hlave. Slepy test by zase eliminoval bias vuci tomu co tve logice prijde “kvalitnejsi zaznam”. Pokud by ti prislo i ve slepem testu, ze se ti libi vic vinyl rip, tak je to fakt preferenci zvuku “neduhu” vinylu. A proti tomu nemam nic, jak rikam, taky se mi zvuk vinylu libi… ovsem neda se tu mluvit o kvalite, nybrz od osobni preferenci. A rozhodne nema smysl zatracovat CD.
    Proto od zacatku rikam - je to jen ve tve hlave. Neni to nic objektivniho. Jak zvuk vinilu, tak repro kabelu :)
    Howgh.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Nizky sum, male zkresleni a velka dynamika. To je podle me kvalitnejsi.

    Ripy z vinylu se pysni velkou dynamikou, ovsem je to jen tim ze se ripuje do silenych frekv. rozsahu, pricemz v tom neslysitelnem pasmu je jen nejaky sum ci co. Tzn. irelevantni, jenze algoritmus to vyhodnoti jako velky DR. V realu ma ovsem vetsi DR prave CD.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: proto se ptam na definici, co znamena kvalitni. Jestlize je audio CD kvalitnejsi jak vinyl, tak je kvalitnejsi i SACD ci DVD-Audio, kde snad neni technologickou nadrazenost vuci audio CD treba resit. Pak je otazkou, proc mi zni "lip" Brothers in arms prave jako rip z vinylu (ulozeny jako LPCM 24/192), než na samotnem origo SACD. Treba to je mastering, jak rikas. Treba muj prehravac prehrava lepe formaty ve vyssim rozliseni, nez audio CD. Treba se mi libi vic "zkresleny" zvuk, jak take rikas. V konecnem dusledku na tech ripech obecne slysim proste vsechno lip, prijde mi to detailnejsi, basy maji subjektivne jakoby vetsi duraz, prokresleni, vysky nejsou tak ostre, hlasy prirozenejsi. S mirnou nadsazkou bych ty ripy postavil na uroven hires nahravek na Blu-Rayi (DTS-HDA, DD TrueHD, LPCM 24bit), ktere jsou pochopitelne zcela proste sumu.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Samozřejmě že má, pokud se bavíme o technické stránce záznamu. CD má běžně o 30 dB vyšší odstup signálu od šumu, dynamika vinylu je ekvivalentem zhruba 12 bitů s ditheringem, a analogové řetězce prakticky vždycky zásadně víc zkreslují. Vinyl teoreticky umí zachytit vyšší frekvence, ale ty jsou jednak už v neslyšitelném pásmu a jednak i ty slyšitelné v horní oktávě umí zachytit s výrazně nižší dynamikou než CD. Taky má trochu omezené možnosti v záznamu subbasů. Tyhle nedostatky jsou důvod, proč existuje RIAA curve jako aspoň částečná kompenzace.

    Pokud zní vinyl líp, je to kvůli tomu že běžně mývají lepší mastering (bývá šetrnější jednak kvůli audiofilům a jednak protože při brickwall limitaci nahrávky by mohla přeskakovat jehla) anebo kvůli tomu že ti zkreslení vinylu zní eufonicky.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: tak mi tedy definuj, co znamena kvalitni, respektive nekvalitni podle tebe.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Teoreticky ne. Prakticky ano, protoze i zapis na vinyl je kompromisni. Zalezi na technologii a i tak je tam spousta fyzikalnich omezeni. Pogoogli si to.
    A prevod do digitalni podoby - pochybuju ze na to ti lidi maji zarizeni za miliony, protoze i tady je to jedno fyzikalni omezeni za druhym.
    To ze ti zvuk vinylu lahodi nerozporuju. Taky ho mam rad, ale urcite neplati ze vinyl je kvalitnejsi nez CD a dvojnasob to neplati u Vinyl Ripu. Takze pokud se ti zvuk ripu libi vic nez CD, urcite to neni nekvalitou CD (samo zalezi jak bylo to CD nahrano), ale spis nejakym tvym POCITEM. Tzn. Je to v hlave :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam