• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO
    SVANC
    SVANC --- ---
    PLAYER: Když to vezmu absolutně, tak ne, všechny zesilovače nehrají stejně, dokonce by se s jistou mírou nadsázky dalo tvrdit, že hraje každý jinak.
    Ale jsem přesvědčen, že pokud se nejedná o vadné nebo záměrně upravené typy popř. nějaký opravdu levný shit, tak i u běžných zesilovačů za dostupné peníze jsou vady, které vnáší do signálu a které jsou měřitelné, výrazně nižší, než je rozlišovací schopnost lidského ucha. Koneckonců přesně tohle potvrzují ty tisíce slepých testů, které se navíc odehrávaly již v 90. letech. Není důvod si myslet, že dnešní zesilovače na tom budou hůře, spíše naopak, jako ostatně vše v oblasti elektroniky.
    Koneckonců slepý test je ověřená metoda, jak testovat cokoli, co je závislé na lidském vnímání. A funguje i v případě komponentů řetězce přenosu zvuku.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    WADER23: Drobnost, ale je to naopak. U záznamů s velkou dynamikou (velkým rozdílem mezi průměrnou a maximální hlasitostí) 8 bit nestačí, u záznamů s nízkou dynamikou (loudness was mastering) 8 bit stačí. Též mě před lety zarazilo že u Gangnam style jsem ve slepém testu 8 bit verzi nepoznal ani omylem, u Neila Younga nakonec docela spolehlivě, ale vyžadovalo to nejdřív strávit chvíli hledáním nějakého konkrétního zvuku který je jinak a pak se na něj soustředit.


    PLAYER: Ta otázka je hodně teoretická, nejspolehlivější je udělat plnohodnotný abx test, ale to je překvapivě náročné na přepínací hardware, i proto se tady s tím "udělej si slepý test" těžko někam posuneme. Ale odpověď na otázku podle mě existuje a já bych ji hledal následovně:

    - Lze přesně změřit, jak kabel ovlivní nelineární zkreslení (vznik nových harmonických nebo neharmonických frekvencí) a šum. Výsledek u "normálních" kabelů (bez dalších pasivních nebo aktivních prvků, zkorodovaných konektorů a tak) víme dopředu, bude to pod rozlišovací schopnost měřícího zařízení, tj. řekněme pod -150 dB, to z psychoakustiky víme že je hluboko pod hranicí slyšitelnosti těch nejlepších trénovaných posluchačů, nijak to nezmění ani měřitelné zkreslení celého řetězce a nemá smysl to řešit.

    - Zbývá lineární zkreslení, tj. změna frekvenční charakteristiky a fázové charakteristiky (tedy i potenciální zpoždění). To lze opět dostatečně přesně změřit, klidně i v souhře s výhybkou. Z toho můžeš konkrétně zjistit informaci typu "na 20 kHz bude útlum o 0,03 dB a fázový posun o 1° což odpovídá zpoždění x us (čísla vymyšlena, a nechce se mi pouštět kalkulačku).

    - Potom, pokud máš u počítače kvalitní DAC, si můžeš se softwarovým ekvalizérem sám vyzkoušet, jaká je hranice útlumu kterou okolo dané frekvence ještě slyšíš (na srovnatelně široké části spektra jako to dělá ten kabel - širší je slyšet mnohem víc). Odpovídající fázový posun bude z ekvalizéru cca stejný (to lze opět změřit a ověřit). Z toho celkem s jistotou zjistíš jestli to slyšet můžeš nebo ne. Za sebe říkám, že pokud je rozdíl pod 0,1 dB (a on většinou s rezervou bude), tak to nebude slyšet a bude obtížné to na zvuku z beden i změřit - zejména pokud to bude na začátku nebo konci pásma (což bude) a ne v kritickém středovém pásmu.

    ---

    Pokud ti tohle jako dostatečné hledání rozdílu mezi kabely nestačí, tak je otázkou, co vlastně chceš hledat. Kabely nejsou reprosoustavy, kabely přenáší jednorozměrný signál který se s odpovídajícím vybavením dá objektivně měřit a podle mě platí, že pokud u nich nenaměříš rozdíly ve fázové a amplitudové charakteristice ani frekvence které tam nemají být, tak jsou rozdíly v signálu menší než je kolik zachytí přesnost měřícího zařízení, a pokud je ta přesnost i jen třeba -100 dB, lze s jistotou říct, že budou neslyšitelné.

    Omezením je, že k měření pořád používáš jen syntetické signály. Lze jít o krok dál, poslat po kabelu hudební signál, nahrát výsledek a zkontrolovat, jestli a jak se liší od toho zdrojového. Případně jednodušeji, udělat null-test - poslat výstup do dvou různých signálových- či reprokabelů v protifázi, sečíst je a změřit, jak hluboké "ticho" tím vznikne. Problém je, že tohle měření je omezené přesností DACu (či v první varianctě i ADC, a tam a je i třeba aby měly synchronizovaný clock), na druhou stranu pokud by k měření byl použitý state of the art hardware, tak to je pořád vypovídající: pokud by výsledek byl identický, znamenalo by to, že jakékoliv rozdíly v signálu jsou menší než co dokáže DAC přenést, a tedy taky celkem spolehlivě neslyšitelné.

    ---

    Tady je pár měření reprokabelů a (analogových) signálových kabelů včetně informací o tom, jak měření probíhalo:
    Audio Science Review (ASR) Forum
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Fmorrow-sp3-review-speaker-cable.22834%2F=
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-go-4-speaker-cable-review.37308%2F=
    Audio Science Review (ASR) Forum
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-victoria-audio-cable-with-dbs-review.14683%2F=

    Výsledky jsou dle očekávání.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: vsak v pohode... me uz to s tebou stejne nebavi, porad argumentujes uplne vedle... a neumis cist evidentne.
    CLOJSTER
    WADER23
    WADER23 --- ---
    PLAYER: Všechny zesilovače nehrajou stejně, ale od určité kvality, řádově nižní stovky 100$, a při zachování stejného řetezce, a stejné hlasitosti, už žádný člověk na světě není schopen mezi nimi rozpoznat rozdíl.

    Stejně tam od určitého průřezu kabelu nebude žádný člověk na světe schopen rozpoznat rozdíl mezi dvěma kabelama, i když jeden bude lepší a druhý horší.

    Prostě lidské schopnosti mají svoje limity, jakmile se s kvalitou dostaneš za limity, tak už kvalitu za těmi limity nedokážeš rozpoznat.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: u tebe, narozdil od Svance, mam dojem, ze tomu nerozumis az tak, jak se snazis prezentovat. Padaji tu z tebe vsemozna obvineni ci doporuceni na muj ucet, podporena pouze frazi "nerozumis fyzice". Takze tak.
    Co se tyce stejnych zesilovacu a ze pry nepsal, tak tedy cituji:

    "A pokud jde o premisu, že "vsechny zesilovace hraji stejne", tak to není nějaké "moje" tvrzení. Ale slepým testováním tisíců lidí, s nejrůznějšími dvojicemi zesilovačů (třeba i monobloky za astronomickou částku vs levný integrovaný zesík) na kvalitním zbytku aparátu a s vlastními hudebními médii se nikomu nepodařilo opakovaně poznat, který z těch dvou hraje."

    Pokud ti z toho vychazi, ze si Svanc nemysli, ze zesilovace hraji stejne, tak se ho zeptame naprimo, co rikas?

    SVANC: muzes mi prosim te odpovedet na otazku, zdali si myslis, ze vsechny zesilovace hraji kvalitativne stejne?
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    A ta druhá to samý. Když budeš randálem maskovat vše slabší 8 bitů, tak to samozřejmě neuslyšíš.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    WADER23: Tyve promiň, ale zrovna u téhle skladby je úplně jedno, zda je na 8, nebo 16 bitech. :D
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    CROME: Akustika místnosti ti nezaplatí inzerát v časopisu
    WADER23
    WADER23 --- ---
    Nejlepší test, je takový, který si uděláš sám.

