WADER23: Drobnost, ale je to naopak. U záznamů s velkou dynamikou (velkým rozdílem mezi průměrnou a maximální hlasitostí) 8 bit nestačí, u záznamů s nízkou dynamikou (loudness was mastering) 8 bit stačí. Též mě před lety zarazilo že u Gangnam style jsem ve slepém testu 8 bit verzi nepoznal ani omylem, u Neila Younga nakonec docela spolehlivě, ale vyžadovalo to nejdřív strávit chvíli hledáním nějakého konkrétního zvuku který je jinak a pak se na něj soustředit.
PLAYER: Ta otázka je hodně teoretická, nejspolehlivější je udělat plnohodnotný abx test, ale to je překvapivě náročné na přepínací hardware, i proto se tady s tím "udělej si slepý test" těžko někam posuneme. Ale odpověď na otázku podle mě existuje a já bych ji hledal následovně:
- Lze přesně změřit, jak kabel ovlivní nelineární zkreslení (vznik nových harmonických nebo neharmonických frekvencí) a šum. Výsledek u "normálních" kabelů (bez dalších pasivních nebo aktivních prvků, zkorodovaných konektorů a tak) víme dopředu, bude to pod rozlišovací schopnost měřícího zařízení, tj. řekněme pod -150 dB, to z psychoakustiky víme že je hluboko pod hranicí slyšitelnosti těch nejlepších trénovaných posluchačů, nijak to nezmění ani měřitelné zkreslení celého řetězce a nemá smysl to řešit.
- Zbývá lineární zkreslení, tj. změna frekvenční charakteristiky a fázové charakteristiky (tedy i potenciální zpoždění). To lze opět dostatečně přesně změřit, klidně i v souhře s výhybkou. Z toho můžeš konkrétně zjistit informaci typu "na 20 kHz bude útlum o 0,03 dB a fázový posun o 1° což odpovídá zpoždění x us (čísla vymyšlena, a nechce se mi pouštět kalkulačku).
- Potom, pokud máš u počítače kvalitní DAC, si můžeš se softwarovým ekvalizérem sám vyzkoušet, jaká je hranice útlumu kterou okolo dané frekvence ještě slyšíš (na srovnatelně široké části spektra jako to dělá ten kabel - širší je slyšet mnohem víc). Odpovídající fázový posun bude z ekvalizéru cca stejný (to lze opět změřit a ověřit). Z toho celkem s jistotou zjistíš jestli to slyšet můžeš nebo ne. Za sebe říkám, že pokud je rozdíl pod 0,1 dB (a on většinou s rezervou bude), tak to nebude slyšet a bude obtížné to na zvuku z beden i změřit - zejména pokud to bude na začátku nebo konci pásma (což bude) a ne v kritickém středovém pásmu.
---
Pokud ti tohle jako dostatečné hledání rozdílu mezi kabely nestačí, tak je otázkou, co vlastně chceš hledat. Kabely nejsou reprosoustavy, kabely přenáší jednorozměrný signál který se s odpovídajícím vybavením dá objektivně měřit a podle mě platí, že pokud u nich nenaměříš rozdíly ve fázové a amplitudové charakteristice ani frekvence které tam nemají být, tak jsou rozdíly v signálu menší než je kolik zachytí přesnost měřícího zařízení, a pokud je ta přesnost i jen třeba -100 dB, lze s jistotou říct, že budou neslyšitelné.
Omezením je, že k měření pořád používáš jen syntetické signály. Lze jít o krok dál, poslat po kabelu hudební signál, nahrát výsledek a zkontrolovat, jestli a jak se liší od toho zdrojového. Případně jednodušeji, udělat null-test - poslat výstup do dvou různých signálových- či reprokabelů v protifázi, sečíst je a změřit, jak hluboké "ticho" tím vznikne. Problém je, že tohle měření je omezené přesností DACu (či v první varianctě i ADC, a tam a je i třeba aby měly synchronizovaný clock), na druhou stranu pokud by k měření byl použitý state of the art hardware, tak to je pořád vypovídající: pokud by výsledek byl identický, znamenalo by to, že jakékoliv rozdíly v signálu jsou menší než co dokáže DAC přenést, a tedy taky celkem spolehlivě neslyšitelné.
---
Tady je pár měření reprokabelů a (analogových) signálových kabelů včetně informací o tom, jak měření probíhalo:
Audio Science Review (ASR) Forumhttps://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Fmorrow-sp3-review-speaker-cable.22834%2F=https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-go-4-speaker-cable-review.37308%2F=Audio Science Review (ASR) Forumhttps://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-victoria-audio-cable-with-dbs-review.14683%2F=Výsledky jsou dle očekávání.