    Myslíš si, že poznáš rozdíl mezi 8bit a 16bit? Fakt je, že pokud je využita plná dynamika signálu = kvalitní zdroj signálu, tak 8bit stačí. Nevěříš? Nevěř nám, ale vyzkoušej si to sám. Stačí si jen zapojit sluchátka, nebo reproduktory, a za pár minut máš jasno.
    The 16-bit v/s 8-bit Blind Listening Test
    https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php
    DR_RIC
    DR_RIC --- ---
    CROME: Svata pravda, ale bacha abychom se nedostali k rezonatorum velikosti polivkovy lzice za petimistny sumy... to jsme tam kde s kabelama :-)))
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: jo a jeste obrana na to jestli dokazu uznat svuj omyl. V citovanem prispevku nic o tom, ze jsou vsechny zesilovace stejne nepsal. Tam psal ciste o fyzice. Myslim ze zadny omyl se nekona... leda tak tvuj.
    DELLAMORTE
    DELLAMORTE --- ---
    SPIKE411: Díky moc za playlist! Konečně se tu objevilo něco normálního mezi hromadou zbytečných řečí. :o)
    Btw. já teď přemýšlel o změně repráků z Infinity R90 na nějaký sloupky od Fischer und Fischer, který se mi na výstavě líbily i když to tam borec krmil z nějakýho low end zesilovače a měl to připojený kapku silnější dvojlinkou. :o) Jenže bych to asi potřeboval porovnat u sebe doma a jsem líný zjišťovat jestli je v čr nějaký prodejce co by mi to dovezl. Takže asi s těma Infinity dožiju. :o)
    CROME
    CROME --- ---
    Ja to obecne moc nechapu, vsichni resej posrany kabely, ktery maji ve zvuku uplne zanedbatelnej vyznam, ale zeby se stejne vasnive dohadovalo o te nejvice dulezite veci, jako je osetreni akustiky mistnosti to ne:).
    DR_RIC
    DR_RIC --- ---
    Omlouvam se vlozeni se do diskuze, ale po dvou letech opet to kabelove deja vu... vetsina zde uvedenych argumentu (a to i mnohem lepsich) tu uz byla zminena vysvetlena i vyvracena. Ten vecny spor "mericu", kteri co nezmeri neexistuje a vericich v posvatny kabel... Myslim, ze se nikdy nepresvedcite ani nedohodnete, protoze nikdy neresite celou audio sestavu. Tu hlavni cast, ktera vnima rozdily komponent, do zadny tabulky, kalkulacky apod nedate.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: clovece s tebou se to fakt neda... btw s bodem cislo dva - odpovedel jsem ti. Rikal jsem ti ze to souvisi s fyzikalnimi zakony. A pokud tomu nerozumis, at si to nastudujes... co je na tom nejasneho?
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    Tyve argumentační faulista se ohání argumentačními fauly! LOL :)
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CROME: kdyz ne ja, tak nekdo jiny ano? Nebo je to jen slaboduchy ad hominem utok?
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: prestan mi laskave podsouvat hlouposti typu "neveris fyzice". No a ted ti tu sam Svanc napsal, ze si to o tech zesilovacich mysli ("protoze tisice lidi reklo"), takze jsem zvedavej, zdali dokazes uznal tvuj omyl.
    Do jakeho ze slepeho testu podle tebe nejdu?
    Porad si mi btw neodpovedel na jednoduchou otazku, viz bod 2.
    CROME
    CROME --- ---
    PLAYER: Na parametru kabelu zalezi, treba stran odstineni nebo mechanicke odolnosti, vse ostatni je snake oil a marketing. Vsadim se, ze ty nerozeznas rozdil i kdyz bude sestava propojena zvonkovou dvoulinkou.
    SVANC
    SVANC --- ---
    PLAYER: Víš, ono je těžké se s tebou bavit, když kladeš otázky jako "kolik treba tech pikofaradu sluchovy aparat dokaze rozlisit".
    A pokud jde o premisu, že "vsechny zesilovace hraji stejne", tak to není nějaké "moje" tvrzení. Ale slepým testováním tisíců lidí, s nejrůznějšími dvojicemi zesilovačů (třeba i monobloky za astronomickou částku vs levný integrovaný zesík) na kvalitním zbytku aparátu a s vlastními hudebními médii se nikomu nepodařilo opakovaně poznat, který z těch dvou hraje.
    Hele, tahle debata se tu vedla v minulosti mockrát a výsledky všech těch slepých testů prostě zpochybnit nelze. Těm, kteří nejsou ochotni ustoupit ze své "pravdy", potom nezbývá než začít prohlašovat, že slepé testy zesilovačů a kabelů nefungují. I to jsme tu zažili opakovaně. A co na tom, že slepé testy např. různých bitrate, kodeků či reprosoustav fungují a vracejí opakovaně ověřitelné výsledky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam